• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Klave

Omega
Nu är det dags att handla sig en Speedy! Jag har en fråga till panelen, jag ska till Berlin, Tyskland om ett tag. Hur blir prisskillnaden om jag handlar min Speedy där? Blir det billigare eller ligger det på samma pris som i hemlandet?
Tacksam för svar. :)
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Nu är det dags att handla sig en Speedy! Jag har en fråga till panelen, jag ska till Berlin, Tyskland om ett tag. Hur blir prisskillnaden om jag handlar min Speedy där? Blir det billigare eller ligger det på samma pris som i hemlandet?
Tacksam för svar. :)

Hej! Kul att vi snart får välkomna dig in i värmen :) priset borde inte skilja så jättemycket. Om det är ny klocka vi snackar så kan det ju vara värt att ha köpt den hos en AD i Sverige om någonting skulle inträffa. Blir lite mer personligt på det sättet. Men jag är inget proffs när det gäller priser!
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Tackar, du vet att denna köp är ditt fel va, skyller på dig och många fler här med era "speedy tuesday, buhu buhii, lång näsa varje vecka" , vill juh inte va sämre ;)

Men alltid varit sugen och nu blev det en tillfällighet att en kompis hade en till salu, plexi, manuel, full set, lite sliten men den duger.
Här är mina armar exakt 26 augusti förra året när jag va inne och prova lite modeller:

omega.jpg

omega2.jpg


Måste säga att man förstår varför de är populära, jäkligt charmiga och känslan av dra upp den, svårslaget.
Tickar på och även låter klassiskt på något sätt precis som gammal rockmusik är de jäkligt mysiga och fungerar då som nu...
Det värsta är inte själva klockköpet utan banddjävulen man får på köpet:nailbiting: Det finns i stort sett ingen hejd på hur många olika band som klär denna skönhet: nato, zulu, racing, länk, mesh, bund...:dead: Ska bli spännande att se vad du drämmer till med på tisdag:)
Jag tycker ditt ex ser härligt ut och vad gäller glaset hade jag nog börjat med lite tandkräm som @Matts föreslår.
Ännu en gång, kul att äntligen se dig här!
 

Klave

Omega
Hej! Kul att vi snart får välkomna dig in i värmen :) priset borde inte skilja så jättemycket. Om det är ny klocka vi snackar så kan det ju vara värt att ha köpt den hos en AD i Sverige om någonting skulle inträffa. Blir lite mer personligt på det sättet. Men jag är inget proffs när det gäller priser!
Tack för svar! Blir nog köp i Sverige.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
@sherwan härligt engagemang att lusläsa hela tråden! :)
:) Bara kul, på väg in till jobbet och ikväll, kommit ifatt till sidan 57, bra kunskap och nöje.
Ingen har tagit upp varför det kallas Speedy Tuesday än (s57)...
Enlig göögle så ska det bero på fratellowatches när de introducerade en speedy artikel varje tisdag... Stämmer det?
 
:) Bara kul, på väg in till jobbet och ikväll, kommit ifatt till sidan 57, bra kunskap och nöje.
Ingen har tagit upp varför det kallas Speedy Tuesday än (s57)...
Enlig göögle så ska det bero på fratellowatches när de introducerade en speedy artikel varje tisdag... Stämmer det?

Utan att ha ett styrkande svar så säger jag:
Ja!

Har också funderat över detta men när jag googlat så har jag bara fått fram fratellowatches artiklar så jag antar att det är de som grundade "speedy tuesday" :bookworm:
 

marer

Cartier
:) Bara kul, på väg in till jobbet och ikväll, kommit ifatt till sidan 57, bra kunskap och nöje.
Ingen har tagit upp varför det kallas Speedy Tuesday än (s57)...
Enlig göögle så ska det bero på fratellowatches när de introducerade en speedy artikel varje tisdag... Stämmer det?
Underbart att få vara med på din pilgrimsfärd genom tråden när man ser nya gillanotiser dyka upp längs vägen. Känns som man vandrar tillsammans. :D
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Lite mer nördighet ang Speedy Tuesday (snöat in mig på det)
Tydligen många som har ställts sig frågan och kan va bra för nybörjare som en själv..

Moon landing was on a Sunday (July 20, 1969)
Neil Armstrong stepped onto the moon on a Monday (July 21, 1969)

Fredags godis ifrån tidigare idag :)
image.jpeg
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Hur "tåliga" är de äldre modellerna? Precis fått upp ögonen lite för de likt @Ryttaren har
Eller är det en klocka att vara lite extra försiktig med?
 

Ryttaren

Rolex
Hur "tåliga" är de äldre modellerna? Precis fått upp ögonen lite för de likt @Ryttaren har
Eller är det en klocka att vara lite extra försiktig med?

I princip samma klocka som idag om det är med 861 verket, så det behöver du inte fundera på. Bara att köra. Enda nackdelen är väl 50m wr. Med tanke på resultatet av Nasas tester så lär du inte hitta så många tåligare klockor :)

Edit: och testerna var ändå med 321 verket.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
I princip samma klocka som idag om det är med 861 verket, så det behöver du inte fundera på. Bara att köra. Enda nackdelen är väl 50m wr. Med tanke på resultatet av Nasas tester så lär du inte hitta så många tåligare klockor :)

Edit: och testerna var ändå med 321 verket.
1861 verket lämnades väl in för omcertifiering? Det är ju den som sitter i idag och som fortfarande används i rymden.
 

pederr

Cartier
Lite mer nördighet ang Speedy Tuesday (snöat in mig på det)
Tydligen många som har ställts sig frågan och kan va bra för nybörjare som en själv..

Moon landing was on a Sunday (July 20, 1969)
Neil Armstrong stepped onto the moon on a Monday (July 21, 1969)

Fredags godis ifrån tidigare idag :)
image.jpeg
Enligt vad jag läst har Fratellowatches svarat att det bara blev Tuesday. Förutom att det kunde vara en viktig veckodag vad gäller månlandningen har jag tänkt att det vara något Rolling Stones-fan som var lite vitsig, men det verkar bara ha blivit så.
 

KalleKnuda

Cartier
Det var inte alls bra att man hamnade i denna tråden, nu saknar jag min sålda speedmaster något frukansvärt! Kanske ett sign på vad man ska lägga skatteåterbäringen på mån tro? :angel:
 
  • Like
Reactions: Nic

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Mitt tips är att inte "nöja" sig med en reduced pga. prislappen. Du kommer alltid ha det i bakhuvudet om du nu egentligen siktat in dig på en professional. Spara istället ett par lappar till ditt förstaval :)
Ja, jag vet, men reduced är ändå snygg tycker jag! I sådana fall föredrar jag nog att köpa en reduced och spara till en professional under tiden, lätt att pengarna försvinner om de bara ligger på kontot:bag:
 
Topp