Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Du har sunburst pÄ din, den andra modellen har inte sunburst-tavla.
Mekaniska urverk finns som manuella (dras inte upp automatiskt) och automatiska (dras upp av rotorn med hjÀlp av handledens rörelser. SÄ ja, den Àr mekanisk och en automatisk sÄdan. Motsatsen till mekanisk Àr en klocka med annan drivkÀlla Àn en huvudfjÀder, exempelvis en kvartsklocka som drivs av batteri.
Den kommer bli fullt uppdragen av att du har pÄ dig den, rÀcker att du vrider upp verket via kronan tills klockan startar. Om du vet med dig att du ska sova direkt sÄ kan du ju dra nÄgra extra varv för att fÄ upp kraftreserven.
Ja, det Ă€r dĂ€rför det stĂ„r âAutomaticâ pĂ„ tavlan.Hej igen!
Ăr det samma sak som gĂ€ller för klockor som SSA361 och SSA385? Ăr de alltsĂ„ bĂ„de mekaniska och automatiska?
Ja, det Ă€r dĂ€rför det stĂ„r âAutomaticâ pĂ„ tavlan.
SÄg den dÀr. Som om inte applicerad sekund skulle vara nog
Stört!
Nu var ju inte denna pÄ nÄgot sÀtt billig tidigt 70-tal men finishen Àr riktigt störd.SÄg den dÀr. Som om inte applicerad sekund skulle vara nog
Wow, vad Àr det för modell/referens? Vad fÄr man betala för en sÄn?SÄg den dÀr. Som om inte applicerad sekund skulle vara nog
SEIKO Superior 3883Wow, vad Àr det för modell/referens? Vad fÄr man betala för en sÄn?
SARX033 Àr bra Àven om jag nog föredrar SARX055. NÄgot med 55:ans strukturerade urtavla som tilltalar mig mer Àn 33:ans sunburst. Vad tycker ni!
Sarx033 (min klocka)
Sarx055 (bild frÄn www)
Finns en just nu hÀr pÄ köp och sÀlj. Inte jag som sÀljer. LÀnk: https://klocksnack.se/threads/seiko-sarx033-nya-bilder.102546/Spammat hela nÀtet efter en 033... finns den hos svensk handlare?
Du har ju alltid Alpinisten om du gillar gröntHej! Ny i trÄden. Har en SNZF och en Padi turtle. BÄda med blÄ tavla blÄ/röd bezel. Nu har sonen lagt beslag pÄ SNZF och dÄ mÄste det ju innebÀra att det Àr fritt fram för pÄfyllning av klocklÄdan. Gillar dykare och har en svart Omega PO i 45.5. Har fÄtt för mig att prova en med grön tavla. Har inte sett nÄgon Seiko dykare som har det som orginaltavla. Men det borde vÀl finnas? Andra tips pÄ rolig Seikodykare?
Du har ju alltid Alpinisten om du gillar grönt
Hej! Ny i trÄden. Har en SNZF och en Padi turtle. BÄda med blÄ tavla blÄ/röd bezel. Nu har sonen lagt beslag pÄ SNZF och dÄ mÄste det ju innebÀra att det Àr fritt fram för pÄfyllning av klocklÄdan. Gillar dykare och har en svart Omega PO i 45.5. Har fÄtt för mig att prova en med grön tavla. Har inte sett nÄgon Seiko dykare som har det som orginaltavla. Men det borde vÀl finnas? Andra tips pÄ rolig Seikodykare?
Hur stÄr den sig mot Starlight?-Tar en rÀttvis bild pÄ Snowflake (SSA385)
Hur stÄr den sig mot Starlight?
Tack! Har sjÀlv haft ett par Cocktails ut Presage-serien. Det Àr synd att man valt 4R-verket istÀllet för 6R. Men det Àr ingen dealbreaker. Sen Àr den egentligen lite för hög, speciellt med power reserve. Det Àr dock en praktisk och fin komplikatiln, dessutom gör datumvisaren att man slipper Seikos ökÀnt fula datumhjul.-Det Àr ju samma klocka. Samma egenskaper, samma specifikationer. NÀr man bara ska jÀmföra tavlor kÀnns det som att man ska jÀmföra konst, och det Àr ju lite sÄ ocksÄ.
Det handlar lite om vad man gÄr igÄng pÄ. Snöflingor eller StjÀrnljus?
BĂ„da tavlor ger ett tydligt intryck av konst.
