• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Tackar för svar kul att se ett visar byte, finns visst alla svar pÄ detta hÀrliga forum. Som sagt blir den ju lite kort. Men tycker det ÀndÄ ser bÀttre ut en original.
Jag förstĂ„r nog ocksĂ„ att det Ă€r boetten pĂ„ sbdx017 som gör helheten. En sĂ„dan pĂ„ gummi dĂ„ jag Ă€r lantbrukare stĂ„r pĂ„ önskelistan. Är vĂ€l kanske sĂ„ att nĂ€r man verkligen vill ha nĂ„got försöker man hitta nĂ„t under i prisklass men sbdx017 Ă€r de den billigaste MM300an?
Jag har ju bĂ„da förstĂ„s. 🙂 Annars tycker jag nog att den nya MM200 Reduced som de kallar den Ă€r fin. Kanske den vore nĂ„t för dig? HĂ€r Ă€r en bild pĂ„ min SLA021 bara för att retas, ha ha!
20210412_133920~2.jpg

Jag har ju bĂ„da förstĂ„s. 🙂 Annars tycker jag nog att den nya MM200 Reduced som de kallar den Ă€r fin. Kanske den vore nĂ„t för dig? HĂ€r Ă€r en bild pĂ„ min SLA021 bara för att retas, ha ha!
20210412_133920~2.jpg
MM300 kÀnns ju som gjord för hÄrda tag. Hur kÀnns den med gummit, blir den mindre topptung dÄ. Tyckte min Sbdc031 va topptung pÄ lÀnk, men dÄ hade jag en super enginnerlÀnk pÄ dom var vÀldigt massiv. Samma sak hÀr störde mig pÄ visarna och fonten pÄ dykaringen. Har sett mod pÄ denna med tavla frÄn mm300 och visare, sÄg vÀldigt trevligt ut men dekaltrim Àr ju aldrig tufft de Àr sen gammalt
Screenshot_20210517-195448.png

MM300 kÀnns ju som gjord för hÄrda tag. Hur kÀnns den med gummit, blir den mindre topptung dÄ. Tyckte min Sbdc031 va topptung pÄ lÀnk, men dÄ hade jag en super enginnerlÀnk pÄ dom var vÀldigt massiv. Samma sak hÀr störde mig pÄ visarna och fonten pÄ dykaringen. Har sett mod pÄ denna med tavla frÄn mm300 och visare, sÄg vÀldigt trevligt ut men dekaltrim Àr ju aldrig tufft de Àr sen gammalt
Screenshot_20210517-195448.png
Jag tycker att Marinemastern sitter bĂ€ttre med gummi men man kommer aldrig ifrĂ„n att det Ă€r en tjock klocka. Sumon Ă€r ju större men klart tunnare sĂ„ den sitter ju annorlunda. Jag trivs med bĂ„da sjĂ€lv men tycker att den gamla MM200-boetten Ă€r en absolut fulltrĂ€ff! Jag vet inte hur den nya sitter men sĂ€kert minst lika bra Ă€r min gubbgissning. 🙂 LĂ„ter som att du mĂ„ste prova den nya MM200R tycker jag!

Jag tycker att Marinemastern sitter bĂ€ttre med gummi men man kommer aldrig ifrĂ„n att det Ă€r en tjock klocka. Sumon Ă€r ju större men klart tunnare sĂ„ den sitter ju annorlunda. Jag trivs med bĂ„da sjĂ€lv men tycker att den gamla MM200-boetten Ă€r en absolut fulltrĂ€ff! Jag vet inte hur den nya sitter men sĂ€kert minst lika bra Ă€r min gubbgissning. 🙂 LĂ„ter som att du mĂ„ste prova den nya MM200R tycker jag!
Willard har jag ocksÄ varit inne pÄ,hör tycker jag tavla, visare, index, och insert Àr perfekt, men de Àr ju en helt annan boett, men denna klappar mer för hjÀrtat Àn mm200
Screenshot_20210517-200604~2.png

