• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

SBGA137, 20st. Grön tavla och guldtrimmings. XII kl. 12 :bawling:
image.jpeg
Yes! Den var riktigt bra.
 
Intressant. Man kan lita pÄ Rob, han har varit i gamet lÀngre Àn de flesta. Jag hade inte brytt mig det minsta. Kanji Àr kul som andrasprrÄk men har klockan inte kanji sÄ tycker jag det Àr oviktigt vilket sekundÀrsprÄket Àr.
Skulle till och med sÀga att det Àr en feature med en sÄ udda konfiguration nÀr den bevisligen kommer frÄn fabrik. Rob Àr cool!
 
Hejsan alla Seiko fantaster!

Har lĂ€st lite recensioner om Grand Seiko SBGX061 och jag mycket intresserad av denna modell. TĂ€nkte bara höra ifall det Ă€r nĂ„gon hĂ€r som har Ă€gt en. Är det en bra varje-dag-klocka? Tycker Calibret 9F Ă€r riktigt fascinerande men det kanske Ă€r Ă€nnu ballare med en Spring Drive modell, vad sĂ€ger ni? :)
 
Hejsan alla Seiko fantaster!

Har lĂ€st lite recensioner om Grand Seiko SBGX061 och jag mycket intresserad av denna modell. TĂ€nkte bara höra ifall det Ă€r nĂ„gon hĂ€r som har Ă€gt en. Är det en bra varje-dag-klocka? Tycker Calibret 9F Ă€r riktigt fascinerande men det kanske Ă€r Ă€nnu ballare med en Spring Drive modell, vad sĂ€ger ni? :)
Har Àgt:
https://klocksnack.se/threads/recension-grand-seiko-sbgx061-vs-sbgx083.13726/
 
Hejsan alla Seiko fantaster!

Har lĂ€st lite recensioner om Grand Seiko SBGX061 och jag mycket intresserad av denna modell. TĂ€nkte bara höra ifall det Ă€r nĂ„gon hĂ€r som har Ă€gt en. Är det en bra varje-dag-klocka? Tycker Calibret 9F Ă€r riktigt fascinerande men det kanske Ă€r Ă€nnu ballare med en Spring Drive modell, vad sĂ€ger ni? :)
Har inte Àgt en SD GS men en sbgx063 (champagnetavla). Skulle sÀga att du hittat en fenomenal vardagsklocka.
 
@MadeofChicken
Jag har Àgt 1 klocka med spring drive och 4st med 9F-urverket. SD Àr cool men jag tycker inte SD kÀnns magiskt. 9F har sida fördelar, bland annat att de inte somnar pÄ flera Är och att klockorna kan göras tunnare Àn SD-klockorna. Med det sagt tycker jag SD-klockorna Àr bra ersÀttare till mekaniska klockor eftersom man i princip kan behandla dem som kvartsare vad gÀller service och tidhÄllning.

BÄda urverken har alltsÄ sin charm.
 
@MadeofChicken
Jag har Àgt 1 klocka med spring drive och 4st med 9F-urverket. SD Àr cool men jag tycker inte SD kÀnns magiskt. 9F har sida fördelar, bland annat att de inte somnar pÄ flera Är och att klockorna kan göras tunnare Àn SD-klockorna. Med det sagt tycker jag SD-klockorna Àr bra ersÀttare till mekaniska klockor eftersom man i princip kan behandla dem som kvartsare vad gÀller service och tidhÄllning.

BÄda urverken har alltsÄ sin charm.

SÄ mycket som jag gillar mekaniska klockor sÄ kan man inte blunda för fördelarna kvarts har. Vad fÄr man betala för en Sbgx061 i Sverige?
 
