• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

SlÀngde pÄ ett Marinemasterstrap pÄ mm200 men kÀnner att kronan Àr bedrövligt slÀtstruken.
C0C60366-802A-4C9B-B4E7-C4E8937AB740.jpeg
 
Ok, inte meningen att vara klyschig, men ska man respektera vem som hann först med ”Snowflake” dĂ„ Ă€r det vĂ€l Tudor?
Det Àr ju timvisaren pÄ Tudor man kallar för Snowflake pga formen. GS tavla Àr ju en helt annan sak. Men det refererar ju specifikt till den tavlelstrukturen som bara Äterfinns hos vissa modeller. Presagen ovan har en helt annan struktur, dÀrför tycker jag det blir knas.

Samma sak nÀr man kallar Presage eller SARX-modeller för baby GS, Grand cocktail osv. Det blir missvisande (tycker jag alltsÄ).
 
Det Àr ju timvisaren pÄ Tudor man kallar för Snowflake pga formen. GS tavla Àr ju en helt annan sak. Men det refererar ju specifikt till den tavlelstrukturen som bara Äterfinns hos vissa modeller. Presagen ovan har en helt annan struktur, dÀrför tycker jag det blir knas.

Samma sak nÀr man kallar Presage eller SARX-modeller för baby GS, Grand cocktail osv. Det blir missvisande (tycker jag alltsÄ).

-Ja ok, jag förstĂ„r ditt resonemang och jag medger att jag hĂ„ller med. Det blir rörigt. Jag blev förvirrad sjĂ€lv nĂ„gon gĂ„ng nĂ€r jag lĂ€ste nĂ„gonstans om ”Grand cocktail”.

NÄ, SSA385 Àr i behov av ett ballt smeknamn för den Àr det vÀrt:pompus:
 
Min skx slutade ticka, upplevde att rotorn nÀrmast snurrade fritt i klockan och tÀnkte att den behöver nog bara dras Ät. Visade sig dock att armarna som drar/pushar fungerade alldeles utmÀrkt men att fjÀderhjulet aldrig riktigt orkade rotera tillrÀckligt för att komma över snÀppet till nÀsta kugge.
Demonterade och monterade tillbaka och nu fungerar automatiken utmÀrkt igen.
Finns det nÄgon del i denna mekanism som Àr kÀnd att börja strula? Kan armarna bli slappa och börja slira pÄ första hjulets kugg?
200_4.jpg
 
Tips pÄ smÄ vintage seikodykare med batteri? Har hittat 2625, men idealiskt vore nog utan datum. 9-Äringen rÄkade sÀga att vintage var coolt och han har spanat pÄ mina seikos lÀnge, sÄ nu gÀller det att smida julklappsplaner medan jÀrnet Àr varmt...
 
Vilka sprintar köper ni till era Seikodykare?

Har köpt bland annat dessa: https://www.klockimport.com/klockarmband/bandstift-sprintar-mm/2x-seiko-fat-bars-22mm-c220fs/
Upplever att de glappar en del ÀndÄ, tidigare Àgare hade vanliga sprintar, kan det vara sÄ jÀvligt att de hunnit slita ut hÄlen(klockan var vÀldigt fin nÀr den kom förutom fel sprintar och den visade inga mÀrken eller dylikt som tydde pÄ sÀrskilt mycket anvÀndande)?

Ser ingen skillnad i glapp pÄ in eller utsidan nÀr jag jÀmför med sprintarna i hÄlet.
Kan det hjÀlpa om jag köper lÀngre sprint(22 mm istÀllet för 20 mm) för att fÄ högre tryck pÄ dom?

GÄr bra nÀr jag har zulustrap dÄ den Àr sÄ tjock att sprinten sitter fast men med tex gummilÀnk rör det sig.
Mvh
 
Vilka sprintar köper ni till era Seikodykare?

Har köpt bland annat dessa: https://www.klockimport.com/klockarmband/bandstift-sprintar-mm/2x-seiko-fat-bars-22mm-c220fs/
Upplever att de glappar en del ÀndÄ, tidigare Àgare hade vanliga sprintar, kan det vara sÄ jÀvligt att de hunnit slita ut hÄlen(klockan var vÀldigt fin nÀr den kom förutom fel sprintar och den visade inga mÀrken eller dylikt som tydde pÄ sÀrskilt mycket anvÀndande)?

Ser ingen skillnad i glapp pÄ in eller utsidan nÀr jag jÀmför med sprintarna i hÄlet.
Kan det hjÀlpa om jag köper lÀngre sprint(22 mm istÀllet för 20 mm) för att fÄ högre tryck pÄ dom?

GÄr bra nÀr jag har zulustrap dÄ den Àr sÄ tjock att sprinten sitter fast men med tex gummilÀnk rör det sig.
Mvh
Precis vad jag letade efter fast 20mm. Är dom legit?
 
HallÄ!
Min kollega undrar om modell och Älder pÄ denna Seiko!?
image.jpg
image.jpg

Hoppas ni kan rÀkna ut nÄt av de inte alltför bra bilderna!
 
Tillbaka
Topp