• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Blev ett tillskott i samlingen idag, en Seiko srp701. Suddig mobilkamera bild men imponerad av tavlan och finishen. Även storleken passade mig perfekt! :)
_20181130_194507.JPG
 
Du har sunburst pÄ din, den andra modellen har inte sunburst-tavla.

Mekaniska urverk finns som manuella (dras inte upp automatiskt) och automatiska (dras upp av rotorn med hjÀlp av handledens rörelser. SÄ ja, den Àr mekanisk och en automatisk sÄdan. Motsatsen till mekanisk Àr en klocka med annan drivkÀlla Àn en huvudfjÀder, exempelvis en kvartsklocka som drivs av batteri.

Den kommer bli fullt uppdragen av att du har pÄ dig den, rÀcker att du vrider upp verket via kronan tills klockan startar. Om du vet med dig att du ska sova direkt sÄ kan du ju dra nÄgra extra varv för att fÄ upp kraftreserven.

Hej igen!

Är det samma sak som gĂ€ller för klockor som SSA361 och SSA385? Är de alltsĂ„ bĂ„de mekaniska och automatiska?
 
-Tar helg ”made in japan”:cool:

Inleder helgen med sushi och tvÄ konstverk frÄn Seiko pÄ bordet. TvÄ klockor med samma specifikationer men med tvÄ olika tavlor som plÄgar mig.

Jag kan sÀga att tavlan pÄ SSA385 Àr betydligt snyggare live Àn pÄ alla bilder jag sett pÄ nÀtet. SÄ snygg sÄ att man fÄr beslutsÄngest.

Det kÀnns nÀstan otroligt att jag har en Starlight framför mig dÄ det Àr förra Ärets modell... Det har varit löjligt överdrivet lÄng jakt efter denna :hilarious:

Syftet med den som ska stanna Àr att den ska anvÀndas primÀrt som dressklocka.

Den har införskaffats inför en personlig ”peak” i min profession som ska firas i januari. En present frĂ„n mig, till mig sjĂ€lv:cigar:
:seiko:

44F0699F-BEFF-4F02-B848-6508E9A251BA.jpeg

3C99B661-4A4C-4028-9869-0B74F7D4E326.jpeg

C0EBB8E3-1473-4AD7-85E9-1B180F5AF7F2.jpeg

00EA2A84-3D40-48E9-A0E9-C26D20AC3049.jpeg

E6E80F91-ED80-46DB-BABC-FAB5C8A51823.jpeg
 
Senast Àndrad:
Hej! Ny i trÄden. Har en SNZF och en Padi turtle. BÄda med blÄ tavla blÄ/röd bezel. Nu har sonen lagt beslag pÄ SNZF och dÄ mÄste det ju innebÀra att det Àr fritt fram för pÄfyllning av klocklÄdan. Gillar dykare och har en svart Omega PO i 45.5. Har fÄtt för mig att prova en med grön tavla. Har inte sett nÄgon Seiko dykare som har det som orginaltavla. Men det borde vÀl finnas? Andra tips pÄ rolig Seikodykare?
 
Hej! Ny i trÄden. Har en SNZF och en Padi turtle. BÄda med blÄ tavla blÄ/röd bezel. Nu har sonen lagt beslag pÄ SNZF och dÄ mÄste det ju innebÀra att det Àr fritt fram för pÄfyllning av klocklÄdan. Gillar dykare och har en svart Omega PO i 45.5. Har fÄtt för mig att prova en med grön tavla. Har inte sett nÄgon Seiko dykare som har det som orginaltavla. Men det borde vÀl finnas? Andra tips pÄ rolig Seikodykare?
Du har ju alltid Alpinisten om du gillar grönt :)
 
Hej! Ny i trÄden. Har en SNZF och en Padi turtle. BÄda med blÄ tavla blÄ/röd bezel. Nu har sonen lagt beslag pÄ SNZF och dÄ mÄste det ju innebÀra att det Àr fritt fram för pÄfyllning av klocklÄdan. Gillar dykare och har en svart Omega PO i 45.5. Har fÄtt för mig att prova en med grön tavla. Har inte sett nÄgon Seiko dykare som har det som orginaltavla. Men det borde vÀl finnas? Andra tips pÄ rolig Seikodykare?
seiko_prospex_sla019_green_limited_edition_to_1968_pieces_1522639105_e7a075900

SLA019
 
Hur stÄr den sig mot Starlight?

