• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

LÄter som en bra ide, men grejen Àr dÀremot att jag Àr ganska ny i klockvÀrlden och letar fortfarande efter min första riktiga klocka. DÀrför vet jag inte riktigt om jag kommer börja flippa sÄ hÀr tidigt :/ om jag hade varit lite mer erfaren hade nog detta varit de bÀsta alternativet :) men fÄr vÀll tÀnka pÄ saken
Hade jag varit i den sitsen sÄ hade jag köpt en Sumo, det Àr en kanonklocka! Tim-markeringarna gör att den kÀnns lite mer lyxig Àn en klocka med mÄlad tavla. Det gör Àven att lyspastan blir tjockare vilket Àr trevligt.

Och?
Har gammal och ny pasta pÄ MM och i praktiken, alltsÄ i daglig bruk, utan laddning med diverse ficklampor ser jag ingen skillnad sÄ ingen deal breaker.
Lumen pÄ Seikos dykare Àr super oavsett version
//Bosse
Vi har vÀl olika syn pÄ saken helt enkelt. Jag har bara sett nya lyspastan snabbt och tyckte den var klart bÀttre. 40% starkare tror jag SEIKO sagt.
image.jpeg

(Inte min bild)

Trevlig fredag och helg, Seikonauter!
sei_scu02.jpg

Är grymt nöjd med detta nytillskott i samlingen. Ett gediget stycke stĂ„l och teknologi som utstrĂ„lar kvalitet. HĂ€rlig nĂ€rvaro pĂ„ handleden.
Tack till @yonsson för affÀren och tack till @seikoswede som introducerade klockan pÄ forumet.

Tackar för det! :)

Tror iofs det finns nÄgon som har en hÀr pÄ KS men de Àr inte sÄ vanliga.
StenhÄrd klocka men jag fixar inte digitalt dessvÀrre.
Annars hade den fÄtt bo hos mig ett bra tag till.

BÀr den med god hÀlsa!

Jim

Hade jag varit i den sitsen sÄ hade jag köpt en Sumo, det Àr en kanonklocka! Tim-markeringarna gör att den kÀnns lite mer lyxig Àn en klocka med mÄlad tavla. Det gör Àven att lyspastan blir tjockare vilket Àr trevligt.
HÄller med, just nu lutar det lite mer Ät sumon, men det som jag gillar mer pÄ de nya modellerna, som ocksÄ gör att jag tvekar, Àr proportionerna. De kÀnns lite mer "diskreta" eller hur jag nu ska uttrycka mig, vilket jag gillar

GS-febern vÀgra lÀgga sig och jag fundera pÄ att komplettera min spring drive med en quartz. NÄgon som har eller har haft en SBGX093 som kan ge lite input? Storleken pÄ strax under 39mm lockar och det faktum att den Àr antimagnetisk kan ju aldrig skada om man hamnar i sÄdana situationer :cool:

Bilden skamlöst snodd from the interweb
imgrc0063411249.jpg

GS-febern vÀgra lÀgga sig och jag fundera pÄ att komplettera min spring drive med en quartz. NÄgon som har eller har haft en SBGX093 som kan ge lite input? Storleken pÄ strax under 39mm lockar och det faktum att den Àr antimagnetisk kan ju aldrig skada om man hamnar i sÄdana situationer :cool:

imgrc0063411249.jpg

Har inget att hjĂ€lpa till mer Ă€n att sĂ€ga KÖR!
Detta Àr den GS jag surfar mest just nu.
Köp och flippa till mig sen;)

Hej alla seikofantaster. Har fÄtt upp intresset för seiko igen.. och tÀnkte höra, om man vill ta steget över Sumo i dykarsegmentet. vilka alternativ finns? Mm300? NÄgon dykar gs? Mm600? Och hur ligger de olika i pris? Och tips pÄ var man kan köpa nytt lr beggat.

Mvh

Hej alla seikofantaster. Har fÄtt upp intresset för seiko igen.. och tÀnkte höra, om man vill ta steget över Sumo i dykarsegmentet. vilka alternativ finns? Mm300? NÄgon dykar gs? Mm600? Och hur ligger de olika i pris? Och tips pÄ var man kan köpa nytt lr beggat.

