• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Börjar bli lite sugen pĂ„ att uppgradera igen. SARB017, Alpinisten alltsĂ„, jag har fĂ„tt för mig att den Ă€r ganska tjock i förhĂ„llande till sin storlek. Är rĂ€tt sugen pĂ„ att varva den tillsammans med Bambinon som sportdressare annars, men Ă€r det nĂ„got jag Ă€r kĂ€nslig för Ă€r det just tjocka klockor. NĂ„gon som har/haft den som kan göra en bedömning av hur tjock den faktiskt kĂ€nns? SKXen till exempel upplever jag som lite vĂ€l bullig pĂ„ grund av hur bezeln sticker upp ganska mycket, Alpinisten ska ju vara 2 mm lĂ€gre och saknar just den uppstickande biten sĂ„ den borde ju rimligtvis upplevas som slankare.
 
Börjar bli lite sugen pĂ„ att uppgradera igen. SARB017, Alpinisten alltsĂ„, jag har fĂ„tt för mig att den Ă€r ganska tjock i förhĂ„llande till sin storlek. Är rĂ€tt sugen pĂ„ att varva den tillsammans med Bambinon som sportdressare annars, men Ă€r det nĂ„got jag Ă€r kĂ€nslig för Ă€r det just tjocka klockor. NĂ„gon som har/haft den som kan göra en bedömning av hur tjock den faktiskt kĂ€nns? SKXen till exempel upplever jag som lite vĂ€l bullig pĂ„ grund av hur bezeln sticker upp ganska mycket, Alpinisten ska ju vara 2 mm lĂ€gre och saknar just den uppstickande biten sĂ„ den borde ju rimligtvis upplevas som slankare.
Är frĂ„gan hur tjock SARB017 Ă€r i förhĂ„llande till skx007?
 
Nja, det gÄr ju att söka fram, skillnaden Àr 2 mm. Snarare har jag tyckt mig se hÀr och dÀr att folk upplever den som tjock, rent subjektivt. Det Àr snarare lite sÄdant subjektivt tyckande jag vill Ät.
OK, dÄ Àr jag med. Har inte Àgt just alpinisten sÄ dÀr kan jag inte hjÀlpa dig, men ett gÀng andra Seikos och jag tycker alla SEIKOs frÄn 80-talet och framÄt med automatiska urverk upplevs som ganska tjocka, speciellt klockor med glasbaksida dÄ de oftast har en baksida som sticker upp (eller ner beroende pÄ hur man tÀnker). Smaksak dock om man stör sig pÄ det eller inte. Ska du köra den pÄ lÀnk sÄ lÀr du störa dig mindre pÄ det dÄ balansen blir bÀttre pga tyngden i lÀnken.
 
HÀrligt yonsson, samma hÀr, tvÄ pÄ G. En "gammal" GS och nÄgot helt annat...

Teaser pÄ icke GSen. RÀtt gissning (rÀtt modellnr.) vinner ett gÀng natoband.

image.jpg
 
JasÄ, antar att man fÄr gÄ upp pÄ GS-nivÄ för det? Eller finns det kanske pÄ de lite lÀgre prissatta modellerna ocksÄ?

Har ett par monster, skx007 och en mm300, alla har hardlex, men skillnaden Àr betydlig, MM' en Àr som en safir med bra AR, dom andra Àr lite mjölkiga sÄ dÀr finns Hardlex och sÄ finns dÀr Hardlex, jag tÀnker dock inte testa hÄrdheten:)GS finns bara med safir.
 
Nja, det gÄr ju att söka fram, skillnaden Àr 2 mm. Snarare har jag tyckt mig se hÀr och dÀr att folk upplever den som tjock, rent subjektivt. Det Àr snarare lite sÄdant subjektivt tyckande jag vill Ät.


Jag sjÀlv tycker inte den kÀnns för bullig men det Àr ju ingen tunn dressare precis. Den kÀnns mindre bullig Àn SKX:en dÄ bandhornen Àr lÀngre och mer böjda.

654899.jpg
 
Börjar bli lite sugen pĂ„ att uppgradera igen. SARB017, Alpinisten alltsĂ„, jag har fĂ„tt för mig att den Ă€r ganska tjock i förhĂ„llande till sin storlek. Är rĂ€tt sugen pĂ„ att varva den tillsammans med Bambinon som sportdressare annars, men Ă€r det nĂ„got jag Ă€r kĂ€nslig för Ă€r det just tjocka klockor. NĂ„gon som har/haft den som kan göra en bedömning av hur tjock den faktiskt kĂ€nns? SKXen till exempel upplever jag som lite vĂ€l bullig pĂ„ grund av hur bezeln sticker upp ganska mycket, Alpinisten ska ju vara 2 mm lĂ€gre och saknar just den uppstickande biten sĂ„ den borde ju rimligtvis upplevas som slankare.


Har haft en alpinist, inte speciell höj, vad jag minns, mitt problem var att jag Àr totalt allergisk till platta krystaler utan AR sÄ den fick gÄ.i övrigt en fin sak, gjorde sig bra pÄ en Teju ögla med vikspÀnne,

//Bosse
 
JasÄ, antar att man fÄr gÄ upp pÄ GS-nivÄ för det? Eller finns det kanske pÄ de lite lÀgre prissatta modellerna ocksÄ?
GS anvÀnder aldrig hardlex. Den medt kÀnda modellen med den typen av hardlex Àr precis som Bosse sÀger SBDX001, men det kanske finns fler modeller. Vet exempelvis inte om mm600 har hardlex eller safirglas.

Cool! Aldrig sett den modellen tidigare. Urverket ser lite mystiskt ut. Manuellt spring drive?
 
GS anvÀnder aldrig hardlex. Den medt kÀnda modellen med den typen av hardlex Àr precis som Bosse sÀger SBDX001, men det kanske finns fler modeller. Vet exempelvis inte om mm600 har hardlex eller safirglas.


Cool! Aldrig sett den modellen tidigare. Urverket ser lite mystiskt ut. Manuellt spring drive?

Riktigt ball! Tror det var första klockan med spring drive, manuellt.
 
StÀmmer bra, första kommersiella springdriven, 1999. Manuell (dÄ har Power Reserven ett existensberÀttigande). Kom en i stÄl (SBWA001), ful som stryk, och en i guld.
StÄlisen var en riktig styggelse, din dÀremot Àr inte dum alls. Bra storlek ocksÄ (37?)
Kom vÀl en Credor med 7r68 samtidigt.
Btw, finns "Spring Drive" som egen serie fortfarande?
 
Jag hÄller pÄ att rucka min SKX just nu och undrar lite vad metallpiggen som sitter under ruckningspiggen har för funktion och vad som hÀnder om den Àndrar lÀge?
 

Bilagor

  • movementwithspacer6399s.jpg
    movementwithspacer6399s.jpg
    48.4 KB · Visningar: 84
Ok men vad gör den under spaken. Vad Àr beat error?


Lmgtfy

Beat Error
The amount of time by which the duration of swing differs from one side to the other in the oscillation of a balance wheel. Generally speaking to get a beat error of zero, the roller jewel in the pallet fork must be perfectly centered.

great : 0.0-0.5 ms
acceptable : 0.6-1 ms

If higher?
Ask for a different watch or have your watch serviced.
 
Med andra ord stÀller den undre spaken vinkeln pÄ balansen medan den övre stÀller klockans generella hastighet (tror jag).
 
Tillbaka
Topp