• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Sorubim

Audemars
3. Vad anser ni om SKA427P2? Blottar min okunskap igen men vad menas exakt med att ett urverk Àr "Kinetic"? Bra eller dÄligt?

SÀkert en bra klocka pÄ mÄnga sÀtt, jag kommer nog aldrig skaffa nÄgon iaf... pga...

seikopenus.gif


:hilarious::D:facepalm:
 

Greven

Audemars
SÀkert en bra klocka pÄ mÄnga sÀtt, jag kommer nog aldrig skaffa nÄgon iaf... pga...

seikopenus.gif


:hilarious::D:facepalm:
Tack för informationen om den modellen! DÄ stryker jag den genast frÄn min önskelista ;)
Har du nÄgon vetskap om mina andra frÄgor? Bara sÄ jag inte investerar i nÄgot som jag fÄr Ängra sedan...
 

Sorubim

Audemars
AngÄende skillnaden mellan SKX007J och SKX007K...

Klippt och klistrat frÄn en trÄd pÄ watchuseek:
"There has been much discussion over the years about these two watches (along with the SKX009K/J and SKX011J/K) as to whether one is "better" than the other etc. The consensus is that they are the same watch except for the different dial and caseback. Now is the SKX007J actually made in Japan while the "K" comes from Singapore (or now Milaysia?). According to Seiko the "J" is marked differently for different markets. From the SCWF Dive Reference:

"There has been extended discussion among Seiko diver collectors on the differences between SKX007J and SKX007K. The SKX007J has extra text on the dial that's not on the SKX007K -- "21 JEWELS" under "DIVER'S 200m" and in small lettering "Made in Japan" along bottom edge of dial below 6 o'clock. Some people have said the SKX007J is made in Japan and the SKX007K is made in Singapore and the Japan-made model seems to be better. Others argue there's no proof of the country of manufacture or of any difference in quality between the divers. Many people on the S&C Forum have concluded that there is only cosmetic but no real difference between the J and the K variations -- they are all great divers.

In answer to the question, "What are the differences between SKX007J and SKX007K?," Seiko Japan said: "The watch ref.#SKX007J and SKX007K are completely same watch model. The shipping route is slightly different. We are not able to inform you of the details" (email from Seiko Japan Service Group, 10/28/02). "

Even if the "J" is made in Japan and the "K" is made in Milaysia (now in Milaysia; used to be Singapore) the machines and robots that make the movements and watches would be the same in either country so the techniques and procedures would be the same regardless of where the actual watch is produced.

So, if you just have to buy a watch that says "Made in Japan" on it the SKX007/09/011 is for you. If you want identical quality and want to save a few $ then the "K" variant is for you. Personally I wear the SKX007K more than the "J" as I like the cleaner look better. This is purely a subjective thing and as they say: "your milleage may vary"."

HÀrifrÄn: http://forums.watchuseek.com/f281/differences-between-skx007k-skx007j-explained-81783.html
 

Greven

Audemars
AngÄende skillnaden mellan SKX007J och SKX007K...

Klippt och klistrat frÄn en trÄd pÄ watchuseek:
"There has been much discussion over the years about these two watches (along with the SKX009K/J and SKX011J/K) as to whether one is "better" than the other etc. The consensus is that they are the same watch except for the different dial and caseback. Now is the SKX007J actually made in Japan while the "K" comes from Singapore (or now Milaysia?). According to Seiko the "J" is marked differently for different markets. From the SCWF Dive Reference:

"There has been extended discussion among Seiko diver collectors on the differences between SKX007J and SKX007K. The SKX007J has extra text on the dial that's not on the SKX007K -- "21 JEWELS" under "DIVER'S 200m" and in small lettering "Made in Japan" along bottom edge of dial below 6 o'clock. Some people have said the SKX007J is made in Japan and the SKX007K is made in Singapore and the Japan-made model seems to be better. Others argue there's no proof of the country of manufacture or of any difference in quality between the divers. Many people on the S&C Forum have concluded that there is only cosmetic but no real difference between the J and the K variations -- they are all great divers.

