• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Däremot köper ju folk 1171-länkar till sina nya Speedmasters för att få dem att se ut som de gjorde på 70-talet, och då kan ju jag tänka att man lika gärna kan köpa en från 70-talet... :)

1171 länken är ju inte bara för utseendets skull, den är ju mycket bekvämare också.

Vad gäller frågan om vintage/ny så skulle jag gärna ha en vintage men då är stepdial ett krav, efter det är skillnaderna för små för att jag ska tycka att det spelar någon större roll.

1171 länken är ju inte bara för utseendets skull, den är ju mycket bekvämare också.

Vad gäller frågan om vintage/ny så skulle jag gärna ha en vintage men då är stepdial ett krav, efter det är skillnaderna för små för att jag ska tycka att det spelar någon större roll.
Också ett märkligt resonemang, tycker jag. Jag väljer en patinerad varje dag i veckan före en ny.

@Daniel S skrev en text som innehåller det mesta du behöver veta. https://klocksnack.se/threads/en-begagnad-omega-speedmaster-reduced-varför-inte.97363/
Det här med sämre verk och dyrare service är en sanning med modifikation. Det man åsyftar när man säger detta är den så kallade "piggyback" lösningen där man satt ett verk ovanpå det andra för att ta hand om kronografen. Dessa är lite klurigare att serva och det har ibland medfört en högre kostnad för kunden. Min har ett ETA7750 vilket måste anses som ett av de mer driftsäkra verken som finns. En riktig arbetshäst. Senaste servicen på det kostade 7K vilket definitivt inte är mer än någon annan klocka.
Skapa dig en egen uppfattning och köp sen det som känns rätt...precis som med allting annat. Pris? Som med allt annat här i livet så är det ju lite olika beroende på flera faktorer som tex skick och servicehistorik men någonstans mellan 15 - 20K för ett bra ex.
7CCD3857-724A-49C5-BE4B-4DFB8A13B6AB.jpeg
Tack för svaret! Detta hjälpte en hel del. Romansen kring "månklockan" är himla lockande men samtidigt tycker jag att det här med reduced blir knepigare ju mer jag läser.
Som sagt så har jag ju ett år på mig, får läsa mig blind fram tills dess! Återigen, tack för bra svar. Grymt fin klocka du har btw. Gillar den blåa urtavlan skarpt.

Tack för svaret! Detta hjälpte en hel del. Romansen kring "månklockan" är himla lockande men samtidigt tycker jag att det här med reduced blir knepigare ju mer jag läser.
Som sagt så har jag ju ett år på mig, får läsa mig blind fram tills dess! Återigen, tack för bra svar. Grymt fin klocka du har btw. Gillar den blåa urtavlan skarpt.
Du är väl bekomme. Lycka till.

Också ett märkligt resonemang, tycker jag. Jag väljer en patinerad varje dag i veckan före en ny.
Tror inte vi tycker så olika, jag jagade en ST-69 ( eller åtminstone en med stepdial) men då var det helt dött på forumet, slutade med att jag köpte en ny. Jag kommer nog skaffa mig en vintage Speedy i framtiden men då kommer jag vilja ha en med stepdial.

Önskar alla en trevlig Speedy Tuesday...
Men har också en fråga jag skulle uppskatta er input på...:)
Speedyn nedan är en 3872.50.31, d v s att den har Hesalite, men baksida i safirglas.
*Edit...hade skrivit fel ref.nr tidigare, men korrigerat nu...sorry!:bag:
Nu sitter det en original Omega Mitsukoshi-tavla monterad, men som ny kom klockan med svart tavla.
Skulle gärna få lite input på gruppens åsikter om jag skall byta tillbaka till den svarta tavlan, eller fortfarande använda mitsukushi?
Lite bilder för att illustrera!:)
5097B68E-08E5-4F39-B4EB-CBEE5B750514.jpeg

E4B8AA29-CD33-4F4D-9106-D37D2F76804A.jpeg

47EC36E6-3581-40BC-8CF4-754365806C7B.jpeg

Senast ändrad:
Önskar alla en trevlig Speedy Tuesday...
Men har också en fråga jag skulle uppskatta er input på...:)
Speedyn nedan är en 3573.50.31, d v s att den har Hesalite, men baksida i safirglas.
Nu sitter det en original Omega Mitsukoshi-tavla monterad, men som ny kom klockan med svart tavla.
Skulle gärna få lite input på gruppens åsikter om jag skall byta tillbaka till den svarta tavlan, eller fortfarande använda mitsukushi?
Lite bilder för att illustrera!:)
5097B68E-08E5-4F39-B4EB-CBEE5B750514.jpeg

E4B8AA29-CD33-4F4D-9106-D37D2F76804A.jpeg

47EC36E6-3581-40BC-8CF4-754365806C7B.jpeg
Mitsukushi är ju nice på sommaren. Byt i september säger jag :)

Kaffepaus från vedtravandet. Äntligen en dag sval nog för att få någon nytta gjord.
IMG_20190730_133349.jpg

@MJ24
Kör på vitt så länge du känner för det, men sommaren ut tycker jag iaf. Om det är frankenavskyn du är orolig över tror jag de flesta håller med om att så länge man inte försöker kränga något som inte är vad det ser ut att vara så är det ok.

Kaffepaus från vedtravandet. Äntligen en dag sval nog för att få någon nytta gjord.
IMG_20190730_133349.jpg

@MJ24
Kör på vitt så länge du känner för det, men sommaren ut tycker jag iaf. Om det är frankenavskyn du är orolig över tror jag de flesta håller med om att så länge man inte försöker kränga något som inte är vad det ser ut att vara så är det ok.
Tack för input!
Ingen oro över att tavlan och klockan inte hörde ihop från början, utan mer en fråga om input rent utseendemässigt.
Mitsukoshitavlan är eftertraktad som den är, och kommer eventuellt att säljas separat (om det någon gång blir tal om att sälja) i fall en framtida köpare inte vill att den skall vara en del av paketet.

Tack för input!
Ingen oro över att tavlan och klockan inte hörde ihop från början, utan mer en fråga om input rent utseendemässigt.
Mitsukoshitavlan är eftertraktad som den är, och kommer eventuellt att säljas separat (om det någon gång blir tal om att sälja) i fall en framtida köpare inte vill att den skall vara en del av paketet.
Riktigt kul med en tavla som sticker ut bland alla vanliga Pro och visst är den väldigt snygg men hur är det med läsbarheten? Den ser ut att behöva mörkare visare. För inte har du väl rätt visare? (snodd bild)
10190941b_xxl.jpg

Tillbaka
Topp