• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Hej på er, jag söker lite råd här..!
Jag har en 3570.50 från 2012, går finfint och drar upp jämt. Det har således gått närmare 7 år utan service, är det något jag bör ordna utan att ha upplevt några problem?
Vill inte byta ut en massa delar i onödan och ännu mindre vill jag lägga 5-7 tusen på en service om jag inte bör! If it’s not broken, don’t fix it. Eller?

Tack på förhand!

Jag har en 3570.50 från 2012, går finfint och drar upp jämt. Det har således gått närmare 7 år utan service, är det något jag bör ordna utan att ha upplevt några problem?
Vill inte byta ut en massa delar i onödan och ännu mindre vill jag lägga 5-7 tusen på en service om jag inte bör! If it’s not broken, don’t fix it. Eller?

Tack på förhand!
Vad är det vi ska ge råd om?

Tack på förhand!
Välkommen till tråden! :)

Du var inte otydlig, jag förstod precis vad du behövde råd om.

Väldigt svårt att sia om som du säkert förstår, men jag skulle nog ändå råda dig att ta den till en urmakare. Har ändå gått ett gäng år sedan den var ny! Och att en klocka går bra och drar upp bra behöver inte vara ett tecken på att den inte behöver servas. Ska du behålla klockan kan det ju vara värt att njuta av den nyservad. En bild på din speedy vill vi gärna ha också ;)

Väldigt svårt att sia om som du säkert förstår, men jag skulle nog ändå råda dig att ta den till en urmakare. Har ändå gått ett gäng år sedan den var ny! Och att en klocka går bra och drar upp bra behöver inte vara ett tecken på att den inte behöver servas. Ska du behålla klockan kan det ju vara värt att njuta av den nyservad. En bild på din speedy vill vi gärna ha också ;)

Tackartackar för ett toppensvar!
Misstänkt att det är rätt sak att göra.. Någon som har god erfarenhet i Stockholm? Det kanske är svårt att gå fel så länge man kör på en AD..!

Har den inte med mig just nu (reser) men gräver fram två wristshots ur arkivet :)

Bilagor

• 6BF981F2-DC89-4261-8232-102427D7AF99.jpeg
    6BF981F2-DC89-4261-8232-102427D7AF99.jpeg
    97.1 KB · Visningar: 2
  • A4D7C9AB-795D-47A8-8836-00CCE2AE923D.jpeg
    A4D7C9AB-795D-47A8-8836-00CCE2AE923D.jpeg
    111 KB · Visningar: 1
Tackartackar för ett toppensvar!
Misstänkt att det är rätt sak att göra.. Någon som har god erfarenhet i Stockholm? Det kanske är svårt att gå fel så länge man kör på en AD..!

Har den inte med mig just nu (reser) men gräver fram två wristshots ur arkivet :)
En riktigt skönhet! :)

Nej men precis, så länge det är en AD bör du få liknande service. Jag gillar ju Rob E men de är tyvärr inte AD för omega längre. Men Nymans Ur har jag hört mycket gott om, så gå in där och fråga! Priser osv finns på deras hemsida. Sedan finns ju Franks Ur och även Krons, så finns lite att välja mellan. Ska ju inte glömma Erikson ute i Sumpan heller, verkar väldigt bra! :)

• Like
Reactions: Tom
Nymans (och Krons?) skickar nog vidare till Swatch group. Klockmaster Globen servar själva och är trevliga. Forumsponsorn @ERIKSON URHANDEL hjälper dig säkert också. Lycka till!

Nej men precis, så länge det är en AD bör du få liknande service. Jag gillar ju Rob E men de är tyvärr inte AD för omega längre. Men Nymans Ur har jag hört mycket gott om, så gå in där och fråga! Priser osv finns på deras hemsida. Sedan finns ju Franks Ur och även Krons, så finns lite att välja mellan. Ska ju inte glömma Erikson ute i Sumpan heller, verkar väldigt bra! :)

Heltoppen! Får reka runt lite helt enkelt. Känns ju inte som något man vill snåla med, även om det gärna inte behöver vara överprisat hehe.

Finns det fördelar med att slippa släppa iväg den till swatch och göra det i stan?

Precis som @McNulty säger är det ju snårigt att ge råd i dessa frågor. Googlar man hittar man lika många som tycker att man ska serva enligt intervaller som de som tycker att så länge klockan tickar som den ska finns ingen anledning att serva. Personligen lämnade jag in min speedy när den gick från runt +20spd till runt +120spd över en månad, och efter en rengöring och uppsmörjning var den på +10 vilket är helt ok på en -69a - utan byte av delar. Är detta vad du ska göra? Skulle jag aldrig våga råda någon annan, men Jag hade svårt att se nyttan med service innan tydligt behov.

Rob Engström är fortfarande auktoriserad verkstad för Omega. :)

Har problem att släppa min 105.012 som jag i stort sett använt dagligen sen jag köpte den. Nu när jag fick proveniens på dess historia så tar det emot ännu mer så jag kör den ett tag till iaf. Ruggigt nöjd med den:)
F1C87660-6978-499C-B76A-0E92B97F4415.jpeg

39864B9A-B291-42A8-B7C0-5BE2CD496D23.jpeg

Har problem att släppa min 105.012 som jag i stort sett använt dagligen sen jag köpte den. Nu när jag fick proveniens på dess historia så tar det emot ännu mer så jag kör den ett tag till iaf. Ruggigt nöjd med den:)
F1C87660-6978-499C-B76A-0E92B97F4415.jpeg

39864B9A-B291-42A8-B7C0-5BE2CD496D23.jpeg
Den är ett fint exemplar, med alla papper du har samt vad du fått veta om den så tycker jag du ska behålla den :) Du behöver ju en Speedy som du ofta kan använda, det behöver vi alla :happyhappy:

Tillbaka
Topp