• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Ett gäng bilder på mitt nya sail cloth strap-all black från Royal Straps som annonserar här på forumet:)
Drog ut quick-release sprintarna för att köra med Omegas original, en smaksak men gillar att ha det mer original.
Trots inkörning sitter det bra och känns skönt!. Ska tilläggas att det här är en mycket trevlig klocka:cigar:

TREVLIG HELG alla Speedy freaks!!!

......just det min Speedy ska få en mindre Omega box som komplement till den stora boxen!. Ser verkligen fram emot min vinst på måndag!

(ej uppdragen, sorry! Ref. 001)
1.JPG

5.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

Senast ändrad:
Ett gäng bilder på mitt nya sail cloth strap-all black från Royal Straps som annonserar här på forumet:)
Drog ut quick-release sprintarna för att köra med Omegas original, en smaksak men gillar att ha det mer original.
Trots inkörning sitter det bra och känns skönt!. Ska tilläggas att det här är en mycket trevlig klocka:cigar:

TREVLIG helg alla Speedy freaks!!!

......just det min Speedy ska få en mindre Omega box som komplement till den stora boxen!. Ser verkligen fram emot min vinst på måndag!

(ej uppdragen, sorry! Ref. 001)
1.JPG

5.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

-Det där blev fullträff :woot:

Mycket snygg kombination och väldigt schysta bilder! Gillas skarpt:cigar:

Tog mig an ett mindre projekt i väntan på Uncle Seikos flat link. @tidochting.se säljer denna jubileelänk för en ca 5% av vad en Omega-länk kostar. Baserat på angiven passform för andra modeller tänkte jag att det säkert går att lösa med lite våld. Sant som det var sagt gick det att få till en helt okej passform för Speedyn!

Det som behövdes var att "öppna upp" krokarna som håller i bandstiften litegrann (för att få ut ändlänken lite från boetten). Detta tillsammans med 1,8mm bandstift gav ett okej avstånd. Sedan behövde hela ändlänken klämmas ihop för att bli tillräckligt tajt. Har ritat en bild där blått motsvarar out-of-the-box och rött motsvarar mina förändringar.

Absolut inte perfekt, men för 279 spänn, mer än okej!

IMG_20200422_193509_242.jpg

IMG_20200501_095028.jpg IMG_20200423_151454_729.jpg IMG_20200501_094647.jpg

Snyggt!

Längtar efter mitt Komfit Forstner som är på väg, riktigt sugen att testa det. Verkar dock tyvärr som coronan skapar förseningar. Status har varit såhär sen den 18 april: "Your package is moving within the USPS network and is on track to be delivered to its final destination. It is currently in transit to the next facility."

Kan ni inte posta bilder som fått det? Jag beställde med horned ends :)

Jag har med smala handleder och valde FOIS på grund av detta. Har aldrig upplevt att min FOIS sitter högt eller känns klumpig. Men såklart välj den du gillar bäst, båda modellerna är grymma!

20190502_190229.jpg
20190502_190144.jpg
20200502_095156.jpg
20200502_095204.jpg

Jag skulle behöva er expertis så här kommer en drös av frågor! :)

Jag är på väg att köpa mig min första speedmaster och tror jag bestämt mig för en FOIS. Detta då mina relativt smala handleder har svårt att bära något över 40mm.

Hur står FOIS i servicekostnad jämfört med exempelvis en reduced?

Något för/emot en FOIS jämfört med reduced?

Något annat jag bör tänka på?

tack på förhand :)
D18DE384-D83E-4D46-9FF5-B5E8F575D3D8.jpeg

Jag har också smala handleder och köpte en FIOS, jag föll för tavlan och visarna och inbillade mig att den skulle bäras mindre än en Professional.
Efter ett tag irriterade jag mig på att den satt "högt" över min beniga handled. Provade en kompis Professional några gånger (då på band i stället för länk) och kom fram till att den faktiskt satt bättre än min FOIS, förmodligen beroende på flera olika saker - bl annat har en FOIS en klumpigare bakboett och andra former på bandhornen jämfört med en Professional, typen av glas spelar också in för hur tjock den känns/ser ut.

