• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Bra att veta! GÀller det oavsett vilket land man importerar ifrÄn?
Ja, det ska sĂ„ vitt jag vet gĂ€lla samtliga lĂ€nder utanför EU sĂ„ det Ă€r som sagt ingenting man egentligen behöver ta hĂ€nsyn till. Är summan lĂ€gre Ă€n 1700kr behöver man inte betala tull alls, dĂ€remot ska 25% moms alltid betalas frĂ„n första kronan. Jag har dock aldrig förstĂ„tt vitsen med att ta ut en sĂ„ pass lĂ„g avgift men mĂ„nga bĂ€ckar smĂ„ antar jag? Det kĂ€nns som att det borde generera mer administrationskostnader Ă€n man fĂ„r in som intĂ€kter men men...

Ja, det ska sĂ„ vitt jag vet gĂ€lla samtliga lĂ€nder utanför EU sĂ„ det Ă€r som sagt ingenting man egentligen behöver ta hĂ€nsyn till. Är summan lĂ€gre Ă€n 1700kr behöver man inte betala tull alls, dĂ€remot ska 25% moms alltid betalas frĂ„n första kronan. Jag har dock aldrig förstĂ„tt vitsen med att ta ut en sĂ„ pass lĂ„g avgift men mĂ„nga bĂ€ckar smĂ„ antar jag? Det kĂ€nns som att det borde generera mer administrationskostnader Ă€n man fĂ„r in som intĂ€kter men men...
PÄ tal om administrationskostnader sÄ blir avgiften för att speditören förtullar ens paket olika beroende pÄ speditör. PostNord tar 75 kr (men mer över ett visst vÀrde?), DHL 125 och FedEx 145. Det Àr de jag kan pÄ rak arm dÄ jag sjÀlv Älagts importavgifter frÄn dessa. Hutlöst för varor med lite lÀgre vÀrde. SÀkert en kassako för dem ocksÄ.

sen beror det vÀl ocksÄ vilket land man handlar ifrÄn pga frihandelsavtal mm
har för mig att i vÄrt frihandelsavtal med japan sÄ finns dÀr nÄnslags regel med att om man har ett exportintyg pÄ att klockan Àr tillverkad i japan sÄ utgÄr tullavgiften.
men tullavgiften Àr ju egentligen bara nÄgra kronor haha

Ja, det kÀnns verkligen som en onödig administrativ börda för endast 8 kr...

Dagens nyförvÀrv.
5E9D64EC-F384-482A-93F3-F6DB3904DCC0.jpeg

Behöver eran hjÀlp...
Skulle flytta över ett lÀderband som jag haft pÄ min Seiko SSC667 till en annan klocka. NÀr det Àr klart ser jag att bandet inte alls passade bra pÄ den nya klockan och ska nu flytta tillbaka det. Vad upptÀcker jag dÄ? Jo springbarsen som var orginal pÄ Seikon har ingen krage att greppa med verkyget om. Seikon hade borrade bandhorn men inte den andra. Panik!!! Hur fÄr jag bort bandet?
Uppdatering: fick panik och böjde dem smÄ rackarna. Hur kan man uppfinna nÄgot sÄ dumt?

Bilagor

• 20200608_210850.jpg
    20200608_210850.jpg
    302.2 KB · Visningar: 1
Senast Àndrad:
NÄgon som kan tipsa vart man hittar retro band av typen "Waffle" till en Seiko Turtle, av det jag sökt pÄ nÀtet sÄ Àr det Uncle seiko eller wish som finns, men nÄgon hÀr kanske har fler alternativ.
Bilder-bibliotek.jpg
Fick nyss hem ett waffle 22 mm frÄn Cheapestnatostraps. Mycket nöjd, snabb leverans denna gÄng till skillnad frÄn förra gÄngen.

