• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

SLA017

Panerai
Fixade en liten gruppbild idag med nÄgra av dykarna, bara jag som kan misslyckas sÄ totalt med att fÄ rÀtt tid/datum.
IMG_20151230_133251.jpg
 

SLA017

Panerai
Sitt ned i bÄten, nu kör vi. Var precis och hÀmtade Ärets sista klocka (100% sant)

LĂ„dan
IMG_20151230_195002.jpg

Fina LĂ„dan
IMG_20151230_195044.jpg

Berömda Limited pluppar
IMG_20151230_195315.jpg

Klocka och pluppar
IMG_20151230_195142.jpg

Klocka
IMG_20151230_195233.jpg

Klockan pÄ armen (bra skÀrpa dÀr :) )
IMG_20151230_195818.jpg


Ja, den Àr annorlunda :)

Specifications:


  • Tidal Wave Pattern on Green Dial
  • Stainless Steel Bracelet
  • Sapphire Crystal + Magnifying with anti-reflective coating
  • Unidirectional Rotating Bezel
  • Double Locking Fold-over Push-button Clasp
  • Gold color Screw Down Crown
  • Gold color Index
  • Limited Production 820 Pcs. (For Thailand retail only)
  • Screw Back Case
  • 6R15 Caliber
  • Automatic with Manual Winding Crown
  • Diver's 200m
  • 23 Jewels
  • ~50 Hour Power Reserve
  • Accuracy of +25 to -15 Seconds per Day
  • Water Resistant to 200m
  • Resistant to Magnetic Interference
  • Second Hand Stop Function
  • LumiBrite on Hands and Markers
  • 50 x 48 x 13.3mm Case Size
  • 44mm Case Diameter
  • 20mm Band Width
  • Extra Seiko Polyurethane Rubbers band (Included)
  • Ref # SPB031J1

 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Sitt ned i bÄten, nu kör vi. Var precis och hÀmtade Ärets sista klocka (100% sant)

LĂ„dan
IMG_20151230_195002.jpg

Fina LĂ„dan
IMG_20151230_195044.jpg

Berömda Limited pluppar
IMG_20151230_195315.jpg

Klocka och pluppar
IMG_20151230_195142.jpg

Klocka
IMG_20151230_195233.jpg

Klockan pÄ armen (bra skÀrpa dÀr :) )
IMG_20151230_195818.jpg


Ja, den Àr annorlunda :)

Specifications:





    • Tidal Wave Pattern on Green Dial
    • Stainless Steel Bracelet
    • Sapphire Crystal + Magnifying with anti-reflective coating
    • Unidirectional Rotating Bezel
    • Double Locking Fold-over Push-button Clasp
    • Gold color Screw Down Crown
    • Gold color Index
    • Limited Production 820 Pcs. (For Thailand retail only)
    • Screw Back Case
    • 6R15 Caliber
    • Automatic with Manual Winding Crown
    • Diver's 200m
    • 23 Jewels
    • ~50 Hour Power Reserve
    • Accuracy of +25 to -15 Seconds per Day
    • Water Resistant to 200m
    • Resistant to Magnetic Interference
    • Second Hand Stop Function
    • LumiBrite on Hands and Markers
    • 50 x 48 x 13.3mm Case Size
    • 44mm Case Diameter
    • 20mm Band Width
    • Extra Seiko Polyurethane Rubbers band (Included)
    • Ref # SPB031J1
Grattis! ASCOOL!
FÄr se om jag fÄr Ärets sista imorgon.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
34 Ă„r gammal, det trodde jag inte! Tack :)
TÀnkte förklara lite hur det kommer sig att @Molle kan svara pÄ din frÄga.

Om du ser en blixt (Daini logo) eller tsunamilogo (Suwa logo) pÄ urtavlan sÄ innebÀr det att klockan Àr tillverkad innan man slutade definiera vilken fabrik den tillverkades i, dvs typ innan 1990 (vet ej exakt Ärtal man tog bort loggorna frÄn tavlorna).

PÄ vissa tavlor ser man denna logga lÀngst ner pÄ tavlan dÀr urverket definieras likt pÄ denna:
image.jpeg

(Suwa)

Medan man pÄ vissa klockor valt att sÀtta loggan synligt, tex pÄ dessa:
image.jpeg

(Suwa)

image.jpeg

(Daini)

Daini heter idag SEIKO instrument inc (SII)
Suwa heter idag SEIKO Epson. Förr tillverkades hela klockan i en av fabrikerna och det pÄgick en intern "tÀvlan" mellan de olika modellerna. Det fanns GS och KS som tillverkades av bÄde Daini och Suwa.