Gällande de redovisade storlekarna är bezelen precis lika stor på FOIS och Professional, det är egentligen bara formen på bandhornen och skyddet för kronan som gör en Professional "större" än en FOIS. Det gör inte en FOIS mindre än en Professional i praktiken.

Det slutade med att jag sålde min FOIS. Saknade sedan en Speedmaster och köpte en Professional på läder i stället, originalbandet är för lite långt (och stelt) för mig, men nästa alla band passar en Speedmaster så det är inget problem :). IMHO passar länken till nuvarande Professional inte smala handleder.

Detta var inte svar på din fråga om en FOIS kontra Reduced, men jag tycker du kanske skall fundera på en Professional i stället för en FOIS :).

Instämmer med allt @Tachymeter säger. Jag har 15,5 cm handleder. Provade FOIS och Pro massa gånger bara för att inse att Pro satt "lägre" på handleden pga baklock och form på bandhornen. Länken är som sagt värdelös på små handleder, men det finns ju andra länk-options där ute. Uncle Seiko har en jävla massa kul på gång. Personligen skulle jag aldrig bli sams med sub-dial-placeringen på reduced-modellen. Skulle mycket hellre gå på denna isåfall: https://www.omegawatches.com/watch-omega-speedmaster-38-co-axial-chronograph-38-mm-32430385001001

Ja, det är lätt glömma att bezeln mellan Professional och FOIS har samma storlek och så vitt jag vet är även lug to lug densamma mellan modellerna. Testade en FOIS snabbt då jag var och köpte min Professinal men den kändes inte heller lika bra på mina handleder (ca 17 cm).

Tror det beror på att den modellen med vit tavla och guld inte är så poppis samt att den saknar länk samt att servicehistoriken är okänd. Det blir ju ändå över 20k. Det är iallafall min killgissning. :)
Ursäkta men jag måste få fråga vad wn killgissning är?
Det är ett ord som dykt uppnoftare och oftare den senaste tiden på KS.
Men jag har inte riktigt förstått det.

Ursäkta ot. :)

Jag har också smala handleder och köpte en FIOS, jag föll för tavlan och visarna och inbillade mig att den skulle bäras mindre än en Professional.
Efter ett tag irriterade jag mig på att den satt "högt" över min beniga handled. Provade en kompis Professional några gånger (då på band i stället för länk) och kom fram till att den faktiskt satt bättre än min FOIS, förmodligen beroende på flera olika saker - bl annat har en FOIS en klumpigare bakboett och andra former på bandhornen jämfört med en Professional, typen av glas spelar också in för hur tjock den känns/ser ut.

Gällande de redovisade storlekarna är bezelen precis lika stor på FOIS och Professional, det är egentligen bara formen på bandhornen och skyddet för kronan som gör en Professional "större" än en FOIS. Det gör inte en FOIS mindre än en Professional i praktiken.

Det slutade med att jag sålde min FOIS. Saknade sedan en Speedmaster och köpte en Professional på läder i stället, originalbandet är för lite långt (och stelt) för mig, men nästa alla band passar en Speedmaster så det är inget problem :). IMHO passar länken till nuvarande Professional inte smala handleder.

Detta var inte svar på din fråga om en FOIS kontra Reduced, men jag tycker du kanske skall fundera på en Professional i stället för en FOIS :).
Om du har ett svart originalband och skulle kunna tänka dig att sälja det så..
..tar jag gärna ett PM! ;)

Ursäkta men jag måste få fråga vad wn killgissning är?
Det är ett ord som dykt uppnoftare och oftare den senaste tiden på KS.
Men jag har inte riktigt förstått det.

