• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Första inlägget i denna tråd! Sitter och väntar på bussen med min första speedy som jag köpte i lördags :):)
15571381165155696269015023761213.jpg
Välkommen in i värmen!

Som relativt ny Speedy ägare sitter jag och funderar på användningen av kronografen, eller mer bestämt Tachymetern. Jag kan bitvis komma att använda kronograf funktionen för diverse tidtagning vid matlagning/arbete och generell tidshållning men just Tachymetern används aldrig. Finner ni någon användning för denna eller är det endast uteslutande för ögongodis (vilket är ack så smarrigt i och för sig)?

Som relativt ny Speedy ägare sitter jag och funderar på användningen av kronografen, eller mer bestämt Tachymetern. Jag kan bitvis komma att använda kronograf funktionen för diverse tidtagning vid matlagning/arbete och generell tidshållning men just Tachymetern används aldrig. Finner ni någon användning för denna eller är det endast uteslutande för ögongodis (vilket är ack så smarrigt i och för sig)?

Jag brukar använda den för att beräkna hur lång tid en resa kommer ta.

Exempel:
Sträckan är 40 km
Största delen av sträckan är 90 km/h
Läser av på tachymatey att 1 km tar 40 sec
40 sec/km x 40 km = 1600 sec = ca 27 min

Vist blir det lite tankekraft, men ändå. Alltid nått.
Man kan ju byta bezeln mot bland annat telemeter och pulsometer som kanske är mer användbara?

Jag brukar använda den för att beräkna hur lång tid en resa kommer ta.

Exempel:
Sträckan är 40 km
Största delen av sträckan är 90 km/h
Läser av på tachymatey att 1 km tar 40 sec
40 sec/km x 40 km = 1600 sec = ca 27 min

Vist blir det lite tankekraft, men ändå. Alltid nått.
Man kan ju byta bezeln mot bland annat telemeter och pulsometer som kanske är mer användbara?
...men om du vet hastigheten så vet du ju hur lång tid resan tar?
90 km/h = 25 m/s =>1 km tar 40 sek. Man behöver ju inte läsa av det på tachymetern ;) Den är väl till för att beräkna hastighet snarare?

90 km/h = 25 m/s =>1 km tar 40 sek. Man behöver ju inte läsa av det på tachymetern ;) Den är väl till för att beräkna hastighet snarare?
Men man slipper ha km/h -> m/s i huvudet ;) den delen sköter tachymetern.

(Vist, det är lite grasping efter halmstrå men ändå. Alltid nått)

Hastigheten går utmärkt att läsa av om man åker precis en kilometer i jämn hastighet.

Men man slipper ha km/h -> m/s i huvudet ;) den delen sköter tachymetern.

(Vist, det är lite grasping efter halmstrå men ändå. Alltid nått)

Hastigheten går utmärkt att läsa av om man åker precis en kilometer i jämn hastighet.
Känner till vad den används för (efter att ha läst på om det :angel:) och även applicerat den vid enstaka tillfällen.
Känner du till hastigheten kan du bara vända på funktionen och beräkna avstånd ;)

Känner till vad den används för (efter att ha läst på om det :angel:) och även applicerat den vid enstaka tillfällen.

Känner du till hastigheten kan du bara vända på funktionen och beräkna avstånd ;)
Arå, men det är betydligt svårare att som människa vara exakt på att mäta tid än att dela den uppmätta hastigheten med 3.6 :)

On topic: Vad gäller länk till FOIS, finns det att köpa direkt från Omega? Tycker mig ha sett en eller två fois på länk i tråden här?

Gör mitt inlägg nr 3000 som Speedy Tuesday och kan se att det gått nästan exakt fyra år sedan jag blev medlem :) Ha en snabb dag alla Speedy-diggare och resten av KS önskas en bra dag! Firar med en extrabild, dagens klädsel är Hirsch Rally.
2307F89A-54F8-4381-8B41-F06580C04DE0.jpeg

4A0487DC-00D1-44B2-B150-F0DEABF91306.jpeg

Gör mitt inlägg nr 3000 som Speedy Tuesday och kan se att det gått nästan exakt fyra år sedan jag blev medlem :) Ha en snabb dag alla Speedy-diggare och resten av KS önskas en bra dag! Firar med en extrabild, dagens klädsel är Hirsch Rally.
2307F89A-54F8-4381-8B41-F06580C04DE0.jpeg

4A0487DC-00D1-44B2-B150-F0DEABF91306.jpeg
3000 inlägg, inte dåligt! Tiden går fort när man har kul, grattis!

Tillbaka
Topp