In answer to the question, "What are the differences between SKX007J and SKX007K?," Seiko Japan said: "The watch ref.#SKX007J and SKX007K are completely same watch model. The shipping route is slightly different. We are not able to inform you of the details" (email from Seiko Japan Service Group, 10/28/02). "

Even if the "J" is made in Japan and the "K" is made in Milaysia (now in Milaysia; used to be Singapore) the machines and robots that make the movements and watches would be the same in either country so the techniques and procedures would be the same regardless of where the actual watch is produced.

So, if you just have to buy a watch that says "Made in Japan" on it the SKX007/09/011 is for you. If you want identical quality and want to save a few $ then the "K" variant is for you. Personally I wear the SKX007K more than the "J" as I like the cleaner look better. This is purely a subjective thing and as they say: "your milleage may vary"."

HÀrifrÄn: http://forums.watchuseek.com/f281/differences-between-skx007k-skx007j-explained-81783.html

VÀldigt intressant! Gillar att det inte helt gÄr att sÀga skillnaden mellan de tvÄ. Inte ens Seiko kan ge klarhet i frÄgan. Ger en viss mystik över de olika modellerna! Nu blir jag Ànnu mer sugen! Stort tack! :happyhappy:
 

john b

Rolex
SĂ„. JĂ€vla. Snygg.



Efter expressleverans och maxmoms sitter nu denna pÄ.



Otroligt hÀrlig. Har aldrig haft en Tuna med polerat shroud innan. Det gör den lite speglig och inte lika in your face som andra modeller. Den kamouflerar sig lite bland armhÄret liksom.



Riktigt polerat cermet ( Cermet Àr en blandning av keramik och metall. Kort sagt hÄrt som keramik men kan poleras/skÀrpas som metall. AnvÀnds t ex av Sandvik för att skÀra till stÄl i lagom stora bitar) i ytterskalet. Klockan sju pÄ klockan ser ni min flaggstÄng.

Riktigt bra IMO att de nöjt sig med att sÀtta nya prospexloggan pÄ kronan.



Bandet Àr nya mjuka blandningen och inte vitt. Snarare ljust ljust beigegrÄblÄ. Snyggt med svart keeper. Och gött knottrigt pÄ insidan for pleasure.

Lysmassan Àr nya lumibriteblandningen som skall vara sextio procent effektivare Àn gamla. SÄ den Àr sÄklart som en jÀvla hÀrdsmÀlta. Kul med lys i ringen.



Enligt Lisa sÄ det dessutom den minst fula av alla tunas jag har. Ok betyg ÀndÄ.
Sbbn029 Àr referensen.
 

_jonte

Patek
SĂ„. JĂ€vla. Snygg.



Efter expressleverans och maxmoms sitter nu denna pÄ.



Otroligt hÀrlig. Har aldrig haft en Tuna med polerat shroud innan. Det gör den lite speglig och inte lika in your face som andra modeller. Den kamouflerar sig lite bland armhÄret liksom.



Riktigt polerat cermet ( Cermet Àr en blandning av keramik och metall. Kort sagt hÄrt som keramik men kan poleras/skÀrpas som metall. AnvÀnds t ex av Sandvik för att skÀra till stÄl i lagom stora bitar) i ytterskalet. Klockan sju pÄ klockan ser ni min flaggstÄng.

Riktigt bra IMO att de nöjt sig med att sÀtta nya prospexloggan pÄ kronan.



Bandet Àr nya mjuka blandningen och inte vitt. Snarare ljust ljust beigegrÄblÄ. Snyggt med svart keeper. Och gött knottrigt pÄ insidan for pleasure.

Lysmassan Àr nya lumibriteblandningen som skall vara sextio procent effektivare Àn gamla. SÄ den Àr sÄklart som en jÀvla hÀrdsmÀlta. Kul med lys i ringen.



Enligt Lisa sÄ det dessutom den minst fula av alla tunas jag har. Ok betyg ÀndÄ.
Sbbn029 Àr referensen.
Grymt cool med cermet-shroud! :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
SÄ kom den Àntligen, fan sÄ en vÀntat! Spontana intryck: Superb kvalité, verkligen fin i alla avseenden. Detaljerna pÄ tavlan, boett och gummi Àr av högsta klass. För det pris jag gav, skx-pengar (den Àr ny) Àr det vÀldigt mkt klocka för pengarna! Ruggigt nöjd Àven fast modellen i sig kanske inte Àr sÄ poppis :)

Lite bilder, 44mm stor utan kronan men inte sÄ lÄng och formad boett sÄ klart bÀrbar :)
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Enda trÄkiga var att gummits form inte helt passade mina handleder just nu, mÄste töjas lite i sista hÄlet. Annars blir det köpa ett annat 26mm band. Men ska nog mjukas upp efter lite smÀrta/kokning :)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
SĂ„. JĂ€vla. Snygg.

