• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Jag har nu i nĂ„gra veckor Ă€gt en SKX009 som min första "riktiga" klocka. JĂ€ttesnygg och jag gillar den robuste kvalitet. Problemet Ă€r bara att den hela tiden stannar, Ă€ven nĂ€r jag har gĂ„tt med den en hel dag, stĂ„r den stilla morgonen efter. Är det verkligen sĂ„, eller gör jag nĂ„got fel?

Funderar pÄ en kvarts i stÀllet eller Àven solar, nÄgon som kÀnner denne? http://www.creationwatches.com/prod...-ssc017p1-ssc017p-ssc017-mens-watch-3206.html ? Eller andra alternativ för runt kr 2000 pÄ Creationwatches?
 
Jag har nu i nĂ„gra veckor Ă€gt en SKX009 som min första "riktiga" klocka. JĂ€ttesnygg och jag gillar den robuste kvalitet. Problemet Ă€r bara att den hela tiden stannar, Ă€ven nĂ€r jag har gĂ„tt med den en hel dag, stĂ„r den stilla morgonen efter. Är det verkligen sĂ„, eller gör jag nĂ„got fel?

Funderar pÄ en kvarts i stÀllet eller Àven solar, nÄgon som kÀnner denne? http://www.creationwatches.com/prod...-ssc017p1-ssc017p-ssc017-mens-watch-3206.html ? Eller andra alternativ för runt kr 2000 pÄ Creationwatches?


LÄter som att du har dÄlig gÄngreserv... Om du burit den en hel dag ska den hÄlla sig igÄng betydligt lÀngre Àn över natten, oavsett hur aktiv du Àr pÄ dagarna. Köpte du den ny?
 
Back to the 80s idag med SEIKO 7a38-7020, eller AP-SEIKON som jag kallar den. Ska nog döpa om den till SEIKRO. :)

image.jpg
image.jpg
 
Nu nÀr Kronan Àr sÄ svag mot Dollarn och Punden sÄ mÄste jag leta mig till Asien nÀr det vankas shopping. Kommer att flyga över till Taiwan och Japan under PÄsken. Har precis fÄtt upp ögonen för Grand Seiko, vilket passar ypperligt nu nÀr jag vara i Tokyo ett par dagar.
Googlade fram Jacky Road, en av de större och kÀndare butikerna. Verkar ha rÀtt schyssta priser. Man fÄr dessutom handla pÄ Taxfree :)
Fastnade bland annat för denna för under 30k:

 
Kör bara KenKun , det kan liksom inte bli fel. FörvÀnta dig dock inte att alla har allt inne. I SEIKOs egna flaggskeppbutik i Ginza Àr det fullpris och inget prut som gÀller, men pÄ andra stÀllen har jag hört att det Àr fullt möjligt att fÄ lite rabatt dessutom. BIC Camera brukar ha kampanjer ibland dÄ man bland annat fÄr den billigaste av tvÄ klockor rabatterat. LÀtt vÀrt att besöka flaggskeppbutiken ÀndÄ dÄ den Àr rÀtt hÀftig och dÄ de har de flesta modeller inne.
 
Jag har nu i nĂ„gra veckor Ă€gt en SKX009 som min första "riktiga" klocka. JĂ€ttesnygg och jag gillar den robuste kvalitet. Problemet Ă€r bara att den hela tiden stannar, Ă€ven nĂ€r jag har gĂ„tt med den en hel dag, stĂ„r den stilla morgonen efter. Är det verkligen sĂ„, eller gör jag nĂ„got fel?

Funderar pÄ en kvarts i stÀllet eller Àven solar, nÄgon som kÀnner denne? http://www.creationwatches.com/prod...-ssc017p1-ssc017p-ssc017-mens-watch-3206.html ? Eller andra alternativ för runt kr 2000 pÄ Creationwatches?
Tjena 009 an Àr en schysst instegs klocka, gör sÄ hÀr .
Rör klockan frÄn sida till sida sÄ att du hör och kÀnner rotorn snurra, gör sÄ lÀnge !
Sen anvÀnder du klockan pÄ dagen och ser till att röra pÄ armen :)

Har en 007 a med en gÄngreserv pÄ tvÄ dygn lÀtt !
Detta nÀr jag anvÀnder den dagligen eller nÀr den snurrat i windern ett tag.
Sitter du still pÄ dagarna ?
 
Jonte73
det ska inte spela nÄgon roll. De vrider upp sig snabbt. Hade bara pÄ mig min senaste skx007 cirka 2h/kvÀll och den klarade sig ÀndÄ hela natten och hela dagen.
 
LÄter som att du har dÄlig gÄngreserv... Om du burit den en hel dag ska den hÄlla sig igÄng betydligt lÀngre Àn över natten, oavsett hur aktiv du Àr pÄ dagarna. Köpte du den ny?


Jag köpte den ny, kan dÀr vara fel frÄn fabriken? jag menar Seiko Àr vÀl kÀnda för att ha styr pÄ kvaliteten. Jag rör mig pÄ dagarna, men sitter dock en del pÄ kontor. Tycker inte man ska behöva springa omkring bara för att hÄlla klockan gÄende eller? Har Àven prövat att skaka klockan lÀnge innan jag gÄr i sÀng osv, men ÀndÄ stÄr den still pÄ morgonen.
 
