• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Hej, Jag har tÀnkt att bestÀlla en klocka ifrÄn watchhubs och funderar pÄ detta med tullavgift och moms, det jag har kommit fram till efter endel sökande i arkiven Àr att tullavgift för armbandsur Àr Max 10kr och momsen ligger pÄ 25% av vÀrdet pÄ klockan.
StÀmmer detta? Om inte, skulle nÄgon vÀnlig skÀl kunna berÀtta vad som gÀller?

Tack pÄ förhand.
Jag bestÀllde en SKX009 frÄn Creationwatches och den levererades med DHL. NÄgra dagar efter att jag hÀmtat ut klockan sÄ fick jag en faktura frÄn DHL pÄ 160,50 kr. Kommer inte ihÄg hur den var specad men dÀr var bl.a. en expeditionsavgift samt moms.
 
Har inte burit min Seiko pÄ 4 mÄnader.
Kanske Àr dags igen?
2014-10-24 10.08.59.jpg
 
Nu Àr det inte lÄngt kvar! SBDX001 Àr skickad frÄn butik och lÀr anlÀnda slutet utav veckan eller början pÄ nÀsta vecka! :eek:

Jag skriver en liten kuriosa i samband med nÀr jag fÄr klockan om varför det blev just Seiko. Hoppas ni ser fram emot lite bilder ;)

ps. nÄgon som kÀnner till bra gummiband som skulle se bra ut till uret? samt om det finns möjlighet för Clasp.
 
Nu Àr det inte lÄngt kvar! SBDX001 Àr skickad frÄn butik och lÀr anlÀnda slutet utav veckan eller början pÄ nÀsta vecka! :eek:

Jag skriver en liten kuriosa i samband med nÀr jag fÄr klockan om varför det blev just Seiko. Hoppas ni ser fram emot lite bilder ;)

ps. nÄgon som kÀnner till bra gummiband som skulle se bra ut till uret? samt om det finns möjlighet för Clasp.

HĂ€rligt!
Jag tycker ett 22mm Seiko straight vent som man skÀr ner till 20mm passar utmÀrkt pÄ Marinemastern. Klockan blir dessutom mer lÀttburen av det extra stödet som det bredare bandet ger.
 
Nu Àr det inte lÄngt kvar! SBDX001 Àr skickad frÄn butik och lÀr anlÀnda slutet utav veckan eller början pÄ nÀsta vecka! :eek:

Jag skriver en liten kuriosa i samband med nÀr jag fÄr klockan om varför det blev just Seiko. Hoppas ni ser fram emot lite bilder ;)

ps. nÄgon som kÀnner till bra gummiband som skulle se bra ut till uret? samt om det finns möjlighet för Clasp.


VarifrÄn bestÀllde du? Har du smala handleder fÄr du gÀrna posta en bild, jag gÄr och velar lite :)
 
Nu Àr det inte lÄngt kvar! SBDX001 Àr skickad frÄn butik och lÀr anlÀnda slutet utav veckan eller början pÄ nÀsta vecka! :eek:

Jag skriver en liten kuriosa i samband med nÀr jag fÄr klockan om varför det blev just Seiko. Hoppas ni ser fram emot lite bilder ;)

ps. nÄgon som kÀnner till bra gummiband som skulle se bra ut till uret? samt om det finns möjlighet för Clasp.
Originalgummit Àr snyggast tycker jag. Koka det till rÀtt form sÄ blir det bekvÀmt.
 
Hej, Jag har tÀnkt att bestÀlla en klocka ifrÄn watchhubs och funderar pÄ detta med tullavgift och moms, det jag har kommit fram till efter endel sökande i arkiven Àr att tullavgift för armbandsur Àr Max 10kr och momsen ligger pÄ 25% av vÀrdet pÄ klockan.
StÀmmer detta? Om inte, skulle nÄgon vÀnlig skÀl kunna berÀtta vad som gÀller?

Tack pÄ förhand.


Hej, bestÀllde nyss en SKX007 frÄn creationwatches med leverans frÄn DHL. Fick efter nÄgon dag en faktura pÄ ca 150 att betala i tull- och expeditionsavgift. Creationwatches hade skrivit att paketets innehÄll var vÀrd 50$ sÄ avgiften baserades vÀl förmodligen pÄ detta. Hoppas detta hjÀlper lite :)
 
Har en Seiko 5 - SNZF17K1 som jag gillar skarpt, har den oftare Àn t ex min Speedmaster Reduced. Det Àr vÀl drömmen om en Submariner som spökar :)

IMG_0025.JPG
 
Hej, bestÀllde nyss en SKX007 frÄn creationwatches med leverans frÄn DHL. Fick efter nÄgon dag en faktura pÄ ca 150 att betala i tull- och expeditionsavgift. Creationwatches hade skrivit att paketets innehÄll var vÀrd 50$ sÄ avgiften baserades vÀl förmodligen pÄ detta. Hoppas detta hjÀlper lite :)


SÄg först detta inlÀgget nu. Posta gÀrna nÀr du fÄr din :)
 
SÄg först detta inlÀgget nu. Posta gÀrna nÀr du fÄr din :)


Oj, var lite otydlig dÀr. Har redan fÄtt klockan och nÄgon dag efter det att klockan kommit sÄ fick jag fakturan frÄn DHL. Som creationwatches skriver sÄ Àr det ingen frakt och DHL skötte det fint pÄ ca 2-3 dagar frÄn Singapore(eller vartifrÄn det nu var). Det enda som tillkom var som sagt tull- och expeditionsavgift (frÄn DHL). LÄter det vara osagt om man kan ha tur och klara sig undan detta. :)
 