-Det Àr ju samma klocka. Samma egenskaper, samma specifikationer. NÀr man bara ska jÀmföra tavlor kÀnns det som att man ska jÀmföra konst, och det Àr ju lite sÄ ocksÄ.

Det handlar lite om vad man gÄr igÄng pÄ. Snöflingor eller StjÀrnljus?

BĂ„da tavlor ger ett tydligt intryck av konst.

‱Starlighten faller bĂ€ttre i min smak dĂ„ jag var ute efter en tavla som gĂ„r i mörkare nyanser. NĂ€r klockan hamnar i ljusare miljö ser man hur tavlan ljusnar i mitten och dĂ„ kan man faktiskt tĂ€nka att: ”det Ă€r stjĂ€rnorna som lyser”.:cool:

‱Snowflake Ă€r svĂ„rt att fĂ„nga en rĂ€ttvis bild pĂ„. Tavlan Ă€r mycket finare i verkligheten Ă€n allt man ser pĂ„ nĂ€tet. Visarna som gĂ„r i blĂ„tt framför en snövitt bakgrund skapar en feeling av frisk kyla. Den ljusa tavlan syns och gör intryck. Den perfekta dressaren att glida med och fira högtider i ett vintrigt landskap.

Det finns ett enda minus med Snowflake frÄn Cocktail Serie och detta Àr att den finns en Snowflake frÄn Grand Seiko med en tavla som Àr ren konst. MÀstarna har lyckats att fÄ det att se ut som pudersnö. Och dÄ kan man bli bortskÀmd och förvÀnta sig samma sak frÄn Snowflake frÄn Cocktail Serien, dÄ blir man besviken. Men det behöver man egentligen inte bli, tvÄ olika klockor, i tvÄ olika prisklasser:)

Avslutningsvis, hade inte jag fÄtt tag i en Starlight (förra Ärets limiterad utgÄva) dÄ hade jag sjÀlvklart kört pÄ Snowflake frÄn Coctail serien mer Àn gÀrna:happyhappy:
 
-Det Àr ju samma klocka. Samma egenskaper, samma specifikationer. NÀr man bara ska jÀmföra tavlor kÀnns det som att man ska jÀmföra konst, och det Àr ju lite sÄ ocksÄ.

Det handlar lite om vad man gÄr igÄng pÄ. Snöflingor eller StjÀrnljus?

BĂ„da tavlor ger ett tydligt intryck av konst.

‱Starlighten faller bĂ€ttre i min smak dĂ„ jag var ute efter en tavla som gĂ„r i mörkare nyanser. NĂ€r klockan hamnar i ljusare miljö ser man hur tavlan ljusnar i mitten och dĂ„ kan man faktiskt tĂ€nka att: ”det Ă€r stjĂ€rnorna som lyser”.:cool:

‱Snowflake Ă€r svĂ„rt att fĂ„nga en rĂ€ttvis bild pĂ„. Tavlan Ă€r mycket finare i verkligheten Ă€n allt man ser pĂ„ nĂ€tet. Visarna som gĂ„r i blĂ„tt framför en snövitt bakgrund skapar en feeling av frisk kyla. Den ljusa tavlan syns och gör intryck. Den perfekta dressaren att glida med och fira högtider i ett vintrigt landskap.

Det finns ett enda minus med Snowflake frÄn Cocktail Serie och detta Àr att den finns en Snowflake frÄn Grand Seiko med en tavla som Àr ren konst. MÀstarna har lyckats att fÄ det att se ut som pudersnö. Och dÄ kan man bli bortskÀmd och förvÀnta sig samma sak frÄn Snowflake frÄn Cocktail Serien, dÄ blir man besviken. Men det behöver man egentligen inte bli, tvÄ olika klockor, i tvÄ olika prisklasser:)

Avslutningsvis, hade inte jag fÄtt tag i en Starlight (förra Ärets limiterad utgÄva) dÄ hade jag sjÀlvklart kört pÄ Snowflake frÄn Coctail serien mer Àn gÀrna:happyhappy:
Tack! Har sjÀlv haft ett par Cocktails ut Presage-serien. Det Àr synd att man valt 4R-verket istÀllet för 6R. Men det Àr ingen dealbreaker. Sen Àr den egentligen lite för hög, speciellt med power reserve. Det Àr dock en praktisk och fin komplikatiln, dessutom gör datumvisaren att man slipper Seikos ökÀnt fula datumhjul. ;)

NĂ€r det gĂ€ller tavlorna har jag sett de flesta i verkligheten, utom just Snowflake. Införskaffade hĂ€romsistens en Starlight – och det Ă€r ju en riktigt lĂ€cker urtavla – men funderar Ă€ndĂ„ pĂ„ om jag byta ut den mot en Snowflake. Alltid svĂ„rt nĂ€r man bara har bilder och/eller filmer frĂ„n nĂ€tet att tillgĂ„.
 
