Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Fram med din kamera, ingen genvÀgar:![]()
![]()
Mörkt kl 15, man undrar ju nÀr ljuset tÀnker visa sig sÄ man kan ta lite bra bilder...
Telefonbilder blir vÀldigt korniga i detta ljus.![]()
Trevlig familjebild!Fixade en liten gruppbild idag med nÄgra av dykarna, bara jag som kan misslyckas sÄ totalt med att fÄ rÀtt tid/datum.
![]()
Skulle tippa pÄ 1981.Fick hem den hÀr igÄr, har inte lyckats hitta nÄgot om tillverkningsÄr pÄ verket men det kanske nÄgon hÀr har koll pÄ! Enligt boetten Àr det en 7123-8480 med serienummer som börjar pÄ 18. SÄ augusti Är 1 nÄgonting
Lite bilder:
HÀrligt gÀngFixade en liten gruppbild idag med nÄgra av dykarna, bara jag som kan misslyckas sÄ totalt med att fÄ rÀtt tid/datum.
![]()
Skulle tippa pÄ 1981.
Watch Idiot SavantWIS. Vad Àr det det betyder?
Grattis! ASCOOL!Sitt ned i bÄten, nu kör vi. Var precis och hÀmtade Ärets sista klocka (100% sant)
LĂ„dan
![]()
Fina LĂ„dan![]()
Berömda Limited pluppar![]()
Klocka och pluppar![]()
Klocka![]()
Klockan pÄ armen (bra skÀrpa dÀr)
![]()
Ja, den Àr annorlunda
Specifications:
- Tidal Wave Pattern on Green Dial
- Stainless Steel Bracelet
- Sapphire Crystal + Magnifying with anti-reflective coating
- Unidirectional Rotating Bezel
- Double Locking Fold-over Push-button Clasp
- Gold color Screw Down Crown
- Gold color Index
- Limited Production 820 Pcs. (For Thailand retail only)
- Screw Back Case
- 6R15 Caliber
- Automatic with Manual Winding Crown
- Diver's 200m
- 23 Jewels
- ~50 Hour Power Reserve
- Accuracy of +25 to -15 Seconds per Day
- Water Resistant to 200m
- Resistant to Magnetic Interference
- Second Hand Stop Function
- LumiBrite on Hands and Markers
- 50 x 48 x 13.3mm Case Size
- 44mm Case Diameter
- 20mm Band Width
- Extra Seiko Polyurethane Rubbers band (Included)
- Ref # SPB031J1
TÀnkte förklara lite hur det kommer sig att @Molle kan svara pÄ din frÄga.34 Är gammal, det trodde jag inte! Tack![]()
TÀnkte förklara lite hur det kommer sig att @Molle kan svara pÄ din frÄga.
Om du ser en blixt (Daini logo) eller tsunamilogo (Suwa logo) pÄ urtavlan sÄ innebÀr det att klockan Àr tillverkad innan man slutade definiera vilken fabrik den tillverkades i, dvs typ innan 1990 (vet ej exakt Ärtal man tog bort loggorna frÄn tavlorna).
PÄ vissa tavlor ser man denna logga lÀngst ner pÄ tavlan dÀr urverket definieras likt pÄ denna:
![]()
(Suwa)
Medan man pÄ vissa klockor valt att sÀtta loggan synligt, tex pÄ dessa:
![]()
(Suwa)
![]()
(Daini)
Daini heter idag SEIKO instrument inc (SII)
Suwa heter idag SEIKO Epson. Förr tillverkades hela klockan i en av fabrikerna och det pÄgick en intern "tÀvlan" mellan de olika modellerna. Det fanns GS och KS som tillverkades av bÄde Daini och Suwa.
Nu för tiden Àr det lite rörigare och jobbigare att förklara vad som tillverkas var.
Kombinera vetskapen av att klockan Àr frÄn innan 1990 med dina siffror (1,8) sÄ fÄr du Är 1, mÄnad 8, 1971 eller 1981. Första kvartsklockan slÀpptes 1969 sÄ dÀrmed Àr det vÀldigt osannolikt att klockan Àr frÄn 71. AlltsÄ svarar @Molle 1981.![]()
@vonbahr ApropÄ loggornaTÀnkte förklara lite hur det kommer sig att @Molle kan svara pÄ din frÄga.
