• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Lite intressant info jag fÄngade upp i Seiko gruppen pÄ Facebook angÄende den nya SBDX017 (Bra grupp btw, mycket ögongodis dÀr).

Seiko Divers
There are 2 abbreviations in spec sheet,
SSHC - Hard Coated Stainless Steel
HICDC (Diashield) - the surface processing technology developed by SEIKO to keep the watch scratch-resistant and shiny.
As you may know, Diashield was used on Titanium for Samurai, Shogun, etc. in the past. Diashield is also used on stainless steel for SBDX012 and SBDC027 earlier this year.

Tolkar detta som att boett samt armband har en belÀggning som skyddar mot repor, likt DIASHIELD, men för SS. HÀftigt!
Signerad krona ocksÄ ;)

Lite intressant info jag fÄngade upp i Seiko gruppen pÄ Facebook angÄende den nya SBDX017 (Bra grupp btw, mycket ögongodis dÀr).

Seiko Divers
There are 2 abbreviations in spec sheet,
SSHC - Hard Coated Stainless Steel
HICDC (Diashield) - the surface processing technology developed by SEIKO to keep the watch scratch-resistant and shiny.
As you may know, Diashield was used on Titanium for Samurai, Shogun, etc. in the past. Diashield is also used on stainless steel for SBDX012 and SBDC027 earlier this year.

Tolkar detta som att boett samt armband har en belÀggning som skyddar mot repor, likt DIASHIELD, men för SS. HÀftigt!
Signerad krona ocksÄ ;)
Verkar sÄ, ja. Precis som @Bosse sa tidigare ;)
Safirglas bör den ju ha ocksÄ, sÄ nÄgra fÄ, men bra uppdateringar. Hade den blivit 2mm tunnare ocksÄ sÄ hade jag köpt den.

Safirglas bör den ju ha ocksÄ, sÄ nÄgra fÄ, men bra uppdateringar. Hade den blivit 2mm tunnare ocksÄ sÄ hade jag köpt den.

Nix ingen Safir, inte för att jag kan japanska, men om jag jÀmför specifikationen för SBDX012 med 017 sÄ Àr dom i princip lika sÄ...

//Bosse

Och ingen pyjamas idag heller, men vÄgrÀtt kÀnns bra:

P6140759.jpg

//Bosse

Senast Àndrad:
Ah det missade jag, sÄg bara att man sagt att TI spÀnnet kommer ha diashield, inte att SS delarna hade motsvarande behandling. Inte lÀtt med 187 sidors information i trÄden ;)

Ah det missade jag, sÄg bara att man sagt att TI spÀnnet kommer ha diashield, inte att SS delarna hade motsvarande behandling. Inte lÀtt med 187 sidors information i trÄden ;)
Med risk för att ngn skrivit det redan. Signerad krona "x" pÄ sbdx017. Har ingen Äsikt annat Àn att jag hade valt ett "s" om jag fÄtt vÀlja.
23855B02-4467-4C4B-B690-05A976E99752_zpsclobq1dw.jpg

Satt och surfade ebay pÄ morgonkvisten och dök pÄ den hÀr quartzaren som jag tyckte var frÀn sÄ jag var tvungen att klicka hem den.
seiko13.jpg
seiko11.jpg
seiko14.JPG

Köpte Àven gummit ovan frÄn Wjeans sida. Strapboutique för er som missat den. Nu ska jag bara leta upp en SKX399 som den ska fÄ tjÀnstgöra pÄ.
Sketsnygg! Lite VC-vibbar.

Nu sitter den pÄ handleden. NÄgot som förvÄnar mig Àr att lume och bezel samt bezel markeringar upplevs som brunaktiga, ej vita (bezel svart). Jag som börjar bli fÀrgblind, eller skall det vara sÄ?

Ni ser det lÀttast om ni jÀmför tex bezel fÀrg med tavlan, samt index markeringar/lume mot minutmarkeringarna pÄ urtavlan.

Och ni som Àr oroliga över storleken, not to worry. Den bÀrs inte större Àn vanliga 42mm dykare. Sitter lite högre kanske, men inget som stör. Otroligt vacker klocka. Det finns sÄÄÄ mycket som sticker ut, i all sin enkelhet (som man vet inte Àr enkelhet)..

222.jpg

Senast Àndrad:
Nu sitter den pÄ handleden. NÄgot som förvÄnar mig Àr att lume och bezel samt bezel markeringar upplevs som brunaktiga, ej vita (bezel svart). Jag som börjar bli fÀrgblind, eller skall det vara sÄ?

Ni ser det lÀttast om ni jÀmför tex bezel fÀrg med tavlan, samt index markeringar/lume mot minutmarkeringarna pÄ urtavlan.

Tycker att den ser helt normal ut (=som min frÄn 2010):)

Om vi tar ett par frÄgor, sÄ Àr lumen pÄ MM300 cream fÀrgat och lite ojÀmn / skrovlig det sista dÄ den Àr hand applicerat i indexen (!).
Bezel "ringen" (som dÀr Àr skrivet spalt kilometer om pÄ Internet) Àr l i t e speciell, hela mojÀngen Àr gjort i ett stycke SS, pÄ Seiko "sprÄk" SSHC vilket stÄr för Stainless Steel Hard Coating, sÄ siffrorna Àr SS och kan upplevas bruna eller "stÄlgrÄ" och det svarta runt om, Àr nÄgon hÀrdnings process, nackdelen med detta Àr att det inte gÄr att byta "ringen" fördelen Àr att den inte lossar eller annat bjÀfs.

Som sagt i början ser helt "normal ut" hÀr ett "arkiv" bild pÄ min

P1180294.jpg

//Bosse

Tackar. jag har inte nÄgon vidare koll pÄ seiko fronten. Men monstret ( den med 4r36a verket ) Àr en ok klocka?
Vill bara instÀmma i Hr. Y's kommentarer, jag har 2 original Monster och en med 4R36 verket, anvÀnds pÄ sommaren i sand, jord, vatten och (av misstag) badstu inga problem,ok bygg kvalitet och nya verket Àr bra, hÄller tiden ok, hack och manuell uppvridning Àr bekvÀmt och med 45-46 t gÄngtid, super lumen och helt egen design, inte mycket kan bli fel, lÀnken har jag inte anvÀnd kör mest pÄ Nato, torkar snabbt och lÀtt att fÄ rent.
//Bosse

Tillbaka
Topp