• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Jag skulle behöva er expertis så här kommer en drös av frågor! :)

Jag är på väg att köpa mig min första speedmaster och tror jag bestämt mig för en FOIS. Detta då mina relativt smala handleder har svårt att bära något över 40mm.

Hur står FOIS i servicekostnad jämfört med exempelvis en reduced?

Något för/emot en FOIS jämfört med reduced?

Något annat jag bör tänka på?

tack på förhand :)
D18DE384-D83E-4D46-9FF5-B5E8F575D3D8.jpeg
Vet inte om du kollat in denna tidigare :)

Hej speedmasterfantaster. Följde den här rackaren på Kaplans, tycker själv den var sjukt snygg. Men priset känns väldigt lågt för att vara en speedmaster? Vad kan det bero på? Dåligt verk? Pga den reducerade storleken? Gillar folk inte guldring på speedys? Ska jag helt enkelt hålla mig borta den reffen?

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3727/vara/1642474

För er som inte orkar gå in på länken.är det en Speedmaster Day-Date Tachymetre med ref 175.0054. Klubbades på 16 800kr ex slagavgift.
Tror det beror på att den modellen med vit tavla och guld inte är så poppis samt att den saknar länk samt att servicehistoriken är okänd. Det blir ju ändå över 20k. Det är iallafall min killgissning. :)

Hej, jag har en fråga som förmodligen kan skapa en evig diskussion. Som student behöver jag gå ner i klockpriser pga annan prio och jag är sugen på en Speedmaster Reduced, yes or no?
No. Reduced är en nästanklocka som uppenbarligen inte glädjer så många i längden. Satsa på något billigare under studenttiden istället, en kul vintagekronograf eller kanske en Bulova Lunar Pilot? Unna dig sen en riktig Speedy när du har medlen till det.

Inte fy skam den där ändå. Luminovavisare?

Vilken läckerbit! Ref 2998-? Hur vanligt var det med lollipop?

Tack!. Det är en 2998-3.

Jag tror inte direkt någon vet hur många som finns med lollipop. Men om vi bryter ner det:
  • Totalt antal 2998 som producerades = ca 8000
  • Lollipop finns bara på subreferenserna 1, 2 och 3
  • Eftersom det är 8 subreferenser skulle då innebära att lollipop skulle kunna hittas bland ca 3000st
  • Eftersom det är ovanligare att hitta en klocka med lollipop än vad det är med rak chronohand så kan vi grovt räkna att 50% var med lollipop (troligen mindre).
  • Så med detta i åtanke så kanske det var ca 1500st som levereades med lollipop totalt. Och vem vet hur många som försvunnit på vägen.

DSC07769 - Copy.jpg

Information om produktionsantal:
https://www.watchbooksonly.com/arti...view-of-the-speedmaster-moonwatch-production/

Tack!. Det är en 2998-3.

Jag tror inte direkt någon vet hur många som finns med lollipop. Men om vi bryter ner det:
  • Eftersom det är 8 subreferenser skulle då innebära att lollipop skulle kunna hittas bland ca 3000st
  • Eftersom det är ovanligare att hitta en klocka med lollipop än vad det är med rak chronohand så kan vi grovt räkna att 50% var med lollipop (troligen mindre).
  • Så med detta i åtanke så kanske det var ca 1500st som levereades med lollipop totalt. Och vem vet hur många som försvunnit på vägen.

DSC07769 - Copy.jpg

https://www.watchbooksonly.com/arti...view-of-the-speedmaster-moonwatch-production/
Tack för intressant svar! En riktig skönhet :)

Jag skulle behöva er expertis så här kommer en drös av frågor! :)

Jag är på väg att köpa mig min första speedmaster och tror jag bestämt mig för en FOIS. Detta då mina relativt smala handleder har svårt att bära något över 40mm.

Hur står FOIS i servicekostnad jämfört med exempelvis en reduced?

Något för/emot en FOIS jämfört med reduced?

Något annat jag bör tänka på?

tack på förhand :)
D18DE384-D83E-4D46-9FF5-B5E8F575D3D8.jpeg
Jag har också smala handleder och köpte en FIOS, jag föll för tavlan och visarna och inbillade mig att den skulle bäras mindre än en Professional.
Efter ett tag irriterade jag mig på att den satt "högt" över min beniga handled. Provade en kompis Professional några gånger (då på band i stället för länk) och kom fram till att den faktiskt satt bättre än min FOIS, förmodligen beroende på flera olika saker - bl annat har en FOIS en klumpigare bakboett och andra former på bandhornen jämfört med en Professional, typen av glas spelar också in för hur tjock den känns/ser ut.

