• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

PÄ tal om limiterade utgÄvor.
Jag skulle gÀrna ha en gul Sumo(SBDC017) men dom Àr ju larvigt svÄra att hitta, och dessutom högt prissatta, vilket iofs inte Àr sÄ konstigt nÀr man knappt hittar nÄgon till salu. :)

LÄnad bild
1AYgb5.JPG

Den gröna(SBDC019) finns pÄ ebay ganska ofta och ligger vÀl kring 10k men den gillas inte av mig. :)
LÄnad bil
2012_03_19_234214_2_Dqnnphqr.jpg
Du skulle köpt en dÄ. Idag betydligt dyrare.
jag har en 😅

Bilagor

• 47F91ACF-78C0-4B2E-87A4-3591C0A407A5.jpeg
    47F91ACF-78C0-4B2E-87A4-3591C0A407A5.jpeg
    121.8 KB · Visningar: 15
En sÄn hÀr hade min pappa nÀr jag vÀxte upp, den gjorde han sig av med för 10 Är sen. Men sÄ för nÄgon vecka sen köpte han sig en igen:
2B1B0CC2-7D4E-41B5-9C0C-395087A1A0D4.jpeg

Han pÄstÄr att spÀnnet inte ser ut som pÄ hans förra (som han köpte ny).
9ED717BE-7ADD-4E93-A203-32EF746CAE44.jpeg

Jag har ingen lycka vid internetsök - nÄgon som kan sÀga om spÀnnet hör till klockan?

En sÄn hÀr hade min pappa nÀr jag vÀxte upp, den gjorde han sig av med för 10 Är sen. Men sÄ för nÄgon vecka sen köpte han sig en igen:
Han pÄstÄr att spÀnnet inte ser ut som pÄ hans förra (som han köpte ny).
Jag har ingen lycka vid internetsök - nÄgon som kan sÀga om spÀnnet hör till klockan?

Ett sÄnt dÀr spÀnne sitter pÄ min första Seiko, den som var nummer 1 i Seikolendern och som Äterfinns pÄ bilden nedan. Tror inte att den anvÀndes till din pappas klocka utan att det Àr nÄgot som har monterats pÄ efterÄt. Seiko Àr bÀttre pÄ att göra modelanpassade spÀnnen Àn vad det dÀr ser ut som. Det finns inget referensnummer pÄ klockan, eller?

c1a8bb83-f865-49b9-8d82-f53f0dc9d36c-jpeg.1880096

Ett sÄnt dÀr spÀnne sitter pÄ min första Seiko, den som var nummer 1 i Seikolendern och som Äterfinns pÄ bilden nedan. Tror inte att den anvÀndes till din pappas klocka utan att det Àr nÄgot som har monterats pÄ efterÄt. Seiko Àr bÀttre pÄ att göra modelanpassade spÀnnen Àn vad det dÀr ser ut som. Det finns inget referensnummer pÄ klockan, eller?

c1a8bb83-f865-49b9-8d82-f53f0dc9d36c-jpeg.1880096
NÀ precis, skulle tippa att spÀnnet och din klocka Àr nyare. Pappa köpte klockan (första gÄngen) nÄgon gÄng 80-85. Tog ett tag för honom att hitta den, synd pÄ spÀnnet men det kanske dyker upp ett tidsenligt sÄ smÄningom om.
59B7B662-CD82-498E-A4F7-59CD27E8F21D.jpeg

Jag hittade en liknande pÄ Chrono 24, som faktiskt har det dÀr spÀnnet men en annan lÀnk. Det kÀnns ocksÄ som att det Àr ett glapp pÄ din klocka mellan lÀnken och spÀnnet som inte borde vara dÀr. Eller sÄ har det tÀnjt ut sig genom Ären. Hittade ocksÄ nedanstÄende bild. SÄ sÄg kanske lÀnken ut i original och dÄ Àr det ju samma som din.

