• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

... och det är ju roligare med en fin vintage med så många originaldelar som möjligt och inte en som liksom är ihopplockad efteråt..

Asså, undrar om 7-10 för service räcker. Hela kronan och punchers måste bytas och gud vet vad annat. Vågat att köpa den ens med tanke på (frånvaro av) bilden.

Som du säger, för 50' kan man få mycket annat roligt.

Skulle va kul att få en närmare genomgång av klockan.
 
Happy Speedytuesday vänner! :)
_DSC5242 (2).jpg
 
Är ingen mästare på polering men jag antar att det är möjligt. Om endlinksen är nya känns det ju dessvärre som om problemet sitter i klockan.

1171 (eller annan äldre länk) är såklart snyggare men då är köpet inte speciellt billigt längre. Du kan ju köpa en 145022 från 70 eller 80-tal komplett i originalskick för ~20k.
Kan kanske testa med fetare springbars dock ingen aning om vad som sitter där nu.
 
Glad speedy tuesday! Idag blir det både semla i magen och speedy på armen. :)

145.022 69 kal 861 med "220" bezel.

Letar febrilt nya kläder till den här gamle rackaren. En originallänk skulle jag såklart inte tacka nej till, men något annat (kanske textil) kan också funka.

image.jpg
Köp @Patrik72 s gummi med viklås han har ute på K&S!
Gillar det skarpt!
 
Nån som vet varför Omega valt att göra såhär?
På min 1479 länk har dom hoppat över att göra en länk mitt i demonterbar.
lanken.PNG


En tanke är att det finns så många hål på sidan av själva låset och att det där kanske "motsvarar" längden för en hel länk?
Kollat på 1479 länkar på nätet och sett samma sak där. Ser lite märkligt ut..

Nån tanke kring detta?
 
Nån som vet varför Omega valt att göra såhär?
På min 1479 länk har dom hoppat över att göra en länk mitt i demonterbar.
lanken.PNG


En tanke är att det finns så många hål på sidan av själva låset och att det där kanske "motsvarar" längden för en hel länk?
Kollat på 1479 länkar på nätet och sett samma sak där. Ser lite märkligt ut..

Nån tanke kring detta?
Kan det inte vara så enkelt att om man behöver ta bort länkar för att få länken att passa bör man ta bort minst två, vid mindre storleksjusteringar (motsvarande en länk) räcker det med finjusteringen i spännet.

Jag kan plocka bort singellänkar på min speedy.
 
Man blir ju mer och mer sugen på en speedy efter alla bilder man ser här. Hur tror ni prisutvecklingen på vintage speedy kommer vara under ~ ett år? Stiga eller hålla sig på ungefär samma nivå?
 
Man blir ju mer och mer sugen på en speedy efter alla bilder man ser här. Hur tror ni prisutvecklingen på vintage speedy kommer vara under ~ ett år? Stiga eller hålla sig på ungefär samma nivå?
spontant tror jag stiga.
do lär ju knappast sänka priset på nyförvärv, och begagnat priset hänger på. speciellt på vintages!
 
Man blir ju mer och mer sugen på en speedy efter alla bilder man ser här. Hur tror ni prisutvecklingen på vintage speedy kommer vara under ~ ett år? Stiga eller hålla sig på ungefär samma nivå?

"Vintage speedy" är ju ett ganska brett begrepp men jag tror inte bra exemplar i någon kategori kommer att minska i värde på kort eller lång sikt. Sen blir det säkert någon "hype" kring 50-års jubileet 2019 också. (Limited edtions allergiker bör ta ett sabbatsår)
Sen påverkas ju priserna av valutornas "värde", svag/stark dollar vs krona också och om det vågar iaf jag inte gissa.
 
Herregud så underbart! Tack och grattis! Vilken gillar du mest?
Tack själv! 1016 var och är min graal men den gjorde mig varken till OWG eller fick mig att sluta sukta efter andra klockor. Snarare tvärtom. Efter att drömmen om en 1016 blev verklighet känns inget omöjligt längre. Det är bara en fråga om tålamod, tid och prioteringar. Allt inom rimlighetens gränser, förstås. Speedmastern är helt magisk på sitt eget vis med sin trogenhet till originalet och sin unika plats i mänsklighetens historia. Att tvingas välja mellan dem vore grymt...
 
Ni med 1998/849-länken. Hur har ni lyckats med att centrera claspen? Jag har tagit bort en bit på vardera sida och har alltså tre stycken på vardera sida och den är väldigt ocentrerad. Frågan är om det blir åt andra hållet om jag flyttar över en länkbit. Fyra mot två med andra ord.
 
"Vintage speedy" är ju ett ganska brett begrepp men jag tror inte bra exemplar i någon kategori kommer att minska i värde på kort eller lång sikt. Sen blir det säkert någon "hype" kring 50-års jubileet 2019 också. (Limited edtions allergiker bör ta ett sabbatsår)
Sen påverkas ju priserna av valutornas "värde", svag/stark dollar vs krona också och om det vågar iaf jag inte gissa.
Låter vettigt. Får försöka hitta ett fint ex. innan priserna skjuter i höjden.
 
Pysselkväll, har fixat och trixat lite med ett bordsur som inte riktigt ville gå som det ska och hittills, åtminstone förbättrat, prestandan efter lite rengöring och Stoppuret har ruckats och börjar närma sig. En massa tidmätare på bordet men bara en mästare:)
image.jpeg
 
Tillbaka
Topp