• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Speedy på sunkigt cordura strap...
1BDFC191-1D5D-412B-B5C3-1904807BE603.jpeg

Eller... Såååå sunkigt är det ju inte..;-)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Vad är det jag har missat? 195k? "Holy grail"?
Ska det stå 19500 eller behöver jag utbildas?
Screenshot_20190620-154155.png
Screenshot_20190620-154204.png

Tack. Jag behövde oxå utbildas!





Så jäfla cool, har länge varit en våt dröm, att äga en sådan, stack iväg i pris för något år sedan, men det där priset var helt fakking sjukt! Och för ca 6-7 år sedan fan man dom för strax under 50k.

Gråter fortfarande att jag missade denna på kaplans, satt i ett möte och glömde helt bort att vara med på auktionen då jag hade lagt ett tidigare bud på den!

3C0F2462-4F1D-48DF-914D-85AFF597038F.png
 
Senast ändrad:

NRE

Vacheron
2-Faktor
Så jäfla cool, har länge varit en våt dröm, att äga en sådan, stack iväg i pris för något år sedan, men det där priset var helt fakking sjukt! Och för ca 6-7 år sedan fan man dom för strax under 50k.

Gråter fortfarande att jag missade denna på kaplans, satt i ett möte och glömde helt bort att vara med på auktionen!

3C0F2462-4F1D-48DF-914D-85AFF597038F.png
Det är inte bara på Rolex som priserna spårar ur uppenbarligen.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Så jäfla cool, har länge varit en våt dröm, att äga en sådan, stack iväg i pris för något år sedan, men det där priset var helt fakking sjukt! Och för ca 6-7 år sedan fan man dom för strax under 50k.

Gråter fortfarande att jag missade denna på kaplans, satt i ett möte och glömde helt bort att vara med på auktionen då jag hade lagt ett tidigare bud på den!

3C0F2462-4F1D-48DF-914D-85AFF597038F.png
Jäklar. Ja det där svider ju...
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor

Varför då? Listar ju 47-49k sedan prishöjningen, prutbart hos AD till 43-44k som bäst?

Dom gick för runt 30 i slutet av förra året. Så en höjning på över 20% på beg kan man väl ifrågasätta?
Tror inte listpriset gick upp över 20% direkt:)

Tycker felet, precis som när det gäller Rolex, snarare ligger hos alla desperata köpare som är villiga att betala de ”inofficiella prishöjningarna”.

Om folk slutar betala så jäkla mycket överpris (i det här fallet är det dock lååångt ifrån galenskapet med Rolex stålsport där folk betalar över list!) så får vi rimligare prissättning.

Full disclosure: jag har själv en speedy som jag skulle kunna (och kommer göra när tiden kommer) göra en hygglig vinst på. För att marknaden betalar..
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
Tycker felet, precis som när det gäller Rolex, snarare ligger hos alla desperata köpare som är villiga att betala de ”inofficiella prishöjningarna”.

Om folk slutar betala så jäkla mycket överpris (i det här fallet är det dock lååångt ifrån galenskapet med Rolex stålsport där folk betalar över list!) så får vi rimligare prissättning.

Full disclosure: jag har själv en speedy som jag skulle kunna (och kommer göra när tiden kommer) göra en hygglig vinst på. För att marknaden betalar..

Jag försökte bara higlighta skillnaden på begökningen och prishöjningen från omega i procent. Som jag tycker är lite underlig...
Men självklart är de marknadens fel.
Men visst fan måste man få tycka en höjning på 20% på beg-sidan när Omega höjt 5-10% (??) är sinnesjuk? Klockan är ju inte direkt osynlig på hyllan heller :)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag försökte bara higlighta skillnaden på begökningen och prishöjningen från omega i procent. Som jag tycker är lite underlig...
Men självklart är de marknadens fel.
Men visst fan måste man få tycka en höjning på 20% på beg-sidan när Omega höjt 5-10% (??) är sinnesjuk? Klockan är ju inte direkt osynlig på hyllan heller :)
Håller med dig!

Tror det är KS-fenomen lite grann då vissa modeller går i mode i perioder kombinerat med 50år för månlandningen.

Men återigen: det är ingenting jämfört med exempelvis en ickenamngiven grön Rolexklockas prishöjning på begmarknaden....

Eller andra modeller från samma märke där
Det är närmare DUBBLA listpriset.
Förstår därför inte varför just speedy granskas så hårt då :)
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jag försökte bara higlighta skillnaden på begökningen och prishöjningen från omega i procent. Som jag tycker är lite underlig...
Men självklart är de marknadens fel.
Men visst fan måste man få tycka en höjning på 20% på beg-sidan när Omega höjt 5-10% (??) är sinnesjuk? Klockan är ju inte direkt osynlig på hyllan heller :)

10% påslag är de officiella siffrorna, tror jag.

F.ö: Det är de äldre omegorna som rusat i pris. Att köpa en tre månader gammal moonwatch, fullset med garanti och allt övrigt lulllull för mer än 10k under list... ptja, sämre affärer kan man väl göra. Sen att samma klocka kan gå för 32-33k är ju inget konstigt. Folk har olika bevekelsegrunder när de handlar. Ibland betalar man extra om säljaren känns reko och man kan få en smidig affär. I nästan alla branscher betalar människor ”premium” för riskminimering för samma jobb/produkt etc.
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
10% påslag är de officiella siffrorna, tror jag.

F.ö: Det är de äldre omegorna som rusat i pris. Att köpa en tre månader gammal moonwatch, fullset med garanti och allt övrigt lulllull för mer än 10k under list... ptja, sämre affärer kan man väl göra. Sen att samma klocka kan gå för 32-33k är ju inget konstigt. Folk har olika bevekelsegrunder när de handlar. Ibland betalar man extra om säljaren känns reko och man kan få en smidig affär. I nästan alla branscher betalar människor ”premium” för riskminimering för samma jobb/produkt etc.

10k under listpris(20%) får nog en del redan i kassan. Men förstår din tanke.
Har aldrig sagt att de är ett dåligt köp :)
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
10k under listpris(20%) får nog en del redan i kassan. Men förstår din tanke.
Har aldrig sagt att de är ett dåligt köp :)

Måste ändå säga att det är lite groteskt med Speedmasters som börjar på nästan 50k och uppåt. Ska du ha safirglas etc så är det ju plötsligt rejält mycket pengar. Ugh. :hungover:
 
Topp