• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Grattis!
Alltid kul nÀr det dyker upp en, för mig, ny Seiko titanare :p
Du fÄr gÀrna höra av dig nÀr/om den ska flippas :rolleyes:

Ett Uncle Seiko typ tropic eller waffle skulle nog passa finfint
Jo jag visste inte heller den existerade och var sĂ„ bra. Den lyfter faktiskt min instĂ€llning om 7T Chronos och jag tror den finns med svart dial ocksĂ„. Nu vill jag ha en 7T52-8000 1/100 chrono med Speedmaster pĂ„ dialen, en unicorn 🩄 att vĂ€nta lĂ€nge pĂ„ med stor plĂ„nbok.
 
Det Ă€r ingen hĂ€r som sitter pĂ„ en Seiko Spork och som vill sĂ€lja? 😇

seiko_srp043_spork_sinn_1428367054_a9e681c8.jpg
Det finns alternativ, om Àn lite dyrare..
B3DFCBF5-8338-449B-84DF-F82325B8D866.jpeg
 
5625-7000 frÄn -71 precis hemkommen frÄn omsorg hos Seiko. Visade sig att de ej kunde fÄ tag i varken nytt glas eller reservdelar till urverket.

NÄgon hÀr pÄ KS som sitter pÄ ett cal. 5625 eller glas som passar dessa modeller?
IMG_20201220_124359.jpg
Grym klocka!

Kunde de inte utföra reparation? Vad Ă€r det för delar som behövs? 56xx har ett ökĂ€nt problem med datumhjulet, som Ă€r den enda del som Ă€r gjort i plast (kostbesparande eller för att det Ă€r ”smörjfritt” det tvistas det om).
Du kan fÄ tag pÄ en del delar löst, eller köpa en donatorklocka, Lord Matic anvÀnde samma verk tex.

Orginalglas brukar gÄ för 1000-1500kr dÄ de ocksÄ anvÀnds till 56GS och Àr vÀldigt sÀllsynta. Möjligt att det gÄr att montera ett generiskt glas, men de sitter med en metallring runt, som mÄste separeras först:

 
En SLA043 frĂ„n Klockmaster Globen (”Backa Svante”) har nu suttit pĂ„ min handled ett par dygn.
MĂ„ste vara den snyggaste 62MAS-hommagen, tavla och bezel Ă€r tex otroligt fina. Även gĂ„ngegenskaperna Ă€r i toppklass, men sĂ„ delar den ocksĂ„ urverk med vissa Grand Seiko (8L-verket).
Mycket nöjd sÄ hÀr lÄngt!
DF8572A1-6DCB-4F6A-977B-4EB12AAAD553.jpeg
55FBA4CB-E3DF-4EF0-8F17-C3EB899B21D5.jpeg
Det dĂ€r mĂ„ste vara det "bĂ€sta" man kan köpa frĂ„n Seiko enligt min mening. Fantastiskt vacker klocka, grattis till ett smakligt köp!🙂
 
Det dĂ€r mĂ„ste vara det "bĂ€sta" man kan köpa frĂ„n Seiko enligt min mening. Fantastiskt vacker klocka, grattis till ett smakligt köp!🙂
- Tack, hade nÄgra olika alternativ, men fastnade för den hÀr. Den har utseendet för sig, ett utmÀrkt urverk och sitter bra pÄ handleden.
TyvÀrr drÀnerade den klockkontot hÄrt, men just nu kÀnns det som att det var vÀrt det :)
 
Senast Àndrad:
Grym klocka!

Kunde de inte utföra reparation? Vad Ă€r det för delar som behövs? 56xx har ett ökĂ€nt problem med datumhjulet, som Ă€r den enda del som Ă€r gjort i plast (kostbesparande eller för att det Ă€r ”smörjfritt” det tvistas det om).
Du kan fÄ tag pÄ en del delar löst, eller köpa en donatorklocka, Lord Matic anvÀnde samma verk tex.

Orginalglas brukar gÄ för 1000-1500kr dÄ de ocksÄ anvÀnds till 56GS och Àr vÀldigt sÀllsynta. Möjligt att det gÄr att montera ett generiskt glas, men de sitter med en metallring runt, som mÄste separeras först:

Tack!

Service genomfördes lyckosamt denna gÄng, de kunde anvÀnda befintliga delar i klockan. Blev dock uppmanad att kika pÄ just en donatorklocka eller om jag kunde hitta ett urverk för nÀsta service, dÄ de ej kunde hitta nÄgra reservdelar alls som jag fattade det.

Tack för all info. FÄr lÀsa pÄ lite om glaset!
 