Perfekt tackar. Undrar om det Àr nÄgon större skillnad pÄ dessa? Ser ju identiska ut.
@kreacon kÀnns bandet styvt eller hyfsat mjukt? NÄgon sÀrskild anledning som gjorde att du bestÀllde dÀr istÀllet för tex tid Ä ting? Funderar pÄ tid Ä ting för 249:-

Perfekt tackar. Undrar om det Àr nÄgon större skillnad pÄ dessa? Ser ju identiska ut.
@kreacon kÀnns bandet styvt eller hyfsat mjukt? NÄgon sÀrskild anledning som gjorde att du bestÀllde dÀr istÀllet för tex tid Ä ting? Funderar pÄ tid Ä ting för 249:-
Gummit Àr mjukt. Vissa tycker att det Àr samma klass som uncle seikos waffle. Jag har aldrig bestÀllt dÀrifrÄn sÄ jag har sjÀlv ingen aning.
Tid och ting Àr kanske kul att bestÀlla ifrÄn dÄ det Àr nÄgon hÀr pÄ forumet som driver butiken tror jag? @KlockTotte
Nej jag har vara fortsatt med CNS för att de har ett hyfsat utbud och Àr billiga. Vet ej om kvalitén Àr bÀttre eller sÀmre jÀmfört med tid och ting.

Gummit Àr mjukt. Vissa tycker att det Àr samma klass som uncle seikos waffle. Jag har aldrig bestÀllt dÀrifrÄn sÄ jag har sjÀlv ingen aning.
Tid och ting Àr kanske kul att bestÀlla ifrÄn dÄ det Àr nÄgon hÀr pÄ forumet som driver butiken tror jag? @KlockTotte
Nej jag har vara fortsatt med CNS för att de har ett hyfsat utbud och Àr billiga. Vet ej om kvalitén Àr bÀttre eller sÀmre jÀmfört med tid och ting.
Ja det stÀmmer bra :) @Hans Beck Àr det som Àger Tid&Ting.
Jag har testat Uncle Seiko och bÄde Cheapestnatostraps V1 och V2 waffle. V2 Àr riktigt bra enligt mig. Har dock ej testat Tid&Ting men hört att de Àr bra.

Ja det stÀmmer bra :) @Hans Beck Àr det som Àger Tid&Ting.
Jag har testat Uncle Seiko och bÄde Cheapestnatostraps V1 och V2 waffle. V2 Àr riktigt bra enligt mig. Har dock ej testat Tid&Ting men hört att de Àr bra.
Är det? Coolt. Jag som tĂ€nkt bestĂ€lla lĂ€nkar dĂ€rifrĂ„n. :) Är jubilee-lĂ€nken för SARB033 bra? Generell frĂ„ga bara. :)

Är det? Coolt. Jag som tĂ€nkt bestĂ€lla lĂ€nkar dĂ€rifrĂ„n. :) Är jubilee-lĂ€nken för SARB033 bra? Generell frĂ„ga bara. :)
Kan rekomendera butiken, jag köpte först ett jubilee till Alpinisten men det var lite strul med spÀnnet och de tog tillbaka den utan nÄgra konstigheter eller strul, sen har jag köpt lite andra band dÀr oxÄ.

Fick syn pÄ en bild pÄ en Seiko sarb045 och blev lite smÄ förÀlskad.
Har nÄgon koll ifall det finns nÄgon motsvarande modell ute pÄ marknaden?

Vad jag förstod sÄ verkar den ha blivit discontinued och dÀrav relativt svÄrt
att fÄ tag i.. :banghead:

Bilagor

• 2015-01-05 10.45.34.jpg
    2015-01-05 10.45.34.jpg
    100.5 KB · Visningar: 5
LÄter andra uttala sig om kvalitet, vill bara passa pÄ att tipsa om koden KS_10 som ger 10% rabatt. Om du vÀljer att köpa lÀnk eller gummi hade det varit kul om du lÀmnar ett litet omdöme hÀr i trÄden för framtida spekulanter att söka upp.

Tillbaka
Topp