• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

”Toolig”

Jag använder mina klockor, däremot kanska jag försöker skydda klockan med ärmmudd eller handske.
Mekar rätt mycket under huven.
Sedan händer det ju att jag kömmer på mig med att diska/ tvätta bilen eller fylla vattentanken på husbilen med nån vattenallergisk klocka! :nailbiting:
Då får man tänka lite extra!
Har bara sabbat en klocka hittills, min vintage Lanco som inte gillade att vi högg fram en gatubrunn under två dm is.
Nu är den nyservad och tål skakningar och fukt bättre än när den var ny!

Jag använder mina klockor, däremot kanska jag försöker skydda klockan med ärmmudd eller handske.
Sedan händer det ju att jag kömmer på mig med att diska/ tvätta bilen eller fylla vattentanken på husbilen med nån vattenallergisk klocka! :nailbiting:
Har bara sabbat en klocka hittills, min vintage Lanco som inte gillade att vi högg fram en gatubrunn under två dm is.
Sabbat och sabbat, den behövde ju bara lite kärlek ju.

Svårt att förstå, ja nästan chockad att höra att det finns "fejk possörer" på forumet.
Idag så plockade jag fram ett ur som inte blivit vädrat på länge och beundrade "bikake" tavlan.
IMG_20190622_175018.jpg

Jag tog av mig uret och gick och hämtade en ny öl, döm om min förvåning när jag kom
tillbaka och såg att jag inte var den enda som beundrade tavlans struktur...
IMG_20190622_175658.jpg

Ibland är naturen bara helt spontan och fantastisk...

Samma som mig då, mekar en del på jobb och försöker väl dölja den lite, men repor och dings blir där alltid tillslut :)

Blir fina minnen sen när man är gammal

Jag är inte så hardcore som man "ska vara" kan jag villigt erkänna. Ska jag svetsa eller göra något annat på jobbet där jag kan förutse att det kommer gå hett till har jag tex inte min Daytona på mej. Då har jag en G-Shock eller ingen. Mina "finare" klockor bär jag mera på min fritid och när jag reser till och från jobbet. Jag är inte rädd att använda dom, men jag har vissa gränser...

Jag är inte så hardcore som man "ska vara" kan jag villigt erkänna. Ska jag svetsa eller göra något annat på jobbet där jag kan förutse att det kommer gå hett till har jag tex inte min Daytona på mej. Då har jag en G-Shock eller ingen. Mina "finare" klockor bär jag mera på min fritid och när jag reser till och från jobbet. Jag är inte rädd att använda dom, men jag har vissa gränser...
Naturligtvis måste man ibland anpassa sig.
Daytona och svets är naturligtvis ingen bra kombo!
Explorer och skogsjobb, röja, elda ris, sätta gränsstolpar och flytta ved är helt ok!
Har jobbat på kattutställning med pappas gamla Certina, fattar inte hur jag vågade!
Massor av vassa kanter och desinfektionssprayer överallt!
Den om någon är känslig för fukt och repor!
418CA6B6-9875-443E-AA2C-DFC616BF67A6.jpeg

Obs! Inte nytagen bild!

Tänker tyvärr inte så mkt på klocka och aktivitet, har man desk fingers 90% vaken tid tja då glömmer man lätt... det genererar ju dings mm, alltid lite trött på mig själv då första riktiga kommer men det går fort över, saker skall användas punkt!
Gulduren tja den dagen man har dom på är ju av en anledning så dom ser ju hittills oförskämt bra ut trots materialet. Gmt:n och speedyn som nyttjas mest ja det syns ju liksom....

I går städade jag mattan som ligger vid kattlådorna. Det hade kommit vatten på dem och sanden hade fastnat.
Kom på mig mitt i jobbet att klockan INTE gillar blöta.
Gick utmärkt då jag bara var lite försiktig!
3866622F-9B52-4FF0-969C-CB1609C08E2D.jpeg

Håller naturligtvis egentligen duschslangen med höger...

Senast ändrad:
Gillar mest dykare i stål. Tycker de åldras med värdighet och repor är inte så störande. Det är filosofin, i praktiken har jag full koll på dörrkarmar, yviga människor etc.

Bäst är ju han användaren som kallade sin Sub för beater, men som sedan var rädd för att plasta av den...
Då får vi något som verkligen kan sänka de polerade ytorna.
Smutspartiklar (microgrus och damm) fastnar under plasten, där den släpper över tid. Där gör det stor skada på boetten!

Bäst är ju han användaren som kallade sin Sub för beater, men som sedan var rädd för att plasta av den...
Det är precis sånt jag menar! Köper man klockan så ska den för tusan användas fullt ut, jag vet att man är nojig när den är helt ny, men efter första repan så känns allt mycket bättre, då kan man njuta av den fullt

Klockor är väl till för att användas. En dressklocka är väl kanske inte så snygg om den ser ut som kriget men en härjad dykare kan vara riktigt snyggt. Jag är en sucker för tooliga klockor och jag tycker att det är underbart att se dem med härlig patina och personlighet.

Detta är min mest använda klocka som jag köpte ny för tre år sen. Jag är inte på något sätt försiktig med den men jag är inte heller rädd för att den ska få lite märken. Ska bli riktigt kul att se hur den ser ut om 20 år! :)
PSX_20190622_153354.jpg

Eftersom dyra klockor idag köps som samlarobjekt lika mycket (eller mer) än vad de gör som bruksföremål kan jag ha viss förståelse för att kulturen med anmärkningar på hairlines och dylikt frodas. Det förvånar mig faktiskt att det inte tycks existera något slags universell graderingsskala likt det finns till samlarbilder, frimärken och mynt (mint, near mint; 7.5, 9.8 etc). Skönt på ett sätt att det inte är så, eftersom det lockar till sig ännu mer scalpers och aktiespekulanter.

Det skulle också vara tråkigt om all vintage om 30-40 år såg ut som ny. Vintage från 1940 -50 och 60-talen har ju en viss historisk tyngd där eventuell patina nästan kan bidra till värdet för entusiaster; obesvarade frågor, spännande skador på militärur m m.

Jag både brukar och samlar på klockor. Men har man som jag ett 40-tal klockor säger det sig själv att långt ifrån alla får handledstid. Men å andra sidan finns det en anledning till att samlare är beredda på att spendera miljoner på ett feltryckt frimärke.

Har personligen svårt att rationalisera att använda en dyr klocka i en högrisksituation där eventuell repa innebär en hög kostnad. Värdet av att veta tiden är inte så högt.

Låter du repan vara, så kostar det ingenting. Smart va?
Antar personen syftar på värdeminskning. Har man inte för avsikt att behålla klockan väldigt länge blir det ju en typ av kostnad i din "profit&loss". Många hade inte samlat på klockor om det inte vore för värdeökningarna.

Tillbaka
Topp