SÄdÀrja, nu sitter den Àntligen som den ska! Har legat mellan tvÄ hÄl hittills, men gjorde slag i saken och borrade upp ett till hÄl. Nu sitter den som en smÀck! Imorgon fÄr den flyga ivÀg till England igen och fÄ ett nytt glas och en "utseendemÀssigt korrekt" sekundvisare. :)
image.jpeg

image.jpeg

Edit: 6138-8020 Panda. :)
 
SÄdÀrja, nu sitter den Àntligen som den ska! Har legat mellan tvÄ hÄl hittills, men gjorde slag i saken och borrade upp ett till hÄl. Nu sitter den som en smÀck! Imorgon fÄr den flyga ivÀg till England igen och fÄ ett nytt glas och en "utseendemÀssigt korrekt" sekundvisare. :)
image.jpeg

image.jpeg

Edit: 6138-8020 Panda. :)
Gillar att du köpt SEIKO sÄ man fÄr nytta av dina grymma bilder. ;)
 
Senast Àndrad:
@MadeofChicken

Jag Àger en SBGX059 (som jag köpte av @Chuck). Helt djÀvla suverÀn klocka.

Jag Àgde en 61:a förut ocksÄ. SÄlde den. Lite dumt, Ängrar mig en smula faktiskt ...

Köp den inte ny hos AD som jag gjorde, det blir helt enkelt onödigt dyrt. Begagnad Àr den vÀl vÀrd pengarna.

Sedan Ă€r kvartsverket helt ĂŒbergrymt.


SBGX059
image.jpeg



SBGX061
image.jpeg
 
@MadeofChicken

Jag Àger en SBGX059 (som jag köpte av @Chuck). Helt djÀvla suverÀn klocka.

Jag Àgde en 61:a förut ocksÄ. SÄlde den. Lite dumt, Ängrar mig en smula faktiskt ...

Köp den inte ny hos AD som jag gjorde, det blir helt enkelt onödigt dyrt. Begagnad Àr den vÀl vÀrd pengarna.

Sedan Ă€r kvartsverket helt ĂŒbergrymt.


SBGX059
image.jpeg



SBGX061
image.jpeg
@MadeofChicken

Jag Àger en SBGX059 (som jag köpte av @Chuck). Helt djÀvla suverÀn klocka.

Jag Àgde en 61:a förut ocksÄ. SÄlde den. Lite dumt, Ängrar mig en smula faktiskt ...

Köp den inte ny hos AD som jag gjorde, det blir helt enkelt onödigt dyrt. Begagnad Àr den vÀl vÀrd pengarna.

Sedan Ă€r kvartsverket helt ĂŒbergrymt.


SBGX059
image.jpeg



SBGX061
image.jpeg

Jag Àr en dumskalle som sÄlde men Ä andra sidan Àr jag glad att den avnjuts ordentligt av en fantast!
Minnen: https://klocksnack.se/threads/2-Är-pÄ-ks-firas-med-historisk-lunch.31160/#post-680926
 
SÄdÀrja, nu sitter den Àntligen som den ska! Har legat mellan tvÄ hÄl hittills, men gjorde slag i saken och borrade upp ett till hÄl. Nu sitter den som en smÀck! Imorgon fÄr den flyga ivÀg till England igen och fÄ ett nytt glas och en "utseendemÀssigt korrekt" sekundvisare. :)
image.jpeg

image.jpeg

Edit: 6138-8020 Panda. :)
Riktigt charmig Panda, kul att den ska Äka pÄ spa!
 
@MadeofChicken

Jag Àger en SBGX059 (som jag köpte av @Chuck). Helt djÀvla suverÀn klocka.

Jag Àgde en 61:a förut ocksÄ. SÄlde den. Lite dumt, Ängrar mig en smula faktiskt ...

Köp den inte ny hos AD som jag gjorde, det blir helt enkelt onödigt dyrt. Begagnad Àr den vÀl vÀrd pengarna.

Sedan Ă€r kvartsverket helt ĂŒbergrymt.