Hej har en frÄga, hoppas jag postar i lÀmplig trÄd, sÀg till annars kikar lite pÄ en Seiko, dÄ hjÀrtat klappar för deras dykare. Har ju haft ett gÀng Skx 007 009 013, nu ett par 7548or Àven haft en sumo. Kikat lite som exempel spb 077 och sbdx017.
Grejen Àr att jag verkligen inte gillar visarna pÄ spb. Fullkomligt Àlskar visarna pÄ MM300. Finns det nÄgon annan modell som ligger runt 10k begagnad som har de raka visarna eller Àr de timpilen som gÀller i de modeller under prisklassen av mm300. Bifogar 2 bilder som jag lÄnar frÄn C24. Har svÄrt för pilen. Med vÀnlig hÀlsning

Du kan ju byta visarna? Är vĂ€l halva poĂ€ngen med en Seiko, finns stor tillgĂ„ng till delar och förhĂ„llandevis mĂ„nga som kan göra arbetet Ă„t dig.

Du kan ju byta visarna? Är vĂ€l halva poĂ€ngen med en Seiko, finns stor tillgĂ„ng till delar och förhĂ„llandevis mĂ„nga som kan göra arbetet Ă„t dig.
BĂ„de jag och nej. Seiko har ju allt ifrĂ„n billigt till dyrare modeller. Pratar vi om MM300 eller 62 mas tex , dĂ„ Ă€r ju modd inte ens tĂ€nkbart😁 skulle jag byta visarna skulle jag inte bli nöjd Ă€ndĂ„, de Ă€r som sagt helheten som spelar in. Ska fundera ett tag pĂ„ detta, saker o ting brukar falla pĂ„ sin plats nĂ€r de fĂ„r gĂ„ lite tid😁

NÄgon som testat detta med tandborstladdare pÄ Kinetic? Iofs börjar den ticka dÄ snart den hamnar pÄ handleden, men skulle ÀndÄ vilja ha möjlighet att snabbladda den...
19544A4E-E77E-4707-B377-DD9936A7A8AD.jpeg
Testat men aldrig fÄtt till det. DÀremot hade Philips förut nÄgra led ljus med bordstativ som funkar. Finns pÄ bukten emellanÄt annars utgÄngen modell.

Bilagor

• A2668930-D247-4337-9011-E030102A7A3E.png
    A2668930-D247-4337-9011-E030102A7A3E.png
    83.7 KB · Visningar: 11
Testat men aldrig fÄtt till det. DÀremot hade Philips förut nÄgra led ljus med bordstativ som funkar. Finns pÄ bukten emellanÄt annars utgÄngen modell.
Tack för tipset! Det kom ju dessutom frÄn mannen med full koll pÄ kinetic:) Var lite inne pÄ att köpa en beg tandborstladdare och bryta av guiden för att kunna fÄ klockan nÀrmare inpÄ. För jag antar att det handlar om att fÄ den nÀra? SÀrskilt om den har en kraftig boett etc... Skulle de hjÀlpa att ta bort locket?

Grymt, dÀr Àr jag jÀmt. GÄr o suktar efter MM300
Jag med... den svarta storebrorsan till Sumon :woot: Hann ju inte klippa din Sumo, funderar pĂ„ att köpa en svart MiltatlĂ€nk till min Sumo... hur kĂ€ndes den pĂ„ din? Är dem jĂ€ttebulkiga och tunga? Lite rĂ€dd att klockan kommer att kĂ€nnas obalanserad.

Jag med... den svarta storebrorsan till Sumon :woot: Hann ju inte klippa din Sumo, funderar pĂ„ att köpa en svart MiltatlĂ€nk till min Sumo... hur kĂ€ndes den pĂ„ din? Är dem jĂ€ttebulkiga och tunga? Lite rĂ€dd att klockan kommer att kĂ€nnas obalanserad.
MĂ„ste tyvĂ€rr sĂ€ga att den faktiskt blev obalanserad, vĂ€ldigt topptung och allmĂ€nt tung pga av lĂ€nken. LĂ€nken vĂ€gde bly, men de var en strapcode super engineer 2. NĂ€r jag köpte sumon sĂ„ va de ju egentligen en Marinemaster jag ville ha, denna gĂ„ngen tĂ€nkte jag inte mellanlanda, fĂ„r se hur det gĂ„r😆 vore frĂ€ckt och ha en MM 300 med pĂ„ jobbet om dagarna pĂ„ gĂ„rden sĂ„ den fĂ„r leva upp till heavy-duty livet. Den borde nog palla med de mesta, vore skönt om de redan fanns en repa pĂ„ den för de lĂ€r ju bli fler

