• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

”Toolig”

J

Jimmy042

Guest
Ser att många här gärna beskriver sina klockor (läs Rolex till största del) som ”tooliga” men hur många använder sina klockor i vardagen, utan att vara rädd för repor/dings?
Har fått känslan av att många är livrädda för att använda sina klockor fullt ut, t.ex bada, arbete osv? Själv bryr jag mig inte om repor osv, mina klockor är till för att användas för det de tillverkades för, skulle något ske så får de åka på dyr service.
 

HSK

Patek
2-Faktor
@Affe är väl den jag kommer på så här på rak arm men om man följer "vad gör du och din klocka?" så tycker jag ändå att man ser det lite då och då, att folk snickrar altan eller vad man nu gör med Rolex på handleden.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Låter väldigt märkligt men det är så klart svårt att veta. Gör folk verkligen vad som helst för några gilla-markeringar? o_O
Vissa syns ju dock att de är använda då de är fulla med slipdamm osv.
Ja. Hela Instagram, Facebook, Twitter mfl bygger ju på människors ängsliga behov av bekräftelse
Jag är inte heller förskonad från detta, men jag drar gränsen vid fejkposerande ändå.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ja. Hela Instagram, Facebook, Twitter mfl bygger ju på människors ängsliga behov av bekräftelse
Jag är inte heller förskonad från detta, men jag drar gränsen vid fejkposerande ändå.
Jo, men här på KS? Visst att folk kanske är selektiva med vilka bilder som tas och läggs upp men att man skulle avbryta det man håller på med bara för att gå in och hämta en annan klocka, ta en bild och sedan byta tillbaka igen? Njae...
 

RobVintage

Panerai
Sen ska man nog inte lita på allt man ser på bild eller läser på internet..

Det gäller att ha rätt klocka vid rätt tillfälle.
Klart man ska använda sina klockor sen böhöber man inte överdriva, finns det en överhängande risk för att få massor av repor etc är man ganska korkad om man inte tar av sig klockan/glasögonen eller vad som kan komma till skada oavsett om man är miljonär eller bidragstagare.
Vad det gäller affes bilder så ser det ut som att han använder klockorna inte bara poserar när han snickrar och bygger dom är knappas i mint condition.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jo, men här på KS? Visst att folk kanske är selektiva med vilka bilder som tas och läggs upp men att man skulle avbryta det man håller på med bara för att gå in och hämta en annan klocka, ta en bild och sedan byta tillbaka igen? Njae...
Jag har inte mer fakta än du, men det är ju samma människor här som där. Vissa är posörer, andra inte. Vissa är posörer ibland, annars inte. Svårt att veta innan de lägger upp sina klockor till försäljning. Ofta brukar de beskrivas som "endast kontorsburen" & "buren i rotation med andra klockor".
Sällan någon faktiskt erkänner att klockan nyttjats när den skall säljas..
 
J

Jimmy042

Guest
Klart man ska använda sina klockor sen böhöber man inte överdriva, finns det en överhängande risk för att få massor av repor etc är man ganska korkad om man inte tar av sig klockan/glasögonen eller vad som kan komma till skada oavsett om man är miljonär eller bidragstagare.
Vad det gäller affes bilder så ser det ut som att han använder klockorna inte bara poserar när han snickrar och bygger dom är knappas i mint condition.
Absolut, du har helt rätt i att man inte behöver utsätta sin klocka för mer än nödvändigt, men att t.ex bada med sin 100m water resist ser jag som självklart, sålänge packningar är byta någorlunda regelbundet
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Haha....Blir många byten på en dag med andra ord om man ska byta klocka varje gång man ska posera för att det ska se ut som att man använder klockan i det dagliga arbetslivet/arbetsmomentet för att få mer gillanden., känns långsökt ifall någon frågar mig. Om man nu ens får det, och inte p.g.a av självaste bilden i sig.

Säger det igen, klart man kan använda sina klockor fast än, du inte sitter på ett kontor som jobb etc. Vill man ha en klocka i nyskick för att den ska tillbringa ett högre andrahandspris, då ska man nog ha den i ett bankfack alternativt säkerhetsskåp, men gud va tråkigt.

Personligen skulle väl inte jag köra med någon av mina guldklockor ifall jag var bilmekaniker, det kan jag villigt erkänna, men att jobba som hantverkare det är något helt annat det. Det klarar nog alla klockor av, det roliga här, är att dom som verkar tvivlar på att folk använder sina klockor utan att byta för att det ska verka som att man jobbar i det dagliga arbetslivet med klockan på bilden, är kontorsråttorna själva.
 
Senast ändrad:

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Du "fuskar"! Hur bofink ska en vanlig kontorsråtta få lite ärlig patina när det hårdaste man gör på fritiden är att köra en grästrimmer...
Försvarsmakten rekryterar på deltid (från 4 dygn/år). Inga förkunskaper krävs förutom halvgod hälsa, ostraffat förflutet och svenskt medborgarskap.
793AE31B-338F-4E22-AEEC-5E0ED1D22DFD.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ser att många här gärna beskriver sina klockor (läs Rolex till största del) som ”tooliga” men hur många använder sina klockor i vardagen, utan att vara rädd för repor/dings?
Har fått känslan av att många är livrädda för att använda sina klockor fullt ut, t.ex bada, arbete osv? Själv bryr jag mig inte om repor osv, mina klockor är till för att användas för det de tillverkades för, skulle något ske så får de åka på dyr service.
Nu är jag ingen Rolexägare, så jag hänger sällan i de trådarna... Jag är inte heller någon som har en Rolex som graal eller liknande, men med det sagt, det hindrar mig inte att uppskatta dem för vad de är. Lika ofta som jag (precis som du beskriver) har hört ”toolighet” när det pratas Sub, lika ofta har jag hört att den är dressig och passar till allt (*se kostym) go figure?. Jag tror din reflektion är ganska riktig, mycket snack för att hänga med i tugget. Det är samma med dykarmodeller, det snackas 600m och heliumventiler, men ingen som dyker med tuber skulle byta sin dykdator mot en mekanisk klocka med vridring. Folk är livrädda att köpa en ny klocka med under 10atm, möjligen skulle det gå om kronan är skruvad, sen skrävlas det om vattentryck när det tas simtag, saltvatten i länken och allt möjligt som gör att den genast måste bäras på gummi. När klockan sedan ligger på k&sälj har den möjligen hairlines :p. Du kommer garanterat upptäcka andra egenheter här på KS, huruvida dom förtjänar att en ny tråd startas låter jag vara osagt, men söker du skall du finna många I samma anda ;). Önskar en trevlig midsommar och hoppas du kommer hitta många andra guldkorn på KS att glädjas över :)
 
Topp