• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Det finns säkert massor mer men nu vet jag inriktning i vart fall. Är tyvärr ändå nästan 9 månader till min 30-årsdag så jag hinner nog komma på många frågor.
Om Rob kör sin kampanj med 25% rabatt på Omega i december även i år tycker jag gott att du kan unna dig en sprillans ny klocka, förutsatt att du har möjligheten att slå till redan då. Begagnade ex är inte tillräckligt mycket billigare för kunna motivera köp i det här fallet.

Det blev en dyr 2915-1 på Bukowskis, 1.850.000:- exkl. klubban

0E2C2380-BE56-4614-947A-D0B25CB0D384.png

Helt galet! :D
Måste vart en fantastisk auktion. Synd och missa något så i hästväg. 2915-1 är vacker pjäs.

Om Rob kör sin kampanj med 25% rabatt på Omega i december även i år tycker jag gott att du kan unna dig en sprillans ny klocka, förutsatt att du har möjligheten att slå till redan då. Begagnade ex är inte tillräckligt mycket billigare för kunna motivera köp i det här fallet.
Oj, det var ingen dålig rabatt!

Vem är Rob? Har han en hemsida kanske?

För nästan alla klockor jag ägt svalnar kärleken lite efter ett tag. Vissa väldigt snabbt och vissa tar lite längre tid. Ibland funderar jag på om jag fortfarande är kär i speedyn. Dessa tankar finns dock bara i svaga stunder när jag har något annat på armen. Varje gång jag har denna klocka på mig så blir jag glad och kan inte sluta titta på den, oftast utan att registrera vilken tid den visar. Jag blir precis lika nykär när jag sätter den på handleden nu som första gången. Fan vilken bra klocka det är. Min egna lilla speedy love story :)
20171028_174307-01.jpeg

För nästan alla klockor jag ägt svalnar kärleken lite efter ett tag. Vissa väldigt snabbt och vissa tar lite längre tid. Ibland funderar jag på om jag fortfarande är kär i speedyn. Dessa tankar finns dock bara i svaga stunder när jag har något annat på armen. Varje gång jag har denna klocka på mig så blir jag glad och kan inte sluta titta på den, oftast utan att registrera vilken tid den visar. Jag blir precis lika nykär när jag sätter den på handleden nu som första gången. Fan vilken bra klocka det är. Min egna lilla speedy love story :)
20171028_174307-01.jpeg

Haha skön du är! Grym klocka:)

Det kanske varit på tapeten tidigare men det känns stökigt att plöja alla 407 sidor så jag slänger ut frågan... ;)

Om man köper en 1171-länk till en modern Speedy pro, vilka ändbitar ska man då ha?

20171028_174307-01.jpeg
Så sjukt snygg alltså :woot::D

Ska nog ge mig själv en Speedmaster i 30-årspresent till sommaren, men blir helt vettskrämd av alla referenser, specialutgåvor och varianter hit och dit.

Hittills har jag räknat ut att jag inte ska ha en reduced.
Egentligen så vill jag bara ha en helt vanlig Speedmaster. Ingen limited edition eller vintage, bara vanlig standard, men kan tänka mig en som har några år på nacken.

Finns det någon bra tabell med referenser/tidslinje?
Jag har inte lyckats hitta någon när jag googlat, bara massa invecklade artiklar om vintagereferenser och specialutgåvor jag inte är intresserad av alls...

Har förstått att det senare år funnits nån standardmodell där det funnits en variant med hesalit(Mer true) och en med saffir(Bättre hållbarhet), är det enda skillnaden?
Den med safirglas finns också med safirbaksida och kallas då Sapphire Sandwich, urverket är samma manuella som 1861 men är i ett pråligare utförande och heter då 1863.

633. Tror till och med att dessa ingår om man beställer 1171 från AD.

Som Asplund skriver behöver dock ändlänkarna filas ner lite i bredd och passformen mot boetten är inte 100%.

I min naivitet hade jag ju hoppats att Omega skulle ha plockat fram nya ändbitar som passat de nyare boetterna. Men, men, det är väl bara att plocka fram filen. Själv är bäste dräng osv. :)

Tack för input @Knypplarn och @Asplund

20171028_174307-01.jpeg
Du är verkligen en värdig ambassadör för denna odödliga klassiker!:happyhappy:

I min naivitet hade jag ju hoppats att Omega skulle ha plockat fram nya ändbitar som passat de nyare boetterna. Men, men, det är väl bara att plocka fram filen. Själv är bäste dräng osv. :)

Tack för input @Knypplarn och @Asplund
Vad jag har kunnat läsa mig till är ändlänkarna lite för stora för att man ska kunna få en schysst fit på äldre och nedpolerade boetter. Avsikten från Omega är alltså att man får ghettomodda ihop klocka och länk.

Det förklarar dock inte varför Omega inte erbjuder ett alternativ till 633. Två snarlika ändlänkar med lite olika passform känns inte allt för komplicerat.

145.022 referensen tillverkades under en lång period 1968-1997~ med urverket cal 861. 1997 uppgraderades cal 861 till cal 1861 och därmed även 145.022 ersattes med 3750.50 som producerades mellan 1997-2014. Ref .005 kom 2014 och har bl.a. nyare länk :)

Fler skillnader är att 3750.50 även var försedd med luminova istället för tritium visare. Gemensamt för samtliga referenser är hesalit glas :)
För att citera och klargöra några punkter kring ovanstående påståenden.

Speedmaster 145.022 producerades mellan 1968-1997 där de tidigare årsmodellerna av 145.022 (1968-1969) även i folkmun kallas för Pre-moon, då månlandningen ej genomförts, samt då givetvis Post-moon för de producerade efter 1969. Just referensen 145.022 har kommit med stora variationer rörande tavlor, bezel, casebacks samt länkar. Det som varit genomgående genom alla dess produktionsår har varit dess urverk Cal. 861 samt tritium tavlor och visare.

145.022 ersattes sedan av referensen 3750.50 redan vid 1996, och inte 1997 som jag i mitt tidigare inlägg påpekade. Mellan 1996-1997 kom referensen 3750.50 faktiskt med både tritium tavla, visare och med både Cal. 861 samt Cal. 1861. Dessa producerades endast mellan 1996-1997 där det sedan ersattes med att enbart produceras med Cal. 1861 samt att tritiumet ersattes med Luminova. Referensen 3750.50 fick således efter den nyare uppsättningen produceras from. 1997-2014.

3750.50 fick sig sedan en uppdatering i form av nyare länk med skruvade länkbitar för att göra det lättare att justera länklängden bland annat. I samma veva passade Omega på att ändra sin PIC kod till PIC14 och därmed föddes den nu otroligt långa och komplexa referensen: 311.30.42.30.01.005.

Det gemensamma för dessa referenser stämmer dock - HESALITE FTW!

Den första referensen verkar vara för mycket vintage för min smak, läste att den började tillverkas 68?

311.30.42.30.01.005(vilken jävla ref...) är alltså den nuvarande standardklockan sedan 2014?
3750.50 tillverkades således upp till 2014 men hur länge innan? Vad är de största skillnaderna?
Se mitt inlägg ovan. Har gjort några justering sedan på mitt tidigare inlägg. Nu finns där ett mer utförligt svar :)

Tillbaka
Topp