Om du ser en blixt (Daini logo) eller tsunamilogo (Suwa logo) pÄ urtavlan sÄ innebÀr det att klockan Àr tillverkad innan man slutade definiera vilken fabrik den tillverkades i, dvs typ innan 1990 (vet ej exakt Ärtal man tog bort loggorna frÄn tavlorna).
PÄ vissa tavlor ser man denna logga lÀngst ner pÄ tavlan dÀr urverket definieras likt pÄ denna:
![]()
(Suwa)
Medan man pÄ vissa klockor valt att sÀtta loggan synligt, tex pÄ dessa:
![]()
(Suwa)
![]()
(Daini)
Daini heter idag SEIKO instrument inc (SII)
Suwa heter idag SEIKO Epson. Förr tillverkades hela klockan i en av fabrikerna och det pÄgick en intern "tÀvlan" mellan de olika modellerna. Det fanns GS och KS som tillverkades av bÄde Daini och Suwa.
Nu för tiden Àr det lite rörigare och jobbigare att förklara vad som tillverkas var.
Kombinera vetskapen av att klockan Àr frÄn innan 1990 med dina siffror (1,8) sÄ fÄr du Är 1, mÄnad 8, 1971 eller 1981. Första kvartsklockan slÀpptes 1969 sÄ dÀrmed Àr det vÀldigt osannolikt att klockan Àr frÄn 71. AlltsÄ svarar @Molle 1981.![]()
Sitt ned i bÄten, nu kör vi. Var precis och hÀmtade Ärets sista klocka (100% sant)
LĂ„dan
![]()
Fina LĂ„dan![]()
Berömda Limited pluppar![]()
Klocka och pluppar![]()
Klocka![]()
Klockan pÄ armen (bra skÀrpa dÀr)
![]()
Ja, den Àr annorlunda
Specifications:
- Tidal Wave Pattern on Green Dial
- Stainless Steel Bracelet
- Sapphire Crystal + Magnifying with anti-reflective coating
- Unidirectional Rotating Bezel
- Double Locking Fold-over Push-button Clasp
- Gold color Screw Down Crown
- Gold color Index
- Limited Production 820 Pcs. (For Thailand retail only)
- Screw Back Case
- 6R15 Caliber
- Automatic with Manual Winding Crown
- Diver's 200m
- 23 Jewels
- ~50 Hour Power Reserve
- Accuracy of +25 to -15 Seconds per Day
- Water Resistant to 200m
- Resistant to Magnetic Interference
- Second Hand Stop Function
- LumiBrite on Hands and Markers
- 50 x 48 x 13.3mm Case Size
- 44mm Case Diameter
- 20mm Band Width
- Extra Seiko Polyurethane Rubbers band (Included)
- Ref # SPB031J1
Tar ju 2min att fixa...Ni som har fÄtt SRPs . Det rapporteras nu friskt om osynkade chapterringar. (Kolla kl 12 och kl 6). Verkar Àven finnas ex med vÀrre problem.
Om du har en tryckpress som klarar chapterringar. âșTar ju 2min att fixa...
GĂ„r vĂ€l snurra för hand om mn pockar loss urverket? Har gĂ„tt pĂ„ flera av de SEIKOs jag plockat ut urverket ur.Om du har en tryckpress som klarar chapterringar. âș
Problemet verkar vara att inte alla streck Àr osynkade. RÀtta till sexan sÄ Àr de andra fel osv. Sen Àr nog inte alla lika pigga pÄ att fixa klockan det första man gör (jag öppnar aldrig klockor sjÀlv). Dessutom har vi problemet med feltryckta svÀrdet (vissa tror att dessa Àr fejk).GÄr vÀl snurra för hand om mn pockar loss urverket? Har gÄtt pÄ flera av de SEIKOs jag plockat ut urverket ur.
Kan det mÄnne vara barnsjukdomar?Problemet verkar vara att inte alla streck Àr osynkade. RÀtta till sexan sÄ Àr de andra fel osv. Sen Àr nog inte alla lika pigga pÄ att fixa klockan det första man gör (jag öppnar aldrig klockor sjÀlv). Dessutom har vi problemet med feltryckta svÀrdet (vissa tror att dessa Àr fejk).
