• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Lauda

Patek
2-Faktor
Precis, inte sĂ€ker men skulle gissa pĂ„ att vĂ€nster möter typ 15đŸ„Č, har haft king turtle som jag tyckte satt bra men Ă€r lite inne pĂ„ mindre klockor atm;)

-Jag förstÄr.

Skulle man gÄ mer till en referens som Àr mindre i diameter dÄ Àr det SPB159J1 mm.

DÄ Àr den 36mm i diameter och 46mm l2l. Dvs 0,4mm kortare l2l Àn SPB117. SÄ inte jÀtte mycket kortare l2l egentligen.

Jag tror att bĂ„da kommer funka pĂ„ din handled. SĂ€rkilt pĂ„ lĂ€nkđŸ‘ŒđŸŒ

Men det spelar ingen roll vad jag tror, hoppas du har möjligheten att prova klockorna i butik för att bilda din egen uppfattning 🙂
 
  • Like
Reactions: C-J

C-J

Panerai
2-Faktor
MÀt vad du har tvÀrs över handleden, nÀstan viktigare Àn omkretsen. Sen Àr det bara att jÀmföra med l2l-mÄttet om du inte har möjlighet att prova klockan.
var svÄrt att mÀta men vet iallafall att 48 hÀnger över lite:) men beror lite pÄ hur vinklade luggarna Àr.
 

C-J

Panerai
2-Faktor
-Jag förstÄr.

Skulle man gÄ mer till en referens som Àr mindre i diameter dÄ Àr det SPB159J1 mm.

DÄ Àr den 36mm i diameter och 46mm l2l. Dvs 0,4mm kortare l2l Àn SPB117. SÄ inte jÀtte mycket kortare l2l egentligen.

Jag tror att bĂ„da kommer funka pĂ„ din handled. SĂ€rkilt pĂ„ lĂ€nkđŸ‘ŒđŸŒ

Men det spelar ingen roll vad jag tror, hoppas du har möjligheten att prova klockorna i butik för att bilda din egen uppfattning 🙂
ska se om jag kan prova alpinisten imorgon😄
 
Grönt Ă€r skönt 😍

43812FF1-784C-4D60-97C4-C6F3F8035AC6.jpeg
En vacker dag fÄr det bli en sÄdan.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
-Min Speedmaster fÄr all handledstid som en klocka kan fÄ. Jag har nu köpt nÄgot enkelt och smidigt för att avlasta Speedy.

Det blev en SRPE55 frĂ„n Seiko’s 5-serie. 40mm i diameter, 11,5mm tjock, 44,6mm l2l och 20mm mellan luggarna Ă€r proportioner som jag trivs med.

Urtavlan finns i mĂ„nga olika fĂ€rger men jag faller mest för den mattsvarta. Glasbaksidan Ă€r ingen nödvĂ€ndighet för mig men den finns dĂ€r och den stör inte


Klockan Àr ett riktigt strapmonster sÄ det Àr extra uppskattat att det finns lug-holes.

41h PW, day-date komplikation, 100m WR gör klockan till ett mycket prisvÀrt GADA alternativ.

LÀnken har jag inte testat Ànnu. Inga större förvÀntningar men den funkar sÀkert. Jag har satt klockan pÄ ett alligator-band frÄn Delugs sÄ fort jag packade upp den. Det blev en bra kombo dÀr.

F7DC0B41-962F-4E05-B2A0-AC0874CCBDC1.jpeg

B443F5AA-A443-494E-881D-A376B935E626.jpeg
F9CD5E1A-0017-4895-B034-52A63F4A224B.jpeg
7FB77B43-5C6D-4EB8-AEDD-0D778B0C88E8.jpeg
ECD10C89-DD21-4ECB-9F21-FD5B17017C46.jpeg
620C3717-D47F-4337-9CED-9FC85EE227E3.jpeg
A9D2B122-C7E8-445B-A289-ECEE395BDF23.jpeg

-Alltid mysigt med en billig Seiko och ett par natos

C6AFA592-331F-4600-ADA2-FC0BE2B4B231.jpeg

D2937332-AFA1-4D07-A2CD-7993AD0339A7.jpeg
196F8BE5-9447-40C1-9207-E795826A44E3.jpeg
 

