• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Om nya Astron:
"Thanks to more efficient conversion of light to energy, the watch is not only capable of moving the larger hands, but also add a chronograph feature, and reduce the size by 30%. To give you an idea of how much electricity is needed to connect to the satellites, it is equivalent to 10,000 times that of a battery watch, or 300 times that of a radio controlled watch. "
RĂ€tt cool!

Tackar för den lÀnk :rolleyes:

Lite blandade kÀnslor till jag kom till SBGH035
Ouch, aj, den var bara helt rÀtt :happyhappy:

Fan Yonsson jag har nog GS med ljusa tavlor :banghead:

//Bosse

niclasniceDe nyare hÄller sjÀlvklart högre finish, men de Àldre Àr billigare och vÀldigt charmiga. Vad man inte ska glömma Àr att det kan bli i princip omöjligt att fixa en vintage-GS som crashar. Det Àr ju lite av en chansning dÄ i princip alla sÀljs utan kÀnd servicehistorik. Jag menar inte att skrÀmma dig, men det finns inte direkt stora reservdelslager till förfogande.

HÀr kÀnner jag och en ganska vÀlkÀnd Seikosamlare (vars internetnick börjar pÄ K och slutar pÄ uma) behov att kommentera lite. Man gör vÀl med vintage GS som med mycket annan vintage --> GÄr det inte att serva för att en del Àr paj sÄ köper man en donatorklocka billigt. Inge större problem med vintage GS Àn övrig vintage. Man fÄr vara beredd att jobba lite om man har stor otur, men det gÀller ju gamla klockor generellt.

Bosse som hÀnger hÀr servade ju nyss sin (min gamla) vintage GS i Kungsbacka utan problem.

HÀr kÀnner jag och en ganska vÀlkÀnd Seikosamlare (vars internetnick börjar pÄ K och slutar pÄ uma) behov att kommentera lite. Man gör vÀl med vintage GS som med mycket annan vintage --> GÄr det inte att serva för att en del Àr paj sÄ köper man en donatorklocka billigt. Inge större problem med vintage GS Àn övrig vintage. Man fÄr vara beredd att jobba lite om man har stor otur, men det gÀller ju gamla klockor generellt.

Bosse som hÀnger hÀr servade ju nyss sin (min gamla) vintage GS i Kungsbacka utan problem.
Det ska vÀl finnas nÄgon i Danmark som garanterat ska kunna serva det mesta i vintagevÀg. Finns det ej reservdelar sÄ tillverkar han dessa sjÀlv. Han ska inte vara allt för dyr heller. Minns bara inte vilken sajt det var just nu...

john b
Klart man kan köpa en donatorklocka, men att köpa en klocka för 10 som efter nÄgot Är kraschar för att dÀrefter behöva köpa en till i sÀmre skick för 8 (för att fÄ urverket) Àr ju inte sÄ roligt. Jag menar inte pÄ nÄgot sÀtt att det tillhör vanligheten att de crashar, men man bör nog ha med krÄnglet i berÀkningen.

Det sÀljs exempelvis en hel del GSar dÀr datumet slÀpar. Kan bli lurigt och dyrt att lösa det pÄ en klocka som bara tillverkats i nÄgra 1000 exemplar under 60-talet. Lite skillnad mot med exempelvis Omega dÀr det medta finns att fÄ tag pÄ relativt enkelt.

Sen har ju vissa (te x en person med ett anvÀndarnamn som börjar pÄ K) rÀtt bra kontakter misstÀnker jag, vilket inte gemene man har.

john b

Det sÀljs exempelvis en hel del GSar dÀr datumet slÀpar. Kan bli lurigt och dyrt att lösa det pÄ en klocka som bara tillverkats i nÄgra 1000 exemplar under 60-talet. Lite skillnad mot med exempelvis Omega dÀr det medta finns att fÄ tag pÄ relativt enkelt.

