• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

cacan

Omega
Sommar...
IMG_20180503_155306.jpg
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Tack (igen) p-vakten (och Affe) - Jo, jag kommer ihåg ditt svar och jag förstår den tekniska skillnaden. Jag borde kanske formulerat mitt senaste inlägg lite bättre: Hur mkt skilljer det i t.ex. servicekostnad? Är reservdelar till 861 svåra o dyra att få tag på? Börjar 861 bli så slitna (urverket) att man måste räkna in omfattande servicekostnader i priset? Vad säger en urmakare om skillnaden mellan de två (Ok, skall fråga en....)? Men det kanske kokar ner till vintage VS nytt som du skriver.

Tack igen!

/J "i valet o kvalet"
När priset mellan en ny och en beg är relativt obefintligt, och du inte verkar ha någon överdriven dragningskraft mot vintage, skulle jag råda dig att köpa nytt.
 
  • Like
Reactions: Bas

Chuck

Patek
2-Faktor
Hur är det blandar jag ihop äpplen med päron?

Medföljer extra bandstift till #ST som jag fått för mig ska användas när man sportar Nato bandet, korrekt @Hebbe ?

Kikar på 005:ans medföljande extra bandstift men tycker de ser likadana ut som till länkens bandstift.

Vad gäller??
 

Magistern

Cartier
Hur är det blandar jag ihop äpplen med päron?

Medföljer extra bandstift till #ST som jag fått för mig ska användas när man sportar Nato bandet, korrekt @Hebbe ?

Kikar på 005:ans medföljande extra bandstift men tycker de ser likadana ut som till länkens bandstift.

Vad gäller??

Kolla längden. De till länken (åtminstone till 005, saknar erfarenhet st) är obetydligt kortare.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Hur är det blandar jag ihop äpplen med päron?

Medföljer extra bandstift till #ST som jag fått för mig ska användas när man sportar Nato bandet, korrekt @Hebbe ?

Kikar på 005:ans medföljande extra bandstift men tycker de ser likadana ut som till länkens bandstift.

Vad gäller??
Japp det följer med extra men jag har använt samma stift till länk, Nato o läder. Vet ej vad som skiljer stiften åt egentligen :)
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Jag köpte en ny speedy pro för två veckor sedan och har testat gångreserven ett par gånger nu. 52 timmar har den orkat båda gångerna. Är det någon som vet om det är normalt om klockan går lite längre än spec (48 va?) när den är ny eller om det varierar från klocka till klocka?

Roligare med bild
15255170743288708112322023527438.jpg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag köpte en ny speedy pro för två veckor sedan och har testat gångreserven ett par gånger nu. 52 timmar har den orkat båda gångerna. Är det någon som vet om det är normalt om klockan går lite längre än spec (48 va?) när den är ny eller om det varierar från klocka till klocka?

Roligare med bild
15255170743288708112322023527438.jpg
Ja, det är nog normalt att klockor går en 10% längre än utlovad. Man kan ju inte ligga på gränsen för spec för då får man reklamationer. Har inte mätt min Speedy utan bara konstaterat att den verkar vara ok. Min första "fina" nya klocka var en Omega AT med 8500. Den mätte jag och tickade på en 68-69 timmar, var specad till 60.
 
  • Like
Reactions: NRE

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hur är det blandar jag ihop äpplen med päron?

Medföljer extra bandstift till #ST som jag fått för mig ska användas när man sportar Nato bandet, korrekt @Hebbe ?

Kikar på 005:ans medföljande extra bandstift men tycker de ser likadana ut som till länkens bandstift.

Vad gäller??
Tänkte försöka reda ut det här med stiften också. En bild på stiften till min 005. Dom två till vänster satt på med länken när jag köpte den och dom fyra till höger följde med i en liten påse. Har kört med dom två till länken och bytt till dom andra när jag haft läderband. Man ser ju att dom inte är samma. Man ser också att dom två som satt på länken inte heller är två identiska stift, finns en viss längdskillnad :confused: Funderar om det över huvud finns någon praktisk betydelse vilka av dom här stiften man använder. Skall ju säga att jag inte köpte klockan ny. Uttagen jan -16.
CB0D6140-2903-46E7-867F-6FAEE8EBB69A.jpeg
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Kan det inte ha med urtagen på baksidan av ändlänkarna att göra? Dvs det är lättare att komma åt med verktyget på länken än på ett läderband eller Nato

/ P
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Tänkte försöka reda ut det här med stiften också. En bild på stiften till min 005. Dom två till vänster satt på med länken när jag köpte den och dom fyra till höger följde med i en liten påse. Har kört med dom två till länken och bytt till dom andra när jag haft läderband. Man ser ju att dom inte är samma. Man ser också att dom två som satt på länken inte heller är två identiska stift, finns en viss längdskillnad :confused: Funderar om det över huvud finns någon praktisk betydelse vilka av dom här stiften man använder. Skall ju säga att jag inte köpte klockan ny. Uttagen jan -16.
CB0D6140-2903-46E7-867F-6FAEE8EBB69A.jpeg


Den enda jag har kommit fram till är att de kortare stiften är till länken, och det längre till olika band. De längre stiften passade inte till länken, oavsett hur mycket jag försökte. Det var så jag upptäckte det, visste inte att stiften skilde sig åt innan :banghead::bookworm:
 

gunnholt

Breitling
Tänkte höra om någon av er speedy-kännare kan hjälpa en okunnig entusiast :D

Jag stötte på denna klocka på ett släktkalas idag, min fasters man köpte den för 700:- på en pantbank för 25 år sedan. Han använde den dagligen fram till ett par år sedan, har legat i en låda sedan dess.