MĂ„ste tyvĂ€rr sĂ€ga att den faktiskt blev obalanserad, vĂ€ldigt topptung och allmĂ€nt tung pga av lĂ€nken. LĂ€nken vĂ€gde bly, men de var en strapcode super engineer 2. NĂ€r jag köpte sumon sĂ„ va de ju egentligen en Marinemaster jag ville ha, denna gĂ„ngen tĂ€nkte jag inte mellanlanda, fĂ„r se hur det gĂ„r😆 vore frĂ€ckt och ha en MM 300 med pĂ„ jobbet om dagarna pĂ„ gĂ„rden sĂ„ den fĂ„r leva upp till heavy-duty livet. Den borde nog palla med de mesta, vore skönt om de redan fanns en repa pĂ„ den för de lĂ€r ju bli fler
Stort tack för input :D HÄller tummarna för att du hittar en MM300 :)

Hej! köpte mig precis en skx013, har presidentlÀnk frÄn uncle seiko, tycker den Àr lite grov för mig..

Lurar pÄ en jubile, ska man köra frÄn strapcode eller seiko original? vilken Àr goast?

Om nÄgon vill byta jubilee mot president hör av er

TÀnkte ge mig pÄ att modda lite och köpte hem en billig SNK809. Sjukt ÀndÄ att de klarar att göra en sÄ hÀr schysst klocka för bara strax över tusenlappen.
Iofs Àr bandet uselt men det har jag ÀndÄ tÀnkt byta.
Första kÀnslan att gÄ frÄn SKX009 till denna Àr ju att 37mm Àr mycket mindre Àn 42 men efter nÄgra timmar sÄ funkar det ju faktiskt ok ÀndÄ.

Ska bli riktigt kul att modda den, har mĂ„nga idĂ©er! (Är dem bra? Ingen aning, det mĂ€rker vi. :D )
IMG_20210519_191857.jpg

Har skaffat en SPB159 och funderar pÄ att köpa en originallÀnk frÄn Seiko, till SPB155 (en systermodell).

NÄgra tips kring att köpa original-delar frÄn Seiko? (billigast frÄn nÄgon webbhandlare i EU? eller ska man frÄga en AD?)

Hur fÄr man ex. reda pÄ "serienumret" för ett armband? (det som kommer med SPB155)

Har skaffat en SPB159 och funderar pÄ att köpa en originallÀnk frÄn Seiko, till SPB155 (en systermodell).

NÄgra tips kring att köpa original-delar frÄn Seiko? (billigast frÄn nÄgon webbhandlare i EU? eller ska man frÄga en AD?)

Hur fÄr man ex. reda pÄ "serienumret" för ett armband? (det som kommer med SPB155)
Sök upp armbandet pÄ watchpartsplaza.com sÄ hittar du artikelnumret pÄ den.

NÄn som har erfarenhet av Sakura Watches? Har varit insnöad pÄ vintage i flera Är nu, men börjar sÄ smÄtt bli sugen pÄ nytt och har span pÄ nÄgra Dolce-modeller som ser ruggigt mysiga ut.

Tack för tipset! Det kom ju dessutom frÄn mannen med full koll pÄ kinetic:) Var lite inne pÄ att köpa en beg tandborstladdare och bryta av guiden för att kunna fÄ klockan nÀrmare inpÄ. För jag antar att det handlar om att fÄ den nÀra? SÀrskilt om den har en kraftig boett etc... Skulle de hjÀlpa att ta bort locket?
Kan kanske funka, sĂ„g nĂ„gon som satte en frigolit över pinnen stĂ„nden lĂ„g bra. Jag testade senast med en Philips tandborts laddare men dĂ„ var bara boetten varm.. man behöver ju fixa detta dĂ„ frugan fĂ„r spelet nĂ€r man skakar klockan insidan framför tv-nyheterna đŸ€Ł

Tillbaka
Topp