• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

”Toolig”

Ska jag bila sten eller hugga ved eller liknande åker g-shocken på. Automatare brukar inge va super glada över kraftiga stötar (sägs det i alla fall). I övrigt försöker jag använda dykaren hela dagen varje dag.
Blir förbryllad över människor som har plasten kvar på claspet för att inte repa det vid skrivbordet.

Ska jag bila sten eller hugga ved eller liknande åker g-shocken på. Automatare brukar inge va super glada över kraftiga stötar (sägs det i alla fall). I övrigt försöker jag använda dykaren hela dagen varje dag.
Blir förbryllad över människor som har plasten kvar på claspet för att inte repa det vid skrivbordet.

Förstår inte det heller, förövrigt förjävla gött att plasta av nya grejer man köpt, lämnar ni plasten kvar på nya tv:n och iPhonen också ni som håller på så? :D

Förstår inte det heller, förövrigt förjävla gött att plasta av nya grejer man köpt, lämnar ni plasten kvar på nya tv:n och iPhonen också ni som håller på så? :D

Du skulle bara veta! Garageport med plasten på var det senaste jag såg. Sen har vi ju farsan (som inte är så praktiskt lagd) som returnerade en tvättmaskin. - Jag har inte beställt en blå! När han blev uppringd av EON förklarade de att den är vit, men han hade inte tagit av plasten. :D

För övrigt har min nya Samsung Galaxy genomlevt 1,5 månads nattarbete när min ordinarie arbetsmobil tillfälligt låg och gömde sig. Inte så farligt förutom en liten spricka på skärmen, på nedersta kanten. Och jag överlevde den tillfälliga ångesten.

Du skulle bara veta! Garageport med plasten på var det senaste jag såg. Sen har vi ju farsan (som inte är så praktiskt lagd) som returnerade en tvättmaskin. - Jag har inte beställt en blå! När han blev uppringd av EON förklarade de att den är vit, men han hade inte tagit av plasten. :D

:hilarious::hilarious::hilarious:

Försvarsmakten rekryterar på deltid (från 4 dygn/år). Inga förkunskaper krävs förutom halvgod hälsa, ostraffat förflutet och svenskt medborgarskap.
793AE31B-338F-4E22-AEEC-5E0ED1D22DFD.jpeg
Inte säkrare och ha den där på nato? Aldrig fastnat i något med läderband?

Brukar alltid ha en G-shock men den lämnades hemma just den övningen. För övrigt erbjuder NATO endast säkerhet om du har fasta bandhorn eller fatbars, nyttjas det med vanliga springbars är det bara ett recept för tappade klockor.
Hur tänker du nu?
Om ett bandstift lossnar så hänger ju klockan fortfarande kvar i det andra bandstiftet..

Jag gör i princip allt med dom här tre klockorna. Dock är jag mer rädd om min speedy, den känns skörare av någon anledning. Jag får rysningar när jag ser eller läser om folk som badar med sin speedmaster. Gränsen går vid explorern när det gäller bad.

Bilagor

• 3979F4AD-35C6-48B0-90E5-03DAA3BB031D.png
    3979F4AD-35C6-48B0-90E5-03DAA3BB031D.png
    264.2 KB · Visningar: 3
  • E8ABE494-D534-455C-A368-9CA4CE2B20CB.jpeg
    E8ABE494-D534-455C-A368-9CA4CE2B20CB.jpeg
    155.1 KB · Visningar: 2
  • E45F81C9-26D1-483F-96E2-A777A24A84D9.png
    E45F81C9-26D1-483F-96E2-A777A24A84D9.png
    297.5 KB · Visningar: 2
Hur tänker du nu?
Om ett bandstift lossnar så hänger ju klockan fortfarande kvar i det andra bandstiftet..
Jag har nästan uteslutande mina klockor på Nato. Det händer att brandstoden ser ut såhär, men de har ALDRIG ramlat ur, så jag tror det är en ganska onödig säkerhet gällande Nato.
DC898185-5218-4406-9132-E6281D4F5DA3.jpeg

Däremot är de ju trevligare än t.ex. läder då de går att tvätta och är generellt smalare

Jag har nästan uteslutande mina klockor på Nato. Det händer att brandstoden ser ut såhär, men de har ALDRIG ramlat ur, så jag tror det är en ganska onödig säkerhet gällande Nato.
DC898185-5218-4406-9132-E6281D4F5DA3.jpeg

Däremot är de ju trevligare än t.ex. läder då de går att tvätta och är generellt smalare
Jag körde en intensiv brännbollsmatch förra året. Vart en krock med en annan spelare.. dinkan som var en skx hängde kvar i natobandet med ett bandstift kvar. Det var ju seikos fatbars som släppte .. men hur tusan lyckas du böja ett bandstift sådär?