Nu för tiden Àr det lite rörigare och jobbigare att förklara vad som tillverkas var. :)

Kombinera vetskapen av att klockan Àr frÄn innan 1990 med dina siffror (1,8) sÄ fÄr du Är 1, mÄnad 8, 1971 eller 1981. Första kvartsklockan slÀpptes 1969 sÄ dÀrmed Àr det vÀldigt osannolikt att klockan Àr frÄn 71. AlltsÄ svarar @Molle 1981. :)
 
Senast Àndrad:

DwightSchrute

Omega
2-Faktor
TÀnkte förklara lite hur det kommer sig att @Molle kan svara pÄ din frÄga.

Om du ser en blixt (Daini logo) eller tsunamilogo (Suwa logo) pÄ urtavlan sÄ innebÀr det att klockan Àr tillverkad innan man slutade definiera vilken fabrik den tillverkades i, dvs typ innan 1990 (vet ej exakt Ärtal man tog bort loggorna frÄn tavlorna).

PÄ vissa tavlor ser man denna logga lÀngst ner pÄ tavlan dÀr urverket definieras likt pÄ denna:
image.jpeg

(Suwa)

Medan man pÄ vissa klockor valt att sÀtta loggan synligt, tex pÄ dessa:
image.jpeg

(Suwa)

image.jpeg

(Daini)

Daini heter idag SEIKO instrument inc (SII)
Suwa heter idag SEIKO Epson. Förr tillverkades hela klockan i en av fabrikerna och det pÄgick en intern "tÀvlan" mellan de olika modellerna. Det fanns GS och KS som tillverkades av bÄde Daini och Suwa.

Nu för tiden Àr det lite rörigare och jobbigare att förklara vad som tillverkas var. :)

Kombinera vetskapen av att klockan Àr frÄn innan 1990 med dina siffror (1,8) sÄ fÄr du Är 1, mÄnad 8, 1971 eller 1981. Första kvartsklockan slÀpptes 1969 sÄ dÀrmed Àr det vÀldigt osannolikt att klockan Àr frÄn 71. AlltsÄ svarar @Molle 1981. :)

Tack för ett vÀldigt utförligt svar, lÀrt sig nÄgot nytt idag med! :bookworm:
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
TÀnkte förklara lite hur det kommer sig att @Molle kan svara pÄ din frÄga.

Om du ser en blixt (Daini logo) eller tsunamilogo (Suwa logo) pÄ urtavlan sÄ innebÀr det att klockan Àr tillverkad innan man slutade definiera vilken fabrik den tillverkades i, dvs typ innan 1990 (vet ej exakt Ärtal man tog bort loggorna frÄn tavlorna).

PÄ vissa tavlor ser man denna logga lÀngst ner pÄ tavlan dÀr urverket definieras likt pÄ denna:
image.jpeg

(Suwa)

Medan man pÄ vissa klockor valt att sÀtta loggan synligt, tex pÄ dessa:
image.jpeg

(Suwa)

image.jpeg

(Daini)

Daini heter idag SEIKO instrument inc (SII)
Suwa heter idag SEIKO Epson. Förr tillverkades hela klockan i en av fabrikerna och det pÄgick en intern "tÀvlan" mellan de olika modellerna. Det fanns GS och KS som tillverkades av bÄde Daini och Suwa.

Nu för tiden Àr det lite rörigare och jobbigare att förklara vad som tillverkas var. :)

Kombinera vetskapen av att klockan Àr frÄn innan 1990 med dina siffror (1,8) sÄ fÄr du Är 1, mÄnad 8, 1971 eller 1981. Första kvartsklockan slÀpptes 1969 sÄ dÀrmed Àr det vÀldigt osannolikt att klockan Àr frÄn 71. AlltsÄ svarar @Molle 1981. :)
@vonbahr ApropÄ loggorna :)
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Sitt ned i bÄten, nu kör vi. Var precis och hÀmtade Ärets sista klocka (100% sant)

LĂ„dan
IMG_20151230_195002.jpg

Fina LĂ„dan
IMG_20151230_195044.jpg

Berömda Limited pluppar
IMG_20151230_195315.jpg

Klocka och pluppar
IMG_20151230_195142.jpg

Klocka
IMG_20151230_195233.jpg

Klockan pÄ armen (bra skÀrpa dÀr :) )
IMG_20151230_195818.jpg


Ja, den Àr annorlunda :)

