• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur ser det ut med service på reduced vs pro?

Med tanke på att den ena är manuellt uppvriden och den andra är automatisk?
Utan att ha hel koll tror jag dom flesta mekaniska klockor mår bra av att servas var 4:e 5:e år, möjligen glesare på nya verket.
Skillnaden i pris mellan 1861 och 9300 var ca 1tkr i service kostnad enligt Krons Ur. Utslaget på att den ena hälsar på vart 5:e år och den andra vart 7:e så jämnar det ut sig. ETA verket i reduced borde således vara lite billigare än 1861 och möjligen gå att serva hos alla urmakare.
 

Hutti

Cartier
Tack för alla svar.

Har bestämt mig för att köpa en reduced. Nu väntar jag bara på rätt tillfälle.

Hur viktigt är cert för er? För mig och mitt första lite dyrare klockköp så känns det oerhört viktigt, men det minskar ju köpmöjligheterna. Samt så är stenhård på att klockan skall vara servad senaste 1-2 åren ungefär. Hade varit kul att köpa en klocka från året jag föddes, dvs 1995.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för alla svar.

Har bestämt mig för att köpa en reduced. Nu väntar jag bara på rätt tillfälle.

Hur viktigt är cert för er? För mig och mitt första lite dyrare klockköp så känns det oerhört viktigt, men det minskar ju köpmöjligheterna. Samt så är stenhård på att klockan skall vara servad senaste 1-2 åren ungefär. Hade varit kul att köpa en klocka från året jag föddes, dvs 1995.
Personligen skulle jag använda saknaden av cert som anledning till att pruta. Om det inte finns ett kvitto med allt som är utfört på sericen skulle jag pruta på det också och börja med att lämna in den det första jag gjorde. Lite som att köpa begagnad bil med slitna däck, pruta vad det kostar att köpa nya...
 

Hutti

Cartier
Personligen skulle jag använda saknaden av cert som anledning till att pruta. Om det inte finns ett kvitto med allt som är utfört på sericen skulle jag pruta på det också och börja med att lämna in den det första jag gjorde. Lite som att köpa begagnad bil med slitna däck, pruta vad det kostar att köpa nya...

Smart, men det är väl inte rimligt att pruta den kostnaden? Känns knappt som någon kommer sälja en Omega Speedy reduced för 13 k minus service + cert. Blir ju stor värdeminskning.

Lustigt nog tycker min mamma att jag ska köpa en Pro dock, med tanke på värdeutvecklingen i framtiden gentemot reduced? Era åsikter och framtidsvisioner kring detta?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Om jag skulle köpa en pro skulle jag satsa på en begagnad med skön patina, och så billig som möjligt ;) Jag tycker du gör helt rätt med reduced som vardagsklocka. Värdeutvecklingen på speedmaster tror jag inte du kommer åt utan att hitta en superspeciell pro. Man får nog byta märke om man ska köpa en klocka för att "investera" i.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tog en snabb bild i Foldio 2 studio box precis innan jag lämna jobbet, looking good
image.jpeg

Lite haaaaalelulaj bild ;)
 

Hutti

Cartier
Om jag skulle köpa en pro skulle jag satsa på en begagnad med skön patina, och så billig som möjligt ;) Jag tycker du gör helt rätt med reduced som vardagsklocka. Värdeutvecklingen på speedmaster tror jag inte du kommer åt utan att hitta en superspeciell pro. Man får nog byta märke om man ska köpa en klocka för att "investera" i.

Tänker mest för att undvika en så stor värdeminskning som möjligt!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tänker mest för att undvika en så stor värdeminskning som möjligt!
Jag förstår tanken men... om du tänker dig att du köper en ny pro för tex 70tkr så tappar du 15-20 när du går genom dörren. Om du köper en begagnad för 50tkr så kanske du tappar 10 på några år. Köper du din reduced begagnad för 13tkr kan ske du appar 3 på ett par år. Vill du investera kan du kolla denna http://www.chrono24.se/omega/vintag...2998-6-stainless-steel-bj-1963--id4242529.htm
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag köpte en Tissot Couturier Automatic chrongraf för 1000 Euro för fem år sedan. Den säljs ny idag för 6-7tkr :shifty:. Det betyder väl att min
som är begagnad står i 3. Nu ska jag inte sälja den eftersom den var en vardagsklocka och ingen investering. Men värdeminskning tror jag du får räkna med.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag förstår tanken men... om du tänker dig att du köper en ny pro för tex 70tkr så tappar du 15-20 när du går genom dörren. Om du köper en begagnad för 50tkr så kanske du tappar 10 på några år. Köper du din reduced begagnad för 13tkr kan ske du appar 3 på ett par år. Vill du investera kan du kolla denna http://www.chrono24.se/omega/vintag...2998-6-stainless-steel-bj-1963--id4242529.htm

