• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Äntligen var det dags för mig att hämta min första speedy. Vilken underbar känsla! Jag tror att jag är kär 😍

20220126_200952.jpg


20220126_201218.jpg


20220126_201548.jpg


20220126_202556.jpg


20220126_202609.jpg
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Skulle behöva ett expertsvar. Vad är det för korrekt originallänk inkl ändlänk till en 105.012 66 CB?

Edit: är det 1506 inkl ändlänk nr 16 som satt på dom original?
1EE08C8E-0A2A-4068-B618-D07726568FD5.jpeg


13E6DFF1-167F-4919-B332-409689A1911D.jpeg
Vilket exemplar!👌

Jag skulle säga 1039/516 stämmer bättre. 105.012-66 är från framförallt 67. Här är en bra översikt som finns på omegaforums.net, dock inte perfekt.

omega-speedmaster-bracelet-history-png.154102
 

Slazenger7

Breitling
Hade min Speedy inne på service för ett tag sedan. Den backade över 20 sekunder och var allmänt repig och trött. Tog en fullständig service där man bytte delar, krona, glas, polering, rubbet.
Är väldigt nöjd med det yttre, klockan blev nästan som ny, ett rejält lyft. Men tyvärr så har det inte blivit någon förbättring när det gäller tidshållningen. Enligt Toolwatch backar den 22,7 sekunder/d. Jag hade hoppats på att den skulle hålla +\- 5 sekunder efter service.

Bör jag gå tillbaka till urmakaren med det här? Jag har ju trots allt två års garanti på servicen. Samtidigt har de ju tagit tester som klockan uppenbarligen har klarat. Vad är rimligt att en Speedy kaliber 1861 ligger inom?
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Hade min Speedy inne på service för ett tag sedan. Den backade över 20 sekunder och var allmänt repig och trött. Tog en fullständig service där man bytte delar, krona, glas, polering, rubbet.
Är väldigt nöjd med det yttre, klockan blev nästan som ny, ett rejält lyft. Men tyvärr så har det inte blivit någon förbättring när det gäller tidshållningen. Enligt Toolwatch backar den 22,7 sekunder/d. Jag hade hoppats på att den skulle hålla +\- 5 sekunder efter service.

Bör jag gå tillbaka till urmakaren med det här? Jag har ju trots allt två års garanti på servicen. Samtidigt har de ju tagit tester som klockan uppenbarligen har klarat. Vad är rimligt att en Speedy kaliber 1861 ligger inom?
Kanske magnetiserad? Var den dålig direkt efter servicen? Men ja, gå tillbaka de kan de nog lösa på nåra minuter för dig.
 

O-scar

Panerai
2-Faktor
Hade min Speedy inne på service för ett tag sedan. Den backade över 20 sekunder och var allmänt repig och trött. Tog en fullständig service där man bytte delar, krona, glas, polering, rubbet.
Är väldigt nöjd med det yttre, klockan blev nästan som ny, ett rejält lyft. Men tyvärr så har det inte blivit någon förbättring när det gäller tidshållningen. Enligt Toolwatch backar den 22,7 sekunder/d. Jag hade hoppats på att den skulle hålla +\- 5 sekunder efter service.

Bör jag gå tillbaka till urmakaren med det här? Jag har ju trots allt två års garanti på servicen. Samtidigt har de ju tagit tester som klockan uppenbarligen har klarat. Vad är rimligt att en Speedy kaliber 1861 ligger inom?
Jag hade absolut gått tillbaka. Men med en skön inställning 😊👍
 
Hej speedyvänner. Jag behöver er hjälp med en grej. Jag är en ny och överlycklig ägare av en speedmaster, och jag har njutit av varenda sekund än så länge. Efter att under dagen ha testat kronograffunktionen så har jag dock noterat att kronografens timvisare inte är helt perfekt synkad till minutvisaren. Se bild 1, där man ser att timvisaren är centrerad på 6 samtidigt som minutvisaren är på 54, och på bild 2, där minutvisaren är på 60 men timvisaren tydligt är förbi markeringen. Efter att ha hittat detta noterade jag även att timvisaren inte är helt centrerad vid 12 när kronografen är nollställd, utan den står en liten bit till höger om 12 (bild 3 och bild 4).

