• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Den är för gött åndå, speedyn!
image.jpeg

Jag är alldeles för okunnig för att kunna se något annat än en fin Speedmaster. Är kronografen igång? Är ett grattis på sin plats eller ska den gå i retur?
Svårt att bestämma kan ju vara ett tecken på att allt inte känns topp. Blir intressant att höra vad mer kunniga medlemmar har att säga om den. Blir det tummen upp är priset riktigt bra.

Svårt att bestämma kan ju vara ett tecken på att allt inte känns topp. Blir intressant att höra vad mer kunniga medlemmar har att säga om den. Blir det tummen upp är priset riktigt bra.
Vettetusan om priset är så bra. Inga tillbehör, visserligen en 145.022 från -68/69 men servicetavla, utbytta visare, ny länk och polerad. Ändå så känns det lite som att jag behåller den. Bara det att den kom på en tisdag! Kommer att låta en urmakare kika på den i veckan och om inte annat så har jag sex månaders garanti mot material- och funktionsfel vilket borde vara en liten tyrgghet iaf.

Någon här som erfar att endlinksen är rörliga om man vickar endlinksen fram och tillbaka? Dvs. i boettlockets riktning och tavlans riktning.

Så, vad får man för 18,5k hos Uretvintage? Detta.
Länken är 1998/849 förefaller vara nästan ny.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Tycker faktiskt den ser helt okej ut, bättre än väntat. Mitt största problem med klockan är väl att den inte alls är vad den utgör sig för att vara, det där är ingen speedmaster från 68-69. Som billig beater är den väl helt okej, kostar ju hälften av en ny speedmaster.

Kan du leva med klockan som den är tycker jag du ska behålla den.

Mer oroande att länken glappar, kolla med urmakare men jag hade nog inte accepterat det på en ny klocka.

Tycker faktiskt den ser helt okej ut, bättre än väntat. Mitt största problem med klockan är väl att den inte alls är vad den utgör sig för att vara, det där är ingen speedmaster från 68-69. Som billig beater är den väl helt okej, kostar ju hälften av en ny speedmaster.

Mer oroande att länken glappar, kolla med urmakare men jag hade nog inte accepterat det på en ny klocka.
Ja, det är helt klart lite tråkigt men kan jag förbise det och tänka som en billigare vardagsklockan så känns det rätt okej. Gammal inuti men ung på utsidan, lite som dess ägare.

Gällande glappet, kan den verkligen vara så polerad att endlinksen glappar så mycket?

Kan kanske kursa 1998/849 länken och införskaffa en 1171/633? Vet inte om det löser problemet men den blir mer tidstypisk och man blundar för urtavla och visare...

det tror jag också!

Är det bara jag, men ska verkligen kronografknapparna se ut som "kronor"?
Bild snodd från tradera
Speedmaster.PNG
Nej. Den där klockan är helt slaktad. Det vore intressant att höra med de som budade upp klockan till 31k vad för värde de såg i klockan. Service på 7-10k + en ny (begagnad) 1171 länk 3000-8000 beroende på skick och ålder. I "värsta" fall får vi alltså lägga på närmare 20k. För 50k får du fortfarande en fin vintage speedy.

Nej. Den där klockan är helt slaktad. Det vore intressant att höra med de som budade upp klockan till 31k vad för värde de såg i klockan. Service på 7-10k + en ny (begagnad) 1171 länk 3000-8000 beroende på skick och ålder. I "värsta" fall får vi alltså lägga på närmare 20k. För 50k får du fortfarande en fin vintage speedy.
... och det är ju roligare med en fin vintage med så många originaldelar som möjligt och inte en som liksom är ihopplockad efteråt..

Ja, det är helt klart lite tråkigt men kan jag förbise det och tänka som en billigare vardagsklockan så känns det rätt okej. Gammal inuti men ung på utsidan, lite som dess ägare.

Gällande glappet, kan den verkligen vara så polerad att endlinksen glappar så mycket?
Är ingen mästare på polering men jag antar att det är möjligt. Om endlinksen är nya känns det ju dessvärre som om problemet sitter i klockan.
Kan kanske kursa 1998/849 länken och införskaffa en 1171/633? Vet inte om det löser problemet men den blir mer tidstypisk och man blundar för urtavla och visare...
1171 (eller annan äldre länk) är såklart snyggare men då är köpet inte speciellt billigt längre. Du kan ju köpa en 145022 från 70 eller 80-tal komplett i originalskick för ~20k.

Är ingen mästare på polering men jag antar att det är möjligt. Om endlinksen är nya känns det ju dessvärre som om problemet sitter i klockan.

1171 (eller annan äldre länk) är såklart snyggare men då är köpet inte speciellt billigt längre. Du kan ju köpa en 145022 från 70 eller 80-tal komplett i originalskick för ~20k.
Så med andra ord så behåller jag den! ;) Nä, skämt å sido. Den känns ändå rätt bra för priset, kan ha fel men jag känner mig bekväm med den.
Man får vad man betalar för helt sonika, plus minus några tusen.

Jag har i alla fall pre moon boettlocket om än lite polerad. :)

Tillbaka
Topp