Ursäkta ot. :)
Man kan väl säga att det är när män förklarar hur saker och ting är utan att faktiskt veta. Följande är saxat från nätet: "Killgissa används när en person gissar friskt om saker hen egentligen inte har stenkoll på. Enligt forskning gör män detta i större utsträckning och där av namnet." :)

Man kan väl säga att det är när män förklarar hur saker och ting är utan att faktiskt veta. Följande är saxat från nätet: "Killgissa används när en person gissar friskt om saker hen egentligen inte har stenkoll på. Enligt forskning gör män detta i större utsträckning och där av namnet." :)
Ok tack för hjälpen. Pinsamt att jag inte ena tänkte tanken att googla själv..

Jag sitter och funderar på att sälja min Speedmaster 3570, så jag tänkte att jag skulle kolla hur bra den håller tiden.

Har gjort mätningar på morgonen när jag tar på mig klockan och på kvällen när jag tar av den. Har dragit upp fjädern efter kontrollen varje gång.

Uppmärksammade att den tappar mer under natten när jag inte har den på mig än under dagen när jag bär den på handleden.

Är detta normalt?
Beror det bara på att oljorna är varmare(lägre friktion?) och får större chans att komma åt överallt eller är det något annat som påverkar?

Menar du att den följer regelVerket för dygnsvilan?
Tror du att samma sak skulle hända om klockan fick vila under dagen också? :)

Kanske är det normal eftersom klockan klockan "rör" sig inte. Men tycker at det är svårt att mäta avvikelse på klockan på det sätt. Föreslår att du beställer en timegraph och mätta den. Jag gjorde samma, väntar att den kommer.. Kanske låna från någon, jag bor i Stockholm

Ja, det är normalt att den går annorlunda vid liggande än bärande.
Ett ur går alltid olika i olika positioner, det beror på tyngdkraftslagen vi inte kan styra över. Balanshjulet och spiralen finns till för att kompensera variationen i de olika lägena klockan kan befinna sig i.
Det finns i regel alltid en variation, och toleransen på variationen beror helt på vad för klocka du har. Sen brukar variationen bli större i de olika lägena om det var länge sedan klockan var servad.
Om det handlar om ett par sekunder hade jag inte brytt mig, däremot om det rör sig om kanske 10s eller mer på ditt ur hade jag kollat upp om den behöver service.

Tycker liknande.. spara dina nerver, energi och tid. Jag gick genom liknande med en klocka.. att lämna den på servis är det bästa alternativet trots att den kostar. Andra är kanske att sälja klockan med en längre pris.

Pröva att lägga klockan platt med tavlan uppåt på ett bord under en natt. Efterföljande natt tar du och lägger klockan på sidan med kronan nedåt. Blir avvikelserna stora så är det nog tid för service. Blir avvikelserna lika stora kanske det räcker med en ”ruckning”

Jag sitter och funderar på att sälja min Speedmaster 3570, så jag tänkte att jag skulle kolla hur bra den håller tiden.

Har gjort mätningar på morgonen när jag tar på mig klockan och på kvällen när jag tar av den. Har dragit upp fjädern efter kontrollen varje gång.

Uppmärksammade att den tappar mer under natten när jag inte har den på mig än under dagen när jag bär den på handleden.

Är detta normalt?
Beror det bara på att oljorna är varmare(lägre friktion?) och får större chans att komma åt överallt eller är det något annat som påverkar?
Alla urverk har positionsvariationer. Försök hitta en nattposition som gör att dygnsvariationen blir så nära 0 som möjligt.

Tack för input!

Den är inom COSC under dagarna men utanför under nätterna. Ska pröva att ha den liggandes med urtavlan nedåt inatt och se om det gör skillnad.

Får fundera på om jag ska serva den eller inte. Har bara haft den knappt ett år efter jag köpte den här på KS och fick ingen servicehistorik med vad jag minns. Vill vara så transparent som möjligt mot köpare och inte sälja en klocka som behöver service utan att säga det. Samtidigt vill jag inte säga att den är i behov om den inte är det. :)

Tillbaka
Topp