Jag körde en intensiv brännbollsmatch förra året. Vart en krock med en annan spelare.. dinkan som var en skx hängde kvar i natobandet med ett bandstift kvar. Det var ju seikos fatbars som släppte .. men hur tusan lyckas du böja ett bandstift sådär?
What? Är det ens möjligt? :DMåste man köra alla klockor på nato nu? :bored:

Hur tänker du nu?
Du har ett ribbat tygband som ligger (med tryck) mot ett en väldigt tunn bit metall som dessutom är utrustad med fläns för att förenkla dess avtagande. Resten får ni själva räkna ut.

Låt oss säga såhär; de flesta av oss har historier där NATO’t ”räddat” klockan genom att det suttit kvar med en springbar, detta trots relativt alldaglig aktivitet. Märkligt nog har vi aldrig råkat ut för att klockan lossnat med ett vanligt tudelat armband. Tänk efter koefficienten på rubrikerna ”NATOt räddade min dinka” respektive ”Mitt trötta h*rband släppte”.

Asså, bagageremmar är nice. Är färgglada och så. Men de hör hemma med linneskjortor och snäva shorts som en färgglad klick i den civila garderoben om man inte är den typen av näsa som svetsat ihop sina klockor. Eller en skönt schleten herre som har sin skönt schletna vintage Sub på ett färgglatt NATO (och därmed inspirerar ett imperium). @meo_swe är utom tävlan då han inte bara konsekvent nyttjar för grova NATO för lugbredden utan också drar åt dem åt helvete för hårt på en köttig arm som jobbar tungt. Bedömt bildar kombinationen något slags springbar-dödande svart hål av betongdamm och mekanisk vånda.

Du har ett ribbat tygband som ligger (med tryck) mot ett en väldigt tunn bit metall som dessutom är utrustad med fläns för att förenkla dess avtagande. Resten får ni själva räkna ut.

Låt oss säga såhär; de flesta av oss har historier där NATO’t ”räddat” klockan genom att det suttit kvar med en springbar, detta trots relativt alldaglig aktivitet. Märkligt nog har vi aldrig råkat ut för att klockan lossnat med ett vanligt tudelat armband. Tänk efter koefficienten på rubrikerna ”NATOt räddade min dinka” respektive ”Mitt trötta h*rband släppte”.

Asså, bagageremmar är nice. Är färgglada och så. Men de hör hemma med linneskjortor och snäva shorts som en färgglad klick i den civila garderoben om man inte är den typen av näsa som svetsat ihop sina klockor. Eller en skönt

Asså, bagageremmar är nice. Är färgglada och så. Men de hör hemma med linneskjortor och snäva shorts som en färgglad klick i den civila garderoben om man inte är den typen av näsa som svetsat ihop sina klockor. Eller en skönt schleten herre som har sin skönt schletna vintage Sub på ett färgglatt NATO (och därmed inspirerar ett imperium). @meo_swe är utom tävlan då han inte bara konsekvent nyttjar för grova NATO för lugbredden utan också drar åt dem åt helvete för hårt på en köttig arm som jobbar tungt. Bedömt bildar kombinationen något slags springbar-dödande svart hål av betongdamm och mekanisk vånda.
Snacka om bitter.. :D Men jag vart förvånad att personen ovan som spelade brännboll att hans Seiko Fat SPRINGBAR lossnade av en krock. Och finns en anledning varför militärer bär sina klockor på nato. Vet flera personer där klockan lossnat av 2-delade band pga olika saker (men första gången jag hör på Seikos fatspringbar). Och oftast så lossnar bara ENA sprinten, inte båda. :D:DKan även tilläggas att det där med att natot ska trycka ner emot sprinten beror på vilken klocka och hur luggarna är samt hur tjockt natoband man använder är. Finns 1.2mm natos till 1.6mm har jag för mig. Använder man ett tunnare så trycker de inte ner sprintarna.. :D