Oj, var lite otydlig dÀr. Har redan fÄtt klockan och nÄgon dag efter det att klockan kommit sÄ fick jag fakturan frÄn DHL. Som creationwatches skriver sÄ Àr det ingen frakt och DHL skötte det fint pÄ ca 2-3 dagar frÄn Singapore(eller vartifrÄn det nu var). Det enda som tillkom var som sagt tull- och expeditionsavgift (frÄn DHL). LÄter det vara osagt om man kan ha tur och klara sig undan detta. :)
DHLs hanteringsavgift vid grÀnsen kommer man aldrig förbi. De löser paketet direkt för stt det ska gÄ snabbt ich skickar dÀrefter en faktura med minst expeditionsavgiften, det tillkommer Àven moms+eventuell tull pÄ det belopp som stÄr pÄ paketet.
 
KÀnns jÀkligt konstigt att inte Àga nÄgon GS. Första gÄngen pÄ flera Är. :bored:
 
Jag förstÄr dig, och med ett citat frÄn Chrisse:

Det Àr nÄtt med GS jag inte kan sÀtta fingret pÄ riktigt.

Vilket nog kan fÄ mer Àn en pÄ forumet att spilla kaffet/mjölken/ölet/vinet what ever över sig, men det Àr rÀtt.

//Bosse
 
Jag förstÄr dig, och med ett citat frÄn Chrisse:

Det Àr nÄtt med GS jag inte kan sÀtta fingret pÄ riktigt.

Vilket nog kan fÄ mer Àn en pÄ forumet att spilla kaffet/mjölken/ölet/vinet what ever över sig, men det Àr rÀtt.

//Bosse
Har ju sagt det en miljard gÄnger, men det finns inget som slÄr GS pÄ detaljnivÄ, sÄ Àr det bara.
 





Fick hem en doldis idag, via seikoprofil pÄ forumet.

Seiko sdgz013. Sannolikt i Brightzlinjen.

SlÀpptes i 500 ex efter Basel 2014. För att det var nÄgon form av jubileum. Den pÄminner ju lite om deras 6138-8020, som Àr snygg.

Stulen bild
Seiko-6138-8020_9.jpg



Det festliga med den aktuella chronon jag köpt Àr mycket.

Den Àr i titan, som Àr diashield-behandlat för hÄrdare yta och dessutom polerad etc sÄ det ser ut som stÄl. Snyggt med.
Den vÀger trots det inte barnsligt lite, utan blir snarare bara lÀtt och bekvÀm.
Trots att den kanske Àr antytt hög. Ska man beskriva den Àr den ungefÀr som en Speedmaster men lite tjockare.
42 x 14,9 mm.

Stulen bild igen

K-Watch%2BSDGZ013%2B2014%2B11%2B002.jpg



Urverket har seiko döpt till 8r48, och Àr en ny variant av 8r28 som har hÀngt med lÀngre. Det finns inte mycket info om detta urverk, utom en detalj.

Stulen text


Ticking away is the 8R48, an automatic column wheel chronograph with not one, but three vertical clutches. This means that each chronograph hand is driven by its own vertical clutch, and not just the seconds hand as is often the case. The result is that all chronograph hands move with a continuous sweep. It is something totally unique to Seiko,


Stulen bild


5d718a6c4ed9237ddd5c65b67a95568d.jpg



Inte sÄ snyggt urverk. Men 34 rubiner Àr tufft.
Det var faktiskt kul att se chronominutvisaren röra sig sakta, pÄ mina bilder ovan kan ni se att den flyttar lite pÄ sig mjukt och fint medan sekunden Äker runt.

Ett rykte pÄ nÀtet gjorde gÀllande att detta urverk Àr basen för nÀsta/kommande mekaniska GS-chrono. Fast dÄ förstÄs bÀttre reglerat och putsat..

Tavlan Àr genomarbetad och snygg. De tvÄ chronotavlorna Àr de svarta. För övrigt Àr den borstat silvrig.

38fea540f635b538e78308302c323968.jpg



Jag tycker den Àr skitsnygg med assymetrin och interna tachyringen.

se-sdgz013-002.jpg



Boettdesignen har vi sett förr. Typiskt Seiko.

Stulna bilder igen:

se-sdgz013-003.jpg



Den kom i en lite större box, med extrarem, I cordovan. Schysst.

se-sdgz013-008.jpg



Lite balla citat som Google översatt frÄn japanska

To dial a three dimensional unique mechanical's strong season lay out the needle.



BegrĂ€nsad upplaga för att fira att bli frĂ„n Seiko till födseln för första gĂ„ngen inhemska kronograf klocka i '50 ■. Bland dem sĂ€ljs via 60-sent 70-tal, kallas det "panda Chrono" frĂ„n fĂ€rgring har blivit sĂ€rskilt fĂ€rga bilden av en populĂ€r hade modell. En liten silverfĂ€rgad urtavla som tuggade den gula, sub-ratten med ett steg ned tredimensionell kĂ€nsla nostalgisk atmosfĂ€r. Medan antydde vid den tiden pĂ„ smak i sportig svart nĂ„l och överdimensionerade tryckknappar som Ă€r vanliga i andra ocksĂ„ gamla Seiko, till exempel andningen att anta en fĂ€rsk Brights designar arbetat Ă€r unik kant, och goda gamla och nya Men det Ă€r klart i en elegant en som var fusion

Sambon gillar den ocksÄ!
 
Tillbaka
Topp