• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hur snygga kronografer Seiko Àn levererar kan jag inte komma över hur dom placerat datum fönstret...
IMG_0577_2.jpeg

Hur Àr det möjligt att inte centrera fönstret? Samma elÀnde pÄ Speedtimer modellerna :bag:
Va nÄgot jag inte gillade heller innan men pÄ min spb383 tÀnker jag faktiskt inte pÄ det nÀr den Àr pÄ handleden.
Dock ingen chronograph.
IMG_0552.jpeg

Jag vet inte... Serienumret Ă€r inte orimligt, de Ă€r 6-7 siffror, men det verkar svĂ„rt att hitta nĂ„gon info om 0B60 ö.h.t., och som du sĂ€ger, "gold" pĂ„ tavlan ser udda ut. "Quartz" kan det stĂ„ ibland, men "gold"? "Sapphire Crystal 18KT" pĂ„ baksidan ser ocksĂ„ lite konstigt ut. Det kan vara en vĂ€ldigt ovanlig modell, eller fake... men jag skulle vara avvaktande skeptisk... (Skulle vara intressant att veta vad den vĂ€ger förresten. Är det verkligen 18k guld sĂ„ mĂ€rks det pĂ„ vikten.)
Aldrig sett en sÄdan men Seiko har ju gjort massor av olika modeller och dom kan heta olika saker pÄ olika marknader ibland.
NÄgot som ofta avslöjat fejk Àr att serienumret och annan mÀrkning Àr gjort pÄ samma sÀtt / maskin men hÀr Àr det olika.
Serienummer Àr ofta lÄga pÄ Seikos huldare eftersom dom inte Àr stora pÄ sÄna.
Kan tÀnka mig att det Àr en modell gjord för att anvÀndas som förtjÀnstklocka med mycket utrymme för gravyr.
Ser ju faktiskt ut som det Àr guld och inte tunn plÀtering dessutom.

Hur snygga kronografer Seiko Àn levererar kan jag inte komma över hur dom placerat datum fönstret...
IMG_0577_2.jpeg

Hur Àr det möjligt att inte centrera fönstret? Samma elÀnde pÄ Speedtimer modellerna :bag:
Det Àr vÀl en balansgÄng. Datumet Àr ju bra placerat i förhÄllande till subdialsen. En mindre tavla hade nog löst problemet.

Det Àr vÀl en balansgÄng. Datumet Àr ju bra placerat i förhÄllande till subdialsen. En mindre tavla hade nog löst problemet.
Njae, jag tycker nog att det mesta har hamnat lite skevt
seiko.jpeg

Datumfönstret mÄ ligga hyfsat centrerat mellan smÄtavlorna, men absolut inte mot index. Och det Àr ju index fönstret ligger mellan... Sedan blir grad-vinkeln ocksÄ annorlunda mellan indexen och fönstret. Att placera datumfönstret centrerat mellan index och med en grad som stÀmmer mot index skulle trolla bort det hela.
SSC817P1_1s.jpg
PÄ Speedtimern Àr det tack vare kontrasterna med fÀrgerna Ànnu tydligare. Datumringen Àr ju rund och följer tavlans yttre rundning, typsnittet man trycker pÄ ringen kan lutas i vilken vinkel man vill. Det finns kort sagt alla möjligheter att göra hÄlet bÄde centrerat och i en grad/vinkel som slÄr med index och lÄta datum typsnittet passa in. Men det har Seiko inte bemödat sig att göra. Helt ok för de flesta, men inte för mitt grafiska öga, och absolut inte för de priser som klockorna har, enligt mig :)
IMG_0577_2seikotest.jpeg

hÀr har jag försökt visa hur centreringen inte stÀmmer mellan bÄde tavlor och index...

