• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

NÀr de kommer till lÄs sÄ kör jag ett sÄnt hÀr: https://www.watchpartsplaza.com/us/seiko-49x8jg-bk-deployant-clasp-srp307-srp309-skx7.html
Notera att lÀnken dÄ mÄste smalna av till 18mm.
6C9BDA9D-BD74-41E1-9F4C-A5B2209F875F.jpeg
Just ja, den har jag nog fÄtt tips om tidigare, tack för svar! Hur lÄngt Àr lÄset, inkl. biten/plattan ovanför sjÀlva lÄset? Inbillar mig att hela lÄset Àr ganska lÄngt?

Köpte den hÀr via Kaplans i veckan och Àr lite osÀker pÄ om den Àr Àkta dÄ den endast klickar 60ggr nÀr man vrider pÄ boetten.

TÀnker on det kan finnas fler saker som ser konstigt ut med den. Tror inte att armbandet Àr sÀrskilt original heller men det kan vÀl sÀkert vara utbytt. DSC_0187.JPG 16301538140147232378151774760558.jpg
Trist att expertisen inte vill/kan hjĂ€lpa till. Ska inte uttala mig pga att jag sjĂ€lv gick pĂ„ pumpen gĂ€llande en gammal tavla senast igĂ„r men slĂ€nger in en gammal lĂ€nk sĂ„ du kan checka av nĂ„gra klassiker sjĂ€lv 🙂

Köpte den hÀr via Kaplans i veckan och Àr lite osÀker pÄ om den Àr Àkta dÄ den endast klickar 60ggr nÀr man vrider pÄ boetten.

TÀnker on det kan finnas fler saker som ser konstigt ut med den. Tror inte att armbandet Àr sÀrskilt original heller men det kan vÀl sÀkert vara utbytt. DSC_0187.JPG 16301538140147232378151774760558.jpg
LÀnken Àr inte original.

Tycker att glaset ser ut som ett aftermarket-glas.

Det Àr de första jag tÀnkte pÄ

Trist att expertisen inte vill/kan hjĂ€lpa till. Ska inte uttala mig pga att jag sjĂ€lv gick pĂ„ pumpen gĂ€llande en gammal tavla senast igĂ„r men slĂ€nger in en gammal lĂ€nk sĂ„ du kan checka av nĂ„gra klassiker sjĂ€lv 🙂
LÀnken o bandstiften Àr stÀmmer nog inte alls med varandra skulle jag tro.
Var via Namokimods som jag blev mest bekymrad nÀr jag kollade igenom deras "how to spot a fake".
Men ska in till en urmakare under veckan och dubbelkolla, lite enklare för dem tÀnker jag.

DÀremot nÀr man kollar pÄ de sidorna sÄ blir man jÀttenojig och tror att den missar saker bÄde till höger o vÀnster.
Sen nÀr man kollar mot andra bilder sÄ ser det helt annorlunda ut. :confused:

• Like
Reactions: v0n
LÀnken o bandstiften Àr stÀmmer nog inte alls med varandra skulle jag tro.
Var via Namokimods som jag blev mest bekymrad nÀr jag kollade igenom deras "how to spot a fake".
Men ska in till en urmakare under veckan och dubbelkolla, lite enklare för dem tÀnker jag.

DÀremot nÀr man kollar pÄ de sidorna sÄ blir man jÀttenojig och tror att den missar saker bÄde till höger o vÀnster.
Sen nÀr man kollar mot andra bilder sÄ ser det helt annorlunda ut. :confused:
Gött, det ena behöver ju inte utesluta det andra heller. Din magkÀnsla Àr skÀl nog att kolla upp den tycker jag.
Vridringen med 60 klick Àr tokig, sÄ mycket vÄgar jag sÀga iaf.
Se till att gĂ„ till en uris med kunskap om Seiko bara, Kalle-pĂ„-hörnet har inte alltid rĂ„koll pĂ„ allt âœŒđŸŒ

Ska Äka in till Pagoldhs ur i Skövde tÀnker jag, de har service pÄ Seiko enligt hemsidan trots allt!
Hoppas dÄ att de har lite erfarenhet av att hantera deras modeller till den graden att de kan se om det Àr nÄt lurt med den.

Fick Àven möjlighet att skicka tillbaka klockan till Kaplans ifall jag ville hÀva köpet.

• Like
Reactions: v0n
Ska Äka in till Pagoldhs ur i Skövde tÀnker jag, de har service pÄ Seiko enligt hemsidan trots allt!
Hoppas dÄ att de har lite erfarenhet av att hantera deras modeller till den graden att de kan se om det Àr nÄt lurt med den.

