• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Jag sitter inte i sÀljledet men tex justeras priser Ärligen efter en mer rimlig kurva Àn vissa Swiss-mades.

Jag TROR att Seiko inte ser sina produkter som lyxkonsumtion utan mer som consumables.
SEIKO gör völ ingen som helst prisjustering nÀr de vÀl slÀppt en modell? Priset (RRP i yen) ligger fast tills en ny version slÀpps som dÄ hoppar upp i pris.

SEIKO Ă€r extremt kostnadsmedvetna, de försöker skapa ett sĂ„ lĂ„gt kundpris som möjligt. De har nĂ€mnt detta vid flera pressreleaser och det Ă€r Ă€ven anledningen till att en dyrare SEIKO alltid leder till bĂ€ttre kvalitet. Ta SBCM023 som ett lysande exempel. En kanonklocka som ansĂ„gs underprisad. TROR den kostade i runda slĂ€ngar 2500kr. Över en natt dubblades priserna nĂ€r SEIKO meddelade att de lagt ner produktionen av modellen. Detsamma gĂ€ller SPORK och andra billiga modeller.

Begpriserna pÄ GS har lÀnge varit lÄga, bÄde pÄ nya och vintagemodeller, men det hÄller pÄ att förÀndras globalt. Nu för tiden kan man nÀstan lika gÀrna köpa en ny GS som en begagnad. Priserna skiljer inte sÄ mycket, i alla fall inte om man jÀmför nypris med begpris pÄ respektive marknad.
 
Man kan skriva mycket eller lite i denna frÄga, men en ting som Àr sÀkert Àr att inget hÀr handler om gott eller ont. En basal skillnad Àr Àger strukturen, FrÄnsett Rolex sÄ hÀnger övriga Schweiziska varumÀrken ihop i 2 koncerner med mÄnads bokslut, avkastnings krav mm. mm. mm. Seiko Àr fortfarande privat Àgd och styrd vilket lÀmnar utrymme för ett annat och mer lÄngsiktigt tÀnk vilket harmoniera bra med "österlÀndsk" kultur.

Med detta sagt sÄ Àr Seiko ingen vÀlgörenhets organisation, man vill tjÀna pengar och att dom Àr kvar pÄ marknaden betyder att dom gör det.

Att Seiko Àr billigt pga. nÀthandel hÄller jag inte med om, GS till "butikspris" i Sverige kan Schweizarna inte komma i nÀrheten av,(In-house, handarbete, top finish) att det sÄ gÄr att fÄ Seiko billigare om man vill jobba och ta risken med import det Àr en annan sak.

Och angÄende frÄgan (tidigare i trÄden) om lönelÀge i Japan, sÄ Àr Japan idag vara sig ett lÄgkostnads land eller lÄglöneland.

//Bosse


Seiko Àr börshandlat. Prisgapet minskar ordentligt om man gör jÀmförelsen utifrÄn samma premisser. Tex. hade skx dykaren som det handlade om hÀr inte varit sÄ löjligt billig om den inte bestÀlldes online utan hade förmodligen hamnat som en Certina ungefÀr. Det jag vÀnde mig mot var att de skulle göra nÄgon form av vÀlgörenhetsvÀrdering i stÀllet för att tjÀna sÄ mycket pengar som möjligt.
 
Seiko Àr börshandlat. Prisgapet minskar ordentligt om man gör jÀmförelsen utifrÄn samma premisser. Tex. hade skx dykaren som det handlade om hÀr inte varit sÄ löjligt billig om den inte bestÀlldes online utan hade förmodligen hamnat som en Certina ungefÀr. Det jag vÀnde mig mot var att de skulle göra nÄgon form av vÀlgörenhetsvÀrdering i stÀllet för att tjÀna sÄ mycket pengar som möjligt.


Japp börs noterat 1949, och? vem har majoriteten?
Och ja Seiko vill tjÀna pengar och gör det, sÄ nu Àr frÄgan hur? NÀr dom sÀljar "löjligt billigt" (citat)
Jag förstÄr inte resonemanget.
//Bosse
 
Seiko Àr börshandlat. Prisgapet minskar ordentligt om man gör jÀmförelsen utifrÄn samma premisser. Tex. hade skx dykaren som det handlade om hÀr inte varit sÄ löjligt billig om den inte bestÀlldes online utan hade förmodligen hamnat som en Certina ungefÀr. Det jag vÀnde mig mot var att de skulle göra nÄgon form av vÀlgörenhetsvÀrdering i stÀllet för att tjÀna sÄ mycket pengar som möjligt.


Jag kan bestÀlla en SKX007 frÄn Tyskland för under 200 euro. Vart hittar du en automatisk Certina för samma pengar?
 
Molle med flera:
Är byte till Yobokies safirglas med AR pĂ„ en tonfisk en uppgradering eller en nedgradering? Har ett liggandes.
 
Ingen dÄlig vecka... En fin 6105 en sbdx001 samt en sbbn019 (white dolphin) in!
image.jpg
image.jpg

Delfinen har jag inte fÄtt Ànnu, sÄ den fÄr ni googla :)
 
Minns att du sagt det tidigare, men har du testat Yobokies safirglas till dessa? Hittar inga bra reflektioner pÄ nÀtet.
Jag har ett liggande nÀmligen. Kostar 500kr att byta (tÀnker inte testa igen pga loc tite frÄn helvetet). Kunde vara kul att testa tÀnker jag.
 
Minns att du sagt det tidigare, men har du testat Yobokies safirglas till dessa? Hittar inga bra reflektioner pÄ nÀtet.
Jag har ett liggande nÀmligen. Kostar 500kr att byta (tÀnker inte testa igen pga loc tite frÄn helvetet). Kunde vara kul att testa tÀnker jag.
Har inte testat, men gillar originalet och ser ingen anledning att byta.
 
Tillbaka
Topp