Senast Àndrad:
Njae, jag tycker nog att det mesta har hamnat lite skevt
seiko.jpeg

Datumfönstret mÄ ligga hyfsat centrerat mellan smÄtavlorna, men absolut inte mot index. Och det Àr ju index fönstret ligger mellan... Sedan blir grad-vinkeln ocksÄ annorlunda mellan indexen och fönstret. Att placera datumfönstret centrerat mellan index och med en grad som stÀmmer mot index skulle trolla bort det hela.
SSC817P1_1s.jpg
PÄ Speedtimern Àr det tack vare kontrasterna med fÀrgerna Ànnu tydligare. Datumringen Àr ju rund och följer tavlans yttre rundning, typsnittet man trycker pÄ ringen kan lutas i vilken vinkel man vill. Det finns kort sagt alla möjligheter att göra hÄlet bÄde centrerat och i en grad/vinkel som slÄr med index och lÄta datum typsnittet passa in. Men det har Seiko inte bemödat sig att göra. Helt ok för de flesta, men inte för mitt grafiska öga, och absolut inte för de priser som klockorna har, enligt mig :)
IMG_0577_2seikotest.jpeg

hÀr har jag försökt visa hur centreringen inte stÀmmer mellan bÄde tavlor och index...
Knöligt med snedstÀllda datum i största allmÀnhet, speciellt kronografer. Mycket som ska lira för att fÄ en harmonisk tavla.

Knöligt med snedstÀllda datum i största allmÀnhet, speciellt kronografer. Mycket som ska lira för att fÄ en harmonisk tavla.
Jag ber om ursĂ€kt för lite off topic i trĂ„den, men jag kom att tĂ€nka pĂ„ ett exempel dĂ€r man varit noggrann med centreringen men sedan tagit ett nĂ„got udda designval

IMG_0120.jpeg

jag tÀnker dÄ nÀrmast pÄ hur datumfönstret blivit placerat utÄt istÀllet. Bara ett bevis pÄ att Àven riktiga premiumtillverkare kan misslyckas med designen men ÀndÄ sÀlja bra

Jag ber om ursĂ€kt för lite off topic i trĂ„den, men jag kom att tĂ€nka pĂ„ ett exempel dĂ€r man varit noggrann med centreringen men sedan tagit ett nĂ„got udda designval

IMG_0120.jpeg

jag tÀnker dÄ nÀrmast pÄ hur datumfönstret blivit placerat utÄt istÀllet. Bara ett bevis pÄ att Àven riktiga premiumtillverkare kan misslyckas med designen men ÀndÄ sÀlja bra
I det fallet sÄ misstÀnker jag att urverket har utvecklats specifikt för den klockan. Blir ju klart körigare nÀr man sitter pÄ standardverk som ska funka med olika tavellayouter

Var inne och klÀmde pÄ nya jubileums Landmastern, Seiko Prospex Landmaster 30th Anniversary SLA071, idag pÄ FÀltöversten.

LÀcker tavla och ett par snÀpp upp i kvalitet jÀmfört med min SBDW005 frÄn 2009.
Givetvis lite skillnad i pris;
SBDW005 kostade 130.000 yen (9.700 sek i dagens kurs)
SLA071 kostar 35.000 sek

Saknar dock GMT och tycker nog att bezel Àr lite vÀl stor i förhÄllande till tavlan.
Fantastisk finish och bra passform pÄ min 15,5cm handled, mycket pga luggarna som har bra lutning och greppar bra.

Vad sÀger ni om denna nya Landmaster? HISS eller DISS?

IMG_0278.jpeg

Bifogar en bild pĂ„ ”gamlingen”

IMG_0211.jpeg

NĂ„gon hĂ€r som vet var jag kan hitta ”slim eller om de kallas skinny fatbars” 22mm?
Tror Ànden pÄ bandstiftet ska vara 1,1 mm men mittendelen 1,8 jfr de tjockare bandstiften original.
Hittar men dÄ enbart utomlands och frakten blir hÀftig för den lilla kostnaden för bandstiften.
Eller om nÄgon hÀr sitter pÄ ett gÀng som jag kan köpa ett par av.

Tror det Ă€r dessa jag söker

Senast Àndrad:
NĂ„gon hĂ€r som vet var jag kan hitta ”slim eller om de kallas skinny fatbars” 22mm?
Tror Ànden pÄ bandstiftet ska vara 1,1 mm men mittendelen 1,8 jfr de tjockare bandstiften original.
Hittar men dÄ enbart utomlands och frakten blir hÀftig för den lilla kostnaden för bandstiften.
Eller om nÄgon hÀr sitter pÄ ett gÀng som jag kan köpa ett par av.

Tror det Ă€r dessa jag söker

@Feskarn har 😊

Tillbaka
Topp