PÄ min gamla GS slÀpade datumet, det fixade Gastons ur för en tvÄhundring utan nÄgra reservdelar. SÄ man skall nog inte vara överdrivet rÀdd om man ser nÄgot man gillar.

Är det nĂ„gon av er som sitter pĂ„ en Sub & en seiko FFF för att kunna jĂ€mföra storleken?

FFF mÀter vÀl 42mm om jag inte har fel?

Tack för input! GĂ€ller att inte köpa en allt för ovanlig modell dĂ„ mao. Yonsson gav mig riktigt fina tips igĂ„r sĂ„ har nu bestĂ€mt mig för en SBGX, skall bara bestĂ€mma fĂ€rg pĂ„ urtavlan (Inte boetten :). Kan inte riktigt slĂ€ppa 60-70 tals modellerna men skall försöka hejda mig lite tills rĂ€tt objekt dyker upp. Är faktiskt lite orolig att det hĂ€r ska utvecklas till en mani.

Glad pÄsk och stort tack för alla synpunkter! :)

Dagens Seiko idag Àr för mig en 7549-7010 i patinerat skick :)

16042014.jpg

Om man skulle vilja köpa sig en klocka frÄn japan snarare Àn watchhubs eller creation watches och inte har nÄgot emot att betala svensk moms - föredrar dÄ Seiko-rÀvarna Higuchi eller Seiya vid köp? Higuchi verkar ha lite Seiko-banners pÄ hemsidan och Àr auktoriserad ÄterförsÀljare? Seiya verkar lite smidigare och lÀttnavigerat. Vad sÀger ni? Erfarenheter?

För kĂ€nnedom:​

headscratch.jpg

Är det nĂ„gon av er som sitter pĂ„ en Sub & en seiko FFF för att kunna jĂ€mföra storleken?

FFF mÀter vÀl 42mm om jag inte har fel?
FFF mÀter 42 mm det stÀmmer. Kort mellan lugsen sÄ kÀnns inte sÄ stor. BÀrs aningen större Àn en sub om du frÄgar mig.

Skickat frÄn min GT-I9505 via Tapatalk

Hej
Funderar pÄ att skaffa mig en ny beater inför sommaren. Velar mellan Skx007, Orange monster eller kanske en Citizen ny0040.
image.jpg

007 Àr ju omÄttligt populÀr Àven utanför denna trÄd och dÀrför Àr jag sugen pÄ att testa. Problemet Àr att jag Àr allergisk mot platta urtavlor, jag vill ha "applied index". (vet inte vad det kallas pÄ svenska).
Ni som har skx007, hur kĂ€nns urtavlan i verkligheten? Är den inte lite platt och trĂ„kig?

Hej
Funderar pÄ att skaffa mig en ny beater inför sommaren. Velar mellan Skx007, Orange monster eller kanske en Citizen ny0040.
image.jpg

007 Àr ju omÄttligt populÀr Àven utanför denna trÄd och dÀrför Àr jag sugen pÄ att testa. Problemet Àr att jag Àr allergisk mot platta urtavlor, jag vill ha "applied index". (vet inte vad det kallas pÄ svenska).
Ni som har skx007, hur kĂ€nns urtavlan i verkligheten? Är den inte lite platt och trĂ„kig?

"New Monster" med o-platt tavla kanske kan vara nÄgot, min dagens Seiko pÄ vÀg till "landet"...

rOLkYbP.jpg

Glad pÄsk

//Bosse

"New Monster" med o-platt tavla kanske kan vara nÄgot, min dagens Seiko pÄ vÀg till "landet"...

rOLkYbP.jpg

Glad pÄsk

//Bosse

Ja, det Àr precis den jag sneglat pÄ, fast orange... Den Àr vÀldigt ful pÄ nÄt coolt vis. Vet inte om jag gillar den men kommer pÄ mig sjÀlv med att surfa pÄ den gÄng pÄ gÄng :)

Tillbaka
Topp