• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

20220619_161359.jpg

Den Àr riktigt bra.
Lysande!

Det hÀnder inte sÄ fort för mig, men nu har jag ocksÄ fÄtt mig ett sailcloth frÄn @Royal Straps . Jag har ocksÄ format det lite med hjÀlp av varmt vatten. Den korta modellen kÀnns pÄ grÀnsen med min handled pÄ 17 cm. Jag anvÀnder tredje hÄlet, de tvÄ sista kÀnns knappt anvÀndbara om man ska fÄ in bandet i hÄllaren. Funderar pÄ att ta bort den andra hÄllaren helt.

Det kÀnns dock bra pÄ armen, jag tycker det kÀnns bÀttre Àn original gummi. Jag Àr Àven nöjd med svart med grÄ söm till den hÀr klockan. Det kÀnns egentligen lite smalt till klockan, men tillverkarna av band kan ju inte hjÀlpa att Seiko bara har 19 mm mellan bandhornen pÄ den hÀr modellen (SLA039).

IMG_6050.jpeg

IMG_6042.jpeg

IMG_6044.jpeg

De hÀr bandstiften som man inte behöver verktyg för var ju smidiga att montera, men det kÀnns inte helt bra att de var sÄ smala. NÀr jag tog av gummit sÄ sÄg jag att det har ovanligt tjocka bandstift. Jag monterade det nya armbandet med de som sitter i, men funderar pÄ att byta. Det kanske inte har nÄgon praktisk betydelse, med med klockan av sÄ gÄr det att kÀnna att det glappar dÀr. Tog en bild för att försöka visa skillnaden.

IMG_6028.jpeg

Tar en bild till pÄ klocka med armband ocksÄ.

IMG_6048.jpeg

För ett par mÄnader sen skrev jag att jag funderade pÄ att ta bort den ena hÄllaren för bandet, eftersom den inte har nÄgon funktion med ett kort band pÄ min handled. Eftersom den flyttbara hÄllaren sticker ut pÄ insidan sÄ tyckte jag Àven att den klÀmde pÄ armen. Det blev betydligt bÀttre utan den. Den fasta Àr insydd i bandet, sÄ den kÀnns inte pÄ samma sÀtt. DÄ klockan Àr rÀtt tung sÄ mÄste bandet sitta nÄgorlunda hÄrt pÄ armen, annars sÄ vrider den sig.

Tidigare i trÄden fick jag Àven tips om bandstift frÄn Watchwear, dÄ de som sitter i bandet har sÄ smala spetsar. Tittade pÄ de, men de finns inte för 19 mm mellan bandhornen. Jag vet inte om det funkar att klÀmma ihop 20 mm sÄ man fÄr dit de. Har sett att det finns original Seiko med 2,5 mm spets pÄ t.ex. eBay. Ska höra med Mollstedts Ur i Karlstad istÀllet om de har nÄgra.

tempImageyoG6Sl.png

tempImage8imCCe.png

tempImageT7h0kE.png

För ett par mÄnader sen skrev jag att jag funderade pÄ att ta bort den ena hÄllaren för bandet, eftersom den inte har nÄgon funktion med ett kort band pÄ min handled. Eftersom den flyttbara hÄllaren sticker ut pÄ insidan sÄ tyckte jag Àven att den klÀmde pÄ armen. Det blev betydligt bÀttre utan den. Den fasta Àr insydd i bandet, sÄ den kÀnns inte pÄ samma sÀtt. DÄ klockan Àr rÀtt tung sÄ mÄste bandet sitta nÄgorlunda hÄrt pÄ armen, annars sÄ vrider den sig.

Tidigare i trÄden fick jag Àven tips om bandstift frÄn Watchwear, dÄ de som sitter i bandet har sÄ smala spetsar. Tittade pÄ de, men de finns inte för 19 mm mellan bandhornen. Jag vet inte om det funkar att klÀmma ihop 20 mm sÄ man fÄr dit de. Har sett att det finns original Seiko med 2,5 mm spets pÄ t.ex. eBay. Ska höra med Mollstedts Ur i Karlstad istÀllet om de har nÄgra.

tempImageyoG6Sl.png

tempImage8imCCe.png

tempImageT7h0kE.png
Ofta funkar det fint att istÀllet gÄ ner en storlek.
NÀra ett krav för att montera vissa lÀnkar med presspassning.

Tillbaka
Topp