• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko-experter:
Jag Àr ute efter en Seiko som Àr sÄ lik SKX007 / SKX173 (helst rektangulÀra inlÀgg, dÀrav SKX173) som möjligt fast en modell större. Jag Àr förÀlskad i boettformen som SKX007 har men inte sÄ förtjust i den ganska kompakta storleken. Tror det Àr 6105 och dylikt jag Àr ute efter.
Sumo gillar jag inte 100% eftersom den saknar det dÀr fina kronskyddet som SKX har samt jag gillar inte de överfeta siffrorna pÄ bezeln.

Vad bör jag titta efter - som inte Ă€r vintage och gammalt som renoverats x antal gĂ„nger? Finns det nĂ„gon nyare SKX-modell som uppfyller mina krav? Är alltsĂ„ ute efter en SKX173-liknande klocka fast runt 44 mm i diameter, som inte ser ut som att den varit med om andra vĂ€rldskriget. Som dessutom gĂ„r att fĂ„ tag i hyfsat enkelt.

Har du kollat pÄ 6309-7040? Inte sÄ vintage som 6105 och gÄr att fÄ vattentÀt.
 
Var inne pÄ KlockmÀster Hansson pÄ Frölunda torg förra helgen och klÀmde pÄ ett antal fina GS. Vet inte vad jag vill sÀga med det ... Annat Àn att de har ett gÀng fina GS.

Kul att det finns en AD (för det Àr de vÀl?) i Göteborg.
 
Nu nÀr dammet börjar lÀgga sig efter gÄrdagens jordskalv vill jag bara pÄminda Hr. Y om vart denna finns:

4lDrW4K.jpg



//Bosse
 
image.jpg

En bild frÄn tidigare idag. Skönt att vara tillbaka i högform. Tror tyvÀrr faktiskt att denna har lite mindre struktur pÄ tavlan. Tavlan har bara sett svart ut Àn sÄ lÀnge. :wideyed: MÀrkligt om det kan skilja sÄ mellan tvÄ olika exemplar. LÀngtar efter solljus sÄ jag kan ta reda pÄ det.

HÀr Àr en gammal bild pÄ den förra:
image.jpg
 
Jag testade denna skönhet hos urmakaren idag utan att fĂ„ veta nĂ„gra specifikationer. Är det nĂ„gon som kĂ€nner igen? Vill hemskt gĂ€rna veta storlek etc.

img_20150214_120509-jpg.110968
 
image.jpg

En bild frÄn tidigare idag. Skönt att vara tillbaka i högform. Tror tyvÀrr faktiskt att denna har lite mindre struktur pÄ tavlan. Tavlan har bara sett svart ut Àn sÄ lÀnge. :wideyed: MÀrkligt om det kan skilja sÄ mellan tvÄ olika exemplar. LÀngtar efter solljus sÄ jag kan ta reda pÄ det.

HÀr Àr en gammal bild pÄ den förra:
image.jpg

Stark ficklampa! :)
 
image.jpg

En bild frÄn tidigare idag. Skönt att vara tillbaka i högform. Tror tyvÀrr faktiskt att denna har lite mindre struktur pÄ tavlan. Tavlan har bara sett svart ut Àn sÄ lÀnge. :wideyed: MÀrkligt om det kan skilja sÄ mellan tvÄ olika exemplar. LÀngtar efter solljus sÄ jag kan ta reda pÄ det.

HÀr Àr en gammal bild pÄ den förra:
image.jpg
Den nya Àr snuskigt fin!
 
Tjenare allihopa!
har gÄtt runt och funderat pÄ att köpa en Seiko Sna411 (flightmaster ocksÄ kallad) Àr det nÄgon som har nÄgon erfarenhet av en sÄdan? Rekomenderar ni den isÄfall? :angel:
 
Har en frÄga..
Precis fÄtt hem en 1971 seiko pogue som Àr trög som fan nÀr det ska bytas dag(datumet gÄr hyfsat bra) sÄ behöver service och lite fix, nÄgon som vet nÄgot stÀlle Stockholm -Uppsala - VÀsterÄs som kan fixa sÄnt?

image.jpg
Eftersom du inte verkat ha fÄtt svar pÄ din frÄga.

StjÀrnurmakarna kan fixa mycket med Seiko sÄ det kan alltid vara vÀrt att gÄ in i en av deras butiker och i alla fall frÄga om de kan serva/bistÄ att serva din klocka.

Sedan finns det vanliga urmakare som sÀkerligen kan göra mycket förutom om de behöver nÄn specifik del i klockan. Ett sÄdant stÀlle Àr Farfars klocka pÄ Renstiernasgata pÄ söder i stockholm. Han Àr inte sÄ jÀtteförtjust i japanska klockor men han Ätar sig nog ett serviceuppdrag pÄ en Seiko ÄndÄ om han inte tror att det kan vara nÄt strul med t ex delar.

Nu kryper jag tillbaks till mitt hÄl... *smyger tillbaks till OrienttrÄden*
 
Great minds think alike. Googlat hÄrt pÄ den idag. Tror dock som du att den Àr lite för stor. Snygg sunbursttavla pÄ den.
Ja, tavlan Àr grym, men som sagt, lite stor.
K-Watch%2BSBGA103%2B2014%2B09%2B001.jpg


SBGV009 finns ju som alternativ, men du har ju den svarttavlade, sÄ det Àr vÀl knappast aktuellt.
 
Tillbaka
Topp