Gällande de redovisade storlekarna är bezelen precis lika stor på FOIS och Professional, det är egentligen bara formen på bandhornen och skyddet för kronan som gör en Professional "större" än en FOIS. Det gör inte en FOIS mindre än en Professional i praktiken.

Det slutade med att jag sålde min FOIS. Saknade sedan en Speedmaster och köpte en Professional på läder i stället, originalbandet är för lite långt (och stelt) för mig, men nästa alla band passar en Speedmaster så det är inget problem :). IMHO passar länken till nuvarande Professional inte smala handleder.

Detta var inte svar på din fråga om en FOIS kontra Reduced, men jag tycker du kanske skall fundera på en Professional i stället för en FOIS :).

Senast ändrad:
Jag har också smala handleder och köpte en FIOS, jag föll för tavlan och visarna och inbillade mig att den skulle bäras mindre än en Professional.
Efter ett tag irriterade jag mig på att den satt "högt" över min beniga handled. Provade en kompis Professional några gånger (då på band i stället för länk) och kom faktiskt fram till att den satt bättre än min FOIS. Förmodligen beroende på flera olika saker - bl annat har en FOIS en klumpigare bakboett och andra former på bandhornen jämfört med en Professional, typen av glas spelar faktiskt också in för hur tjock den känns/ser ut.

Gällande de redovisade storlekarna är bezelen precis lika stor på en FOIS som en Professional, det är egentligen bara formen på bandhornen och skyddet för kronan som gör att en Professional är "större" än en FOIS, vilket inte gör en FOIS mindre än en Professional i praktiken.

Det slutade med att jag sålde min FOIS och köpte en IWC Pilot i stället, saknade sedan min Speedmaster och bytte IWC:n mot en Professional på läder. Originalbandet är för långt (och stelt) för mig, men nästa alla band passar en Speedmaster så det är inget problem :). IMHO passar länken till nuvarande Professional inte smala handleder.

Detta var inte svar på din fråga om en FOIS kontra Reduced, men jag tycker du kanske skall fundera på en Professional i stället för en FOIS :).

Instämmer med allt @Tachymeter säger. Jag har 15,5 cm handleder. Provade FOIS och Pro massa gånger bara för att inse att Pro satt "lägre" på handleden pga baklock och form på bandhornen. Länken är som sagt värdelös på små handleder, men det finns ju andra länk-options där ute. Uncle Seiko har en jävla massa kul på gång. Personligen skulle jag aldrig bli sams med sub-dial-placeringen på reduced-modellen. Skulle mycket hellre gå på denna isåfall: https://www.omegawatches.com/watch-omega-speedmaster-38-co-axial-chronograph-38-mm-32430385001001

Efter ett tag irriterade jag mig på att den satt "högt" över min beniga handled. Provade en kompis Professional några gånger (då på band i stället för länk) och kom fram till att den faktiskt satt bättre än min FOIS, förmodligen beroende på flera olika saker - bl annat har en FOIS en klumpigare bakboett och andra former på bandhornen jämfört med en Professional, typen av glas spelar också in för hur tjock den känns/ser ut.

Gällande de redovisade storlekarna är bezelen precis lika stor på FOIS och Professional, det är egentligen bara formen på bandhornen och skyddet för kronan som gör en Professional "större" än en FOIS. Det gör inte en FOIS mindre än en Professional i praktiken.

Det slutade med att jag sålde min FOIS. Saknade sedan en Speedmaster och köpte en Professional på läder i stället, originalbandet är för lite långt (och stelt) för mig, men nästa alla band passar en Speedmaster så det är inget problem :). IMHO passar länken till nuvarande Professional inte smala handleder.

Ja, det är lätt glömma att bezeln mellan Professional och FOIS har samma storlek och så vitt jag vet är även lug to lug densamma mellan modellerna. Testade en FOIS snabbt då jag var och köpte min Professinal men den kändes inte heller lika bra på mina handleder (ca 17 cm).

Tack!. Det är en 2998-3.

DSC07769 - Copy.jpg

Ville att du skulle få svara i lugn och ro innan jag komplimerade din mycket trevlig 2998-3 :) Ja, jag har också förstått att det är väldigt ovanligt med lollipop chrono-visare vilket givetvis gör den ännu läckrare. Ur Speemaster101:s "Assesment guide" för 2998 som finns här: https://speedmaster101.com/2998-3/ har jag saxat ut följande:
The chrono seconds hand was fitted in three executions, the straight hand, shown in the 2998-1 below, the very, very rare lollipop, and...

Mycket fin pjäs du har :)

Tack för input! Jag kollade lite fler videos efter tips från forumet och kom faktiskt i lite samma tankar!