Narrig

Breitling
Jag har en Seiko skx007 som jag köpte 2017. Den har gÄtt i snitt -30 sekunder sedan jag köpte den. Vad jag förstÄtt sÄ Àr det inom ramen för urverket, men jag var ÀndÄ nyfiken pÄ om jag inte kunde fÄ den att gÄ bÀttre dÄ jag sett att flera videos pÄ hur man kan reglera dem. Dock sÄ vÄgade jag inte göra det hÀr sjÀlv, sÄ jag lÀmnade in klockan till min lokala urhandel för att ruckas och trycktestas till ett rimligt pris pÄ 350kr. Personen i butiken kunde inte göra det direkt sÄ skulle höra av sig senare, sÄ jag lÀmnade klockan dÀr.

NÄgra dagar senare sÄ ringer de mig och sÀger att de inte kommer kunna rucka klockan dÄ den gÄr alldeles för dÄligt. Han sade att han inte ens hade öppnat den utan att han inte kunde lÀsa av hur den gick pÄ sin maskin och att det dÀrmed behövdes en full service av klockan för att fÄ den att gÄ bÀttre, och att den kunde ge upp nÀrsomhelst. Service skulle gÄ pÄ 2900 kr. Jag tyckte det lÀt ovÀrt, dÄ det Àr mer Àn vad klockan kostade mig, sÄ jag Äkte och hÀmtade min klocka utan kostnad.

Min skx som tidigare gick stabilt men lÄngsamt fungerar i princip inte lÀngre, den stannar och jag mÄste ge den en liten smÀll för att den ska gÄ igen och den stannar snabbt sen igen efter bara nÄgon minut. Om den vÀl gÄr en stund sÄ gÄr den vÀldigt ostabilt och jag hör att den tickar konstigt. Min fundering Àr nu om jag har blivit blÄst av den hÀr urhandlaren och han har lyckats haft sönder urverket nÀr han skulle rucka klockan? Eller kan det vara sÄ som han sÀger att det bara Àr dags för en service och att Skx urverket kan sluta fungera pÄ detta sÀttet efter ca 4 Ärs anvÀndning? Det kÀnns lite trist om sÄ Àr fallet, men jag vet inte riktigt vad jag kan göra Ät det. Det hade varit lÀttare att acceptera om klockan bara dog nÀr jag hade den pÄ mig...
 

Flipper2

Rolex
Hello there alla Seikoner!
Fick denna Prospex Save the Ocean i födelsedagspresent för nÄgra mÄnader sen och undrar hur ofta ska man serva den och vad kostar kallaset?
Som inbiten G-Shocker sÄ anvÀnder jag min Seiko bara nÄgra gÄnger per mÄnad

0BEC1C8C-7942-4870-9ABC-F67B15B339F6.jpeg
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Hello there alla Seikoner!
Fick denna Prospex Save the Ocean i födelsedagspresent för nÄgra mÄnader sen och undrar hur ofta ska man serva den och vad kostar kallaset?
Som inbiten G-Shocker sÄ anvÀnder jag min Seiko bara nÄgra gÄnger per mÄnad

0BEC1C8C-7942-4870-9ABC-F67B15B339F6.jpeg
Jag tror inte att du behöver fundera pÄ nÄgon service de nÀrmaste Ären. MÄnga gÄr bÄde 20 och 30 Är utan service och anvÀnder man den inte varje dag sÄ minskar ju risken att nÄgot ska hÀnda. Jag har för mig att Seiko rekommenderar ett serviceintervall pÄ 10 Är pÄ dessa, men ska lÄta det vara osvuret.

Jag sjÀlv servar bara en klocka om den uppvisar problem, dvs att gÄngavvikelsen blir för stor, gÄngreserven för kort eller nÄt annat problem uppstÄr.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Fick hem den hĂ€r 6109-8009 igĂ„r. Trodde först quick set för datumet inte fungerade, men mĂ€rkte att man skulle trycka in kronan för att Ă€ndra dag och datum, vilket var nytt för mig. Har bara ett fĂ„tal Seikos (vintage), men dĂ„ Ă€ndrar man som "vanligt" genom att skruva pĂ„ kronan. Är det bara vissa verk som har den hĂ€r push-varianten?
IMG_20211002_195627.jpg
 
Topp