• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Wow! Bättre, absolut.

För ganska många år sedan, när jag fortfarande pluggade, lyckades jag irra mig in i en super-exklusiv designer-butik i Tokyo som jag glömt namnet på. Såg där en fantastiskt snygg väska som jag först tyckte kostade absurt mycket men efter en bra stunds rationaliserande verkade fullt rimligt prissatt, givet att jag avstod både det ena och det andra resten av året och för den delen studietiden. Säljaren som hade observerat mig på håll ett bra tag och sett min tvekan, kom till slut fram, tittade mig djupt i ögonen och yttrade med ett nästan skälmskt leende den bästa försäljningsrepliken jag någonsin hört:

Why don’t you just buy it?
Bra story o helt jävla rätt!!! Allt handlar ju om prioriteringar. Dock finns denna i Staterna o en ev deal med byte inkluderar betyder en trip dit vilket i dagsläget är typ omöjligt tidsmässigt.. Hade den här i stort sett klar men iom att min planerade frakt hit sket sej så blev inte dealen av då allt byggde på att jag fixade frakten. Gör fortfarande ont o kika på den:(
Bästa strap matchningen jag sett på en Speedy men lika cool på 1039’n. Ghost don är pricken över iet på den.
879498C5-839F-4647-96A0-40297F6C5EFD.jpeg

0B53EBC5-312D-4AA3-8655-E9036670CB8A.jpeg

Men men, man ska inte gråta över spilld mjölk;)

Storleken det som syns mest.
Reduced har ett automatiskt urverk med en sk piggyback, dvs ett kronografverk som sitter ihopmonterat med vanliga urverket. Detta är en fullösning som inte är så uppskattad rent nörderimässigt, men ger även den estetiska defekten att start/stop-pushers är högre upp än kronan.

Okej, tack! är sugen på en automat så lite därför jag kikat på denna. Vad är det för andra skillnader än att det är manuell uppvridning?

Storleken det som syns mest.
Reduced har ett automatiskt urverk med en sk piggyback, dvs ett kronografverk som sitter ihopmonterat med vanliga urverket. Detta är en fullösning som inte är så uppskattad rent nörderimässigt, men ger även den estetiska defekten att start/stop-pushers är högre upp än kronan.
Framförallt så är dispositionen i tavlan helt olik vilket, enligt mig, ser ganska konstigt ut.
Screenshot_20190711-171218.png
IMG_20190708_113818364.jpg

Kontroversiell fråga kanske men är det någon som vet om det finns gummiband till speedmasters som är anpassade efter boetten? Alternativt vad tkr ni om för band, har en racing nämligen och hade varit kul att ha möjlighet att variera lite. Inte skitsugen på läder då jag använder klockan året runt och lökigt läder är lökigt. Finns gummrerat läder har jag sett men inte hittat något som faller mig i smaken.

Sån här rackare jag sitter på :)

Omega-Speedmaster-Racing-Grey-3.jpg

Kontroversiell fråga kanske men är det någon som vet om det finns gummiband till speedmasters som är anpassade efter boetten? Alternativt vad tkr ni om för band, har en racing nämligen och hade varit kul att ha möjlighet att variera lite. Inte skitsugen på läder då jag använder klockan året runt och lökigt läder är lökigt. Finns gummrerat läder har jag sett men inte hittat något som faller mig i smaken.

Solar Impulse gummi borde väl funka?
https://www.omegawatches.com/watches/speedmaster/solar-impulse-hb-sia/product
BBF0D40E-FA08-4EB0-A388-E556693A05F3.jpeg

Aa det är ju klart orangea borde ju passa grymt tack för tipset!
Ja, det borde passa då den har samma 44,25mm och 21mm luggar men bäst att kolla med AD/Omega innan beställning. Dom kan ju ha gjort vissa smärre förändringar i boetten på din Racing mot äldre modeller. Väldigt trevlig klocka du har, posta gärna mera med den framöver.

Bra story o helt jävla rätt!!! Allt handlar ju om prioriteringar. Dock finns denna i Staterna o en ev deal med byte inkluderar betyder en trip dit vilket i dagsläget är typ omöjligt tidsmässigt.. Hade den här i stort sett klar men iom att min planerade frakt hit sket sej så blev inte dealen av då allt byggde på att jag fixade frakten. Gör fortfarande ont o kika på den:(
Bästa strap matchningen jag sett på en Speedy men lika cool på 1039’n. Ghost don är pricken över iet på den.
879498C5-839F-4647-96A0-40297F6C5EFD.jpeg

0B53EBC5-312D-4AA3-8655-E9036670CB8A.jpeg

Men men, man ska inte gråta över spilld mjölk;)
De där bilderna var ren och skär magi. Har inga ord

Ja, det borde passa då den har samma 44,25mm och 21mm luggar men bäst att kolla med AD/Omega innan beställning. Dom kan ju ha gjort vissa smärre förändringar i boetten på din Racing mot äldre modeller. Väldigt trevlig klocka du har, posta gärna mera med den framöver.
Aa tror racing blev lite mer slimmad efter att dom satte 9900 kalibern men kanske sitter fint ändå. Inte för att jag ska byta snart men alltid kul o kika. Tack, kan inte rekommendera den nog. Ser ut såhär sommarkväll med dålig telefon..
20190711_221932.jpg

Förlåt om det har nämnts nyligen i tråden - men nu är det bara nio dagar kvar nu till 50-årsjubileumet av månlandningen den 20e juli - så extra läge att bära era Speedies kommande veckan. Hoppas på mycket spännande läsning, artiklar mm och bär min 1969 pre-moon "dot over 90" 145.022 med vördnad :)

lfGh6an.jpg

20190507_184640.jpg

20190506_222953.jpg

Jag kör omega gummi ganska ofta. Sitter sjukt bra.

Hur är det, vill man alltid köpa en klocka som nyligen har blivit servad? självklart så är ju det att föredra förstår jag. Hur ofta brukar man behöva serva en Omega? Om man funderar på att köpa en Omega som är från 99e och den har aldrig servats bör man tänka om?

Hur är det, vill man alltid köpa en klocka som nyligen har blivit servad? självklart så är ju det att föredra förstår jag. Hur ofta brukar man behöva serva en Omega? Om man funderar på att köpa en Omega som är från 99e och den har aldrig servats bör man tänka om?
Att köpa vintage är alltid en "risk" dvs även om urverket går bra nu säger ingenting att den kommer gå bra imorgon. Att köpa en nyservad minskar den risken men kommer istället till ett mer premium pris.

En 99a är inte gammalt och har många år kvar på nacken men man bör komma ihåg att service kostnaderna på en kronograf är högre än säg på en mer standard modell.

Min -69a gick fint utan service i 12 år. -99 är 20 år så byte av smörjor är nog i faggorna. Jag betalade 6500kr för service utan polering, så lägg på det på priset skulle jag säga.

Tillbaka
Topp