• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hej har fĂ„tt en del funderingar och skulle vara tacksam om jag fick höra nĂ„gra av era Ă„sikter. Var vĂ€ldigt nĂ€ra att köpa mig en sumo, men sĂ„g sedan de kommande "turtle" modellerna. Är det nĂ„gon som vet hur dessa kommer vara kvalitetsmĂ€ssigt jĂ€mfört med sumon. Kommer de nya klockorna vara snĂ€ppet över sumon, eller kommer sumon vara den som anses vara vassare? Bör jag vĂ€nta tills de slĂ€pps eller kan jag lika gĂ€rna slĂ„ till pĂ„ en sumo pĂ„ en gĂ„ng?
Sumon Àr en betydligt dyrare klocka med ett rejÀlt mkt vassare urverk. Hur de kÀnns gÄr ju inte att sÀga Ànnu. Med det sagt sÄ hade jag vÀntat pÄ den nya modellen. Inget fel pÄ Sumon men verkar som att Seiko fÄtt till en fulltrÀff denna gÄng om du frÄgar mig.

Hej har fĂ„tt en del funderingar och skulle vara tacksam om jag fick höra nĂ„gra av era Ă„sikter. Var vĂ€ldigt nĂ€ra att köpa mig en sumo, men sĂ„g sedan de kommande "turtle" modellerna. Är det nĂ„gon som vet hur dessa kommer vara kvalitetsmĂ€ssigt jĂ€mfört med sumon. Kommer de nya klockorna vara snĂ€ppet över sumon, eller kommer sumon vara den som anses vara vassare? Bör jag vĂ€nta tills de slĂ€pps eller kan jag lika gĂ€rna slĂ„ till pĂ„ en sumo pĂ„ en gĂ„ng?
Köp bÄda! Köp en blÄ Sumo och en svart Turtle, eller tvÀrtom. Sen behöver du en GS dressare och en kvartsdykare och sen Àr det bara att ge sig in pÄ Seiko vintage. ;):D

Personligen klickar jag inte med sumon. Skitbra verk, tavla, visare gillar t.ex. kronan oxÄ.
Men tycker inte om proportionerna alls och inte förtjust i den "försÀnkta" vridringen heller...
SÄ nu Àr jag OWG med min fjÀrde SKX i ordningen medans jag vÀntar pÄ turteln :p

Kort sagt: Köp den som du tycker Àr coolast. :)

EDIT: Eller bÄda som Sorubim skriver

Yonssons utspel angÄende att skx Àr slutproducerad fick mig att göra ett spontanköp :)
image.jpeg
image.jpeg

Vad sÀger du Yonsson rÀtt boxar? :D
image.jpeg

Dubbelmacka, förlÄt dubbel cheeseburgare Àr aldrig fel?
image.jpeg

Tjena kompisar lÄng resa frÄn Singapore? VÀlkommen till Sverige!
image.jpeg

2st klassiker och kanske en av vÀrldens mest sÄlda affordable divers nÄgonsin
image.jpeg

Garanti? :angel: ÅterstĂ„r att testa gĂ„ngen :D
image.jpeg

Wristshot, East meets West
image.jpeg

En Äker pÄ armen och den andra i klocklÄdan fortfarande plastad, endast för beskÄdning ala @Nicklas.S :happyhappy:

Intryck? JÀvla idiot Chuck varför köpte du inte denna tidigare dÄ du envisades med Citizen?!!

Snacka om pang för pengen om du Àr prestigelös. Riktigt cool Seiko och min rek Àr att köpa snarast.

Cheers!

Yonssons utspel angÄende att skx Àr slutproducerad fick mig att göra ett spontanköp :)
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

En Äker pÄ armen och den andra i klocklÄdan fortfarande plastad, endast för beskÄdning ala @Nicklas.S :happyhappy:

Intryck? JÀvla idiot Chuck varför köpte du inte denna tidigare dÄ du envisades med Citizen?!!

Snacka om pang för pengen om du Àr prestigelös. Riktigt cool Seiko och min rek Àr att köpa snarast.

Cheers!
Dubbelpipig paketöppning! Nice!

Det Àr en intressant frÄga i och med att vi bara har produktbilder och lite hÄrdfakta att utgÄ frÄn vad gÀller den kommande modellen. BÄda klockor tillhör Prospexlinjen vilket gör att de borde ligga nÄgorlunda nÀra varandra kvalitetsmÀssigt. SBDC har dock tidigare legat snÀppet över SRP.

Sumon har ju som sagt bÀttre urverk men jag skulle inte sÀga att 6R Àr mycket bÀttre Àn 4R. BÄda Àr vidareutvecklingar av 7s och fÄr anses vara basurverk till skillnad mot exempelvis 8L som finns i SBDX001.

Vad gÀller generell finish fÄr man vÀl anta att den spÀnnande boetten och borstning/polering Àr bÀttre pÄ sumon eftersom den Àr mer dressad som modell Àn Turtle. LÀnken hÄller sÀkert samma trÄkiga kvalle som Sumons men gummit pÄ Turtle Àr med största sannolikhet bÀttre.