Jag Har egentligen varit mest sugen på en pro, men blivit tveksam pga storleken. Föredrar ca 36-38mm. Skall se om jag inte kan hitta någon som jag kan testa :)

Hej,
Kan det finnas någon nackdel att ha tidtagarfunktionen igång för mycket? Sliter det extra? Jag råkar ofta komma åt den på min Omega Speedmaster Prof.
Tacksam för svar och hjälp.

Här i Östersund där jag bor finns det inte någon stans att köpa vettiga armband. Jag söker ett svart/mörkgrått nato och/eller sand/beige skinn armband till min speedmaster 57á
Har ni några tips på var jag kan köpa ?

Funderar på en speedy men tycker att +40 mm blir så stort på min handled. Vad tycker ni andra om denna 38 mm? Den bygger ganska mycket på höjden, vilket dock inte syns här. Annars är det väl en sapphire sandwich, men det är lite opraktiskt utan datumvisare kan jag tycka...

9Jcix-90M34zW4w6-4PwWEqy6tGxrBt-n1oaIo0ZVx6ETR08k7hCCn7YamUb1hXW-xl2VI0Mv3r8kN7UrHp5i3clCOABdntSu-4HDaoJmKNsii_q7RItOMXOphEEwBV02m3FMPk
omega-speedmaster-moonwatch-professional-chronograph-42-mm-35735000-l.png

Bara kör på med lädret det är så snyggt!:cigar:
Lite styvt nu i början men det mjuknar, du kan böja det i riktning mot handleden om tid behöver slås ihjäl så skyndar man på det.
Som en skinnjacka att den blir mjukare och följsam ju mer man använder den:)
(Btw har köpt ett sail strap-all black för DSOTM feeling så bilder ska upp så fort jag bytt bandet)

Senast ändrad:
Bara kör på med lädret det är så snyggt!:cigar:
Lite styvt nu i början men det mjuknar, du kan böja det i riktning mot handleden om tid behöver slås ihjäl så skyndar man på det.
Som en skinnjacka att den blir mjukare och följsam ju mer man använder den:)
(Btw har köpt ett sail strap-all black för DSOTM feeling så bilder ska upp så fort jag bytt bandet)

-Tack så mycket! Jag är jätte nöjd :cigar:

Det blir mjukare och mjukare från gång till gång;)

Jag ser fram emot dina bilder!!:happyhappy:

nu när man ser alla med läder på blir jag sugen på att byta. Varje gång jag monterar läder så behåller jag den på under en dag, sedan åker länken på igen.
03B9AA29-5487-4207-B3E4-9B082FA7A684.jpeg
Jag förstår dig till fullo, i mitt tycke så ska en Speedy sitta på en länk :happyhappy: Det händer ytterst sällan att jag får för mig att prova med läder och de gångerna sitter lädret på en ytterst kort stund :)

Hej,
Kan det finnas någon nackdel att ha tidtagarfunktionen igång för mycket? Sliter det extra? Jag råkar ofta komma åt den på min Omega Speedmaster Prof.
Tacksam för svar och hjälp.
Förstås är det andra hjul och delar i urverket som är i rörelse när kronografen är igång men den är gjord för att användas så jag skulle inte tro att du t.ex. behöver serva den oftare för att du kör kronografen oftare.

Funderar på en speedy men tycker att +40 mm blir så stort på min handled. Vad tycker ni andra om denna 38 mm? Den bygger ganska mycket på höjden, vilket dock inte syns här. Annars är det väl en sapphire sandwich, men det är lite opraktiskt utan datumvisare kan jag tycka...

9Jcix-90M34zW4w6-4PwWEqy6tGxrBt-n1oaIo0ZVx6ETR08k7hCCn7YamUb1hXW-xl2VI0Mv3r8kN7UrHp5i3clCOABdntSu-4HDaoJmKNsii_q7RItOMXOphEEwBV02m3FMPk
Jag tycker 38mm är helt okej men jag skulle hellre kolla på racing 40mm. De är riktigt bra imho

Edit: roligare med bild. Finns i massa roliga färger
Screenshot_20200430-094005_Chrome.jpg

Har du testat en pro? Dess utformning gör att den inte känns så stor som den är i siffror.
Jag har själv inte så stora handleder men pro sitter bra. Sen har andra med samala handleder utryckt samma sak...

Instämmer med allt @Tachymeter säger. Jag har 15,5 cm handleder. Provade FOIS och Pro massa gånger bara för att inse att Pro satt "lägre" på handleden pga baklock och form på bandhornen. Länken är som sagt värdelös på små handleder, men det finns ju andra länk-options där ute. Uncle Seiko har en jävla massa kul på gång. Personligen skulle jag aldrig bli sams med sub-dial-placeringen på reduced-modellen. Skulle mycket hellre gå på denna isåfall: https://www.omegawatches.com/watch-omega-speedmaster-38-co-axial-chronograph-38-mm-32430385001001

Tillbaka
Topp