• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

john b

Rolex
LysjÀmförelse.
Tre Seikos. En frÄn 1979. En frÄn 2010 (med förra generationen lumibrite) och en med nya lysmassan.
Samt en Sinn frÄn 2014 och en Breitling frÄn 2009 och en Citizen chronomaster frÄn 2013.

Uppladdning pÄ altanen i solen:

20150716_163630.jpg


Första bilden Àr ganska snart efter att de tagits in i kÀllaren. Sedan fÄr ni kolla pÄ bilderna hur lÄng tid det gÄtt. Gjorde mest testet för att se hur mycket bÀttre nya lumibrite Àr jmf gamla. Att erupeerna och Citizen skulle fÄ dÀng var ju nÀstan sjÀlvklart.
Dra upp skÀrmen pÄ max lys för att se sista bilden...


DSC_9568.jpg


DSC_9572.jpg


DSC_9580.jpg


DSC_9581.jpg


Riktigt jÀkla stor skillnad som ni ser. Sinn hÀngde med rÀtt bra. Breitling var en besvikelse. Citizen chronomaster visste jag var bra. Den brukar t ex lysa upp bra nÀr man kör in i garage. Men i lÀngden Àr det för lite lysmassa pÄ de smÄ eleganta visarna.


Hade gÀrna testat Rolex nya blÄ lysmassa ocksÄ. Och en hel del andra. FÄr bli vid annat tillfÀlle.
 
Senast Àndrad:

Geparden

Audemars
LysjÀmförelse.
Tre Seikos. En frÄn 1979. En frÄn 2010 (med förra generationen lumibrite) och en med nya lysmassan.
Samt en Sinn frÄn 2014 och en Breitling frÄn 2009 och en Citizen chronomaster frÄn 2013.

Uppladdning pÄ altanen i solen:

20150716_163630.jpg


Första bilden Àr ganska snart efter att de tagits in i kÀllaren. Sedan fÄr ni kolla pÄ bilderna hur lÄng tid det gÄtt. Gjorde mest testet för att se hur mycket bÀttre nya lumibrite Àr jmf gamla. Att erupeerna och Citizen skulle fÄ dÀng var ju nÀstan sjÀlvklart.
Dra upp skÀrmen pÄ max lys för att se sista bilden...


DSC_9568.jpg


DSC_9572.jpg


DSC_9580.jpg


DSC_9581.jpg


Riktigt jÀkla stor skillnad som ni ser. Sinn hÀngde med rÀtt bra. Breitling var en besvikelse. Citizen chronomaster visste jag var bra. Den brukar t ex lysa upp bra nÀr man kör in i garage. Men i lÀngden Àr det för lite lysmassa pÄ de smÄ eleganta visarna.


Hade gÀrna testat Rolex nya blÄ lysmassa ocksÄ. Och en hel del andra. FÄr bli vid annat tillfÀlle.
Stort tack för detta experiment!
SBBN029 Àr ju helt galen i början. Sen har ju oreo nÄgra Är pÄ nacken ocksÄ att ta hÀnsyn till sÄ 60% bÀttre vette f#n..
Älskar chronomasterns blĂ„a sken.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sjuk skillnad, trodde inte skillnaden skulle vara sĂ„ stor mellan gamla och nya blandningen. Är det annan fĂ€rg ocksĂ„ eller Ă€r det intensiteten som luras?
 

john b

Rolex
Stort tack för detta experiment!
SBBN029 Àr ju helt galen i början. Sen har ju oreo nÄgra Är pÄ nacken ocksÄ att ta hÀnsyn till sÄ 60% bÀttre vette f#n..
Älskar chronomasterns blĂ„a sken.

Chronomastern Àr snyggast.

Lumibrite och superluminova ska ju inte Äldras efter vad jag har lÀst. Fast kanske att bindemedel gör det efter lÄng lÄng tid. Jag vet faktiskt inte men tror inte tiden har samma betydelse som vid tritium-/radiumlys.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror inte heller Äldern har avsevÀrd betydelse, i alla fall inte 5 Är.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
LysjÀmförelse.
Tre Seikos. En frÄn 1979. En frÄn 2010 (med förra generationen lumibrite) och en med nya lysmassan.
Samt en Sinn frÄn 2014 och en Breitling frÄn 2009 och en Citizen chronomaster frÄn 2013.

Uppladdning pÄ altanen i solen:

20150716_163630.jpg


Första bilden Àr ganska snart efter att de tagits in i kÀllaren. Sedan fÄr ni kolla pÄ bilderna hur lÄng tid det gÄtt. Gjorde mest testet för att se hur mycket bÀttre nya lumibrite Àr jmf gamla. Att erupeerna och Citizen skulle fÄ dÀng var ju nÀstan sjÀlvklart.
Dra upp skÀrmen pÄ max lys för att se sista bilden...


DSC_9568.jpg


DSC_9572.jpg


DSC_9580.jpg


DSC_9581.jpg


Riktigt jÀkla stor skillnad som ni ser. Sinn hÀngde med rÀtt bra. Breitling var en besvikelse. Citizen chronomaster visste jag var bra. Den brukar t ex lysa upp bra nÀr man kör in i garage. Men i lÀngden Àr det för lite lysmassa pÄ de smÄ eleganta visarna.


Hade gÀrna testat Rolex nya blÄ lysmassa ocksÄ. Och en hel del andra. FÄr bli vid annat tillfÀlle.
Tackar!
Bratten mÄste varit en riktig besvikelse. Jag gillade fÀrgen pÄ Chronomastern :)
 

Sammeh

Cartier
I vÀntan pÄ att jag skall slÄ till pÄ en mm300 har jag nu funderat pÄ att köpa en sbdc001/003. Som student vill man gÀrna komma undan sÄ billigt som möjligt dvs. köpa den till bÀsta möjliga pris utan att den Àr begagnad. Har kikat lite pÄ Titanesque och enligt texten pÄ tradera skall han stÄ för moms/tull, sÄ frÄgan Àr gör han det? Och om nÄgon hÀr har bestÀllt frÄn en annan hemsida, Àr det vanligt att man Äker pÄ moms dÄ? Har sedan tidigare bestÀllt pÄ ex. creationwatches och dÀr fick jag bara ett papper om en tullavgift dvs. ingen moms trots att priset pÄ klockan översteg 1500 (det Àr vÀl grÀnsen för moms?). Trevlig helg allesammans!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Har handlat av honom tvÄ gÄnger. En Sumo och en MM300. Det har funkat klockrent bÄda gÄngerna och jag har inte betalat nÄgot extra, vare sig till eller moms.
 

Sammeh

Cartier
Har handlat av honom tvÄ gÄnger. En Sumo och en MM300. Det har funkat klockrent bÄda gÄngerna och jag har inte betalat nÄgot extra, vare sig till eller moms.
Det lÄter verkligen bra i mina öron. DÄ kanske jag till och med skall punga ut 10000 kr extra och fÄ tag pÄ mm300:an som jag sÄ gÀrna vill ha.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
VÀrt att nÀmna Àr att Titanesque Àven har hemsidan Watchhubs och senast jag bestÀllde dÀrifrÄn tillÀmpades samma liberala instÀllning till svenska momsregler Àven pÄ den bestÀllningen.
 

Sammeh

Cartier
VÀrt att nÀmna Àr att Titanesque Àven har hemsidan Watchhubs och senast jag bestÀllde dÀrifrÄn tillÀmpades samma liberala instÀllning till svenska momsregler Àven pÄ den bestÀllningen.
KĂ€nner till det.
Sumon var min första riktiga klocka och jag var riktigt nöjd med den. Men ALLT med MM300 Àr överlÀgset!
Klart, som det mesta hÀr i vÀrlden fÄr man det man betalar för.
 

Geparden

Audemars
Chronomastern Àr snyggast.

Lumibrite och superluminova ska ju inte Äldras efter vad jag har lÀst. Fast kanske att bindemedel gör det efter lÄng lÄng tid. Jag vet faktiskt inte men tror inte tiden har samma betydelse som vid tritium-/radiumlys.
Tror inte heller Äldern har avsevÀrd betydelse, i alla fall inte 5 Är.
Hmm, dÀr ser man. DÄ levererar nya lumen absolut. Skumt ÀndÄ, upplever en försÀmrad ljuskraft pÄ pÄ det nyköp (luminova) jag haft lÀngst (under 5Är). Lumibrite kan jag inte uttala mig om.
 

Bosse

Friends of KS
Fick in en Diashield lÀnk till min MM idag, ingen större skillnad i "fÀrg" kanske lite "skarpare" i polering men det bör en ny vara den som sitter pÄ Àr 5 Är...
framtiden fÄr utvisa hur en sÄdan Äldras
P7170842.jpg

(det som liknar repor pÄ 3die lÀnkbiten pÄ originalet Àr.... Damm :bag:)

Trevlig hÀlg
//Bosse
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hmm, dÀr ser man. DÄ levererar nya lumen absolut. Skumt ÀndÄ, upplever en försÀmrad ljuskraft pÄ pÄ det nyköp (luminova) jag haft lÀngst (under 5Är). Lumibrite kan jag inte uttala mig om.
De SEIKOs jag Àgt som varit frÄn 60/70-talet har helt klart haft försÀmrad lysförmÄga sÄ jag kan ju inte svÀra pÄ det, men mina 80-tals SEIKOs lyser fortfarande riktigt bra.
 

Bosse

Friends of KS
P7170846.jpg
FÄr mig att undra vad denna frÄn 2014 har för blandning:
Om blandningen kom 2014 till SBBN008/009 menar jag (vilket seiko bekrÀftat).[/QUOT

OK Hr. Y The game is on:

P7170846.jpg

2010 SBDX001 VS 2014 SBGX117 (och ja lumen Àr grön, men min kamera framhÀrdar med att göra den blÄ) första observation Àr att MM har mer total mÀngd ljusmassa sÄ den (nÀsta) kan fungera som ficklampa, men vi fÄr se vem som hÄller lÀngst.

//Bosse
 
Senast Àndrad:

Bosse

Friends of KS
Nu Àr det nog dax att slÀppa detta, mörkare Àn en kolgruva, och ingen ger sig sÄ "it`s a draw"
P7170861.jpg

God kvÀll
//Bosse
Ok, vi har en vinnare, 22.30 hÀmtade jag ut dom 2 kombattanter frÄn en mörk klÀdkammare, bÄda ljuste svagt fortfarande, men det gick att avlÀsa tiden pÄ GS' en inte pÄ MM'en bÀda var bleka, men mer ljusmassa pÄ visarna avgjorde till slutt till GS' ens fördel. I övrigt imponerande att dom inte var helt döda, innan första bild lÄ bÄda 10 min pÄ altanen och det var molnigt dÄ.
//Bosse
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok, vi har en vinnare, 22.30 hÀmtade jag ut dom 2 kombattanter frÄn en mörk klÀdkammare, bÄda ljuste svagt fortfarande, men det gick att avlÀsa tiden pÄ GS' en inte pÄ MM'en bÀda var bleka, men mer ljusmassa pÄ visarna avgjorde till slutt till GS' ens fördel. I övrigt imponerande att dom inte var helt döda, innan första bild lÄ bÄda 10 min pÄ altanen och det var molnigt dÄ.
//Bosse
Tror herrn behöver kolla synen, min tonfisk lyser garanterat kl 05:00 innan solen gÄr upp om jag haft den pÄ handleden under dagen.

Det mÄste vara astrÄkigt att gÄ frÄn en SEIKO 5 till en riktigt dyr klocka om man Àr lumejunkie. Finns inga som slÄr SEIKO nÀr det gÀller lume.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tror herrn behöver kolla synen, min tonfisk lyser garanterat kl 05:00 innan solen gÄr upp om jag haft den pÄ handleden under dagen.

Det mÄste vara astrÄkigt att gÄ frÄn en SEIKO 5 till en riktigt dyr klocka om man Àr lumejunkie. Finns inga som slÄr SEIKO nÀr det gÀller lume.

Min senaste seiko5 lyser hela natten lÄng (sover med klocka pÄ) och Àr imponerad!
 

Bosse

Friends of KS
Tror herrn behöver kolla synen, min tonfisk lyser garanterat kl 05:00 innan solen gÄr upp om jag haft den pÄ handleden under dagen.

Det mÄste vara astrÄkigt att gÄ frÄn en SEIKO 5 till en riktigt dyr klocka om man Àr lumejunkie. Finns inga som slÄr SEIKO nÀr det gÀller lume.
Pkt 1: tackar för omtanken, och pkt. 2 helt överens.
//Bosse
 
Topp