Otroligt hÀrlig. Har aldrig haft en Tuna med polerat shroud innan. Det gör den lite speglig och inte lika in your face som andra modeller. Den kamouflerar sig lite bland armhÄret liksom...
Sbbn029 Àr referensen.
Grattis till en grym dykare John!
Sitter riktigt bra pÄ din handled:)
Tuna-sjukan har bitit mig ocksÄ, mÄste ÄtgÀrdas snart..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ber om tÄlamod för mina frÄgor nedan, som Àr pÄ basnivÄ för er och kanske besvarats i trÄden. :) Men hur som helst, here we go:
1. PÄ ex uret.se sÄ finns ett antal Divers. Vad Àr skillnaden mellan de olika SKX007-modellerna? Vilken Àr den man skall ha anser ni?
2. Av samtliga Seiko Divers, vilken Àr den ultimata modellen?
3. Vad anser ni om SKA427P2? Blottar min okunskap igen men vad menas exakt med att ett urverk Àr "Kinetic"? Bra eller dÄligt?
Tack pÄ förhand för era expertsvar!
:seiko:
1: Den man gillar.
2: SBGA031
3: SĂ€kert helt OK, men jag fixar inte heller snoppvisarna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Trött pÄ att betala Klockmaster 50kr/st för bandstift till din SEIKO eller GS? Gör som jag, köp 400st för 100kr inkl frakt frÄn CousinsUK. :p
image.jpg

Verkar för övrigt vara bra kvalle, bÀttre Àn de paket jag tidigare köpt frÄn ebay.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Greven
Diver's Àr för övrigt ett skyddat namn som bara fÄr skrivas pÄ klockor som uppfyller ISO-kraven för dykarklockor pÄ 200m. Det Àr alltsÄ en kvalitetsstÀmpel som dÀrför bara stÄr pÄ vissa klockors urtavlor. Det Àr dÀrför det inte stÄr pÄ exempelvis SEIKO 5-modellerna. TÀnkte att det kan vara bra för dig att veta om du letar efter en billig SEIKO som ska klara dykning.
 
Senast Àndrad:

Greven

Audemars
@Greven
Diver's Àr för övrigt ett skyddat namn som bara fÄr skrivas pÄ klockor som uppfyller ISO-kraven för dykarklockor pÄ 200m. Det Àr alltsÄ en kvalitetsstÀmpel som dÀrför bara stÄr pÄ vissa klockors urtavlor. Det Àr dÀrför det inte stÄr pÄ exempelvis SEIKO 5-modellerna. TÀnkte att det kan vara bra för dig att veta om du letar efter en billig SEIKO.À som ska klara dykning.
Aha! Bra att veta. Tackar för det!
 

Sledger

Cartier
Lite off topic.
NĂ„gon som bestĂ€llt frĂ„n Chino och vet om deras bestĂ€llningsformulĂ€r fixar ÅÄÖ? Har fullt med sĂ„dana tecken i bĂ„de namn och adress och vill inte att det ska bli för kryptiskt för posten. :) Eller Ă€r det bĂ€st att bara anvĂ€nda A & O nĂ€r man lĂ€gger bestĂ€llningen?

Sitter med avtryckarfingret pÄ köpknappen. :)
 

Bosse

Friends of KS
Lite off topic.
NĂ„gon som bestĂ€llt frĂ„n Chino och vet om deras bestĂ€llningsformulĂ€r fixar ÅÄÖ? Har fullt med sĂ„dana tecken i bĂ„de namn och adress och vill inte att det ska bli för kryptiskt för posten. :) Eller Ă€r det bĂ€st att bara anvĂ€nda A & O nĂ€r man lĂ€gger bestĂ€llningen?

