• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Köpte precis en blÄ quartz 300m Tuna.

prospex_pic01_2.jpg
Bra koncept!

Blev lite sugen pÄ 8F32, dvs perpetual calendar och ropade hem den hÀr pÄ bukten...

image.jpg

Ska vara en 8f32-0270 men hittar inga referensbilder eller liknande, kanske franken kanske inte.. :)
Ska bli spÀnnande att se hur datumet beter sig aug-sept.
Ser stor ut pÄ bilden men kÀnns lite liten, ska testa @yonsson s tredagars och se om jag vÀnjer mig. :D

Tack! Tror spellchecken slog till dÀr. :)
Vad tror du, hopplock av lite diverse delar?
Telefonen sabbar alltid min stavning. :)
Det skulle stÄ: "visare och index (tavla) Äterfinns pÄ andra modeller". Behöver inte vara ett ihopplock bara för det. Finns ju massa modeller i alla fall jag inte har koll pÄ. Min kollegas 8F32 Àr ett exempel och din ett annat.

Har ni sett Seikos nya limiterade serie "nano - universe"? Billiga klockor med 4R35-verket. De Àr stora och mÀter 46mm om jag uppfattat det rÀtt. En del varianter med helt crazy fÀrger. Korta luggar sÄ de kan sÀkert bÀras bra, men visarna ser lite vÀl smÄ ut tycker jag, och bezelen tilltalar mig inte. Vad Àr meningen med numreringen 1-12 och de tre första borta?
Yeomanseiko har bra bilder pÄ en grÄ variant. (SCVE027)
scve027_1.jpg

scve027_3.jpg

scve027_10.jpg

Resten av serien ser ut sÄ hÀr.

If65GU8.jpg

Har ni sett Seikos nya limiterade serie "nano - universe"? Billiga klockor med 4R35-verket. De Àr stora och mÀter 46mm om jag uppfattat det rÀtt. En del varianter med helt crazy fÀrger. Korta luggar sÄ de kan sÀkert bÀras bra, men visarna ser lite vÀl smÄ ut tycker jag, och bezelen tilltalar mig inte. Vad Àr meningen med numreringen 1-12 och de tre första borta?
Yeomanseiko har bra bilder pÄ en grÄ variant. (SCVE027)
scve027_1.jpg

scve027_3.jpg

scve027_10.jpg

Resten av serien ser ut sÄ hÀr.

If65GU8.jpg
Roliga fÀrger :)

Jag har aldrig ens kollat Ă„t Seiko, varken i butiker eller online.
Det var innan KS och framförallt innan jag upplevt @yonsson 's underbara Seikointresse.

Nu har jag iallafall köpt 2 stycken och jag Àr imponerad över hur mycket klocka det Àr för pengarna trots att det Àr billigare modeller jag köpt!

SÄ detta Àr ett litet tack till dig @yonsson för att du hjÀlpt mig att fÄ upp mina Seikoögon:)

image.jpg

image.jpg

Jag kÀnner lite som sÄ att innan man lÀrt sig nÄt om klockor sÄ vet man att det finns typ Rolex, Omega, förmodligen ocksÄ att det finns nÄgra schweizare till, samt Seiko. Och dÄ billiga sÄdana man hittar pÄ Ur och Penn. Typ.
Sedan lÀr man sig mer och inser plötsligt att Seiko Àr sÄÄÄÄÄ mycket mer Àn billigt skrÀp frÄn Ur och Penn. Jag har köpt pÄ mig sÄvÀl Sumo som Tuna och MM300. Tycker att alla Àr fantastiska och kÀnns som fantastiskt mycket value for money, i respektive prisklass. Att rynka pÄ nÀsan Ät Seiko tror jag mer visar pÄ obildning och bristande insikt Àn nÄt annat.

Jag kan inte annat Àn hÄlla med dig @Savagear114 ! I början hade jag knappt nÄgon koll pÄ Seiko över huvud taget, men i takt med att klockintresset vÀxte sÄ köpte jag mig en SKX, förmodligen en av de vanligaste instegsklockorna frÄn Seiko, och nu nÄgra mÄnader senare har jag nu börjat bli sugen pÄ en MM300. Jag har t.o.m. börjat uppskatta quartz nu igen tack vare dig @yonsson - det trodde jag inte skulle hÀnda.o_O Skulle jag ha 40k att lÀgga pÄ klocka nu sÄ skulle jag verkligen övervÀga en SBGX117, tycker nÀstan att det Àr lite coolt med ett helgrymt quartzverk som sitter i.

En frĂ„ga, tror ni att en MM300 skulle passa bra ihop med en SubC eller Ă€r dem för lika varann? Är rĂ€dd att en av dem bara skulle bli liggande.