Jag köpte den ny, kan dÀr vara fel frÄn fabriken? jag menar Seiko Àr vÀl kÀnda för att ha styr pÄ kvaliteten. Jag rör mig pÄ dagarna, men sitter dock en del pÄ kontor. Tycker inte man ska behöva springa omkring bara för att hÄlla klockan gÄende eller? Har Àven prövat att skaka klockan lÀnge innan jag gÄr i sÀng osv, men ÀndÄ stÄr den still pÄ morgonen.
Det Àr bara att höra av dig till sÀljaren och försöka fÄ det pÄ garantin, har du köpt den frÄn creationwatches kan det bli svÄrare dÄ de blivit kÀnda för sin dÄliga service. Man kan ocksÄ köpa ett nytt verk och byta sjÀlv om man Àr lagd Ät det hÄllet :)
 
Jag köpte den ny, kan dÀr vara fel frÄn fabriken? jag menar Seiko Àr vÀl kÀnda för att ha styr pÄ kvaliteten. Jag rör mig pÄ dagarna, men sitter dock en del pÄ kontor. Tycker inte man ska behöva springa omkring bara för att hÄlla klockan gÄende eller? Har Àven prövat att skaka klockan lÀnge innan jag gÄr i sÀng osv, men ÀndÄ stÄr den still pÄ morgonen.
LÀmna in den dÀr du köpt den.
Köpt pÄ Creationwatches, lycka till.
 
Nu nÀr Kronan Àr sÄ svag mot Dollarn och Punden sÄ mÄste jag leta mig till Asien nÀr det vankas shopping. Kommer att flyga över till Taiwan och Japan under PÄsken. Har precis fÄtt upp ögonen för Grand Seiko, vilket passar ypperligt nu nÀr jag vara i Tokyo ett par dagar.
Googlade fram Jacky Road, en av de större och kÀndare butikerna. Verkar ha rÀtt schyssta priser. Man fÄr dessutom handla pÄ Taxfree :)
Fastnade bland annat för denna för under 30k:

Supersnygg!
 
Sugen pÄ att testa en Tuna av nÄgot slag.. Dock skulle det vara intressant att höra lite erfarenheter frÄn nÄgon som Àgt en med lite tunnare handledare typ 16-16.5cm?
 
Enligt rykten som florerar sÄ kommer det, förutom SBDX014 som nÀmnts tidigare, Àven SBDX016 LE, SBBN027, SBBN029 LE och SBEX001 som Àr hi beat och samma case som SBDX001. Blir kul att se. :)
 
Sugen pÄ att testa en Tuna av nÄgot slag.. Dock skulle det vara intressant att höra lite erfarenheter frÄn nÄgon som Àgt en med lite tunnare handledare typ 16-16.5cm?
Den Àr kort lug-lug, sÄ det Àr nog inga problem. Upplevde inte min SBBN023 som sÀrskilt stor Àven om den inte direkt Àr liten. Har dock 18,5cm handled.
 
Den Àr kort lug-lug, sÄ det Àr nog inga problem. Upplevde inte min SBBN023 som sÀrskilt stor Àven om den inte direkt Àr liten. Har dock 18,5cm handled.

SubC Àr typ mitt max om man ser till lug-to-lug mÄttet. Skiljer det mÄttet nÀmnvÀrt mellan de olika Tunorna? Finns ju ett fÄtal som har det mÄttet angivet i den dÀr charten..
 
SubC Àr typ mitt max om man ser till lug-to-lug mÄttet. Skiljer det mÄttet nÀmnvÀrt mellan de olika Tunorna? Finns ju ett fÄtal som har det mÄttet angivet i den dÀr charten..
I charten som jag lagt upp i min recension? Trodde de flesta mÄtten fanns dÀr. Hur som helst, om det Àr en mindre klocka du föredrar sÄ kör pÄ nÄgon av 300m-versionerna.




Efter 60 timmar har min nya SBGM001 dragit sig totalt -1 sekund. Nu snackar jag inte +5 första dygnet och -5 andra, utan mindre Àn 0,5s/dygn. Imponerande!
image.jpg
 
Denna jag tÀnker pÄ
Tack för hjÀlpen, vi fÄr se om de blir nÄgon :)
Precis, eniligt internetz har SubC 47mm lug-lug, sĂ„ med andra ord borde det mĂ„ttet inte störa dig om du köper en 300m tonfisk. Är sjĂ€lv sugen pĂ„ en SBBN015 alternativt en SRP637 (en ny monster/tonfisk -hybrid), men ska nog hĂ„lla lite pĂ„ det.
 
Precis, eniligt internetz har SubC 47mm lug-lug, sĂ„ med andra ord borde det mĂ„ttet inte störa dig om du köper en 300m tonfisk. Är sjĂ€lv sugen pĂ„ en SBBN015 alternativt en SRP637 (en ny monster/tonfisk -hybrid), men ska nog hĂ„lla lite pĂ„ det.

Har lÀst allt frÄn 48-50.5mm sÄ, men tror 48 ligger nÀrmast sanningen. AlltsÄ bör precis som du sÀger en 300m funka fint. Om dom Àr som SBBN007 (44mm) dvs.
 
Tillbaka
Topp