Mvh
Kvarts? Automat?
SBDC001
SBDC007
SBBN015
SBBN031 , SBBN027
600m/1000m tonfiskarna
SBDX001
MM600
SBGX117 / SBGX117
SBGA029
SBGA031

Typ, i den ordningen. Priser gÄr lÀtt att googla fram och ju lÀngre ner du gÄr ju dyrare blir det. :) Köpa nytt: Klockmaster Globen, Seiyja, Higuchi.
Begagnat: Ebay, klockforum.

Kvarts? Automat?
SBDC001
SBDC007
SBBN015
SBBN031 , SBBN027
600m/1000m tonfiskarna
SBDX001
MM600
SBGX117 / SBGX117
SBGA029
SBGA031

Typ, i den ordningen. Priser gÄr lÀtt att googla fram och ju lÀngre ner du gÄr ju dyrare blir det. :) Köpa nytt: Klockmaster Globen, Seiyja, Higuchi.
Begagnat: Ebay, klockforum.
Automat :) tack sÄ mkt. Uppskattas

imgrc0063411249.jpg

En vĂ€ldigt trevlig GS version. Hade turen att kunna prova den pĂ„ handleden i Klockmaster Globens butik. En tunnare och dĂ€rmed mindre "chunky" version av dess mekaniska storebror SBGR079. Älskar designen pĂ„ boetten, har enbart svĂ„rt för avsaknaden av datum i kombination med Quartz (slipper ju stĂ€lla in den dĂ„ det Ă€r Quartz) och den nĂ„got konstiga anslutningen av lĂ€nken mellan bandhornen. Hade passat bĂ€ttre med en integrerad lĂ€nk. Älskar den mer sportiga looken och lyspasta pĂ„ visarna! Är en snyggare version av den nuvarande Rolex Milgauss IMO, kanske dĂ„ den pĂ„minner om en Ă€ldre Milgauss med visarna kanske. Sitter dock och funderar pĂ„ om den lĂ€gre antimagnetiska vĂ€rdet Ă€n den mekaniska varianten har ngn praktisk betydelse i över huvudtaget.

Har inget att hjĂ€lpa till mer Ă€n att sĂ€ga KÖR!
Detta Àr den GS jag surfar mest just nu.
Köp och flippa till mig sen;)

Tror Globen har en inne sÄ jag försöker smita in och klÀmma lite nÀsta vecka. Blir det affÀr och om jag nÄgonsin skulle drabbas av sinnesförvirring och vilja flippa den, lovar jag att skicka en blÀnkare till dig först!;) Vi har ju en liten flipphistoria ihop du och jag. Din f.d Airman mÄr alldeles förtrÀffligt i min winder just nu:D

Tror Globen har en inne sÄ jag försöker smita in och klÀmma lite nÀsta vecka. Blir det affÀr och om jag nÄgonsin skulle drabbas av sinnesförvirring och vilja flippa den, lovar jag att skicka en blÀnkare till dig först!;) Vi har ju en liten flipphistoria ihop du och jag. Din f.d Airman mÄr alldeles förtrÀffligt i min winder just nu:D

LÀgg annars en förfrÄgan till Higuchi, tror den blir betydligt billigare Àn Globens listpris pÄ 29500. Vet dock inte hur klockmaster förhÄller sig till att ge ev. rabatt vid ett direkt köp i butiken.

En vĂ€ldigt trevlig GS version. Hade turen att kunna prova den pĂ„ handleden i Klockmaster Globens butik. En tunnare och dĂ€rmed mindre "chunky" version av dess mekaniska storebror SBGR079. Älskar designen pĂ„ boetten, har enbart svĂ„rt för avsaknaden av datum i kombination med Quartz (slipper ju stĂ€lla in den dĂ„ det Ă€r Quartz) och den nĂ„got konstiga anslutningen av lĂ€nken mellan bandhornen. Hade passat bĂ€ttre med en integrerad lĂ€nk. Älskar den mer sportiga looken och lyspasta pĂ„ visarna! Är en snyggare version av den nuvarande Rolex Milgauss IMO, kanske dĂ„ den pĂ„minner om en Ă€ldre Milgauss med visarna kanske. Sitter dock och funderar pĂ„ om den lĂ€gre antimagnetiska vĂ€rdet Ă€n den mekaniska varianten har ngn praktisk betydelse i över huvudtaget.

Exakt samma kÀnsla som jag har :) VÀrdet motsvarar vÀl 500 gauss (hÀlften av den mekaniska) men kÀnns som man kan leva med det :D

Tillbaka
Topp