F59339F8-C53F-4D00-8DF6-4A425E5EBE24.jpeg

Senast Àndrad:
Jag hittade en liknande pÄ Chrono 24, som faktiskt har det dÀr spÀnnet men en annan lÀnk. Det kÀnns ocksÄ som att det Àr ett glapp pÄ din klocka mellan lÀnken och spÀnnet som inte borde vara dÀr. Eller sÄ har det tÀnjt ut sig genom Ären. Hittade ocksÄ nedanstÄende bild. SÄ sÄg kanske lÀnken ut i original och dÄ Àr det ju samma som din.

F59339F8-C53F-4D00-8DF6-4A425E5EBE24.jpeg
Jo, tror att lÀnken Àr i original med tanke pÄ pÄ hur TT gÄr igen i boetten.
567CAC31-2295-4262-BB4F-886FDF5A1F89.jpeg

Tycker inte spĂ€nnet skĂ€r sig alltför mycket mot resten av klockan sĂ„ den fĂ„r vara. Tack för efterforskningâ˜ș

Hej, var förbi min klockhandlare idag och fick se alla nyslÀpp som seiko kommer att leverera 2022, samt bokade en limiterad utgÄva.
DÄ slog det mig att nÀr pÄ Äret brukar seiko visa upp sina nya klockor och har ni andra fÄtt möjligheten att boka era klockor Ànnu?

Och har ni nÄgra favoriter som ni gÀrna skulle vilja lÀgga vantarna pÄ?

Gav bort min Alpinist till frugan efter att hon blivit förtjust i den. Men efter att jag mÀrkt att hon förvarat den i sin lÄda i badrummet som om det vore ett armband frÄn HM för 30 kr (nertryckt i ett smutsigt plastglas tillsammans med anvÀnda tandpetare) tog jag tillbaka den; perfekt julklapp till mig sjÀlv.
20211227_094100.jpg

Hej Seikopaths🙂

Min nyinköpta Speedtimer SSC813 har tyvÀrr inte klickat med mig som jag hoppats. TÀnkte dÀrför ge er första tjing pÄ den innan sÀlj.

Bara buren nÄgra dagar och en lÀnk borttagen. Sprillans i skick.
TÀnkte sÀlja den för 5K hÀr.
PM för mer info och bilder✌

Edit: SÅLD

Senast Àndrad:
Förundras över prisutvecklingen dÀr Seiko gÄr mer och mer mot mellan premium klass.
Segmentet 10-30k har mÄnga konkurrenter medans segmentet Seiko lÄg i var dom helt ohotad.
Även att en SKX kostar mer begagnad Ă€n en Turtle, och en svart Samurai kostar hĂ€lfen mot en SKX Ă€r för mig helt otroligt.
Man kanske vÀnjer man sig men för mig kÀnns det som igÄr Skx kostade 900:- ny och en begagnad MM300 kostade 6k begagnad.

Hittade iallafall en vÄg Samurai vilket gjorde mig lycklig.

20211228_152509.jpg

Senast Àndrad:
Har en klocka med ett 6r35 urverk som gÄr lÄngsamt, klockan Àr ny. Finns det utrymme för att klockan ska bÀttra sig med tiden eller bör man fÄ den reglerad med det samma? Vart vÀnder man sig i sverige? Klockan Àr under garanti men inte köpt i sverige.

det hÀr rekommenderar seiko pÄ deras hemsida:

What should I do for better accuracy?

To improve the accuracy of a mechanical watch, it is recommended that you wind up the mainspring every day, at a fixed time, even if the watch is a self-winding type.

Wind up your watch before you wear it

It is important that sufficient energy is supplied to each movement by the mainspring of the watch. The accuracy of a mechanical watch will be more stable if it is wound up sufficiently. If the spring unwinds causing the energy level to drop, the parts controlling accuracy become easily affected by environmental factors.

Wind the mainspring up fully to stabilize accuracy

If the watch is used without being fully wound up, a gain or loss of time may result. To avoid this, it is recommended
that you wear the watch daily for more than 8 hours.

HjÀlper detta i praktiken?

Senast Àndrad:
Min SARB med 6R15 gÄr riktigt uselt numera, bara knappa 3 Är efter inköpet (dÄ var den ny)
Efter att jag stÀllde den och stoppade in den i min klockwinder, sÄ tappade den typ 30 min pÄ nÄgra veckor.. Gillar den, men tÀnker nog inte serva den, kanske hade varit coolt att hitta ett nytt urverk och stoppa in dock. NÄgon som har erfarenhet av att hitta dessa urverk att köpa?

