• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Knypplarn

Cartier
Ja, jag vet, men reduced är ändå snygg tycker jag! I sådana fall föredrar jag nog att köpa en reduced och spara till en professional under tiden, lätt att pengarna försvinner om de bara ligger på kontot:bag:
Fast jämför gärna Pro och Reduced där båda finns med på samma bild (eller i verkligheten), personligen tycker jag proportionerna på reduced blir väldigt märkliga. Köper du en billig reduced som behöver service är du dessutom redan uppe i vad en Pro kostar (med okänd servicehistorik). Köp en reduced om det är vad du verkligen vill ha, inte istället för en Pro.

Komplett speedmaster på länk från 80-90 tal går att få för ~20k med okänd historik. Går säkert att pruta till 18k.
 

Hutti

Cartier
Vad skall man tänka på vid köp av en begagnad Speedy?

Har nog bestämt mig för att mitt riktiga dyra klockköp ska bli en Omega Speedmaster Professional. Min dyraste hittils ligger på 2,5, omega seamaster vintage.

Hur ser prisutvecklingen ut för denna modell? Vill gärna inte gå för mycket i minus om jag bestämmer mig att sälja den om några år.

Och har ni lite tips på vad man ska satsa på? Kan nog sträcka mig till 30.000 för en.

Tack för framtida svar, ha en bra dag!

Samt reduced eller professional? Har inte sett någon i verkligheten men ifall jag förstår rätt är stora skillnaden storleken samt automatisk eller manuell.
 

Knypplarn

Cartier
Vad skall man tänka på vid köp av en begagnad Speedy?

Har nog bestämt mig för att mitt riktiga dyra klockköp ska bli en Omega Speedmaster Professional. Min dyraste hittils ligger på 2,5, omega seamaster vintage.

Hur ser prisutvecklingen ut för denna modell? Vill gärna inte gå för mycket i minus om jag bestämmer mig att sälja den om några år.

Och har ni lite tips på vad man ska satsa på? Kan nog sträcka mig till 30.000 för en.

Tack för framtida svar, ha en bra dag!

Samt reduced eller professional? Har inte sett någon i verkligheten men ifall jag förstår rätt är stora skillnaden storleken samt automatisk eller manuell.
Med en budget på 30k har du inte långt kvar till en ny. Vill du absolut inte ha en ny finns det väl två vägar att gå, antingen en nyare begagnat i bra skick eller en äldre, du får nog en hyfsad 70-talare för 30k. Jag hade valt det senare.

I övrigt gäller samma saker som vid alla klockköp, köp säljaren, inte klockan. Är prissättningen rimlig sett till servicehistorik? Vilken länk sitter på klockan? Speedyn har genom åren kommit på massvis med olika länkar, vissa dyra, andra billiga idag. Se till så att kronografen fungerar som den ska, startar, stoppar, nollställer. Sen vill man naturligtvis ha en tjock och fin boett i originalform samt ett plexiglas med omegaetsning på. När det gäller just speedmaster skulle jag även dubbelkolla så den inte blivit fuktskadad, framförallt äldre ur kan ha korrosionsskador på insidan. Är det någon specifik årgång du är intresserad av så finns det säkert utmärkande detaljer att kika närmare på.

Svårt att sia om prisutvecklingen, köper du en åtråvärd vintagespeedy så har de börjat klättra i pris och kommer säkerligen bara bli dyrare. Gör du en bra eller rättare sagt rätt affär handlar det inte om någon större värdeminskning, det är en lättflippad klocka som ligger stabilt i pris. Den förlust du eventuellt gör består i huvudsak i det ökade servicebehovet pga användning.

Återigen, köp en reducera om det är vad du verkligen vill ha. Det är ingen substitut till en Pro. Storlek, utformning på tavlan samt urverk skiljer. Jag gillar inte alls hur krona och pushers inte linear upp på reduced.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det finns ju ett "mellanting" mellan Pro och reduced, samma urverk som Pro men till priset av en reduced . Mark II ! Boetten faller ju inte alla i smaken men personligen skulle jag hellre välja denna än en reduced.

Tack Chrono24 för lånet av bilden

image.jpeg
 

Ruben

Rolex

tgadler

Omega
Står lite och väger mellan en reduced och en seamaster professional. Känner dock att det här är fel ställe att fråga vilken som är bäst...
Så frågar istället; vad anser du är sämst med din reduced?
 

Patrik72

Cartier
Står lite och väger mellan en reduced och en seamaster professional. Känner dock att det här är fel ställe att fråga vilken som är bäst...
Så frågar istället; vad anser du är sämst med din reduced?

Frågorna jag ställer mig själv innan jag köper en dyr klocka; Vilken tycker du själv bäst om?
Det är du som kommer att bära klockan, så det viktigaste är att du känner dig nöjd när du tar en titt på handleden. :)

En annan sak att tänka på är; Hur tror du att du kommer att uppleva klockan om ca 6 månader eller mer? (Alla klockor man köper är helt Underbara den första månaden, men det kan ändra sig). Så det är viktigt att man verkligen gillar designen eller klockans historia.