Sitter med avtryckarfingret pÄ köpknappen. :)
Om du Ă€r utan för komfortzonen (Skandinavien) glöm ÄÖÅ det blir bara problem.
//Bosse
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite off topic.
NĂ„gon som bestĂ€llt frĂ„n Chino och vet om deras bestĂ€llningsformulĂ€r fixar ÅÄÖ? Har fullt med sĂ„dana tecken i bĂ„de namn och adress och vill inte att det ska bli för kryptiskt för posten. :) Eller Ă€r det bĂ€st att bara anvĂ€nda A & O nĂ€r man lĂ€gger bestĂ€llningen?

Sitter med avtryckarfingret pÄ köpknappen. :)
Hade mailat in bestÀllningen istÀllet.
 

oskj93

Omega
Tjena,

Jag och en polare letar efter en skön Seiko klocka, den skall vara chronograph med lÀder och helst inte med ett Quartzverk. Finns det nÄgon vÀnlig sjÀl som kan ge oss en hint om ett par snygga modeller som passar in den beskrivningen?

:)

Tack pÄ förhand!

Oskj93
 

john b

Rolex
Tjena,

Jag och en polare letar efter en skön Seiko klocka, den skall vara chronograph med lÀder och helst inte med ett Quartzverk. Finns det nÄgon vÀnlig sjÀl som kan ge oss en hint om ett par snygga modeller som passar in den beskrivningen?

:)

Tack pÄ förhand!

Oskj93

Vad har ni för budget? Nytt eller begagnat?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tjena,

Jag och en polare letar efter en skön Seiko klocka, den skall vara chronograph med lÀder och helst inte med ett Quartzverk. Finns det nÄgon vÀnlig sjÀl som kan ge oss en hint om ett par snygga modeller som passar in den beskrivningen?

:)

Tack pÄ förhand!

Oskj93
Googla pÄ SEIKO SDGZ alternativt SEIKO Ananta. Vissa sÀljs med lÀnk och lÀder, men de flesta enbart med lÀnk. LÀder kan man köpa billigt separat. RÀkna med att ni fÄr lÀgga MINST 10000kr för en ny automatisk kronograf köpt frÄn Japan och det dubbla frÄn Sverige.
 

oskj93

Omega
Googla pÄ SEIKO SDGZ alternativt SEIKO Ananta. Vissa sÀljs med lÀnk och lÀder, men de flesta enbart med lÀnk. LÀder kan man köpa billigt separat. RÀkna med att ni fÄr lÀgga MINST 10000kr för en ny automatisk kronograf köpt frÄn Japan och det dubbla frÄn Sverige.

Tackar, skall genast tittas pÄ!
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
SÄ kom den Àntligen, fan sÄ en vÀntat! Spontana intryck: Superb kvalité, verkligen fin i alla avseenden. Detaljerna pÄ tavlan, boett och gummi Àr av högsta klass. För det pris jag gav, skx-pengar (den Àr ny) Àr det vÀldigt mkt klocka för pengarna! Ruggigt nöjd Àven fast modellen i sig kanske inte Àr sÄ poppis :)

Lite bilder, 44mm stor utan kronan men inte sÄ lÄng och formad boett sÄ klart bÀrbar :)
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Enda trÄkiga var att gummits form inte helt passade mina handleder just nu, mÄste töjas lite i sista hÄlet. Annars blir det köpa ett annat 26mm band. Men ska nog mjukas upp efter lite smÀrta/kokning :)
Jag har ett Black Badger 26 mm kvalitetsstrap gjort ursprungligen för min Velatura 8r28 kronograf, som ligger hemmavid. I nyskick. PMa om du behöver mer info :)
IMAG1777_1.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
JasÄ? Hur mycket behövs det gÄ upp i pÄ ett ungefÀr? :)
Kolla Rakuten eller Yahoo Japan och sök dÀr pÄ SEIKO SDGZ sÄ fÄr du en prisuppfattning. DÀrtill fÄr ni rÀkna med 25% i moms + 500kr i frakt. Blir nog svÄrt att hamna under 15 om ni mÄste köpa en ny. Bor ni i STHLM sÄ rekommenderas sÄklart ett besök hos Klockmaster Globen.

Testa Àven söka efter begagnade pÄ watchrecon.com
 
Topp