SBGX059
image.jpeg



SBGX061
image.jpeg

JÀklar vad snygg den var med vit tavla... TrÄkig som man Àr vÀljer man jÀmt svarta urtavlor, sÄ det kanske Àr dags att bryta den traditionen. I vissa stunder kÀnns den lite för "dressig", eller funkar den till allt som ex en Explorer?
 
@MadeofChicken

Jag Àger en SBGX059 (som jag köpte av @Chuck). Helt djÀvla suverÀn klocka.

Jag Àgde en 61:a förut ocksÄ. SÄlde den. Lite dumt, Ängrar mig en smula faktiskt ...

Köp den inte ny hos AD som jag gjorde, det blir helt enkelt onödigt dyrt. Begagnad Àr den vÀl vÀrd pengarna.

Sedan Ă€r kvartsverket helt ĂŒbergrymt.


SBGX059
image.jpeg



SBGX061
image.jpeg
Har haft ögonen pÄ GS quartzarna ett tag nu, den med svart tavla dÀr Àr ju en riktig snygging. (Inget fel pÄ den vita heller.)
 
@Bjoerlin76 fick mig att ta fram kameran:
image.jpeg
image.jpeg

Jag behöver jobba lite pÄ att fÄ fram fÀrgerna. Lumen har mycket mer fÀrg Àn pÄ bilderna.
Åh, snyggt... Grymma bilder verkligen. De dĂ€r visarna Ă€r sĂ„ sjukt grymma ocksĂ„ tycker jag. ApropĂ„ fĂ€rgerna tror jag det helt enkelt har att göra med att lumen lyser sĂ„ j*vla starkt sĂ„ de blir överexponerade. LĂ„t sĂ€ga att du har ISO400 nu, med F4,5 och en slutartid pĂ„ 1/4 sekund (eller nĂ„got sĂ„nt...). Testa att antingen minska ISO till typ 200 eller 100, och om inte det rĂ€cker pröva med 1/10 sekund. Har du ett stativ och en tidsutlösning pĂ„ ett par sekunder kan du testa att slĂ€cka alla lampor i omgivningen och belysa med en iPad eller en iPhone eller nĂ„t liknande pĂ„ vit skĂ€rm. Brukar kunna bli sĂ„dĂ€r sterilt...:cool:
Edit: Är det ok att jag sparar en av bilderna och har den som skĂ€rmslĂ€ckare? :)
 
Åh, snyggt... Grymma bilder verkligen. De dĂ€r visarna Ă€r sĂ„ sjukt grymma ocksĂ„ tycker jag. ApropĂ„ fĂ€rgerna tror jag det helt enkelt har att göra med att lumen lyser sĂ„ j*vla starkt sĂ„ de blir överexponerade. LĂ„t sĂ€ga att du har ISO400 nu, med F4,5 och en slutartid pĂ„ 1/4 sekund (eller nĂ„got sĂ„nt...). Testa att antingen minska ISO till typ 200 eller 100, och om inte det rĂ€cker pröva med 1/10 sekund. Har du ett stativ och en tidsutlösning pĂ„ ett par sekunder kan du testa att slĂ€cka alla lampor i omgivningen och belysa med en iPad eller en iPhone eller nĂ„t liknande pĂ„ vit skĂ€rm. Brukar kunna bli sĂ„dĂ€r sterilt...:cool:
Edit: Är det ok att jag sparar en av bilderna och har den som skĂ€rmslĂ€ckare? :)
Tack för tipsen, fÄr testa snart. Du fÄr göra precis vad du vill med bilderna. :)
 
Har nu under ca ett Ärs tid följt det hÀr forumet under anonymitet. Bra jÀkla forum mÄste jag sÀga! Bra folk och bra klockor kan ju inte annat Àn bli...ja bra. Efter ett nyligt köp av en sarb033 hÀr pÄ forumet, som jag för övrigt Àr toknöjd med, tÀnkte jag bara tacka alla seikofantaster för ett informativt och underhÄllande forum. Tack!
 
Tillbaka
Topp