En SLA043 frĂ„n Klockmaster Globen (”Backa Svante”) har nu suttit pĂ„ min handled ett par dygn.
MĂ„ste vara den snyggaste 62MAS-hommagen, tavla och bezel Ă€r tex otroligt fina. Även gĂ„ngegenskaperna Ă€r i toppklass, men sĂ„ delar den ocksĂ„ urverk med vissa Grand Seiko (8L-verket).
Mycket nöjd sÄ hÀr lÄngt!
DF8572A1-6DCB-4F6A-977B-4EB12AAAD553.jpeg
55FBA4CB-E3DF-4EF0-8F17-C3EB899B21D5.jpeg
Homage och homage?!? Fort Seiko som tillverkar..bara uppgraderat motorn, och lite andra grejer. Riktigt SNYGG. Föredrar alla Seiko SLA 62mas och sla033 över alla Rolex, lĂ€tt UTAN tvekan. PĂ„ grĂ€nsen om jag föredrar dom Ă€ven utöver GS...Och hĂ„ller med..."Backa" Klockmaster I Globen. BĂ€sta service, och personal..😁
20201222_082838.jpg
20201222_082903.jpg
 
Homage och homage?!? Fort Seiko som tillverkar..bara uppgraderat motorn, och lite andra grejer. Riktigt SNYGG. Föredrar alla Seiko SLA 62mas och sla033 över alla Rolex, lĂ€tt UTAN tvekan. PĂ„ grĂ€nsen om jag föredrar dom Ă€ven utöver GS...Och hĂ„ller med..."Backa" Klockmaster I Globen. BĂ€sta service, och personal..😁
20201222_082838.jpg
20201222_082903.jpg
Den dÀr Àr sÄ jÀkla bra assÄ:)
 
Den dÀr Àr sÄ jÀkla bra assÄ:)
Tack och lĂ€tt prisvĂ€rt..och gillar 70tim pĂ„ 6r35 urverket ocksĂ„...och verkar vara ett riktigt bra urverk nu nĂ€r man haft dom ett tag. Aldrig strul..denna Ă€r ju ett 6r35a för att vara exakt, undrar om det kommer ett uppgraderat verk? Och hur BRA kommer inte det vara nĂ€r A redan Ă€r grym? 😁
 
  • Like
Reactions: C-J
En SLA043 frĂ„n Klockmaster Globen (”Backa Svante”) har nu suttit pĂ„ min handled ett par dygn.
MĂ„ste vara den snyggaste 62MAS-hommagen, tavla och bezel Ă€r tex otroligt fina. Även gĂ„ngegenskaperna Ă€r i toppklass, men sĂ„ delar den ocksĂ„ urverk med vissa Grand Seiko (8L-verket).
Mycket nöjd sÄ hÀr lÄngt!
DF8572A1-6DCB-4F6A-977B-4EB12AAAD553.jpeg
55FBA4CB-E3DF-4EF0-8F17-C3EB899B21D5.jpeg
Fantastisk!
 
Gummit Ă„kte pĂ„ igĂ„r, tycker det lyfter hela klockan. Även vĂ€ldigt bekvĂ€mt sĂ„klart.
IMG_20201222_093612_537.jpg
IMG_20201222_093010_551.jpg

Äpplen och pĂ€ron, kompletterar varandra bra.
IMG_20201222_094505_844.jpg
Rolex explorer Àr riktigt bra. Och kul att den och Seiko har liknande historia..1953 sÄ klÀttrade
Sherpa Tenzing Norgay med en av dom första prototyperna av Rolex explorer pÄ Mount Everest.

Och Är 1961 anvÀnde Japanska bergsklÀttrare alpinist nÀr dom klÀttrade pÄ berg i Japan..

BĂ„da Ă€r riktigt ikoniska klockor..😁
rolex+14270+explorer.jpeg
20201222_082838.jpg
 
Rolex explorer Àr riktigt bra. Och kul att den och Seiko har liknande historia..1953 sÄ klÀttrade
Sherpa Tenzing Norgay med en av dom första prototyperna av Rolex explorer pÄ Mount Everest.

Och Är 1961 anvÀnde Japanska bergsklÀttrare alpinist nÀr dom klÀttrade pÄ berg i Japan..

BĂ„da Ă€r riktigt ikoniska klockor..😁
rolex+14270+explorer.jpeg
20201222_082838.jpg
- Gillar bÄda, har haft ett antal varianter. Saknar dem ibland.
 
Rolex explorer Àr riktigt bra. Och kul att den och Seiko har liknande historia..1953 sÄ klÀttrade
Sherpa Tenzing Norgay med en av dom första prototyperna av Rolex explorer pÄ Mount Everest.

Och Är 1961 anvÀnde Japanska bergsklÀttrare alpinist nÀr dom klÀttrade pÄ berg i Japan..

BĂ„da Ă€r riktigt ikoniska klockor..😁
rolex+14270+explorer.jpeg
20201222_082838.jpg
Kul duo, kör du pÄ den nu?
 
Tack och lĂ€tt prisvĂ€rt..och gillar 70tim pĂ„ 6r35 urverket ocksĂ„...och verkar vara ett riktigt bra urverk nu nĂ€r man haft dom ett tag. Aldrig strul..denna Ă€r ju ett 6r35a för att vara exakt, undrar om det kommer ett uppgraderat verk? Och hur BRA kommer inte det vara nĂ€r A redan Ă€r grym? 😁
Jag har fÄtt höra, rÀtta mig gÀrna om jag har fel, att 6r35 mer eller mindre Àr ett 6r15 med bÀttre power reserve vilket i sin tur Àr ett milt uppgraderat 7s26 som Äterfanns i gamle SKX.
NÄgon insatt som kan förklara skillnaderna i bÀttre delalj kanske?
 
Tillbaka
Topp