Men en standard PRO kostar väl inte 70'??. Gissar att du kan få en sprillans för 35-37' med lite prut. En begagnad standard PRO går att hitta för 25' här på KS. Ska man ge sig in på pre-moon marknaden bör man läsa på ordentligt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Men en standard PRO kostar väl inte 70'??. Gissar att du kan få en sprillans för 35-37' med lite prut. En begagnad standard PRO går att hitta för 25' här på KS. Ska man ge sig in på pre-moon marknaden bör man läsa på ordentligt.
Jag tar ditt ord på priserna då jag absolut inte har någon koll på det, jag tog bara ett exempel för att förtydliga att man tappar mer på att köpa nytt än begagnat. Han ville ju ha en begagnad reduced men mamma tyckte pro med tanke på värdeminskningen / ökningen på sikt
 
Senast ändrad:

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag letade efter en 69:a men fick inget napp så jag köpte en ny istället när Rob hade rea. Nu finns det 69or till salu överallt:) Jag tror att Pro modellen generellt kommer fortsätta vara mer populär och lättsåld och därigenom hålla värdet bättre än reduced även i framtiden
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Men en standard PRO kostar väl inte 70'??. Gissar att du kan få en sprillans för 35-37' med lite prut. En begagnad standard PRO går att hitta för 25' här på KS. Ska man ge sig in på pre-moon marknaden bör man läsa på ordentligt.
Såg nu på uret att dom tar 37885 (rek 49300). Men hans budget var max 20...
 

Hutti

Cartier
Jag letade efter en 69:a men fick inget napp så jag köpte en ny istället när Rob hade rea. Nu finns det 69or till salu överallt:) Jag tror att Pro modellen generellt kommer fortsätta vara mer populär och lättsåld och därigenom hålla värdet bättre än reduced även i framtiden

Dock så produceras inte reduced ännu mer, vilket på sikt kan öka värdet? Trotts att det inte är Pron.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Utan att ha hel koll tror jag dom flesta mekaniska klockor mår bra av att servas var 4:e 5:e år, möjligen glesare på nya verket.
Skillnaden i pris mellan 1861 och 9300 var ca 1tkr i service kostnad enligt Krons Ur. Utslaget på att den ena hälsar på vart 5:e år och den andra vart 7:e så jämnar det ut sig. ETA verket i reduced borde således vara lite billigare än 1861 och möjligen gå att serva hos alla urmakare.
Som jag har skrivit tidigare i tråden så är det så att om det är problem med kronografen hos en Reduced så byter de oftast ut hela modulen. En sådan service/reparation blir automatiskt dyrare än samma service/reparation på Pro. Men kolla med Lidens Urteknik för mer detaljer och priser.
http://www.lidensurteknik.se/
 

Christos

Breitling
Dock så produceras inte reduced ännu mer, vilket på sikt kan öka värdet? Trotts att det inte är Pron.
Jag var med i en diskussion i veckan i "Vad är ett rimligt pris för....?"-tråden apropå reduced-service - kolla hur snacket gick där (ink. prisuppskattning) - vete flundran hur man länkar till ett annat inlägg i en annan tråd o_O.
Jag ska lägga ut min egen reduced till försäljning i dagarna om du bestämmer dig för den varianten...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag var med i en diskussion i veckan i "Vad är ett rimligt pris för....?"-tråden apropå reduced-service - kolla hur snacket gick där (ink. prisuppskattning) - vete flundran hur man länkar till ett annat inlägg i en annan tråd o_O.
Jag ska lägga ut min egen reduced till försäljning i dagarna om du bestämmer dig för den varianten...
Jo, jag läste det. Och det är väl rimligt att en standardservice borde ha liknande pris som Pro. Men det står på internetz att kronografmodulen (Dubois-Depraz) är svårjobbad och att hela modulen byts vid problem. Man kan tycka att det låter lite motsägelsefullt om modulen skall skruvas isär för rengöring etc.

Nu skall ju inte sådana problem uppstå till varje service så det bör inte stå i vägen för ett köp. Min beef med Reduced är att tavlan är oproportionerlig.

Men som sagt, kolla med Lidens Urteknik för att få svart på vitt.
 

Hutti

Cartier
Har skickat en förfrågan om kostnadsförslag för att se vad en service skulle kosta idag, för en reduced.

Vill du utveckla vad du inte tycker är proportionerligt med reduced n155e?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har skickat en förfrågan om kostnadsförslag för att se vad en service skulle kosta idag, för en reduced.

Vill du utveckla vad du inte tycker är proportionerligt med reduced n155e?
Främst så tycker jag att subtavlorna sitter för långt ut mot kanten av tavlan. Jag tycker även att det blir rörigare på tavlan med sekundsiffrorna för kronograf-sekundvisaren. Sen så sitter inte kronografknapparna i linje med den vanliga kronan (pga kronografmodulen), men det är inte lika synligt i dagligt användande. Allt är ju subjektivt förstås...

Meddela gärna här vilka prisuppgifter du får.

speedysidebyside.PNG
 
Topp