Min SARB med 6R15 gÄr riktigt uselt numera, bara knappa 3 Är efter inköpet (dÄ var den ny)
Efter att jag stÀllde den och stoppade in den i min klockwinder, sÄ tappade den typ 30 min pÄ nÄgra veckor.. Gillar den, men tÀnker nog inte serva den, kanske hade varit coolt att hitta ett nytt urverk och stoppa in dock. NÄgon som har erfarenhet av att hitta dessa urverk att köpa?
Min gick för lĂ„ngsamt. LĂ€mnade in den pĂ„ en vanlig ruckning vilket gick utmĂ€rkt och kostade inte mĂ„nga hundralappar. Din klocka kan Ă€ven ha blivit magnetiserad och det Ă€r billigare att fixa Ă€n nytt urverk. Serva tĂ€nker jag inte heller göra med min nĂ€r den ger upp, dĂ„ Ă€r det nytt urverk som gĂ€ller. Men den dagen, den sorgen 😅

Har en klocka med ett 6r35 urverk som gÄr lÄngsamt, klockan Àr ny. Finns det utrymme för att klockan ska bÀttra sig med tiden eller bör man fÄ den reglerad med det samma? Vart vÀnder man sig i sverige? Klockan Àr under garanti men inte köpt i sverige.

To improve the accuracy of a mechanical watch, it is recommended that you wind up the mainspring every day, at a fixed time, even if the watch is a self-winding type.

It is important that sufficient energy is supplied to each movement by the mainspring of the watch. The accuracy of a mechanical watch will be more stable if it is wound up sufficiently. If the spring unwinds causing the energy level to drop, the parts controlling accuracy become easily affected by environmental factors.

If the watch is used without being fully wound up, a gain or loss of time may result. To avoid this, it is recommended

Ge det nÄgra veckor Ä de hur det utvecklar sig. Seikohandlare bekrÀftade för mig att lite inkörning kan behövas innan den gÄr riktigt som den ska. Uppgav att det inte var nÄn större idé att rucka en för ny klocka.

Jag har haft tvÄ klockor med 6R35 verket som gÄtt utanför specs inom 10 mÄnader efter inköp och dÀrför skickats pÄ garantiruckning via ad'n dÀr jag köpt dem. BÄda kom tillbaka med kanonbra tidshÄllning. Jag skulle testa Seikos vÀrldsgaranti pÄ din klocka hos valfri ad som du gillar. Har gjort exakt detta med annat mÀrke (med klocka som inte höll tiden inom specs) efter inköp hos grÄhandlare med lyckat resultat.

Min gick för lĂ„ngsamt. LĂ€mnade in den pĂ„ en vanlig ruckning vilket gick utmĂ€rkt och kostade inte mĂ„nga hundralappar. Din klocka kan Ă€ven ha blivit magnetiserad och det Ă€r billigare att fixa Ă€n nytt urverk. Serva tĂ€nker jag inte heller göra med min nĂ€r den ger upp, dĂ„ Ă€r det nytt urverk som gĂ€ller. Men den dagen, den sorgen 😅
Ahaa bra tips :D Det kan jag tÀnka mig göra absolut om de inte handlar om mÄnga hundralappar(sjÀlvklart beroende pÄ vilken urmakare)

Jag har haft tvÄ klockor med 6R35 verket som gÄtt utanför specs inom 10 mÄnader efter inköp och dÀrför skickats pÄ garantiruckning via ad'n dÀr jag köpt dem. BÄda kom tillbaka med kanonbra tidshÄllning. Jag skulle testa Seikos vÀrldsgaranti pÄ din klocka hos valfri ad som du gillar. Har gjort exakt detta med annat mÀrke (med klocka som inte höll tiden inom specs) efter inköp hos grÄhandlare med lyckat resultat.
Gjorde AD:en jobbet pÄ plats eller skickades klockan till seiko? Hur lÄng tid tog det?

Tillbaka
Topp