Tack! Har sjÀlv haft ett par Cocktails ut Presage-serien. Det Àr synd att man valt 4R-verket istÀllet för 6R. Men det Àr ingen dealbreaker. Sen Àr den egentligen lite för hög, speciellt med power reserve. Det Àr dock en praktisk och fin komplikatiln, dessutom gör datumvisaren att man slipper Seikos ökÀnt fula datumhjul. ;)

NĂ€r det gĂ€ller tavlorna har jag sett de flesta i verkligheten, utom just Snowflake. Införskaffade hĂ€romsistens en Starlight – och det Ă€r ju en riktigt lĂ€cker urtavla – men funderar Ă€ndĂ„ pĂ„ om jag byta ut den mot en Snowflake. Alltid svĂ„rt nĂ€r man bara har bilder och/eller filmer frĂ„n nĂ€tet att tillgĂ„.

-Ja det Àr power reserve, sub dial för datumet och den kombon resulterar till en tjockare boett vilket gjorde mig skeptisk i början dÄ jag tÀnkte att en dressare ska vara slimmad.

Men ju mer jag tittade pÄ Coctail serien desto mer fastnade jag. Jag tÀnkte istÀllet att alla de egenheter gör klockan mer egen och mer originell pÄ sitt sÀtt.

Den lÀgger sig fint pÄ min handled och jag tror det kommer bli perfekt matchning mellan oss:happyhappy:

Snowflake kan jag bara sÀga gott om, det tycker jag absolut Du kan ge en chans :)
 
-Det Àr ju samma klocka. Samma egenskaper, samma specifikationer. NÀr man bara ska jÀmföra tavlor kÀnns det som att man ska jÀmföra konst, och det Àr ju lite sÄ ocksÄ.

Det handlar lite om vad man gÄr igÄng pÄ. Snöflingor eller StjÀrnljus?

BĂ„da tavlor ger ett tydligt intryck av konst.

‱Starlighten faller bĂ€ttre i min smak dĂ„ jag var ute efter en tavla som gĂ„r i mörkare nyanser. NĂ€r klockan hamnar i ljusare miljö ser man hur tavlan ljusnar i mitten och dĂ„ kan man faktiskt tĂ€nka att: ”det Ă€r stjĂ€rnorna som lyser”.:cool:

‱Snowflake Ă€r svĂ„rt att fĂ„nga en rĂ€ttvis bild pĂ„. Tavlan Ă€r mycket finare i verkligheten Ă€n allt man ser pĂ„ nĂ€tet. Visarna som gĂ„r i blĂ„tt framför en snövitt bakgrund skapar en feeling av frisk kyla. Den ljusa tavlan syns och gör intryck. Den perfekta dressaren att glida med och fira högtider i ett vintrigt landskap.

Det finns ett enda minus med Snowflake frÄn Cocktail Serie och detta Àr att den finns en Snowflake frÄn Grand Seiko med en tavla som Àr ren konst. MÀstarna har lyckats att fÄ det att se ut som pudersnö. Och dÄ kan man bli bortskÀmd och förvÀnta sig samma sak frÄn Snowflake frÄn Cocktail Serien, dÄ blir man besviken. Men det behöver man egentligen inte bli, tvÄ olika klockor, i tvÄ olika prisklasser:)

Avslutningsvis, hade inte jag fÄtt tag i en Starlight (förra Ärets limiterad utgÄva) dÄ hade jag sjÀlvklart kört pÄ Snowflake frÄn Coctail serien mer Àn gÀrna:happyhappy:
Det Àr ju en helt annan struktur Àn pÄ Snowflake,
blir ju helknas att kalla den för Snowflake. KÀnns som varenda ljus tavla med struktur börjar kallas för Snowflake.
 
Det Àr ju en helt annan struktur Àn pÄ Snowflake,
blir ju helknas att kalla den för Snowflake. KÀnns som varenda ljustavla med struktur börjar kallas för Snowflake.

-Jag Ă€r enig. Strukturen illustrerar inte ”Snowflake”. Men ”Fuyugeshiki” kommer ingen förstĂ„ och ”winter scenery” lĂ„ter inte lika cool :happyhappy:
 
Tillbaka
Topp