• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Rover 1972-75.JPG

.006 Sapphire Sandwich. Dinky Toys Lunar Roving Vehicle, tillverkad 1972-75. Hesalite eller safir? Jag valde det senare för att slippa repor (även om jag vet att det går enkelt att polera bort), den "vita ringen" runt om stör mej inte så mycket. Jätteboxen är lite opraktisk och tar upp enormt mycket plats, men den är maffig ändå.

Är det inte lite tråkigt att de är så populära? 523 sidor här liksom.

Tycker själv speedmaster är en av de snyggaste klockorna som finns och uppenbarligen är jag inte ensam om att tycka det, skulle absolut vilja ha en om jag hade råd. Men känns så "mainstream" iaf. bland klocknördar. Eller?

63D079E8-D933-40EC-9EA6-07A77EAB5F1C.jpeg

Tycker själv speedmaster är en av de snyggaste klockorna som finns och uppenbarligen är jag inte ensam om att tycka det, skulle absolut vilja ha en om jag hade råd. Men känns så "mainstream" iaf. bland klocknördar. Eller?

Men det finns ju varianter, du behöver inte köpa en .005. :)
Slänger därför in en gammal bild på min;
PS. Ha en snabb tisdag;)

Ja bland klocknördar lär den ju vara "mainstream" och det är ju inte konstigt med den historien den besitter men det är ingen annan som har en aning om vad det är för klocka! Det går ju inte att jämföra med tex en Rolex submariner där kan vi snacka "mainstream"! Flera av dess ägare är inte klock intresserade utan vill bara visa att de har pengar eller att det har gått bra för dem, samt att märket Rolex känner de flesta till så jag ser inte problemet med speedmastern här? :)

Senast ändrad:

Tror nog det känns som den är mainstream mest på KS och bland klocknördar som du själv säger. Det är väääääldigt sällan jag ser en Speedy ute i det fria. Däremot ser jag Submariners och GMT:s dagligen.

Speedmaster Professional är lite unik så tillvida att ALLA gillar den, ingen skriver något negativt om den. Det anses också bland så gott som alla seriösa samlare att man skall ha en i samlingen. Att det är 523 sidor är att dess ägare är mer entusiastiska än ägare av nästan alla andra klockor. Att den nästan mer än någon annan klocka fungerar så bra på alla möjliga varianter av band bidrar också till aktiviteten här. Man kan ha en Omega SMP eller Rolex Sub utan att vara så värst klockintresserad men att ha en Speedy definierar en WIS (klocknörd) helt enkelt.

Samma klocka ju, men inte lika dassig om du köper ny :D Vill man ha vintagefeeling kan du sätta på 1171-länken eller passande läder.

Nej men för mig är väl patinerade index och visare nice. Annars är en ny bra kombo av vintagedesign och modernt.
Precis så ja!:)

Jag måste bara få in i ryggraden att den inte är speciellt badvänlig. I morse vred jag på duschen - men kom på mig själv innan jag klev in helt.

Senast ändrad:
Läst att vissa gör det, men jag avstår. Det känns inte värt risken.
Nej så jobbigt är det ju inte att ta av den :) jag gör oftast det också, men har en tendens att glömma det :p konstigt, vintageklockorna kommer jag alltid ihåg att ta av. Antar att det känns att man har en modern klocka på och därmed inte tänker på det.

Varför öht. duscha med sin klocka? Man får ju bara in tvålrester och skit överallt i klockan och i länken. Om man tror att klockan blir ren av det skulle jag säga att man bör tänka om för effekten är garanterat raka motsatsen.

Ja bland klocknördar lär den ju vara "mainstream" och det är ju inte konstigt med den historien den besitter men det är ingen annan som har en aning om vad det är för klocka! Det går ju inte att jämföra med tex en Rolex submariner där kan vi snacka "mainstream"! Flera av dess ägare är inte klock intresserade utan vill bara visa att de har pengar eller att det har gått bra för dem, samt att märket Rolex känner de flesta till så jag ser inte problemet med speedmastern här? :)
Inga problem här. Skrev ju att jag själv vill ha en ;)

Jo visst din poäng håller jag med om till viss del. Men Speedy är ju ändå hyfsat vanlig och Omega kanske inte är lika känt som Rolex men är ändå ett välkänt märke.

Var inte menat som ett hån mot Omega Speedmaster eller dess ägare. Tyckte det var en intressant frågeställning bara. Tack för övriga bra svar i tråden också. Men om någon tog illa vid sig får ni gärna "returnera" er speedy till mig, jag kan stå för frakten ;)

Tillbaka
Topp