• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Lite svÄrt att sÀga, det var första gÄngen jag kÀnde pÄ nÄ dyrare Seiko. SBGA029an Àr vÀl lite av min SubCs konkurrent med ett listpris pÄ 59k, och enligt mig har dem bÄda för- och nackdelar gentemot varandra (nÄgot man kanske inte fÄr sÀga hÀr i SeikotrÄden:wideyed:).

Seikon vinner pĂ„ detaljarbetet, hands down. Massa smĂ„ roliga detaljer överallt. En dröm om man har ett macroobjektiv! Även nice med AR, nĂ„got som Subben inte har. Jag skulle önskat att Subben hade AR pĂ„ undersidan för att slippa repor som man kan fĂ„ om man har det pĂ„ översidan. Inte för att jag nĂ„gonsin mĂ€rkt att avsaknaden pĂ„verkat lĂ€sbarheten men att fĂ„ mindre reflektioner hade vĂ€l varit skönt...

Subben kÀndes stabilare i lÀnk - bÄde tyngre och tightare i sidoled. En personligt aspekt pÄ det hela Àr utseendet, som jag Àven tycker Àr bÀttre pÄ Subben. Vad jag hann kÀnna upplevdes Subben mer "vÀlbyggd", Ätminstone pÄ det jag kÀnde pÄ (lÀnk, krona och vridring).

Under de fem stressiga minuterna jag jÀmförde dem var jag som sagt rÀtt begrÀnsad i tid. BÄda har sina styrkor, och trots att dem bÄda Àr dykare och rÀtt lika i utseendet (med svarta tavlor, bÄda pÄ lÀnk etc) sÄ Àr dem vÀldigt olika, och jag tror absolut att dem skulle kunna komplettera varann bra i en samling. :)
Som alltid dÄ alltsÄ: GS vinner pÄ detaljnivÄ och Rolex vinner pÄ helhet.

Ja lite sÄ kÀndes det. Uppskattar verkligen att dem lagt ned tid pÄ att specifikt frambringa detaljer, medan Rolexens detaljer liksom Àr en "del av konstruktionen" om man sÀger sÄ. SvÄrt att fÄ ner det i text.:D
Precis. Med bÀttre lÄs och mindre storlek sÄ skulle GS kunna konkurrera pÄ riktigt. Nu kÀnns det som att allt krut ligger pÄ boetten och det som sitter innanför glaset. HÄller Àven med dig om kronan, Rolex har grymma kronlösningar, till och med min gamla Tudor med triplock Àr grym dÀr.

Med tanke pÄ att han som sÀljer Momentum sÀljer gummi frÄn Bonetto som ser ut exakt sÄdÀr sÄ utgÄr jag frÄn att de sÀljs med Bonetto-gummi. o_O
Ok. Ja, du kanske menar dom gummi-natobanden som Bonetto gör? Har ej provat dom.
Det som sitter pÄ min Tuna (pÄ bilden ovan) Àr ett vanligt Zulu av nylon... ser ut sÄhÀr:
ZC-22WEB-GREEN-F.jpg

Tillverkat av Momentum. :)

Precis. Med bÀttre lÄs och mindre storlek sÄ skulle GS kunna konkurrera pÄ riktigt. Nu kÀnns det som att allt krut ligger pÄ boetten och det som sitter innanför glaset. HÄller Àven med dig om kronan, Rolex har grymma kronlösningar, till och med min gamla Tudor med triplock Àr grym dÀr.
Ja boetten var grym, jÀvlar...:hungry: BÀttre lÄs (nu hann jag ju knappt kÀnna pÄ lÄset alls iofs, men fick mig en uppfattning), runt 40mm och aningens kortare lug-lug, och ett hi-beat-verk (eller Springdrive) i en dykare vore grymt! SDGM027 stÄr högt pÄ min lista, ingen dykarklocka men ÀndÄ. Skulle vara kul med en Sub i kombo med en GS-GMT. Nice storlek ocksÄ!

Köpte en jubileelÀnk som skulle passa min Seiko 6309-7040 men lÀste inte ordentligt och end links Àr svÀngda och passar sÄledes inte. Var fÄr man tag pÄ end links som passar min klocka?

/P

StĂ„r och vacklar om det Ă€r vĂ€rt eller inte. Är det stor skillnad?

Jag tycker det. Har uttryckt lite Äsikter i OM vs Iso-trÄden. HÀr Àr en post

Man fÄr vad man betalar för.

Ok band men inte mer.
En stor fördel med Iso Àr att de blir tunnare i godset gradvis ned mot spÀnnet. Det gör att de kÀnns mjukare och mer följsamma vid av-och pÄtagning samt sitter bekvÀmare.
Iso Àr lite snyggare med.

Men obris har bra bang for the buck.

Skulle uppskatta input om den hÀr 6138-8020 Pandan! Finns ute till salu och enligt killen som sÀljer den (som verkar mycket trovÀrdig) Àr allt original. Han pÄpekar att dem vanligtvis har en röd del lÀngst ut pÄ sekundvisaren, men att vissa kom med helsvarta visare - stÀmmer det? Uppskattar info sÄ snart som möjligt om nÄgon vet!! Edit: Samt, vad Àr rimligt att ge för den tycker ni? Edit #2: Fick svar pÄ en frÄga. Tydligen bara den hÀr som har svart visare frÄn en annan 6138a. SÄ den visaren var ej original... FrÄga i Edit #1 kvarstÄr! :D
image.jpg

Senast Àndrad:
Skulle uppskatta input om den hÀr 6138-8020 Pandan! Finns ute till salu och enligt killen som sÀljer den (som verkar mycket trovÀrdig) Àr allt original. Han pÄpekar att dem vanligtvis har en röd del lÀngst ut pÄ sekundvisaren, men att vissa kom med helsvarta visare - stÀmmer det? Uppskattar info sÄ snart som möjligt om nÄgon vet!! Edit: Samt, vad Àr rimligt att ge för den tycker ni? Edit #2: Fick svar pÄ en frÄga. Tydligen bara den hÀr som har svart visare frÄn en annan 6138a. SÄ den visaren var ej original... FrÄga i Edit #1 kvarstÄr! :D
image.jpg

Kan inte svara pÄ vad den Àr vÀrd, men den Àr sval som fan!

Tillbaka
Topp