• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Happy ST boys :)
IMG_20180410_153454_923.jpg

029BFB81-4A1F-45FF-B5CD-3F803C6DB17B.jpeg
Vad kan vara bättre på en Speedy Tuesday än att ropa in en Speedy på auktion? Glad Speedy Tuesday på er allihopa :)

image.jpeg

Jaha, då blev man med speedy, på en speedytuesday?! Velat fram och tillbaka jättemycket senaste om vad som skall bli nästa och om jag skall sälja andra klockor osv bara för att testa nytt! Kom fram till av att det jag nog mest ville ha/behövde var en vardagsklocka i behaglig storlek på länk som jag kan använda varje dag helt enkelt!
En enkel 005a! Jag tycker väldigt mycket om den redan endast länken som behövs dras till det mindre bara!
Börjar bli en trend att skaffa speedy på en tisdag :). Grattis till er båda!

Är det någon som har kvitto på sin gamla speedy pro från tidigare årtal? Klockor blir dyrare och dyrare, både vintage och nytt. Jag kan inte komma på någon klocka som har funnits kvar i princip oförändrad så länge i en tillverkares sortiment som månklockan. Därför borde just den här klockans prisbild över tid kunna ge oss en bild över hur mycket dyrare det har blivit att köpa klockor idag. Tillverkningskostnaden borde i min värld vara ungefär samma (om inte lägre) med tanke på att det är samma klocka.

Är det någon som har kvitto på sin gamla speedy pro från tidigare årtal? Klockor blir dyrare och dyrare, både vintage och nytt. Jag kan inte komma på någon klocka som har funnits kvar i princip oförändrad så länge i en tillverkares sortiment som månklockan. Därför borde just den här klockans prisbild över tid kunna ge oss en bild över hur mycket dyrare det har blivit att köpa klockor idag. Tillverkningskostnaden borde i min värld vara ungefär samma (om inte lägre) med tanke på att det är samma klocka.

En 105.012 från 66 kostade 645 SEK när den köptes i Örebro 1967.

En 105.012 från 66 kostade 645 SEK när den köptes i Örebro 1967.
Intressant! Enligt statistiska centralbyrån så motsvarar detta ca 5 650 SEK i dagens penningvärde. Då kan man ställa sig frågan varför speedyn idag kostar närmare 40 000 SEK. Eller kanske ännu mer intressant, varför vi som i slutändan köper klockan anser att den är mer värd idag?

Intressant! Enligt statistiska centralbyrån så motsvarar detta ca 5 650 SEK i dagens penningvärde. Då kan man ställa sig frågan varför speedyn idag kostar närmare 40 000 SEK. Eller kanske ännu mer intressant, varför vi som i slutändan köper klockan anser att den är mer värd idag?

Enligt SCB:s "Prisomräknare" så motsvarar 645kr 1967 5669kr idag. Rätt gedigen skillnad mot 42k i list, om nu omvandling från SCB är hållbar.
Edit: @Clockzor var snabbare :D
Mycket mycket intressant men för att få perspektiv på det hela vad blir utfallet om vi tar tex en Rolex submariner av samma årgång?

Tillbaka
Topp