• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

:heart:
image.jpg
Den dÀr har jag hÀmtat hem frÄn soluppgÄngens land. Tavlan Àr fenomenal. Grattis till ett kap.

Den dÀr har jag hÀmtat hem frÄn soluppgÄngens land. Tavlan Àr fenomenal. Grattis till ett kap.

Just det, det var du som hade den första annonsen, grÀmde mig dÄ att jag missade den :) Den Àr helt otroligt snygg.

Försöker fundera ut hur den funkar, visar den dagen pÄ bÄde japanska och engelska under dagen? Just nu tror den att 12 pÄ dagen Àr 12 pÄ natten sÄ jag fick vittna byte pÄ dagskivan. Men dÄ flippa den till japansk tecken först och sen efter nÄgon timme över till engelska.

Just det, det var du som hade den första annonsen, grÀmde mig dÄ att jag missade den :) Den Àr helt otroligt snygg.

Försöker fundera ut hur den funkar, visar den dagen pÄ bÄde japanska och engelska under dagen? Just nu tror den att 12 pÄ dagen Àr 12 pÄ natten sÄ jag fick vittna byte pÄ dagskivan. Men dÄ flippa den till japansk tecken först och sen efter nÄgon timme över till engelska.
Haha ingen aning. Tror att den alltid var pÄ japansk dag nÀr jag hade den men inte sÀker.

Den har ju tvÄ sprÄk pÄ dagskivan och "snurrar" tvÄ steg vid byte sÄ dÄ kan man tillfÀlligt se det sprÄk man inte har instÀllt. :)

En GS-modell som jag tycker alldeles för fÄ hÀr har Àr SBGE001, mig veterligen finns bara en (guess who :)).
Undrar lite varför egentligen nÀr det ÀndÄ finns hyfsat intresse hÀr för GS. För mig var det den modellen som fick mig upptÀcka Seikos toppsegment och var lÀnge det sjÀlvklara valet att köpa. Sen avskrÀckte storleken, andra klockor dök, yada yada
Blev lite sugen nu igen dÄ jag sÄg en version som missats tidigare.
HÀr följer de jag vet om:

SBGE001 (originalet)
image.jpg

SBGE015 (titan med guldindex/visare)
image.jpg

SBGE021 (grön tavla)
image.jpg

Och min nya favorit SBGE029 (blÄ tavla)
image.jpg

Finns det fler? Och varför köps den inte?

Fler? SBGE003

001.jpg
002.jpg

Varför de inte köps? Tror mÄnga tycker den Àr lite i största laget. Var min första GS som jag köpte för 9 Är sedan. SÀljs aldrig.

HĂ€r i Botvidssons tappning:

sbge001_1_766.jpg

Den har ju tvÄ sprÄk pÄ dagskivan och "snurrar" tvÄ steg vid byte sÄ dÄ kan man tillfÀlligt se det sprÄk man inte har instÀllt. :)

Make sense :) SjÀlvklart Àr det sÄ, den Àr bara seg i bytet.

Jag gillar verkligen dom japanska "bokstÀverna", kommer sÀkerligen byta över till dom ibland för variation, mycket vackra.
Sunday Àr ju i rött pÄ engelska. Men nÄgon av dom japanska dagarna var blÄa har jag för mig.

Make sense :) SjÀlvklart Àr det sÄ, den Àr bara seg i bytet.

Jag gillar verkligen dom japanska "bokstÀverna", kommer sÀkerligen byta över till dom ibland för variation, mycket vackra.
Sunday Àr ju i rött pÄ engelska. Men nÄgon av dom japanska dagarna var blÄa har jag för mig.
lördag: blÄ
Söndag: röd

Ja det Àr kanske sÄ pÄ engelska skivan ocksÄ.

LÀtt den mest prisvÀrda klockan jag haft. Den ger sÄ mycket intryck.
SvÄrt att slÄ vintageSEIKO nÀr det gÀller VFM. KÀnner likadant med min KS. :)
Ser ut att vara ett trevligt exemplar du hittat. Tavlan pÄminner om en strukturtapet.

Jag har sÄ jÀkla svÄrt för skrikiga fÀrger pÄ klockor dock, den röda visaren kÀnns nÀstan för vÄgad för min smak.
Rött Àr ju den klassiska fÀrgen pÄ GMT-visare. De sticker inte ut sÄ mycket IRL. Tycker det Àr en bra kontrastfÀrg till svart precis som att blÄtt passar bra till de ljusa tavlorna. BlÄ tavla och guldvisare tycker jag dock inte Àr nÄgon höjdare rent estetiskt.

