• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

1214B10C-FFC1-4E50-8099-F639D9E61C43.jpeg

Att det lyser lite olika är inget konstigt då det är olika tillverkare av visare vs. tavla. De har med andra ord smått olika blandningar av lysmassa på händer och tavla.
Ja, det känner jag till att det kan vara/är :) Tycker dock att det är fruktansvärt stor skillnad mellan hur visare och tavla "lyser". Ingen av de totalt 6 Speedys jag har haft (har kvar 2) med tritium som lysmassa (spann mellan 1966 - 1994) har uppvisat så stor skillnad mellan tavla och visare.

Ja, det känner jag till att det kan vara/är :) Tycker dock att det är fruktansvärt stor skillnad mellan hur visare och tavla "lyser". Ingen av de totalt 6 Speedys jag har haft (har kvar 2) med tritium som lysmassa (spann mellan 1966 - 1994) har uppvisat så stor skillnad mellan tavla och visare.
Alright. Ja i detta fallet är de ganska stor skillnad i färg på lysmassan mellan visarna och tavlan också, inte bara hur de lyser. Han nämner inget om visarna i annonsen. Jag har själv en 145.022-69 men i 3058xxxx. Tittar jag på lysmassan på den är det en viss skillnad på färgen på lysmassan mellan visarna och tavlan. Men inte på samma sätt som denna klockan.

Alright. Ja i detta fallet är de ganska stor skillnad i färg på lysmassan mellan visarna och tavlan också, inte bara hur de lyser. Han nämner inget om visarna i annonsen. Jag har själv en 145.022-69 men i 3058xxxx. Tittar jag på lysmassan på den är det en viss skillnad på färgen på lysmassan mellan visarna och tavlan. Men inte på samma sätt som denna klockan.
Här är bilder på hur en 145.012-67 jag har haft beter sig efter belysning med UV-ljus, ca. 10-15 sek mellan varje bild:
IMG_1459.jpg
IMG_1460.jpg
IMG_1461.jpg
IMG_1462.jpg

Hej,

Ställde den här frågan i KS vintage forum isf i Speedmastertråden då jag trodde det fanns mer kunskap om hur tritium åldras där än i vår tråd :banghead: Ledsen för det alla Speedy vänner :( Hur som helst, ingen där har svarat på min post så jag provar att skriva i rätt tråd istället :)

Ögnade igenom sales-forumen på Omega Forums och hittade den här klockan som jag tycker ser trevlig ut. Nej, det är inte jag som försatt den i OHPF och jag är heller inte intresserad av att köpa den. Det jag undrar över är hur index och visare kan lysa så mycket annorlunda om de är original för klockan? Tritium har en halveringstid på 12.5 år eller så vilket väl ska medföra att de skulle lysa likadant när de blivit exponerade för UV-ljus? Jag påstår inte att säljaren är oärlig på något sätt utan är enbart ute efter en förklaring på hur tavla och visare kan skilja sig så mycket åt. Hade den inte varit kosher så hade det säkert kommit fram på OF...

Här är URL:en till annonsen: https://omegaforums.net/threads/fir...-69-with-1039-516-bracelet-box-papers.100782/
Tycker klockan ser väldigt fin ut annars :) Har själv både en 105.012-65 och en 145.012-67, båda dessa uppvisar samma lys på index och visare efter att de exponerats för UV-ljus, därför undrar jag.
På min 145.022 från -70 ser det väldigt likt ut som den klockan när jag exponerar den för UV-ljus; indexen lyses upp grönt och håller en stund, medans visarna blir mer blå och håller en kortare stund. Och jag vill nog garantera att allt är original på min. Men sen är det väl inte tritiumet som aktiveras av UV-ljuset, utan den lysmassa som i sin tur tritiumet aktiverade medans det var aktivt :). Och då kan variera hopsättningen från visare till index vilket blir mer tydligt med tiden.
Svårt att fånga på bild:
20200407_134519_resized.jpg

Tillbaka
Topp