Fick Àven möjlighet att skicka tillbaka klockan till Kaplans ifall jag ville hÀva köpet.

HÀr Àr mina 50 öre...
60 klick kan förklaras av en sliten/böjd klickfjÀder. LÀtt fixat om sÄ Àr fallet. Men visst bra att fÄ den kollad om du Àr osÀker.

Klickade hem en SRPD53K1 för drygt en mĂ„nad sen. Problemet Ă€r att index Ă€r ganska dĂ„ligt centrerade. Är det nĂ„got man bör reklamera för eller Ă€r det bara sĂ„ det Ă€r med billigare ur? Köpt online via legitim Ă„terförsĂ€ljare.

Sökte pÄ modellen i forumet och klockorna i inlÀggen jag sÄg verkade inte ha samma fel.

Ber om ursÀkt för usla bilder som beror pÄ en lika usel fotograf.

Bilagor

• 810E8A4A-E654-482A-B489-51CF557E26C7.jpeg
    810E8A4A-E654-482A-B489-51CF557E26C7.jpeg
    269 KB · Visningar: 16
  • BACFEEAB-016E-4784-861D-2E0DFCFE9D5B.jpeg
    BACFEEAB-016E-4784-861D-2E0DFCFE9D5B.jpeg
    246.9 KB · Visningar: 16
  • 15D8088D-8C79-4160-A0E4-A7E50F417553.jpeg
    15D8088D-8C79-4160-A0E4-A7E50F417553.jpeg
    238.2 KB · Visningar: 14
  • 8860DA63-9A0C-4FD2-B717-435A8399EA49.jpeg
    8860DA63-9A0C-4FD2-B717-435A8399EA49.jpeg
    269.2 KB · Visningar: 14
Klickade hem en SRPD53K1 för drygt en mĂ„nad sen. Problemet Ă€r att index Ă€r ganska dĂ„ligt centrerade. Är det nĂ„got man bör reklamera för eller Ă€r det bara sĂ„ det Ă€r med billigare ur? Köpt online via legitim Ă„terförsĂ€ljare.

Sökte pÄ modellen i forumet och klockorna i inlÀggen jag sÄg verkade inte ha samma fel.

Ber om ursÀkt för usla bilder som beror pÄ en lika usel fotograf.
Typisk Seikogrej tyvÀrr, Àven pÄ lite dyrare klockor. Man ska ha lite tur Ä fÄ ett ex som linjerar bra.

Jag har fĂ„tt dĂ„lig linjerad chapter-ring fixad via garantin - skickade in den via AD:n som skickade vidare till Seikoimportören som fixade saken, sĂ„ det ska nog gĂ„ att fixa för dig ocksĂ„! 😊

Tackar för svar! Jag har kontaktat ÄterförsÀljaren sÄ vi fÄr se om den kan reklameras pga det. Annars gÀller fortfarande öppet köp i tvÄ mÄnader sÄ det Àr ocksÄ en möjlighet i det hÀr fallet

Var inne och visade upp samt diskuterade med Pagoldhs idag och de tyckte inte att det sÄg ut att vara nÄgot fuffens med klockan!
KÀndes skönt att ha det avklarat nu iaf.

SÄ dÄ kan man börja spÄna pÄ inköp av ny lÀnk istÀllet! Det blÄ-vita natot fÄr anvÀndas sÄ lÀnge.

Bilagor

• 1630335250257901699432317835389.jpg
    1630335250257901699432317835389.jpg
    260.9 KB · Visningar: 16
Har en del Seiko liggandes som har lite fel hĂ€r och dĂ€r som min urmakare inte ORKAR (😂) ta sig an. NĂ„gon som har tips pĂ„ nĂ„gon urmakare som man kan posta till och helst inte kostar skjortan? Behöver inte vara i Sverige.

Hej, lÀmnade in SARB017 hos urmakaren i lördags för ruckninga efter att jag tappat klockan i golvet. IgÄr fick jag ett sms dÀr det stod att de mÄste skicka in klockan till Seiko och att de Äterkommer. Vad betyder detta? KÀnns som att det kan bli dyrt.
20210522_113002.jpg

Hej, lÀmnade in SARB017 hos urmakaren i lördags för ruckninga efter att jag tappat klockan i golvet. IgÄr fick jag ett sms dÀr det stod att de mÄste skicka in klockan till Seiko och att de Äterkommer. Vad betyder detta? KÀnns som att det kan bli dyrt.
20210522_113002.jpg
I vĂ€rsta fall mĂ„ste de byta ut hela urverket och dĂ„ blir det vĂ€l en affĂ€r pĂ„ litet för mĂ„nga tusenlappar i förhĂ„llande till klockans vĂ€rde... 😯

Tillbaka
Topp