Min bestĂ€llning frĂ„n Seyia Japan lĂ€mnade Japan 10/3. Är det inte konstigt att inget har hĂ€nt sedan dess? NĂ€r jag söker pĂ„ kollinumret, stĂ„r det fortfarande:

03/10/2015 15:01 Dispatch from outward office of exchange TOKYO INT TOKYO

Sist jag bestÀllde via dem, var den framme pÄ tre dagar.

Min bestĂ€llning frĂ„n Seyia Japan lĂ€mnade Japan 10/3. Är det inte konstigt att inget har hĂ€nt sedan dess? NĂ€r jag söker pĂ„ kollinumret, stĂ„r det fortfarande:

03/10/2015 15:01 Dispatch from outward office of exchange TOKYO INT TOKYO

Sist jag bestÀllde via dem, var den framme pÄ tre dagar.
2 dagar... :D
Du fÄr nog ha lite is i magen.

Hehe :cigar: jo men jag menar inte att det mÄste ha kommit fram, men borde inte nÄgot ha uppdaterats nÀr man söker pÄ kolli?
Det kan ta nÄgra dagar innan det kommer in till Atlanda. DÀrefter kan du söka pÄ postens hemsida (om det Àr skickat med EMS) och se om det fastnat i tullen eller Àr pÄvÀg.

Det kan ta nÄgra dagar innan det kommer in till Atlanda. DÀrefter kan du söka pÄ postens hemsida (om det Àr skickat med EMS) och se om det fastnat i tullen eller Àr pÄvÀg.

Ja det Àr EMS. Hoppas att det kommer fram till imorgon, sÄ man kan njuta av en ny klocka i helgen :)

Nu har jag Àntligen en mysig 7548 pÄ vÀg :) Rimlig kostnad för tÀthetsservice (packningsbyte och trycktest) av en sÄdan? Tips pÄ var jag kan vÀnda mig i StockholmsomrÄdet? Eller Àr det nÄgot man ger sig pÄ sjÀlv som total nybörjare pÄ klockmeck?

Nu har jag Àntligen en mysig 7548 pÄ vÀg :) Rimlig kostnad för tÀthetsservice (packningsbyte och trycktest) av en sÄdan? Tips pÄ var jag kan vÀnda mig i StockholmsomrÄdet? Eller Àr det nÄgot man ger sig pÄ sjÀlv som total nybörjare pÄ klockmeck?
GĂ„r ju sĂ„klart att göra sjĂ€lv, men du kan ju börja med att kolla om den Ă€r tĂ€t hos en AD (Klockmaster). Är den inte det sĂ„ kan du ju frĂ„ga dĂ€r vad det kostar att Ă„tgĂ€rda.

GĂ„r ju sĂ„klart att göra sjĂ€lv, men du kan ju börja med att kolla om den Ă€r tĂ€t hos en AD (Klockmaster). Är den inte det sĂ„ kan du ju frĂ„ga dĂ€r vad det kostar att Ă„tgĂ€rda.

Tack! Hur mycket meck Àr det att göra sjÀlv? Jag har inte mycket koll, men Àr det tre packningar som ska bytas (krona, baksida, glas)? Antar att man mÄste bort med glaset i sÄ fall, och det krÀver vÀl lite speciella prylar. FÄr bli ett mail till Klockmaster i Solna, fÄr se vad de sÀger. Trycktestet mÄste man ju ÀndÄ göra, sÄ dÄ kan det ju vara lika bra att byta packningarna innan pÄ en gÄng och slippa dubbla trycktest tÀnker jag.

Tack! Hur mycket meck Àr det att göra sjÀlv? Jag har inte mycket koll, men Àr det tre packningar som ska bytas (krona, baksida, glas)? Antar att man mÄste bort med glaset i sÄ fall, och det krÀver vÀl lite speciella prylar. FÄr bli ett mail till Klockmaster i Solna, fÄr se vad de sÀger. Trycktestet mÄste man ju ÀndÄ göra, sÄ dÄ kan det ju vara lika bra att byta packningarna innan pÄ en gÄng och slippa dubbla trycktest tÀnker jag.
Du gör ju som du vill, men jag hade trycktestat och hade den varit tÀt sÄ hade jag inte gjort mer. Baklockspackning och kronpackning kan man ju byta sjÀlv. Tror dock inte det Àr mÄnga kr man tjÀnar pÄ att byta sjÀlv utan det Àr mest för att det Àr kul i sÄ fall. Glaspackning har jag ingen koll pÄ. Ska man ta loss glaset sÄ behövs ju glaspress och det kostar ju nÄgra 100.

Jag brukar lÀmna in mina klockor till urmakaren vid Lidingö centrum (parkeringsplatser mÄttat efter Fiat uno) och han gör som jag sÀger.

Tillbaka
Topp