Senast ändrad:
Snacka om bitter.. :D Men jag vart förvånad att personen ovan som spelade brännboll att hans Seiko Fat SPRINGBAR lossnade av en krock. Och finns en anledning varför militärer bär sina klockor på nato. Vet flera personer där klockan lossnat av 2-delade band pga olika saker (men första gången jag hör på Seikos fatspringbar). Och oftast så lossnar bara ENA sprinten, inte båda. :D:D
Det är många som tror att militärer ofta föredrar natoband, men efter tio år i yrket kan jag konstatera att det är ganska ovanligt med nato kring handleden på mina kollegor. I fält skulle jag säga att det nästan inte förekommer över huvud taget. Det vanligaste är någon Suunto eller G-shock på originalband. Omega Seamaster Divers 300 är inte heller helt ovanligt. Själv kör jag min Explorer i ur och skur. Antingen på länk eller sailcloth.
7B8678A1-E942-48EF-A027-662A18619B3B.jpeg

412CF3A0-B1AD-47E7-8BD0-C5FFBD18A8CF.jpeg

Det är många som tror att militärer ofta föredrar natoband, men efter tio år i yrket kan jag konstatera att det är ganska ovanligt med nato kring handleden på mina kollegor. I fält skulle jag säga att det nästan inte förekommer över huvud taget. Det vanligaste är någon Suunto eller G-shock på originalband. Omega Seamaster Divers 300 är inte heller helt ovanligt. Själv kör jag min Explorer i ur och skur. Antingen på länk eller sailcloth.

Ok vet att det var vanligare förr. Vet några som fort använder det idag. Även poliser /ordningsvakter..

Ok vet att det var vanligare förr. Vet några som fort använder det idag. Även poliser /ordningsvakter..
Det kan säkert ha varit vanligare förr. Det kanske är vanligt nu också. Jag kan egentligen bara tala för de delar av Försvarsmakten som jag har tjänstgjort vid under mina tio år. Och där är antalet natoband lätträknade.
Som klocknörd (jag talar om mig själv nu) glömmer man lätt att andra inte alls har samma intresse och är tämligen obrydda om vilket band som sitter på klockan. Jag gör mitt bästa för att lura in fler kollegor hit till KS ;)

Att nutida militärer inte använder nato och framförallt att svenska militärer inte gör det är väl inte så konstigt. Natoband har ingen koppling till svenska försvaret så här är det bara klockintresserade eller kanske också numera trendmedvetna som bär dem.

Det ändrar ju inte att bandet faktiskt tagits fram för militär personal med funktionalitet snarare än estetik som främsta ledord. ”Toolig” alltså?

Vore däremot intressant att veta hur vanligt det var att militärer bar dem på t.ex. 70- och 80-talet i Storbritannien och fram till att modellen ströks ur materielförråden.

Likt så mycket av klockors historieberättande så är väl en del av natobandets charm kopplingen till svunna tider då klockorna var verktyg snarare än accessoarer.

Senast ändrad:
Det ändrar ju inte att bandet faktiskt tagits fram för militär personal med funktionalitet snarare än estetik som främsta ledord. ”Toolig” alltså?
Visst är natoband ”tooliga”. Det säger jag inget om. Jag kan bara konstatera att de inte är vanliga inom Försvarsmakten. Normalfördelningskurvan ser lika dan ut som i samhället i stort skulle jag säga.

Orsaken till varför jag bär Utte på Nato är:
1. Länken är ful (och passar inte mig)
2. Gummit svettigt som fan.

Varför folk traditionellt bär det är ju pga fasta springbars.

Ute på gardet så blev det ju mode med Nato. Då för att gardesföreningen tog fram egna.
I övrigt är det oftast länk eller någon form av gummi som gäller bland både flöjtister och armén.

De flesta snutar jag känner som bryr sig lite mer än ur och Penn-klockor kör också överlag länk och/eller gummi.

Har en snutpolaren som kör en 16613 som arbetsklocka... :)