LÄnat bilder frÄn annat forum.![]()
![]()
Tycker det blir löjligt nÀr man detaljsstuderar enstaka exemplar pÄ en precis nyslÀppt modell, speciellt nÀr den kostar 2000kr. Det kan lika gÀrna vara provexemplar frÄn SEIKO. Sjukt svÄrt dessutom att avgöra om det Àr bilderna som Àr tagna i en liten vinkel eller om det verkligen Àr en kvalitetsmiss.Problemet verkar vara att inte alla streck Àr osynkade. RÀtta till sexan sÄ Àr de andra fel osv. Sen Àr nog inte alla lika pigga pÄ att fixa klockan det första man gör (jag öppnar aldrig klockor sjÀlv). Dessutom har vi problemet med feltryckta svÀrdet (vissa tror att dessa Àr fejk).
LÄnat bilder frÄn annat forum.![]()
![]()
Problemet verkar vara att inte alla streck Àr osynkade. RÀtta till sexan sÄ Àr de andra fel osv. Sen Àr nog inte alla lika pigga pÄ att fixa klockan det första man gör (jag öppnar aldrig klockor sjÀlv). Dessutom har vi problemet med feltryckta svÀrdet (vissa tror att dessa Àr fejk).
Ăr vĂ€l inte löjligt att detaljstuderanen klocka. Intressant skulle jag sĂ€ga.Tycker det blir löjligt nĂ€r man detaljsstuderar enstaka exemplar pĂ„ en precis nyslĂ€ppt modell, speciellt nĂ€r den kostar 2000kr. Det kan lika gĂ€rna vara provexemplar frĂ„n SEIKO. Sjukt svĂ„rt dessutom att avgöra om det Ă€r bilderna som Ă€r tagna i en liten vinkel eller om det verkligen Ă€r en kvalitetsmiss.
Fake av en i princip oslÀppt modell Àr det knappast.
Verkar vara större problem med 775. Det hĂ€r kan bli Seikos "Gul Skilling Banco" âșVilken SRP morgon man vaknade till. Genast var man tvungen att plocka fram de tvĂ„ SRP's man har och detaljstudera. SRP777 sĂ„g bra ut men SRP775:an Ă€r lite "out of sync" som beskrivs ovan, nog inte lika mycket men det finns dĂ€r Ă€ndĂ„. Det hĂ€r blev faktiskt i mina ögon vĂ€ldigt intressant, klar miss i leveranskontrollen frĂ„n Seikos sida.
MÄnga frÄgor pluppar upp
Bara 775:an drabbad? Gick den genom leveranskontrollen? Hur stor batch? Skulle batchen ut pÄ marknaden i överhuvudtaget? Buyers guide anno 2030![]()
Tycker heller inte att det gör ngt och fĂ„r de ordning pĂ„ dem senare Ă€r det bara charmigt att ha ett tidigt ex. Tror inte heller pĂ„ fejk men hĂ„ll med om att exemplet pĂ„ svĂ€rdet jag postade ser sjukt ut.Fejk tror jag inte pĂ„, det borde kosta för mycket att kopiera en klocka i den prisklassen. Jag kan bekrĂ€fta att indexmarkeringen klockan 6 pĂ„ innerringen pĂ„ min Ă€r lite off. Inget som behöver mĂ€tas, det syns med blotta ögat nĂ€r man vet vad man letar efter. Korrekt ocksĂ„ att det inte Ă€r nĂ„got man justerar sjĂ€lv, det verkar snarare som att just den Ă€r tryckt fel. Ăvriga index ser bra ut.
Ărligt kunde jag nog inte bry mig mindre. Om inte nĂ„gon suttit och letat efter fel och jag dĂ€rmed visste vad att leta efter hade jag aldrig sett det.
En annan iakttagelse Àr att min gÄr nu 4 sekunder för fort - pÄ knappt tre dagar. Grymt betyg för en klocka för 2000 pengar tycker jag!
Edit: Min Àr en SRP777