Vaaa??? Ingen skön-länk!![]()
Omega Ω Speedmaster
Ref 3590.50.00 - 1990
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vaaa??? Ingen skön-länk!![]()
Omega Ω Speedmaster
Ref 3590.50.00 - 1990
Vad är det för modifiering som krävs? Är väl nån på forumet som filat ned för bra passform. Utveckla mera så kanske du får någon hjälp via forumetTjena.
Behöver lite hjälp ang hitta ngn som är bra på finlir. Följande gäller.
Har en Speedy Tuesday som jag vill montera länken 1450/808 på. Har ringt runt lite i Stockholm ( uppe på besök här i ca 1 vecka till) men ingen verkar vilja ta sig an uppdraget pga att det kräver viss modifiering av av ändbitar..
Är det någon som har något bra tips på någon som kan hjälpa mig?
Skulle gissa på en 145.022 från typ möjligen 70 men sannolikt 71-73, någon får gärna rätta mig om jag har fel. Har han låda och certifikat också? Klockan behöver förmodligen service som kan bli relativt kostsam om det inte har gjorts på år och dar men den är nog värd norr om 45" iaf skulle jag tro.
Hej på er Speedy-älskare!![]()
En vän till mig har lite funderingar kring sin Speedy, då jag själv inte är helt bevandrad denna värld så tänkte jag att frågar er!
När är den ifrån?
Värde?
Någon annan kuriosa?
Det jag får fram genom en snabb överblick är att den definitivt är en 145.022. Detta indikeras på följande punkter:
En vän till mig har lite funderingar kring sin Speedy, då jag själv inte är helt bevandrad denna värld så tänkte jag att frågar er!
När är den ifrån?
Värde?
Någon annan kuriosa?
När är den ifrån?
Värde?
Någon annan kuriosa?
Det jag får fram genom en snabb överblick är att den definitivt är en 145.022. Detta indikeras på följande punkter:
1. Målad Omega logga indikerar på att klockan är mellan 1969 - 1981 då referensen blev ersatt blev ersatt med 145.0022.
2. Tavlan som sitter i är en sk. step dial och satt endast i referensen 145.022 som tillverkades mellan 1969-1974 då de blev ersatta med de "platta" tavlorna.
3. Bezeln besitter inget DON, Dot Over Ninty, vilket blev ersatt 1971.
Detta är de punkter som leder mig till att klockan borde vara en 145.022 med ett rimligtvis tillverkningsår mellan 1971-1974. Detta förutsätter att inga delar blivit ersatta och att allt är original. Då jag endast kollade som hastigast på klockan kan jag definitivt ha missat avgörande detaljer så rätta mig gärna om jag har fel.
Vad sjukt! Såg inte ens bilden på baklocket, missade det helt! Klart det är Straight Writing!
Enligt åtminstone Fratello såldes det klockor utan DON även 1970, så det är nog inte helt uteslutet.Det jag får fram genom en snabb överblick är att den definitivt är en 145.022. Detta indikeras på följande punkter:
1. Målad Omega logga indikerar på att klockan är mellan 1969 - 1981 då referensen blev ersatt blev ersatt med 145.0022.
2. Tavlan som sitter i är en sk. step dial och satt endast i referensen 145.022 som tillverkades mellan 1969-1974 då de blev ersatta med de "platta" tavlorna.
3. Bezeln besitter inget DON, Dot Over Ninty, vilket blev ersatt 1971.
Detta är de punkter som leder mig till att klockan borde vara en 145.022 med ett rimligtvis tillverkningsår mellan 1971-1974. Detta förutsätter att inga delar blivit ersatta och att allt är original. Då jag endast kollade som hastigast på klockan kan jag definitivt ha missat avgörande detaljer så rätta mig gärna om jag har fel.
![]()
Omega Ω Speedmaster
Ref 3590.50.00 - 1990
@Patrik J har ju redan talat om vad det är för en fågel
När är den ifrån?
Värde?
Någon annan kuriosa?
Riktigt roligt med min favorit referens! Stort grattis @Hasse Varg du förtjänade den där!
Hämtade senaste inköpet från Buckan tidigare idag. Ja, jag vet att länken ej är korrekt men jag kommer att slänga på en 1039/516 som kan vara rätt enligt Moonwatch Only. En 1506/16 är givetvis vad man skulle ha men att hitta en sådan är inte enkelt och kommer säker att kosta en bra slant... En JB Champion funkar givetvis bra, jag har en sådan, därav av min post tidigare på Neil Armstrong studerande en sten med tydligt synlig 105.012-65 på JB Champion länk.![]()
Smarrig tavla!
Hämtade senaste inköpet från Buckan tidigare idag. Ja, jag vet att länken ej är korrekt men jag kommer att slänga på en 1039/516 som kan vara rätt enligt Moonwatch Only. En 1506/16 är givetvis vad man skulle ha men att hitta en sådan är inte enkelt och kommer säker att kosta en bra slant... En JB Champion funkar givetvis bra, jag har en sådan, därav av min post tidigare på Neil Armstrong studerande en sten med tydligt synlig 105.012-65 på JB Champion länk.![]()
Fjädern av på minJa, ibland blir det sådär. Vet inte vad ABC har för priser men tror det blir svårt att komma under 6-7kkr. Jag betalade 7 hos Urservice i Norr och de har förhållandevis låga priser annars.
Tack @ChuckJa, det är verkligen häftigt att den kan vara så fin efter 52 år!