Specifications:





    • Tidal Wave Pattern on Green Dial
    • Stainless Steel Bracelet
    • Sapphire Crystal + Magnifying with anti-reflective coating
    • Unidirectional Rotating Bezel
    • Double Locking Fold-over Push-button Clasp
    • Gold color Screw Down Crown
    • Gold color Index
    • Limited Production 820 Pcs. (For Thailand retail only)
    • Screw Back Case
    • 6R15 Caliber
    • Automatic with Manual Winding Crown
    • Diver's 200m
    • 23 Jewels
    • ~50 Hour Power Reserve
    • Accuracy of +25 to -15 Seconds per Day
    • Water Resistant to 200m
    • Resistant to Magnetic Interference
    • Second Hand Stop Function
    • LumiBrite on Hands and Markers
    • 50 x 48 x 13.3mm Case Size
    • 44mm Case Diameter
    • 20mm Band Width
    • Extra Seiko Polyurethane Rubbers band (Included)
    • Ref # SPB031J1

Grym!
Skulle lÀtt kunna Àga en sÄn.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Ni som har fÄtt SRPs . Det rapporteras nu friskt om osynkade chapterringar. (Kolla kl 12 och kl 6). Verkar Àven finnas ex med vÀrre problem.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
GÄr vÀl snurra för hand om mn pockar loss urverket? Har gÄtt pÄ flera av de SEIKOs jag plockat ut urverket ur.
Problemet verkar vara att inte alla streck Àr osynkade. RÀtta till sexan sÄ Àr de andra fel osv. Sen Àr nog inte alla lika pigga pÄ att fixa klockan det första man gör (jag öppnar aldrig klockor sjÀlv). Dessutom har vi problemet med feltryckta svÀrdet (vissa tror att dessa Àr fejk).
LÄnat bilder frÄn annat forum.
57dbbb1ab8964851d596bbd8e64bce8d.jpg
87e969981bcd6aa195983bab26026ec5.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Problemet verkar vara att inte alla streck Àr osynkade. RÀtta till sexan sÄ Àr de andra fel osv. Sen Àr nog inte alla lika pigga pÄ att fixa klockan det första man gör (jag öppnar aldrig klockor sjÀlv). Dessutom har vi problemet med feltryckta svÀrdet (vissa tror att dessa Àr fejk).
LÄnat bilder frÄn annat forum.
57dbbb1ab8964851d596bbd8e64bce8d.jpg
87e969981bcd6aa195983bab26026ec5.jpg
Kan det mÄnne vara barnsjukdomar?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Problemet verkar vara att inte alla streck Àr osynkade. RÀtta till sexan sÄ Àr de andra fel osv. Sen Àr nog inte alla lika pigga pÄ att fixa klockan det första man gör (jag öppnar aldrig klockor sjÀlv). Dessutom har vi problemet med feltryckta svÀrdet (vissa tror att dessa Àr fejk).
LÄnat bilder frÄn annat forum.
57dbbb1ab8964851d596bbd8e64bce8d.jpg
87e969981bcd6aa195983bab26026ec5.jpg
Tycker det blir löjligt nÀr man detaljsstuderar enstaka exemplar pÄ en precis nyslÀppt modell, speciellt nÀr den kostar 2000kr. Det kan lika gÀrna vara provexemplar frÄn SEIKO. Sjukt svÄrt dessutom att avgöra om det Àr bilderna som Àr tagna i en liten vinkel eller om det verkligen Àr en kvalitetsmiss.

Fake av en i princip oslÀppt modell Àr det knappast.
 

SLA017

Panerai
Vilken SRP morgon man vaknade till. Genast var man tvungen att plocka fram de tvÄ SRP's man har och detaljstudera. SRP777 sÄg bra ut men SRP775:an Àr lite "out of sync" som beskrivs ovan, nog inte lika mycket men det finns dÀr ÀndÄ. Det hÀr blev faktiskt i mina ögon vÀldigt intressant, klar miss i leveranskontrollen frÄn Seikos sida.

MÄnga frÄgor pluppar upp
Bara 775:an drabbad? Gick den genom leveranskontrollen? Hur stor batch? Skulle batchen ut pÄ marknaden i överhuvudtaget? Buyers guide anno 2030 ;)
 
Senast Àndrad:

MickeJ

Panerai
Problemet verkar vara att inte alla streck Àr osynkade. RÀtta till sexan sÄ Àr de andra fel osv. Sen Àr nog inte alla lika pigga pÄ att fixa klockan det första man gör (jag öppnar aldrig klockor sjÀlv). Dessutom har vi problemet med feltryckta svÀrdet (vissa tror att dessa Àr fejk).

Fejk tror jag inte pĂ„, det borde kosta för mycket att kopiera en klocka i den prisklassen. Jag kan bekrĂ€fta att indexmarkeringen klockan 6 pĂ„ innerringen pĂ„ min Ă€r lite off. Inget som behöver mĂ€tas, det syns med blotta ögat nĂ€r man vet vad man letar efter. Korrekt ocksĂ„ att det inte Ă€r nĂ„got man justerar sjĂ€lv, det verkar snarare som att just den Ă€r tryckt fel. Övriga index ser bra ut.

Ärligt kunde jag nog inte bry mig mindre. Om inte nĂ„gon suttit och letat efter fel och jag dĂ€rmed visste vad att leta efter hade jag aldrig sett det.

En annan iakttagelse Àr att min gÄr nu 4 sekunder för fort - pÄ knappt tre dagar. Grymt betyg för en klocka för 2000 pengar tycker jag! :)

Edit: Min Àr en SRP777
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Tycker det blir löjligt nÀr man detaljsstuderar enstaka exemplar pÄ en precis nyslÀppt modell, speciellt nÀr den kostar 2000kr. Det kan lika gÀrna vara provexemplar frÄn SEIKO. Sjukt svÄrt dessutom att avgöra om det Àr bilderna som Àr tagna i en liten vinkel eller om det verkligen Àr en kvalitetsmiss.

Fake av en i princip oslÀppt modell Àr det knappast.
Är vĂ€l inte löjligt att detaljstuderanen klocka. Intressant skulle jag sĂ€ga.
Verkar heller inte röra sig om enstaka ex utan verkar vara omfattande.

Vilken SRP morgon man vaknade till. Genast var man tvungen att plocka fram de tvÄ SRP's man har och detaljstudera. SRP777 sÄg bra ut men SRP775:an Àr lite "out of sync" som beskrivs ovan, nog inte lika mycket men det finns dÀr ÀndÄ. Det hÀr blev faktiskt i mina ögon vÀldigt intressant, klar miss i leveranskontrollen frÄn Seikos sida.

MÄnga frÄgor pluppar upp
Bara 775:an drabbad? Gick den genom leveranskontrollen? Hur stor batch? Skulle batchen ut pÄ marknaden i överhuvudtaget? Buyers guide anno 2030 ;)
Verkar vara större problem med 775. Det hĂ€r kan bli Seikos "Gul Skilling Banco" â˜ș
Har lÀst att det hÀnt förut att "Pilotbatchen" Àr lite off.

Fejk tror jag inte pĂ„, det borde kosta för mycket att kopiera en klocka i den prisklassen. Jag kan bekrĂ€fta att indexmarkeringen klockan 6 pĂ„ innerringen pĂ„ min Ă€r lite off. Inget som behöver mĂ€tas, det syns med blotta ögat nĂ€r man vet vad man letar efter. Korrekt ocksĂ„ att det inte Ă€r nĂ„got man justerar sjĂ€lv, det verkar snarare som att just den Ă€r tryckt fel. Övriga index ser bra ut.

Ärligt kunde jag nog inte bry mig mindre. Om inte nĂ„gon suttit och letat efter fel och jag dĂ€rmed visste vad att leta efter hade jag aldrig sett det.

En annan iakttagelse Àr att min gÄr nu 4 sekunder för fort - pÄ knappt tre dagar. Grymt betyg för en klocka för 2000 pengar tycker jag! :)

Edit: Min Àr en SRP777
Tycker heller inte att det gör ngt och fÄr de ordning pÄ dem senare Àr det bara charmigt att ha ett tidigt ex. Tror inte heller pÄ fejk men hÄll med om att exemplet pÄ svÀrdet jag postade ser sjukt ut.
Ser fram emot att testa klockan inom kort.
 
Senast Àndrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@niclasnice
Detta fenomen har ju funnits pÄ flera modeller; skx, mm300, sumo. Verkar gÀlla vissa batcher, inte bara första utan har funnits pÄ mm300 senast för nÄgon Är sedan.
 
Topp