• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Ha en fin ST!
DSC_2645.jpg

Min första Speedy tuesday! Efter att ha suktat i ett par år så la jag äntligen vantarna på en Speedmaster förra veckan. Är precis så förälskad som jag hade väntat mig. Ha en fin tisdag alla, det har jag. :)

IMG_20180410_084124.jpg

Bilagor

• IMG_20180410_084124.jpg
    IMG_20180410_084124.jpg
    331.3 KB · Visningar: 0
Senast ändrad:
Jag är fortfarande väldigt nöjd! Ena kontrastsömmen lossnade vid ett tillfälle men det var inget problem att åtgärda.
Tyckte det såg väldigt najs ut med de svarta sömmarna på bandet, passade speedyn bra. Dock drar jag öronen åt mig när det handlar om cheapestnatostrap, handlat därifrån förut och varit besviken på kvalitén. Köpte ett mockaband där färgen på sidan sprack och flagnade av så det var ju bara att kasta, såg förjävligt ut! Kanske ska våga testa en gång till?

Har funderat på att åter skaffa en Speedmaster men nu en vintage. Kraven är rätt enkla: inte alltför sliten, jämn och matchande patina samt step dial. Länk är ett plus men inte nödvändigt. Efter lite googlande verkar det mest prisvärda alternativet för mig vara en 145.022 -69 el -71, håller forumets Speedyexpertis med?
Vill inte påstå att jag är expert men om du absolut vill ha steppad-dial så tycker jag du är 100% rätt ute :)

Vill inte påstå att jag är expert men om du absolut vill ha steppad-dial så tycker jag du är 100% rätt ute :)
Tackar för svaret! Måste säga att jag gillar hur en stepped dial skänker liv åt tavlan, den kan upplevas lite platt annars tycker jag.

Tidigare referenser ser ut att gå dyrare oftast. Dessutom låter det som att det inte kommer att vara så lätt att serva ett cal 321 framöver, är det någon av er som har erfarenheter eller synpunkter där?

Tackar för svaret! Måste säga att jag gillar hur en stepped dial skänker liv åt tavlan, den kan upplevas lite platt annars tycker jag.

Tidigare referenser ser ut att gå dyrare oftast. Dessutom låter det som att det inte kommer att vara så lätt att serva ett cal 321 framöver, är det någon av er som har erfarenheter eller synpunkter där?
Ja, en 321 lär vara svårare att serva än en 861. Omega förser inte fristående urmakare eller AD med reservdelar (annat än plexi, krona och tryckknappar, kan även finnas fler saker men absolut inte all). Förutom den 67:a jag visat på tråden nyss så har jag en annan 145.012-67:a. Lämnade in den till AD som skickade iväg den till Omega Schweiz för kostnadsförslag, service skulle ha gått på 13.5k och förmodligen förstört hela klockan utifrån ett vintage perspektiv! Tackade artigt men bestämt nej till service och lämnade in den till Farfars Klocka där service gick på 5k samt en femhundring för byte av trasig axel till en sub-visare. Den klockan ser ut så här:
IMG_0055.jpg

Hade Omega servat den hade den inte varit lika fin :D Skall lämna in den jag köpte idag för service hos Farfars Klocka i morgon, kronografen fungerar inte och den behöver allmän service också.

Ja, en 321 lär vara svårare att serva än en 861. Omega förser inte fristående urmakare eller AD med reservdelar (annat än plexi, krona och tryckknappar, kan även finnas fler saker men absolut inte all). Förutom den 67:a jag visat på tråden nyss så har jag en annan 145.012-67:a. Lämnade in den till AD som skickade iväg den till Omega Schweiz för kostnadsförslag, service skulle ha gått på 13.5k och förmodligen förstört hela klockan utifrån ett vintage perspektiv! Tackade artigt men bestämt nej till service och lämnade in den till Farfars Klocka där service gick på 5k samt en femhundring för byte av trasig axel till en sub-visare. Den klockan ser ut så här:
IMG_0055.jpg

Hade Omega servat den hade den inte varit lika fin :D Skall lämna in den jag köpte idag för service hos Farfars Klocka i morgon, kronografen fungerar inte och den behöver allmän service också.
Tackar! Men då är service av 105.012 alt 145.012 inte omöjligt att lösa i alla fall, det är ju alltid något.

Riktigt fin klocka för övrigt! Eller klockor menar jag såklart! Dagens auktionsköp var väl den på Auktionsverket eller hur? Klämde på den i helgen, riktigt trevlig! :) Grattis!

Tackar! Men då är service av 105.012 alt 145.012 inte omöjligt att lösa i alla fall, det är ju alltid något.

Riktigt fin klocka för övrigt! Eller klockor menar jag såklart! Dagens auktionsköp var väl den på Auktionsverket eller hur? Klämde på den i helgen, riktigt trevlig! :) Grattis!
Tack @Chris75 :) Ja, det var den Auktionsverket sålde, vet inte om det är ett fynd men priset jag fick den för var vettigt tycker jag. Har dessutom en extra 1039/516 länk som jag kommer att sätta på när jag fått tillbaka den från service, räknar då med att ha två mycket fina 145.012-67:eek:r :)

IMG_0055.jpg

Skönt att det går att serva inom rikets gränser men kan man vara säker på att han använder 100% original-delar vid service?

image.jpeg

Jaha, då blev man med speedy, på en speedytuesday?! Velat fram och tillbaka jättemycket senaste om vad som skall bli nästa och om jag skall sälja andra klockor osv bara för att testa nytt! Kom fram till av att det jag nog mest ville ha/behövde var en vardagsklocka i behaglig storlek på länk som jag kan använda varje dag helt enkelt!
En enkel 005a! Jag tycker väldigt mycket om den redan endast länken som behövs dras till det mindre bara!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp