• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Jag mottager gÀrna tips pÄ Seiko-klockor som ser ut som SBGX059 fast kostar en brÄkdel. Ska köpa en till tjejen men har inte rÄd med nÄgon GS nu eftersom jag Àr fattig student :bookworm:... Det mÄste vara en quartz för jag kan inte övertala henne att ha en automat eller mekanisk, den skulle bara bli liggande. Har letat sjÀlv ett bra tag men hittar ingen som funkar.
Jag vet det Àr ett skÀl till att grand seikon har just den prislappen den har, men seiko som mÀrke har sina rötter i cleana ur och de borde vÀl ha nÄn quartz som ser ut sÄ hÀr med lite trade-offs tÀnker jag. Och det Àr inte sÄ att det Àr jag som hetsar pÄ henne nÄgot, det Àr hon sjÀlv som vill ha en i den stilen, hade jag valt hade det blivit en dressare eller fÀltklocka... Any ways. HÀr kommer hennes önskemÄl:

Urtavla: Vit
Diameter: 37mm
StÄllÀnk
GĂ€rna datum
"inga konstiga grejer pÄ den"
"lÀtt"
:angel:
Denna? http://www.creationwatches.com/prod...-quartz-sur007p1-sur007p-mens-watch-5475.html
40mm, men annars passar den nog in rÀtt bra.
Eller denna: http://www.uret.se/seiko-dress-silverfargad-stal-o3800-mm-p-37742.html
38mm.

OrginallÀnken fick Äka pÄ min Atlas lagom till höstrusket.
e9ad74d7e7e106f4b8be74f7af202e41.jpg

Diskuterade nÀsta köp med en klockintresserad ny kollega pÄ jobbet och hon insisterade pÄ att jag behövde en med lÀnk för att bredda samlingen. SjÀlv kör hon med en Seamaster pÄ lÀnk alt en liten Rolex med oysterlÀnk sÄ hon Àr ju klart vinklad ;-)

Tidigare har jag undvikit lĂ€nken dĂ„ jag tyckt den var obekvĂ€m och för att det blev "lite mycket". Men KS-surfande har förberett mig för förĂ€ndringen. Älskar resultatet och lĂ€nken i sig Ă€r bĂ„de snygg och stabil.

6105-8119 fick lĂ€mna. Inte sĂ€ker pĂ„ att jag gjorde rĂ€tt men kĂ€ndes lite kaka pĂ„ kaka. Nu behöver jag inspiration. Vad ska nĂ€sta bli? Som ni ser pĂ„ bilden nedan Ă€r det endast dykare som lockar.â˜ș en 6306? Ja men kĂ€nns som jag brĂ€nt mins chanser att hitta den det rimlig penning. Mm600 lockar oxĂ„ men utanför budgeten förnĂ€rvarande.
7c43-6010, 7406-606a, 6105-8000, 6217-8001, sbbn019, sbdx012.
20150914_212605.jpg

grym line-up men varför bara dykare?
vÄga dress - en vintage GS, KS? mÄnga dÀrute med bandhorn och boetter som Àr mumma...

Jag mottager gÀrna tips pÄ Seiko-klockor som ser ut som SBGX059 fast kostar en brÄkdel. Ska köpa en till tjejen men har inte rÄd med nÄgon GS nu eftersom jag Àr fattig student :bookworm:... Det mÄste vara en quartz för jag kan inte övertala henne att ha en automat eller mekanisk, den skulle bara bli liggande. Har letat sjÀlv ett bra tag men hittar ingen som funkar.
Jag vet det Àr ett skÀl till att grand seikon har just den prislappen den har, men seiko som mÀrke har sina rötter i cleana ur och de borde vÀl ha nÄn quartz som ser ut sÄ hÀr med lite trade-offs tÀnker jag. Och det Àr inte sÄ att det Àr jag som hetsar pÄ henne nÄgot, det Àr hon sjÀlv som vill ha en i den stilen, hade jag valt hade det blivit en dressare eller fÀltklocka... Any ways. HÀr kommer hennes önskemÄl:

Urtavla: Vit
Diameter: 37mm
StÄllÀnk
GĂ€rna datum
"inga konstiga grejer pÄ den"
"lÀtt"
SBGX059.png

:angel:
Kanske denna funkar trots att den inte Àr jÀttelik (lÀnk och visare). 38mm. Har en trevlig tavla med sunbursteffekt.
http://www.ebay.com/itm/Seiko-Analo...ch-SGEE77P1-/141753336129?hash=item2101284141
Seiko sgee77j1_view_01.jpg
0898.jpg

grym line-up men varför bara dykare?
vÄga dress - en vintage GS, KS? mÄnga dÀrute med bandhorn och boetter som Àr mumma...
Har ingen rationell förklaring. VÄgar och har testat annat men seikos dykare Àr det som fÄngat mitt intresse. Har nÄgra dressare som inte platsar pÄ bilden dessutom

Tack för tipsen Psykel och M.L. Det blev en automat ÀndÄ, fick ett bra pris pÄ en sÄ jag kunde inte motstÄ. FÄr se om hon kan omvÀndas, annars fÄr jag ta över den. Det blir en överraskning iaf :happyhappy:
Gillade SGEE77P1 mest, synd pÄ det proprietÀra armbandet bara!

SNKL41 "baby grand seiko"
SNKL41.JPG

TÀnkte visa min Chrono som pappa köpte frÄn en Seiko AD nÀr vi besökte Japan 2005. Efter en för pappa blöt kvÀll i Tokyo snubblade han en pÄ en affÀr och lÀmnade med denna i nÀven. Han bar den dagligen tills han köpte en Certina, den klockan som kom att börja vÀcka mitt intresse! Box och papper Àr slÀngda sen lÀnge, och orginallÀnken har tragiskt avlidit. Men jag tycker det Àr en skoj klocka, vridringen har börjat bli lite skönt nött, och lysmassan Àr fortfarande grym. Nu ska den fÄ nytt batteri och Nato sÄ kommer den fÄ betydligt mer handledstid :)
image.jpg

Tog nyss en promenad ivÀg till Klockmaster i FÀltöversten för att kolla utbudet lite! Blev glatt överraskad! NÀr jag ÀndÄ var dÀr passade jag pÄ att klÀmma lite pÄ en SBBN015 och en SBGA029.

Blev verkligen imponerad av Tonfisken. BÄde finishen och hur den satt. Den ser sÄ jÀkla stor ut i skÄpet men nÀr den vÀl sitter pÄ armen kÀnns det bra, riktigt bra! Det vÀlvda glaset var ocksÄ snyggt och kÀnslan i vridringen var mysig. Det enda som kÀndes mindre bra var vÀl claspen, men det Àr en högst personlig Äsikt. Runt 7k ny frÄn utlandet Àr det sjukt mycket för pengarna!!
image.jpg

SBGA029an var riktigt cool den med, dock lite för stor för min smak. Springdrive-konceptet gillar jag verkligen. Lite mer tekniskt rolig Àn Quartz men med charmen av en mekanisk klocka, och den flytande visaren var rÀtt hypnotiserande. :D Finishen var fantastisk, i synnerhet alla detaljer. Fasningen över bandhornen, dem borstade visarna, utseendet pÄ lÀnken osv var allt riktigt nice. Mycket att titta pÄ! Nu var ju lÀnken helt full sÄ kunde inte spÀnna fast den, men lÀnken kÀndes lite för "lÀtt" pÄ nÄgot sÀtt. Kan inte riktigt sÀtta fingrarna pÄ hur, men det var iallafall nÄgot jag la mÀrke till. Det Àr vÀl möjligt att det kÀnns annorlunda nÀr den vÀl sitter pÄ! Imponerande lume och bra AR. Summa sumarum en vÀldigt spÀnnande klocka för pengarna - bÄde utseendemÀssigt och urverksmÀssigt!
image.jpg

Suget efter en GS/dyrare Prospex Àr större Àn nÄgonsin, och jag tror inte att det kommer bli mindre nÀr jag luslÀst den lilla broschyren jag fick. :D
image.jpg

Senast Àndrad:
Spontana kÀnslan av Seikosortimentet i jÀmförelse med det som sitter pÄ armen? HÀnger de med eller Àr de akterseglade?
Lite svÄrt att sÀga, det var första gÄngen jag kÀnde pÄ nÄ dyrare Seiko. SBGA029an Àr vÀl lite av min SubCs konkurrent med ett listpris pÄ 59k, och enligt mig har dem bÄda för- och nackdelar gentemot varandra (nÄgot man kanske inte fÄr sÀga hÀr i SeikotrÄden:wideyed:).

Seikon vinner pĂ„ detaljarbetet, hands down. Massa smĂ„ roliga detaljer överallt. En dröm om man har ett macroobjektiv! Även nice med AR, nĂ„got som Subben inte har. Jag skulle önskat att Subben hade AR pĂ„ undersidan för att slippa repor som man kan fĂ„ om man har det pĂ„ översidan. Inte för att jag nĂ„gonsin mĂ€rkt att avsaknaden pĂ„verkat lĂ€sbarheten men att fĂ„ mindre reflektioner hade vĂ€l varit skönt...

Subben kÀndes stabilare i lÀnk - bÄde tyngre och tightare i sidoled. En personligt aspekt pÄ det hela Àr utseendet, som jag Àven tycker Àr bÀttre pÄ Subben. Vad jag hann kÀnna upplevdes Subben mer "vÀlbyggd", Ätminstone pÄ det jag kÀnde pÄ (lÀnk, krona och vridring).

Under de fem stressiga minuterna jag jÀmförde dem var jag som sagt rÀtt begrÀnsad i tid. BÄda har sina styrkor, och trots att dem bÄda Àr dykare och rÀtt lika i utseendet (med svarta tavlor, bÄda pÄ lÀnk etc) sÄ Àr dem vÀldigt olika, och jag tror absolut att dem skulle kunna komplettera varann bra i en samling. :)

Tillbaka
Topp