Jag kan inte annat Àn hÄlla med dig @Savagear114 ! I början hade jag knappt nÄgon koll pÄ Seiko över huvud taget, men i takt med att klockintresset vÀxte sÄ köpte jag mig en SKX, förmodligen en av de vanligaste instegsklockorna frÄn Seiko, och nu nÄgra mÄnader senare har jag nu börjat bli sugen pÄ en MM300. Jag har t.o.m. börjat uppskatta quartz nu igen tack vare dig @yonsson - det trodde jag inte skulle hÀnda.o_O Skulle jag ha 40k att lÀgga pÄ klocka nu sÄ skulle jag verkligen övervÀga en SBGX117, tycker nÀstan att det Àr lite coolt med ett helgrymt quartzverk som sitter i.

En frĂ„ga, tror ni att en MM300 skulle passa bra ihop med en SubC eller Ă€r dem för lika varann? Är rĂ€dd att en av dem bara skulle bli liggande.

Tror nÄgon av dem hade fÄtt dÄligt med handledstid. SÄlde min SubC för nÄgra mÄnader sedan och haft min MM300 i knappt en mÄnad. KÀnner inget sug som helst sug efter en SubC lÀngre. Jag har sÄ sakta börjat leta Tuna:)

Tror nÄgon av dem hade fÄtt dÄligt med handledstid. SÄlde min SubC för nÄgra mÄnader sedan och haft min MM300 i knappt en mÄnad. KÀnner inget sug som helst sug efter en SubC lÀngre. Jag har sÄ sakta börjat leta Tuna:)
Är lite rĂ€dd för att det skulle hĂ€nda... Kanske helt enkelt skulle fĂ„ acceptera det, för jag Ă€lskar min SubC för mycket för att jag vill sĂ€lja den.:) Vad Ă€r dina Ă„sikter om lĂ€nken pĂ„ MM300? KĂ€nns den gedigen?

Mysigt @Savagear114 och @Bjoerlin76 !
Det Àr tur att vi smittar av oss pÄ varandra och det kÀnns hedersamt att fÄ ett omnÀmnande :) . NÀr jag pÄ riktigt började intressera mig för klockor för nÄgra Är sedan (typ 2009/2010) var det mest @Molle och SL (finns inte pÄ KS) som höll lÄda nÀr det gÀllde SEIKO och dÄ framförallt GS. I UK och USA var det mÄnga som pratade om hur bra GS var sÄ jag var sjÀlvklart tvungen att successivt jobba upp min klockbudget för att hamna dÀr. NÀr jag tog min Masters degree 2012 hade jag mest haft billiga SEIKOs men kÀnde att jag var vÀrd en mm300. DÀrifrÄn spÄrade det utför ganska fort. :D

Det finns mÄnga roliga mÀrken, men SEIKO kommer alltid vara nÄgot extra för mig. De riktigt genomarbetade modellerna Àr ruggigt bra och har sÄ mycket historik, innovationer och nörderi runt sig att man skulle kunna skriva en bok om respektive modell.

Bredden SEIKO har Àr egentligen helt sjuk. Snackar vi vintage sÄ har vi GS, KS, GQ, KQ, LM mm + massa roliga dykarklockor. DÀrtill finns det massvis med överarbetade kvartsklockor man kan leta efter; 7a28, 7a38, 7a48, 7546, 8f, 8j, 9f mm mm. Det tar liksom aldrig slut och man kan fÄ vÀldigt mycket klocka för pengarna. Det jag gillar mest med SEIKO Àr att det inte behöver bli dyrt. Gillar man SEIKO sÄ gillar man klockor nÀr de Àr som bÀst skulle jag sÀga. Smarta, prisvÀrda, roliga och nördiga. :)

Senast Àndrad:
Är lite rĂ€dd för att det skulle hĂ€nda... Kanske helt enkelt skulle fĂ„ acceptera det, för jag Ă€lskar min SubC för mycket för att jag vill sĂ€lja den.:) Vad Ă€r dina Ă„sikter om lĂ€nken pĂ„ MM300? KĂ€nns den gedigen?
Var lite skeptisk innan jag fick den och det berodde pÄ att jag haft en Sumo vars originallÀnk IMHO Àr hiskelig. Tycker den fyller sin funktion men den hÄller kanske inte riktigt samma klass som resten av klockan. Inget man tÀnker pÄ nÀr man vÀl har den pÄ sig, dÄ Àr den skön.

MM300'an har ingen dressig Ädra som Subc'en. Den Àr klossig, tung och snygg, tycker SubC'en Àr elegantare. Den har dock fördelen i min vÀrld av att man inte behöver vara rÀdd för att man rÄkat dra den lÀngst en betongvÀgg.

HÄller med @yonsson till 100%, man fÄr vÀldigt mycket klocka för pengarna.:)

Tillbaka
Topp