I det fallet var det bedömt NATO-bandet som var problemet.
Snacka om bitter.. :D Men jag vart förvånad att personen ovan som spelade brännboll att hans Seiko Fat SPRINGBAR lossnade av en krock. Och finns en anledning varför militärer bär sina klockor på nato. Vet flera personer där klockan lossnat av 2-delade band pga olika saker (men första gången jag hör på Seikos fatspringbar). Och oftast så lossnar bara ENA sprinten, inte båda. :D:DKan även tilläggas att det där med att natot ska trycka ner emot sprinten beror på vilken klocka och hur luggarna är samt hur tjockt natoband man använder är. Finns 1.2mm natos till 1.6mm har jag för mig. Använder man ett tunnare så trycker de inte ner sprintarna.. :D
Bitter vette tusan men nog kan jag ha blivit anklagad för det ett par gånger under snart 15år i försvaret. Jag vidhåller likväl att NATO-band är en fin klänning till de barbiedockor vi tycker om att ha om armen. Likt Barbies klänning har de dock ingen roll i en kompetent försvarsmakt, alla som någon gång låtit ett nylonNATO möta öppen låga torde förstå varför det är direkt olämpligt att ha en sådan dikt an pulsådrorna*. Men som sagt, G-Shock löser knektens problem med tidshållning alldeles ypperligt utan att vare sig riskera springbars eller vacuumpackning av soldaten.

*Är man övervintrad brittisk dyknäsa som bedriver sin militära verksamhet under vattnet är läget självklart ett annat. Värt att nämna är att Royal Navy vid tiden för G10-bandets framtagande sket i flamskyddet så till den milda grad att stridsuniformerna var i nylon som brann/smälte fast på kroppen och skeppens överbyggnad var i flambar aluminium. Efter Falklandskrigets onödiga och katastrofala förluster av liv och skrov bland annat pga ovan saker omvärderades mycket, relativt snart utgick även MilSub med tillhörande G10-band.

Apropå "toolig"; så här i efterhand är tråden 'använder ni klockan efter att ni lagt ut den för försäljning?' ganska kul. 90% sa att de inte använde klockan efter utlagd annons. Vad som återfinns i 'dagens klocka' och 'Vad gör du och din klocka nu?' Speglar en helt annan bild.:D

Personligen kör jag hårdare med klockorna än någonsin. Har till och med lagt upp ett kort på IG när jag dyker med min Reverso. Då fick jag like av Jaeger-LeCoultre. Jag utgår att jag går minus vid försäljning vilket jag alltid gjort. Som parantes kan jag berätta att jag sålde min senaste nyservade Sub 5513 här på forumet för 22'.:D

Senast ändrad:
I det fallet var det bedömt NATO-bandet som var problemet.

Bitter vette tusan men nog kan jag ha blivit anklagad för det ett par gånger under snart 15år i försvaret. Jag vidhåller likväl att NATO-band är en fin klänning till de barbiedockor vi tycker om att ha om armen. Likt Barbies klänning har de dock ingen roll i en kompetent försvarsmakt, alla som någon gång låtit ett nylonNATO möta öppen låga torde förstå varför det är direkt olämpligt att ha en sådan dikt an pulsådrorna*. Men som sagt, G-Shock löser knektens problem med tidshållning alldeles ypperligt utan att vare sig riskera springbars eller vacuumpackning av soldaten.

*Är man övervintrad brittisk dyknäsa som bedriver sin militära verksamhet under vattnet är läget självklart ett annat. Värt att nämna är att Royal Navy vid tiden för G10-bandets framtagande sket i flamskyddet så till den milda grad att stridsuniformerna var i nylon som brann/smälte fast på kroppen och skeppens överbyggnad var i flambar aluminium. Efter Falklandskrigets onödiga och katastrofala förluster av liv och skrov bland annat pga ovan saker omvärderades mycket, relativt snart utgick även MilSub med tillhörande G10-band.
Låt mig slänga in din g-shock i elden så lovar jag att den brinner upp... ;)

What? Är det ens möjligt? :DMåste man köra alla klockor på nato nu? :bored:
Alla på nato? Nej fyyyfaaan... Bygger alldeles för mycket på höjden... Och om du inte är en sådan som mig som drar åt klockan riktigt ordentligt är det väl onödigt... Har endast tappat en annan klocka.. och det är för att gummit satt för hårt.. troligen att man redan hade spänn på bandstiften med natobandet som gjorde att skxen ville flyga..
IMG_20190625_183208.jpg

Låt mig slänga in din g-shock i elden så lovar jag att den brinner upp... ;)
Den brinner, det gör även uniform och stridsutrustning. Vill det sig riktigt illa får man pansarbrand där själva vagnens plåt brinner. Du får ha ditt NATO, jag har en massa. Är sådär underbart Daniel Wellington-tufft som alla vill ha det. Men dyker du upp med ett dylikt på armen när jag håller utbildning kan vi ha tändar-race och se vem som bangar först.

Tillbaka
Topp