âąStarlighten faller bĂ€ttre i min smak dĂ„ jag var ute efter en tavla som gĂ„r i mörkare nyanser. NĂ€r klockan hamnar i ljusare miljö ser man hur tavlan ljusnar i mitten och dĂ„ kan man faktiskt tĂ€nka att: âdet Ă€r stjĂ€rnorna som lyserâ.
âąSnowflake Ă€r svĂ„rt att fĂ„nga en rĂ€ttvis bild pĂ„. Tavlan Ă€r mycket finare i verkligheten Ă€n allt man ser pĂ„ nĂ€tet. Visarna som gĂ„r i blĂ„tt framför en snövitt bakgrund skapar en feeling av frisk kyla. Den ljusa tavlan syns och gör intryck. Den perfekta dressaren att glida med och fira högtider i ett vintrigt landskap.
Det finns ett enda minus med Snowflake frÄn Cocktail Serie och detta Àr att den finns en Snowflake frÄn Grand Seiko med en tavla som Àr ren konst. MÀstarna har lyckats att fÄ det att se ut som pudersnö. Och dÄ kan man bli bortskÀmd och förvÀnta sig samma sak frÄn Snowflake frÄn Cocktail Serien, dÄ blir man besviken. Men det behöver man egentligen inte bli, tvÄ olika klockor, i tvÄ olika prisklasser
Avslutningsvis, hade inte jag fÄtt tag i en Starlight (förra Ärets limiterad utgÄva) dÄ hade jag sjÀlvklart kört pÄ Snowflake frÄn Coctail serien mer Àn gÀrna
Tack! Har sjÀlv haft ett par Cocktails ut Presage-serien. Det Àr synd att man valt 4R-verket istÀllet för 6R. Men det Àr ingen dealbreaker. Sen Àr den egentligen lite för hög, speciellt med power reserve. Det Àr dock en praktisk och fin komplikatiln, dessutom gör datumvisaren att man slipper Seikos ökÀnt fula datumhjul.
NĂ€r det gĂ€ller tavlorna har jag sett de flesta i verkligheten, utom just Snowflake. Införskaffade hĂ€romsistens en Starlight â och det Ă€r ju en riktigt lĂ€cker urtavla â men funderar Ă€ndĂ„ pĂ„ om jag byta ut den mot en Snowflake. Alltid svĂ„rt nĂ€r man bara har bilder och/eller filmer frĂ„n nĂ€tet att tillgĂ„.
Det Àr ju en helt annan struktur Àn pÄ Snowflake,-Det Àr ju samma klocka. Samma egenskaper, samma specifikationer. NÀr man bara ska jÀmföra tavlor kÀnns det som att man ska jÀmföra konst, och det Àr ju lite sÄ ocksÄ.
Det handlar lite om vad man gÄr igÄng pÄ. Snöflingor eller StjÀrnljus?
BĂ„da tavlor ger ett tydligt intryck av konst.
âąStarlighten faller bĂ€ttre i min smak dĂ„ jag var ute efter en tavla som gĂ„r i mörkare nyanser. NĂ€r klockan hamnar i ljusare miljö ser man hur tavlan ljusnar i mitten och dĂ„ kan man faktiskt tĂ€nka att: âdet Ă€r stjĂ€rnorna som lyserâ.
âąSnowflake Ă€r svĂ„rt att fĂ„nga en rĂ€ttvis bild pĂ„. Tavlan Ă€r mycket finare i verkligheten Ă€n allt man ser pĂ„ nĂ€tet. Visarna som gĂ„r i blĂ„tt framför en snövitt bakgrund skapar en feeling av frisk kyla. Den ljusa tavlan syns och gör intryck. Den perfekta dressaren att glida med och fira högtider i ett vintrigt landskap.
Det finns ett enda minus med Snowflake frÄn Cocktail Serie och detta Àr att den finns en Snowflake frÄn Grand Seiko med en tavla som Àr ren konst. MÀstarna har lyckats att fÄ det att se ut som pudersnö. Och dÄ kan man bli bortskÀmd och förvÀnta sig samma sak frÄn Snowflake frÄn Cocktail Serien, dÄ blir man besviken. Men det behöver man egentligen inte bli, tvÄ olika klockor, i tvÄ olika prisklasser
Avslutningsvis, hade inte jag fÄtt tag i en Starlight (förra Ärets limiterad utgÄva) dÄ hade jag sjÀlvklart kört pÄ Snowflake frÄn Coctail serien mer Àn gÀrna
Det Àr ju en helt annan struktur Àn pÄ Snowflake,
blir ju helknas att kalla den för Snowflake. KÀnns som varenda ljustavla med struktur börjar kallas för Snowflake.