Egentligen är ju detta inget som borde störa, och jag kan förmodligen leva med det, men när man har betalat så pass mycket för en klocka så känns det lite trist att den inte är helt perfekt. Vad säger ni, är detta vanligt för speedmasters och det är bara att gilla läget och njuta av klockan som den är, eller borde jag gå tillbaka till AD för att få det fixat på garantin? Hur hade ni gjort?

20220127_133117.jpg

20220127_133723.jpg
20220127_154600.jpg

20220127_154359.jpg
 

xelor2006

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Hej speedyvänner. Jag behöver er hjälp med en grej. Jag är en ny och överlycklig ägare av en speedmaster, och jag har njutit av varenda sekund än så länge. Efter att under dagen ha testat kronograffunktionen så har jag dock noterat att kronografens timvisare inte är helt perfekt synkad till minutvisaren. Se bild 1, där man ser att timvisaren är centrerad på 6 samtidigt som minutvisaren är på 54, och på bild 2, där minutvisaren är på 60 men timvisaren tydligt är förbi markeringen. Efter att ha hittat detta noterade jag även att timvisaren inte är helt centrerad vid 12 när kronografen är nollställd, utan den står en liten bit till höger om 12 (bild 3 och bild 4).

Egentligen är ju detta inget som borde störa, och jag kan förmodligen leva med det, men när man har betalat så pass mycket för en klocka så känns det lite trist att den inte är helt perfekt. Vad säger ni, är detta vanligt för speedmasters och det är bara att gilla läget och njuta av klockan som den är, eller borde jag gå tillbaka till AD för att få det fixat på garantin? Hur hade ni gjort?

20220127_133117.jpg

20220127_133723.jpg
20220127_154600.jpg

20220127_154359.jpg
Kolla med urmakaren du köpte den tycker jag. Min ser jag inget sådan på. Borde vara en justering
 

Oktogon

Panerai
Hej speedyvänner. Jag behöver er hjälp med en grej. Jag är en ny och överlycklig ägare av en speedmaster, och jag har njutit av varenda sekund än så länge. Efter att under dagen ha testat kronograffunktionen så har jag dock noterat att kronografens timvisare inte är helt perfekt synkad till minutvisaren. Se bild 1, där man ser att timvisaren är centrerad på 6 samtidigt som minutvisaren är på 54, och på bild 2, där minutvisaren är på 60 men timvisaren tydligt är förbi markeringen. Efter att ha hittat detta noterade jag även att timvisaren inte är helt centrerad vid 12 när kronografen är nollställd, utan den står en liten bit till höger om 12 (bild 3 och bild 4).

Egentligen är ju detta inget som borde störa, och jag kan förmodligen leva med det, men när man har betalat så pass mycket för en klocka så känns det lite trist att den inte är helt perfekt. Vad säger ni, är detta vanligt för speedmasters och det är bara att gilla läget och njuta av klockan som den är, eller borde jag gå tillbaka till AD för att få det fixat på garantin? Hur hade ni gjort?

20220127_133117.jpg

20220127_133723.jpg
20220127_154600.jpg

20220127_154359.jpg
Var inte helt ovanligt på 005 etc att timkronografen inte va het centrerad. Går säkert att lösa om man orkar bry sig. Din klocka är ju ny och under garanti så den kommer skickas till SGN i Sthlm. Antingen går du via AD eller skickar direkt dit.
 

Amisuh

Omega
Var inte helt ovanligt på 005 etc att timkronografen inte va het centrerad. Går säkert att lösa om man orkar bry sig. Din klocka är ju ny och under garanti så den kommer skickas till SGN i Sthlm. Antingen går du via AD eller skickar direkt dit.
Jag hade samma problem med min, utplockad ny. Lämnade in på garantiärende, tog några veckor att få tillbaka den. Sen så hamnade en annan visare lite off, och då lät jag det bara vara.