Blev så nyfiken på vad det kan vara för referens och om någon här på forumet kan berätta något om den? Känns som att den är av äkta vara. Han tror den tillverkades någon gång på slutet av sextio-talet.

Väldigt kul om någon kan stilla min nyfikenhet :happyhappy:

BCF894C7-53F5-46C4-9209-310DE273E797.jpeg
24D073D1-418E-40D0-A64A-57ED2984B032.png
E745D844-84FD-4AB7-A451-03BD3CA7234E.png
 

Patrik J

Rolex
Tänkte höra om någon av er speedy-kännare kan hjälpa en okunnig entusiast :D

Jag stötte på denna klocka på ett släktkalas idag, min fasters man köpte den för 700:- på en pantbank för 25 år sedan. Han använde den dagligen fram till ett par år sedan, har legat i en låda sedan dess.

Blev så nyfiken på vad det kan vara för referens och om någon här på forumet kan berätta något om den? Känns som att den är av äkta vara. Han tror den tillverkades någon gång på slutet av sextio-talet.

Väldigt kul om någon kan stilla min nyfikenhet :happyhappy:

BCF894C7-53F5-46C4-9209-310DE273E797.jpeg
24D073D1-418E-40D0-A64A-57ED2984B032.png
E745D844-84FD-4AB7-A451-03BD3CA7234E.png
Det är en 105.012-66 med CB-case. Tyvärr har någon bytt bezel på den någon gång, men den borde ändå vara värd minst 100 gånger vad han betalade för den.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kan det inte ha med urtagen på baksidan av ändlänkarna att göra? Dvs det är lättare att komma åt med verktyget på länken än på ett läderband eller Nato

/ P

Den enda jag har kommit fram till är att de kortare stiften är till länken, och det längre till olika band. De längre stiften passade inte till länken, oavsett hur mycket jag försökte. Det var så jag upptäckte det, visste inte att stiften skilde sig åt innan :banghead::bookworm:
Tack för svar, så är det säkert. Med resp stift jag använder till länk och läder (kör inte nato) så har jag noll problem i alla fall.
En fråga: har alla fått fyra stift extra med sin 005/006 ?
 
Senast ändrad:

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag fick med fyra extra stift till min 005:a iaf. Ett par av stiften är ju till Natot och ser lite annorlunda ut av två skäl (tror jag) ett skäl är att det ska gå att byta länken enklare och det andra är att Natot eller lädret inte ska få tag i spåret på stiftet och riskera att dra ur sprinten om/när Natot el lädret rör sig lite i sidled på handleden.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hur länge kommer speedmastern hänga med i designen? Det som stoppar är ju egentligen NASAs krav och de är ju nöjda, modellen lär hänga med ett tag
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Varför ändra ett vinnande koncept? Nåja det finns ju en mängd spinoff-modeller så det finns ju variationer. Själv är jag lite nyfiken på vad som kommer 2019 i samband med 50- års jubileet av första månlandningen
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Lite tveksam till om denna fråga ska ligga här eller i omega-tråden.

Har tidigare varit sugen på en speedy reduced tack vare den mindre storleken men avskräckt pga dyr service och problem med kronografen.

Men har sen förstått att de finns vissa modeller som har 7750 i sig istället som jag vill tro är ett pålitligare urverk och billigare att serva, eller?

Andra åsikter, erfarenheter?

T.ex. En sån här 3511.50.00. Tycker den ser riktigt läcker ut :)
VOM9700316-1.png

Stulen bild
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: bvb

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Lite tveksam till om denna fråga ska ligga här eller i omega-tråden.

Har tidigare varit sugen på en speedy reduced tack vare den mindre storleken men avskräckt pga dyr service och problem med kronografen.

Men har sen förstått att de finns vissa modeller som har 7750 i sig istället som jag vill tro är ett pålitligare urverk och billigare att serva, eller?

Andra åsikter, erfarenheter?

T.ex. En sån här 3511.50.00. Tycker den ser riktigt läcker ut :)
VOM9700316-1.png

Stulen bild
Yep. Det där är ingen reduced utan en Speedmaster "date".

Snyggare dessutom. Reduced är väldigt ful enligt mig.

Sen har du ju FOIS också, på 39.7mm
 
Topp