Skall jag använda klockan dagligen?
Då vill man kanske att klockan skall vara vattentät och inte bara vattenskyddad. Men detta beror mycket också på hurdant liv man lever. Sitter man mycket inomhus både på jobb och fritid, då kanske en vattenskyddad klocka räcker gott och väl. Är man mer aktiv på fritiden typ idrottar, friluftsliv osv... Ja då är det bättre med en vattentät klocka.

Kom ihåg! Klockan måste endast imponera på en person, och det är ägaren. :)
 

Hutti

Cartier
Jag var precis på Jarl Sandig och testade båda. Konstigt nog föredrog jag reduced. Dock sa det bara att den var mindre, det stod Heller inte automatic på den?..

Det jag oroar mig för är att jag ångrar mig och vill ha en professional pågrund utav hypen och att det är "originalet".

Å andra sidan så passar reduced mig mer. En vardaglig klocka för en student.
 

Patrik72

Cartier
Jag var precis på Jarl Sandig och testade båda. Konstigt nog föredrog jag reduced. Dock sa det bara att den var mindre, det stod Heller inte automatic på den?..

Det jag oroar mig för är att jag ångrar mig och vill ha en professional pågrund utav hypen och att det är "originalet".

Å andra sidan så passar reduced mig mer. En vardaglig klocka för en student.

Som jag ser det så har du gott om tid att framöver skaffa dig en Speedy Pro. Satsa på en Reduced om du gillar den bättre och om den passar bättre.
:)
 

Göteborgare

Cartier
Jag var precis på Jarl Sandig och testade båda. Konstigt nog föredrog jag reduced. Dock sa det bara att den var mindre, det stod Heller inte automatic på den?..

Det jag oroar mig för är att jag ångrar mig och vill ha en professional pågrund utav hypen och att det är "originalet".

Å andra sidan så passar reduced mig mer. En vardaglig klocka för en student.

Tror du har svarat på din egen fråga. Om du gillade Reduced bäst så köp den. Om du ångrar dig om ett par år så går det alltid att sälja en sådan klocka.

Lycka till! Är säker på att du kommer att trivas med klockan. Men glöm inte att lägga upp bilder här när du köpt den :)
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Jag var precis på Jarl Sandig och testade båda. Konstigt nog föredrog jag reduced. Dock sa det bara att den var mindre, det stod Heller inte automatic på den?..

Det jag oroar mig för är att jag ångrar mig och vill ha en professional pågrund utav hypen och att det är "originalet".

Å andra sidan så passar reduced mig mer. En vardaglig klocka för en student.
Hej!
Härligt att jaga speedy! Om storleken kändes bättre hos reduced så finns ju även den underbara FOIS som mäter 39,5mm:)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Frågorna jag ställer mig själv innan jag köper en dyr klocka; Vilken tycker du själv bäst om?
Det är du som kommer att bära klockan, så det viktigaste är att du känner dig nöjd när du tar en titt på handleden. :)

En annan sak att tänka på är; Hur tror du att du kommer att uppleva klockan om ca 6 månader eller mer? (Alla klockor man köper är helt Underbara den första månaden, men det kan ändra sig). Så det är viktigt att man verkligen gillar designen eller klockans historia.

Skall jag använda klockan dagligen?
Då vill man kanske att klockan skall vara vattentät och inte bara vattenskyddad. Men detta beror mycket också på hurdant liv man lever. Sitter man mycket inomhus både på jobb och fritid, då kanske en vattenskyddad klocka räcker gott och väl. Är man mer aktiv på fritiden typ idrottar, friluftsliv osv... Ja då är det bättre med en vattentät klocka.

Kom ihåg! Klockan måste endast imponera på en person, och det är ägaren. :)
En reflektion som stämmer mycket väl med min. Jag var idag inne och klämde på en Speedmaster ´57 för att få en känsla av storleken och tjockleken. Jag jämför den inte alls med "pro" därför att mina krav är att den ska funka som en vardagsklocka för M I G. Jag vill ha en vattentät klocka till vardags, jag gillar designen på speedyn och fick således kolla på vilka modeller som var det (vattentäta). Kollade även racing modellen som på samma sätt även den är långt ifrån "pro" men ändå är en sportig cool klocka. Sedan har man kanske kommit på att man vill ha mer än en klocka... En dressig, en dykare, en vardagsklocka och helst en vintage klassiker (där skulle en vintage pro platsa). När jag var inne i butiken hade jag ett trevligt samtal med tjejjen som var säljare, hon berättade att många vill hitta klockor med anknytning till sitt födelse år. Spot on! Jag som är född 69 har givetvis suktat på Zenith El Primero orginal 1969. Så vacker klocka. Tyvärr skulle den inte få tillräckligt med vristtid då den är lite för flashig för mig just nu. Den får vara min graal ;)
 

Hutti

Cartier
Hur ser det ut med service på reduced vs pro?

Med tanke på att den ena är manuellt uppvriden och den andra är automatisk?
 
Topp