Oavsett hÄrklyverierna ovan tror jag att Sumon skulle sticka ut om man lÀgger dem bredvid varandra. Sumon Àr mer detaljarbetad med snyggare fasat inlÀgg med "metallring" runt lyspastan och metall runt indexmarkeringarna pÄ tavlan. Detsamma gÀller Sumons roligare visare.

TvÄ olika typer av klockor alltsÄ men jag Àr ganska sÀker pÄ att Sumon kommer upplevas som den bÀttre av de tvÄ.

Senast Àndrad:
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Cheers!
Vilken jÀkla skxrush det blivit! TÀnk om de inte alls kommer utgÄ. :D
NÀr Àr dina tillverkade enligt baklocket?

Jupp skitkul hoppas de har utgÄtt tÀnkte skaffa 2 till men med gummiband :)

561004 stÄr det, fÄr se pÄ den andra senare. Kolla denna :pompus:

Tack för svaren! ÅterstĂ„r vell nu att se om jag kan vĂ€nta tills de nya modellerna kommer innan jag tar ett beslut, önskar man kunde köpa bĂ„de dĂ„ bĂ„da verkar vara riktigt schyssta klockor ;)

Tack för svaren! ÅterstĂ„r vell nu att se om jag kan vĂ€nta tills de nya modellerna kommer innan jag tar ett beslut, önskar man kunde köpa bĂ„de dĂ„ bĂ„da verkar vara riktigt schyssta klockor ;)
Köp Sumon nu och sÀlj om du Àndrar dig nÀr Turtle slÀpps nÀsta Är? SÄ gör jag hela tiden, köper klockor för att testa dem ett tag tills nÄgot annat lockar. Sumon Àr ju en lÀttsÄld klocka.

Det Àr en grym kombo! Om jag inte hade haft denna sÄ hade en SKX varit pÄ vÀg nu, men det kÀnns överflödigt. Eller inte ...
Vi kan byta annars. ;)
Min skx007 ligger +-0 sekunder efter 3 dygn. RÀtt galet för en klocka som kostar 1500kr. NÀsta vecka landar dock en klocka som kommer hÄlla tiden Ànnu bÀttre sÄ dÄ fÄr denna vila.

Sumo kommer att andras nu lite pÄ tÀvlen. Kommer at fÄ prospex logo o lite typeface adjustering. Finns bilder pÄ seija. NÄnting att tÀnke till dÄ inte alla uppskatta den prospex logo.

edit: So you might not want to wait too long if you prefer the current face on the SUMO. If you like the new one though, it doesn't matter

Senast Àndrad:
Hur tror ni det Àr med SEIKOs nya formula pÄ lumibrite? De nya tonfiskarna med de nya visarna har ju alla nya lyspastan men hur Àr det med exempelvis Turtle som har "vanliga skx-visare"? Lyspastan ser helt vit ut pÄ produktbilderna sÄ det borde vara den gamla lyspastan?

image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Cheers!
SÄ de verkar funka dÄ trots CW? DÄ kanske man vÄgar bestÀlla dÀr ifrÄn :)

Köp Sumon nu och sÀlj om du Àndrar dig nÀr Turtle slÀpps nÀsta Är? SÄ gör jag hela tiden, köper klockor för att testa dem ett tag tills nÄgot annat lockar. Sumon Àr ju en lÀttsÄld klocka.
LÄter som en bra ide, men grejen Àr dÀremot att jag Àr ganska ny i klockvÀrlden och letar fortfarande efter min första riktiga klocka. DÀrför vet jag inte riktigt om jag kommer börja flippa sÄ hÀr tidigt :/ om jag hade varit lite mer erfaren hade nog detta varit de bÀsta alternativet :) men fÄr vÀll tÀnka pÄ saken

Sumo kommer att andras nu lite pÄ tÀvlen. Kommer at fÄ prospex logo o lite typeface adjustering. Finns bilder pÄ seija. NÄnting att tÀnke till dÄ inte alla uppskatta den prospex logo.

edit: So you might not want to wait too long if you prefer the current face on the SUMO. If you like the new one though, it doesn't matter
Ja jag sÄg detta, föredrar nog ocksÄ den Àldre modellen, verkar dock som att den svarta Àldre inte lÀngre finns kvar pÄ seiya

Hur tror ni det Àr med SEIKOs nya formula pÄ lumibrite? De nya tonfiskarna med de nya visarna har ju alla nya lyspastan men hur Àr det med exempelvis Turtle som har "vanliga skx-visare"? Lyspastan ser helt vit ut pÄ produktbilderna sÄ det borde vara den gamla lyspastan?
Och?
Har gammal och ny pasta pÄ MM och i praktiken, alltsÄ i daglig bruk, utan laddning med diverse ficklampor ser jag ingen skillnad sÄ ingen deal breaker.
Lumen pÄ Seikos dykare Àr super oavsett version
//Bosse

Tillbaka
Topp