Så jag skulle säga, att om du inte stör dig på det, så låt det vara och njut av att ha klockan hos dig 😊
 
Var den första klockan jag egentligen intresserade mig av. Har nog alltid vetat att jag kommer äga en och igår så gjorde jag det till verklighet. Just denna modell är otroligt välgjord och fin. Fin upplevelse att göra affär där jag köpte den också! Garanterat en klocka som kommer vara med genom hela livet 😎
 

Bilagor

  • 81E48619-9A3C-45D1-B4BD-BBE86878C7F3.jpeg
    81E48619-9A3C-45D1-B4BD-BBE86878C7F3.jpeg
    407.9 KB · Visningar: 16
  • 122E734C-45AC-4D12-9E98-1A3B92236A4B.jpeg
    122E734C-45AC-4D12-9E98-1A3B92236A4B.jpeg
    903.6 KB · Visningar: 12
Jag hade samma problem med min, utplockad ny. Lämnade in på garantiärende, tog några veckor att få tillbaka den. Sen så hamnade en annan visare lite off, och då lät jag det bara vara.

Så jag skulle säga, att om du inte stör dig på det, så låt det vara och njut av att ha klockan hos dig 😊
Det är ju just det att nu när jag väl har sett det så stör jag mig på det, i alla fall lite. Men jag antar att det lägger sig efter några veckor. Jag är inte jättesugen att lämna ifrån mig den ett par veckor nu när jag äntligen har fått den.
 

OuiOui

Breitling
2-Faktor
Ägde den gamla .500 och ångrade att jag sålde den samma minut som jag tog emot swishen 😅
Fick bli en ersättare och vilken klocka! Nya länken är så otrolig skön. Hade alltid förra modellen på Natoband men den här kommer nog stanna på stållänken ett tag till :)
 

Bilagor

  • 5A0988D2-22B1-4384-9996-1F948B2780A4.jpeg
    5A0988D2-22B1-4384-9996-1F948B2780A4.jpeg
    568.3 KB · Visningar: 14

DEGAL

Cartier
2-Faktor
Ägde den gamla .500 och ångrade att jag sålde den samma minut som jag tog emot swishen 😅
Fick bli en ersättare och vilken klocka! Nya länken är så otrolig skön. Hade alltid förra modellen på Natoband men den här kommer nog stanna på stållänken ett tag till :)
Håller med fullständigt, länken är grym. Behovet av att byta band har försvunnit helt. Wait a minute, what? Inget Hirsch strap eller annat leather ? Inget NATO eller GasGasBones Speedy strap ? Inget Bonetto Cinturini heller ? Sjukt men sant :)
 

xelor2006

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Det är ju just det att nu när jag väl har sett det så stör jag mig på det, i alla fall lite. Men jag antar att det lägger sig efter några veckor. Jag är inte jättesugen att lämna ifrån mig den ett par veckor nu när jag äntligen har fått den.
Bär den ett tag, nu har du en grym klocka. Och 5 års garanti, så ta det lugnt bara :cool:
 

xelor2006

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Var den första klockan jag egentligen intresserade mig av. Har nog alltid vetat att jag kommer äga en och igår så gjorde jag det till verklighet. Just denna modell är otroligt välgjord och fin. Fin upplevelse att göra affär där jag köpte den också! Garanterat en klocka som kommer vara med genom hela livet 😎
Så snyggt :cool:
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
AAED9A53-EA2A-4AA9-95FF-0EF89B4A644C.jpeg
nybliven ägare till denna skönhet:) har dock en fråga och hoppas ni inte skrattar för mycket ;)

när mina övriga klockor legat några dagar och jag ska ställa datumet. Så sätter jag de på dagen innan och drar fram klockan ett helt varv. Det går inte på denna utan sätter man den på dagen innan kan jag dra fram timvisaren kanske 3h sen hugger den till :) hoppas iallafall de ska vara så för något säkerhetsperspektiv?:)
 
Senast ändrad:
Topp